fbpx Menu

Gaan jouw e-mails direct de prullenbak in en worden ze niet gelezen? Wij hebben tips!

Is je e-mail opening ratio niet goed? Wil je dit verbeteren? Dan ben je goed bezig! Het zit zo – we weten dat de grootte van e-mail lijsten belangrijk zijn, maar het gaat om meer dan alleen de omvang. Het gaat om hoe goed mensen op die mails reageren. Als je e-mails in de spam terecht komen, worden ze ook niet geopend. In dit blog geef ik jou zeven tips waarmee jij je e-mail opening kunt verbeteren.

Biedt toegevoegde waarde

Zie het als een test als iemand nieuw in je mail lijst komt. Ze kennen je vaak nog niet zo goed en willen weten of je te vertrouwen bent. In sommige gevallen hebben ze zich ook voor een hoop andere mail lijsten aangemeld. En in andere gevallen negeren ze al die e-mails omdat ze niet speciaal zijn. 

Dit is je kans om indruk op ze te maken. Laat zien dat jij toegevoegde waarde biedt en niet alleen de dingen stuurt die al op je blog staan. Geef ze exclusieve content. Als ze inzien dat als jij iets stuurt, het goed is, dan kijken ze meteen uit naar je volgende mail. En dat is precies wat je wilt.

Maak categorieën aan in je e-mail lijst om relevante content te kunnen sturen

Je abonnees zijn unieke individuen en ze zijn niet allemaal hetzelfde. Maar er zijn waarschijnlijk wel groepen mensen die in dezelfde dingen geïnteresseerd zijn. En sommigen zullen op een ander niveau zitten dan anderen.

Het is belangrijker dan ooit om relevante categorieën aan te maken in je lijst en dit kun je doen door labels te gebruiken.

Bijvoorbeeld: ik leer mensen hoe ze moeten bloggen. En op mijn lijst staan zowel beginnende bloggers als mensen die er meer dan een ton per jaar mee verdienen. En helemaal aan het begin heb ik ze gevraagd waar ze ongeveer staan als bloggers.

Op basis van wat ze op die mail hebben geantwoord heb ik ze een label gegeven. Als je dit doet, wordt de kans groter dat je het volgende punt ook doet.

Terwijl je aan je publiek denkt, moet je meteen een aantal categorieën bedenken waar ze van nature in passen. En dat moet je dan gebruiken weer voor je categorisering.

Wanneer je je klanten in categorieën hebt geplaatst, moet je wel proberen ze alleen maar de relevante dingen te sturen.

Laten we hetzelfde voorbeeld van de mensen die willen leren bloggen aanhouden. Als ik de bloggers die meer dan een ton verdienen stukken blijft sturen over hoe je met bloggen begint, zullen ze mijn mails niet meer lezen.

En als ik beginners dingen stuur over het vergroten van hun bereik door een team op te bouwen zullen zij mijn mails niet meer lezen.

Hetzelfde geldt voor jouw abonnees. Zodra je ze in categorieën hebt geplaatst, moet je ze alleen maar relevante content sturen. Wanneer ze zien dat jij genoeg tijd aan ze besteed dat je ze stuurt wat ze nodig hebben, zullen ze alleen maar meer willen.

Test verschillende onderwerpen

Het onderwerp is heel belangrijk, want dat zien ze voordat ze de mail geopend hebben. Zijn jouw onderwerpen overtuigend? Zorgen ze ervoor dat mensen de mail openen? Als dat niet het geval is, is er werk aan de winkel. Hier zijn wat tips om een betere onderwerp omschrijving te schrijven: 

Gebruik nieuwsgierigheid. Veel e-mails verklappen in het onderwerp al precies wat er in de mail staat. Het probleem is dan dat mensen misschien zeggen – Oh oké, die mail hoef ik niet te openen. Ik weet al wat erin staat.

Speel in plaats daarvan in op de nieuwsgierigheid. In plaats van ‘probeer verschillende onderwerp omschrijvingen’ zou ik iets zeggen als ‘een truc om je opening ratio te verbeteren’. Bij het tweede onderwerp kan ik me voorstellen dat abonnees denken: ‘Ik vraag me af wat die tip is’. *Klik*.

Gebruik humor. Ja, humor werkt nog steeds. Dus gebruik het. Als je iets luchtigs in je mailbox krijgt is dat vaak heel verademend en nodigt dat eerder uit om de email te openen.

Benadruk de problemen. Wanneer iemand zich abonneert op jouw e-mails, hebben ze waarschijnlijk een specifiek probleem. Benadruk die problemen in je onderwerp.

Verwijder opmaak uit je emails

Deze is lastig voor veel mensen – vooral voor eigenaars van bedrijven. Je wilt dat je e-mails er geweldig uit zien. En misschien wil je ook wel dat je e-mails bij je merk passen.

Dus je begint met het toevoegen van logos en ontwerpt iets wat er geweldig uit ziet. Het probleem is dat veel e-mail services je mail dan eerder als spam markeren.

Schrijven alsof je naar een van je vrienden schrijft, werkt vaak het beste. Zo wek je vertrouwen bij een (eventuele) klant en worden e-mails vaak ook helemaal gelezen i.p.v. maar een klein stukje.

Loop dus niet in de val, maar hou het simpel. Schrijf je e-mails alsof je ze naar een vriend schrijft. En nee, dat is niet gewoon een truc om je klanten te laten denken dat je hun vriend bent.

Dit zorgt ervoor dat je mail zo ‘normaal’ mogelijk lijkt voor de filters van de email systemen en dat resulteert weer in minder e-mails die naar de spam box gaan en meer e-mails die geopend worden.

Vraag om betrokkenheid

Vraag in je e-mails (vooral in de eerste) om een reactie. Dit kan je doen door ze een vraag over zichzelf te stellen. 

Als ze dan reageren, laten ze hun email filter systeem zien dat jij iemand bent waarmee ze graag contact hebben. En als ze dat doen, is de kans dat ze je volgende mails in hun inbox te zien krijgen groter.

Dit heeft ook nog een ander doel. Door het wederzijdse contact met ze aan te gaan, maak je het ook makkelijker om een diepe connectie met ze te maken. EN je krijgt een veel beter idee van wie je abonnees zijn (afhangend van wat je hen vraagt). Dat is prachtig.

Schoon je e-mail lijst op

Vind je het idee van een ENORME e-mail lijst niet GEWELDIG. Stel je voor dat je 100K abonnees hebt. Man, man, dat zou geweldig zijn. Of niet?

Nou, dat is eigenlijk alleen geweldig als al die abonnees ook echt betrokken zijn bij je bedrijf. Als maar 1000 van die 100K abonnees je mail openen, is de kans groter dat ze in de spam box eindigen.

E-mail services worden slimmer en hoe vaker ze zien dat mensen niets met je mails doen, hoe sneller ze er een spam label op plakken.

Om deze reden is het dus een goed idee om je e-mail lijst op te schonen. Als je opening ratio ver onder de standaard is, wordt het tijd om je lijst op te schonen.

Maar voordat je begint met opschonen, moet je een her-betrokkenheid stap zetten. Stuur de mensen die je mails nooit openen 2 of 3 e-mails en zorg ervoor dat je titels gebruikt die interessant genoeg zijn.

Laat ze weten dat als ze op de lijst willen blijven ze je mail moeten openen, maar geef ze ook de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Nadat je dit hebt gedaan, ga je pas opschonen.

Als je opening ratio ver onder de standaard is, ontwikkel dan een systeem om je e-mail lijst regelmatig op te schonen.

Test je e-mails voordat je ze verstuurt

Dit is een ninja tip waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. Wist jij dat je een e-mail kan testen voordat je hem verzendt?

Ja, dat kan door een service zoals Glock Apps te gebruiken. Deze service maakt het mogelijk om je e-mails eerst naar hen te sturen voordat je hem naar je hele lijst stuurt. Ze maken een rapport voor je aan over hoe je mail het zal doen bij de grootste e-mail services.

Als de kans groot is dat hij gezien wordt als spam, dan vertellen ze je dat. Dan kun jij nog wat dingen aan je e-mail verbeteren en hem nog een keer testen. Wanneer je een groen licht krijgt, kun je van start. Je weet dan dat de kans groot is dat je mail bij de meeste mensen in hun inbox komt, en dat is wat je wil!

Hulp nodig bij het verbeteren van je e-mailmarketing?

Als online marketing bureau kunnen wij je helpen bij het verbeteren van je e-mail openratio. Ook als je beter vindbaar wil worden in Google, kan een van onze SEO specialisten je helpen.

Contact opnemen

bron: https://becomeablogger.com/26860/increase-email-open-rates/

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)