fbpx Menu

4 Tips voor meer engagement op je LinkedIn posts

De meeste LinkedIn content is of saai of ontzettend slecht en mensen willen geen van beiden

Hou ervan of haat het, LinkedIn is een goed platform voor alle werk-gerelateerde activiteiten. 

Wil je aan je bedrijfsmerk werken? Wil je wat content promoten en deelnemen aan discussies over de laatste tactieken? Dan is LinkedIn een goede plek om te starten.

Maar de meeste mensen snappen LinkedIn niet en daarom is de meeste LinkedIn content slecht. Heel slecht. 

Maar serieus, ik zou een fortuin betalen als ik een Chrome extensie kon maken die alle posts met “millennial keynote speaker” of “growth hacking influencer” kon blokkeren. 

De meeste LinkedIn content is of saai (alleen een kopie van een link naar je laatste blog) of een ontzettend slechte poging om de volgende Tai Lopez (belachelijke vlogs) te worden. En mensen op het platform willen beiden niet zien. 

Hier lees je hoe je meer engagement krijgt op LinkedIn.

1. Snelle + Informatieve Native Video’s Trekken de Aandacht op LinkedIn

Als het gaat om de uren die men op social media spendeert, zitten de meeste mensen erg lang op allerlei platforms. 

Per dag zitten mensen bijna een uur op YouTube, meer dan 30 minuten op facebook en ongeveer even lang op Snapchat en Instagram. Dit komt neer op bijna 6 jaar aan social media in een heel mensenleven.  

Maar LinkedIn is gewoon niet hetzelfde.

Mensen zitten maar heel kort op LinkedIn als je het vergelijkt met andere social media. De meerderheid gebruikt het minder dan twee uur per week, en een groot deel zelfs 0 minuten. 

Dat is dus maar 24 minuten per dag in een vijfdaagse werkweek, en dan reken ik ruim. Oei.

Mensen scrollen snel en efficiënt door LinkedIn heen, dus als je een link naar je laatste blog post, hoef je niet te verwachten dat veel mensen erop klikken of hem delen. Want dat is gewoon niet realistisch. 

De inhoud van jouw blog kan niemand wat schelen als je alleen een link en een afbeelding plaatst. 

Video content domineert LinkedIn, want het is vaak kort en bondig.

Korte en makkelijk te verwerken video’s zijn goed voor het overbrengen van veel informatie in een kortere tijd dan wanneer iemand een lange blog moet lezen.

Native video op LinkedIn kan tussen de drie seconden en 10 minuten duren, afhangend van wat je wilt delen.

Korte stukken informatie? Check.

Langere discussies of in een onderwerp duiken? Check.

Allen Gannett, de CEO van TrackMaven, gebruikt native video om zich in korte clips met zijn publiek te verbinden: 

Deze video’s van 30 seconden met ondertiteling zijn met zijn telefoon opgenomen en worden meteen op LinkedIn geplaatst. Deze serie van video’s zijn gelabeld met de “#AllenAsks” hashtag en zijn allemaal korter dan een minuut.  

Hij interviewt een aantal mensen die het heel goed doen in marketing en stelt ze één vraag om wat te weten te komen zonder te veel te vragen van de kijker. 

Gezien de engagement die hij krijgt op iedere post, werkt het perfect.

Hoewel niet iedereen bekende industrie experts kan interviewen snap je het punt: 

Leuke, informatieve en korte native video’s trekken de aandacht op LinkedIn. Ze geven meer waarde dan links naar nieuwe content. 

Probeer je LinkedIn content wat spannender te maken met een video serie die kort en informatief is. 

2. Hou het Simpel: Alleen Tekst = Veel Winst 

Net als LinkedIn is Twitter een sociaal platform dat minder vaak gebruikt wordt. Mensen vinden het geweldig, of ze haten het.

Wanneer je iemand vraagt wat zijn favoriete sociale netwerk is, staat Twitter vaak niet hoog op het lijstje. Giganten zoals Instagram en Facebook gaan er meestal met de winst vandoor. 

Maar toch is Twitter een goed platform: de simpele, op tekst gebaseerde posts is wat het bekend heeft gemaakt.

In een wereld gevuld met lawaai in de vorm van advertenties, zelfpromotie en content, kwam Twitter op en gaf het gewone mensen de kans om random, grappige stukjes content op een makkelijke manier te posten.

Simpelweg doet Twitter het goed met eenvoudige tekst posts.

Het lijkt erop dat posts met eenvoudige tekst op de meeste platforms niet veel meer voor komen. Maar dat is juist goed. Je wilt niet blijven doen wat iedereen al doet. 

Dat is waarom je nu hier bent: dat werkt allemaal niet. 

In marketing hebben ze ons geleerd dat afbeeldingen, visuals en alles behalve gewone tekst belangrijk is voor engagement. 

Maar dat leidt tot oversaturatie. In essentie is het een nieuwe vorm van blindheid. Het is waarschijnlijk een factor in de meest recente studies die laten zien dat sociale betrokkenheid 50 procent verminderd is in de laatste paar jaar.

Ondertussen krijgen eenvoudige posts met tekst meer likes, reacties en views dan iedere andere vorm van content op LinkedIn.

Volgende keer dat je naar LinkedIn gaat om engagement op te bouwen, hou het dan simpel. 

3. Stop LinkedIn te gebruiken als een eenrichtingsweg 

Social media wordt tegenwoordig als grap gezien in de marketing.

Waarom?

Omdat iedereen dezelfde strategie heeft:

Spammen met promoties en dan weer weg gaan. 

Shit, ik doe het ook. 

We zien social media als een tool om een groot publiek te bereiken met onze content. En natuurlijk is er wel engagement, maar we geven vaak geen engagement terug. We gaan er gewoon vanuit dat mensen klikken, reageren en betrokken blijven. 

De cyclus ziet er een beetje zo uit voor de meeste marketeers en bedrijven: 

Creëer een nieuwe blog → publiceer het live → deel het op socials → herhaal

Zie je wat er mist? Echte engagement en moeite. 

Maar als er geen interactie is, kun je niet verwachten dat de engagement blijft. 

Reageer op je post. Start een discussie bij een blog. Vraag naar feedback. Reageer eens echt op de reacties van anderen. 

Post niet alleen maar om vervolgens meteen weg te gaan. En verwacht dan ook geen onbeperkt verkeer. 

Nog beter: vraag oprecht naar de mening van mensen over onderwerpen waar jij meer over wilt leren. Bedenk andere ideeën en begin een discussie met iedereen. 

Rand Fishkin is een goed voorbeeld van directe engagement met zijn publiek in plaats van het te behandelen als een eenrichtingspromotie. Als hij post over zijn gedachten over verschillende tactieken stelt hij op het einde altijd een vraag aan zijn lezers. 

Waarom? Hij wil feedback, verschillende standpunten en meer informatie vanuit verschillende bronnen. 

Behandel je LinkedIn publiek als echte mensen. Praat met ze. Verken hun gedachten over jouw niche or tactische ideeën. 

Mensen houden van een echt gesprek. Schokkend, he?

4. Schrijf Betere Content op LinkedIn

De meeste mensen gebruiken social media voor dezelfde overkoepelende reden: om verkeer te genereren. 

Maar in het geval van LinkedIn kan het soms beter zijn voor de engagement om mensen op het platform zelf te houden. 

Hoewel het leuk is als er wat mensen op je laatste post hebben geklikt, is het waarschijnlijk niet je tactiek om veel geld te verdienen. 

Wil je echte engagement? 

Stop met het delen van links die 99 procent van je publiek toch negeert. Het is het niet waard. 

Maak in plaats daarvan gebruik van LinkedIn’s fantastische native content systeem en maak korte verhaaltjes die de aandacht van je publiek trekken zonder ze te forceren om van het platform weg te gaan of hun sessie te onderbreken. 

Hoewel dit dus geen verkeer naar jouw website genereert, focus je hiermee op de lange termijn. Je trekt aandacht en promoot jezelf tegelijkertijd.  

Goede content wint elke keer weer mensen. En je hoeft ze daarvoor niet altijd naar jouw site te brengen. 

Aaron Orendorf, de hoofdredacteur van Shopify Plus is een meester als het over deze tactiek gaat. Ik denk zelfs dat ik nog nooit een betere uitvoering gezien heb. 

Door de ‘schrijft een artikel’ feature op LinkedIn te gebruiken, post hij korte stukjes die focussen op het vertellen van een verhaal en die doorgaan op zijn branded hashtag: #LetsGetRejected.

Met maar een paar honderd woorden en een paar minuten van zijn tijd produceert hij content die aandacht trekt, honderden likes, tientallen reacties en meer dan 50 shares genereert. 

Typische posts op jouw LinkedIn tijdlijn hebben waarschijnlijk veel minder engagement, tenzij het direct van een bedrijf met miljoenen volgers komt. 

Als je de native artikel feature op LinkedIn gebruikt krijgen je connecties iedere keer als je iets post een notificatie en dat geeft een grotere kans op meer engagement dan wanneer je organisch post. 

De vergissing die velen maken met deze feature is dat ze met een link verkeer ergens anders naartoe willen sturen. Maar dat zal je niet veel helpen. 

Mensen hebben geklikt omdat ze geïnteresseerd waren, niet omdat ze naar je blog gestuurd wilde worden om een boek van meer dan 10000 woorden wilde lezen terwijl ze hun koffie drinken bij het ontbijt. 

Ze willen iets korts en interessants lezen. 

Dus geef ze dat dan. 

Conclusie

LinkedIn is een eindeloze, enorme, donkere beerput van schaamteloze, irritante zelfpromotie content. 

Je logt voor een paar minuten per dag in om posts te zien die allemaal dezelfde onzin delen: XX Tips voor SEO! Geweldig. 

We hebben het eerder gezien. Iedere dag sinds LinkedIn werd gemaakt. 

Om op te vallen op LinkedIn en ook echt engagement op je posts te krijgen moet je native video’s maken die direct aansporen tot een discussie en dan moet je die zelf beginnen. 

Hou het simpel: schrijf snelle posts die op tekst gebaseerd zijn en die de aandacht trekken en tot engagement leiden. 

Stop met het gebruiken van LinkedIn als eenrichtingsverkeer. Het is geven en nemen. Post en wees dan betrokken en reageer op anderen die je post leuk vonden om ze op de hoogte te houden. 

Tenslotte, maak gebruik van LinkedIn zijn native content tools om korte stukjes te schrijven die je normaal niet op een blog zou posten. 

Mensen vullen LinkedIn met goede content die slecht gepromoot wordt. Keer je af van de norm en je zult veel meer engagement krijgen.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/how-to-create-high-engagement-linkedin-posts/271719/#close

Contact opnemen

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)