8 digitale marketingtrends die zich in 2022 zullen voortzetten

Marketing verandert sneller dan ooit. Degenen die ‘T-shaped’ marketeers willen worden of die volledige marketingafdelingen willen beheren, weten dit het beste. Het najagen van de nieuwste marketingtrends kan op korte termijn resultaten opleveren, maar daar kunnen marketingstrategieën niet op vertrouwen.

Als online marketing bureau is het natuurlijk belangrijk om alles te weten van digitale marketing trends. Ook wij bij Doelbewust willen dus alles erover weten, zodat de online marketing van onze klanten succesvol blijft. Graag delen wij onze bevindingen met jullie!

Voor marketingplanning op de lange termijn heb je een sterke basis nodig: strategieën en tactieken die in het verleden goede resultaten hebben opgeleverd en dat waarschijnlijk ook in de toekomst zullen doen. Marketingactiviteiten gedijen immers op herhalen en herhalen. En hoe meer tijd je ergens in steekt, hoe beter je erin wordt.

Daarom hebben we ons in deze verzameling van digitale marketingtrends gericht op acht trends die niet alleen rages in de branche zijn, maar algemene richtingen waar marketing in 2022 en daarna naartoe gaat.
In dit artikel gaan we het hebben over het volgende:

  1. Zoekintentie is koning
  2. Mond-tot-mondreclame is nog steeds een trend
  3. Privacyfactoren zijn van invloed op digitale advertenties
  4. Omnichannel marketing is een must
  5. Video is een essentieel marketingkanaal
  6. Data heeft marketing voorgoed veranderd
  7. Frictieloze ervaring is ideaal voor klanten
  8. Werken op afstand is een blijver

1. Zoekintentie is koning

Zoekintentie verwijst naar de reden achter een zoekopdracht. Google probeert de betekenis van onze zoekopdrachten en de categorie informatie die we proberen te vinden te begrijpen. Google rangschikt bijvoorbeeld handleidingen het hoogst voor een informatieve zoekopdracht zoals bijvoorbeeld ‘hoe stem je een gitaar’.

Aan de andere kant, voor een ’transactionele’ zoekopdracht zoals ‘amazon’, weet Google dat een gebruiker probeert te navigeren naar de e-commercewebsite die het meest relevant is voor hun locatie (in tegenstelling tot het vinden van informatie over de Amazone-rivier).

Google gelooft in optimaliseren voor mensen, niet in algoritmen. Sommige van de geavanceerde algoritmen voor machine learning van Google, zoals BERT of MUM, zijn geïntroduceerd om de zoekmachine ‘menselijker’ te maken. Dat wil zeggen dat de zoekmachine zowel informatie, als mensen moet begrijpen.

Er zijn veel erkende trends in zoekmachine optimalisatie, maar zoekintentie is en blijft waarschijnlijk koning. Het is tenslotte de kern van Google’s bedrijf.

Wat ermee te doen?

Ontwerp en optimaliseer inhoud met de zoekintentie in gedachten. Dit komt neer op het bekijken van de pagina’s met zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht en het identificeren van de drie I’s van zoekintentie:

  • Inhoudstype  – Wat is het algemene type inhoud? Is het een blogpost, productpagina of video? Dit artikel is bijvoorbeeld een blogpost.
  • Inhoudsindeling  – Enkele veelgebruikte indelingen zijn handleidingen, lijstberichten, recensies, vergelijkingen, enz. Het artikel dat je nu leest, is een lijstbericht.
  • Inhoudshoek  – Het unieke verkoopargument van het inhoudsstuk. Bijvoorbeeld ‘beste’, ‘goedkoopste’ en ‘snelste’.

Zodra je de drie I’s van zoekintentie hebt geïdentificeerd, zou je een redelijk goed idee moeten hebben van het type inhoud dat Google zijn gebruikers “aanbeveelt” voor bepaalde zoekopdrachten.

2. Mond-tot-mondreclame is nog steeds een trend

Mond-tot-mondreclame is de ‘onzichtbare kracht’ achter de successen van veel merken en de onbezongen held van het omzetten van prospects naar klanten. Hier zijn wat gegevens om dit punt te illustreren:

  • 83% van de respondenten uit 60 landen vertrouwt aanbevelingen van vrienden en familie en 66% vertrouwt online aanbevelingen.
  • 74% van de kopers (auto-, beauty- en smartphonecategorieën) beschouwt mond-tot-mondreclame als het belangrijkste invloedspunt voor aankoopbeslissingen.

Dankzij online media is die ‘onzichtbare kracht’ van mond-tot-mondreclame – anders moeilijker op te merken en te meten – behoorlijk tastbaar geworden. We kunnen er getuige van zijn in het volgende:

  • Sociale media  – mond-tot-mondreclame wordt gezien in zowel gesprekken, als het delen van inhoud.
  • Content van gebruikers over merken en hun producten  – Klantrecensies, unboxings of fanfoto’s die op Instagram zijn geplaatst, zijn geweldige voorbeelden.
  • De groei van influencer marketing  – Hoewel influencer marketing een marketingtype op zich is, is het feit dat het zo goed werkt, gebaseerd op dezelfde mechanismen als mond-tot-mondreclame: mensen vertrouwen andere mensen meer dan merken.

Wat ermee te doen?

Maak eerst een geweldig product of dienst. Zonder kom je niet ver. Je moet iets hebben dat de verwachtingen overtreft. Zorg ervoor dat het het leven van de gebruikers ten goede verandert.

Als mensen je product echt leuk vinden, zullen ze het gaan uiten. Je kunt mogelijk de snelheid en schaal van dat proces beïnvloeden door middel van enkele marketingtactieken, zoals:

  • Gebruikers aanmoedigen om foto’s of korte video’s van je product te delen onder een bepaalde hashtag.
  • Content creëren die mensen graag delen op sociale media.
  • Positieve getuigenissen over je bedrijf delen (maar niet opscheppen).
  • Je productrecensies delen.
  • Meedoen aan gesprekken. Of ze zelfs beginnen. Let op: dit kan eng zijn. Je hebt weinig (of geen) controle over dergelijke situaties, maar moed en transparantie gaan een lange weg in de marketingwereld. Bovendien kun je veel leren van de feedback die je krijgt.

3. Privacy factoren zijn van invloed op de prestaties van digitale advertenties

Feit 1. Safari- en Firefox-browsers blokkeren al standaard cookies van derden. Mocht je je afvragen: cookies van derden zijn kleine tekstbestanden die worden ingesteld door een andere website dan degene die je bezoekt, meestal gebruikt om gebruikers tussen websites te volgen (en om bijvoorbeeld retargeting-advertenties weer te geven).

Feit 2. Google was van plan om in 2022 te stoppen met het ondersteunen van cookies van derden in Chrome. Vervolgens stelde het dit uit tot 2023.

Feit 3. Vanaf iOS 14 begon Apple een vrijwillige aanmelding voor de Identificatie voor Adverteerders (IDFA) van zijn gebruikers te eisen. Vertaling: Bedrijven, zoals Facebook, “volgen je niet in apps en websites”, tenzij je hen expliciet toestemming geeft.

Als dat niet genoeg is:

  • 42,7% van de internetgebruikers wereldwijd gebruikt adblockers.
  • De helft van de Amerikanen heeft besloten een product of dienst niet te gebruiken vanwege privacyoverwegingen.
  • Er is een groei aan producten die zijn gebouwd met veiligheid en privacy in het achterhoofd, ontworpen om je te “redden” van de monopolies op het verzamelen van gegevens. Voorbeelden: DuckDuckGo-, Brave-, Signal-, ProtonMail- en Blockchain-smartphones.

Al deze informatie schetst een vrij duidelijk beeld. Internetgebruikers zullen in theorie meer privacy hebben bij het surfen op internet. Als gevolg hiervan hebben marketeers minder datapunten over potentiële klanten, misschien zelfs minder advertentie opties en meer moeite als het gaat om het toewijzen van advertentietoeschrijving.

Wat ermee te doen?

Digitale reclame zal niet verdwijnen vanwege de ‘cookie-apocalyps’. Dit is waarom:

  • Laten we niet vergeten dat Google vooral afhankelijk is van advertentie-inkomsten. In feite werkt het al aan een nieuwe browsergebaseerde trackingstandaard genaamd Federated Learning of Cohorts (FLoC). Dus als we het advies van Adroll (een van de grootste bedrijven in de adtech-business) opvolgen, totdat dat gebeurt, is het ‘business as usual’.
  • Grote uitgevers wenden zich af van advertentieoplossingen van derden ten gunste van hun eigen gegevensaggregatie en advertentieverkoop, zoals het SAGA-platform van Insider.
  • Mogelijk zien we zelfs een brede acceptatie van Unified ID 2.0 (ontwikkeld door The Trade Desk en het IAB Tech Lab), dat lijkt op cookies van derden.
  • Terwijl Facebook een klap kreeg na het ondermijnen van de IDFA, werden Apple’s eigen advertentie-oplossingen ineens aantrekkelijker. Het lijkt erop dat het verlies van de een de winst van de ander is.

Het lijkt er dus op dat merken die na 2023 online willen adverteren nog volop mogelijkheden hebben. De enige hindernis hier is dat ze zich zullen moeten aanpassen aan de nieuwe normen en verschillende vormen van adverteren (zoals het rechtstreeks kopen van advertenties van uitgevers).

Sommige merken worden echter al beïnvloed door privacyfactoren, zoals blijkt uit afnemende advertentieklikken en een lager rendement op advertentie-uitgaven op Facebook.

Anderen, handelend als slimme investeerders, nemen al maatregelen om hun marketingkanalen te diversifiëren. Privacymaatregelen of niet, het is een goed idee om te investeren in omnichannelmarketing, zoals we in de volgende sectie zullen zien.

4. Omnichannel marketing is een must

omnichannel-marketing

Deze trend is gemakkelijk waar te nemen in de handel. Met IKEA kun je bijvoorbeeld bestellen via een online winkel, een mobiele app, een telefoontje of een bezoek aan een plaatselijke winkel.

Bovendien biedt IKEA alle mogelijke contactmogelijkheden, inclusief een livechat met een chatbot.

Maar laten we eens naar het grotere plaatje kijken:

  • Het aankooppercentage van omnichannel campagnes is 287% hoger dan single channel campagnes.
  • Klanten zijn kanaalonafhankelijk. Ze verwachten dat bedrijven beschikbaar zijn op elk kanaal dat voor hen geschikt is.
  • Hoe meer kanalen in je kanaalmix, hoe beter. Meer kanalen betekent meer gemak voor je klanten. Meer prospects betekent meer ROI.

Wat ermee te doen?

Je kunt omnichannel ervaringen bieden op drie belangrijke gebieden.

De eerste is het product (of de dienst)Ahrefs is bijvoorbeeld in de eerste plaats een SaaS-platform, maar ze breiden ook enkele productfuncties uit naar plug-ins, zoals hun SEO toolbar voor Chrome en Firefox en hun gratis SEO WordPress plug-in. Op deze manier kunnen ze gegevens contextueel verstrekken en het onze gebruikers gemakkelijker maken.

Het tweede gebied is klantenondersteuning. Denk na over het uitbreiden van de kanalen die kunnen worden gebruikt om je bedrijf te bereiken. Geef klanten niet de schuld van het gebruik van de ‘verkeerde’ ondersteuningskanalen. Wees in plaats daarvan voorbereid op eventuele vragen op alle kanalen.

Conversationele marketingoplossingen, zoals live chats, zijn iets waar steeds meer bedrijven in investeren. Als je naar de gegevens kijkt, is het volkomen logisch:

  • 82% van de consumenten verwacht een onmiddellijk antwoord op verkoop- of marketingvragen.
  • 79% van de bedrijven zegt dat live chat positieve resultaten heeft opgeleverd voor klantloyaliteit, verkoop en omzet.
  • Gesprekken binnen Facebook Messenger tussen bedrijven en klanten hebben een 30% hogere conversieratio dan retargeting-advertenties.

Het derde gebied is promotie. Zoals al eerder genoemd, hoe meer kanalen, hoe beter. Promoot bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, Instagram etc.

  • 79% van de mensen zegt overtuigd te zijn om software of een app te kopen of te downloaden na het bekijken van een video.
  • YouTube is de op één na meest bezochte website in de VS door organisch verkeer.
  • 91% van de marketeers vindt dat de pandemie video belangrijker heeft gemaakt voor merken.
  • Video is de primaire vorm van marketingmedia die in 2021 wordt gemaakt, gevolgd door blogs (gebruikt door meer dan de helft van de marketingteams) en infographics.

Video blijkt geweldig te zijn voor gebruikers en bedrijven. Het is echt moeilijk om een goede reden te vinden om niet in videomarketing te investeren. Dit is vooral het geval als jouw product beter wordt weergegeven in video dan uitgelegd in geschreven content.

Wat ermee te doen?

Ga aan de slag met videomarketing. Als je hier nog geen ervaring mee hebt, kan je op Google verschillende tutorials vinden. Klik bijvoorbeeld hier om te zien hoe je de beste YouTube Ads maakt en hoe je aan video SEO doet.

Dat artikel dateert uit 2012. Zo’n 10 jaar later staat datawetenschapper op de tweede plaats in het rapport Glassdoor’s  50 Best Jobs in America for 2021 . En nummer 1 is Java-ontwikkelaar, met een vergelijkbare mate van arbeidstevredenheid, maar ongeveer $ 20k lager mediaan basissalaris.

De datawetenschapstrend is zo impactvol dat het zijn stempel heeft gedrukt op marketing. Een studie van Altimeter zegt dat data-analyse de meest gewenste vaardigheid is onder digitale marketeers.

Wat ermee te doen?

Stap 1 is om gebruik te gaan maken met hoogwaardige databronnen. Er is een speciale analysetool voor elk marketingkanaal dat er is.

Als je bijvoorbeeld wilt profiteren van organisch zoeken, kan je een premium SEO-tool zoals Ahrefs gebruiken. Zo’n tool is jouw ticket naar de enorme pool van wereldwijde zoekopdrachten en backlinks-gegevens. Met de juiste SEO-tools kun je ook naar de gegevens van je concurrenten gluren en zien waar je kunt verbeteren.

De tweede stap is  het aanleren van data-analysevaardigheden .

Basisvaardigheden zijn onder meer het beheersen van relevante spreadsheetformules , het begrijpen van statistieken en begrijpen hoe jouw gegevens worden verzameld. Als je denkt te kunnen profiteren van meer geavanceerde vaardigheden, investeer dan in het leren van SQL, Python of R.

Dat gezegd hebbende, kan marketinganalysesoftware al veel gegevens opschonen, analyseren en visualiseren. Vooral de nieuwste marketing automatiseringstechnologie is behoorlijk opmerkelijk geworden.

Oplossingen zoals Blueshift of Bloomreach kunnen al je klantgegevens gebruiken, ze samenvoegen tot één database en je vervolgens in staat stellen om omnichannel-communicatieworkflows te ontwerpen die worden geactiveerd op basis van klantkenmerken, acties en zelfs AI-voorspellingen.

Laten we nog enkele voorbeelden bekijken:

  • Tegenwoordig kun je nieuwe en gebruikte auto’s 100% online kopen.
  • E-supermarkten geven aan dat de levering binnen 15 minuten kan plaatsvinden.
  • Investeren in de aandelenmarkt is tegenwoordig een makkie met apps als Robinhood of eToro.
  • Met Klarna, wiens slogan “de snelkoppeling naar winkelen” is, kun je iets online kopen, zelfs als je op dat moment het geld niet hebt.

Wat ermee te doen?

Verminder wrijving voor elke vorm van conversieactie die je door de gebruiker wilt laten uitvoeren. Of het nu gaat om het aanmelden voor een nieuwsbrief, het aanmelden voor een proefversie of zelfs het doen van een aankoop. Zoals je hierboven kunt zien, kunnen bedrijven meer geld verdienen als ze de geldstroom gemakkelijker maken.

Maar voordat je dat doet, moet je even nadenken of je misschien een soort van “wrijving” nodig hebt. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Wrijving vanuit het perspectief van het genereren van leads  – Het kan bijvoorbeeld zijn dat gated content resulteert in meer gekwalificeerde leads met meer beschikbare datapunten.
  • Wrijving als veiligheidsmaatregel  – Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verificatieproces dat je moet doorlopen als je wilt inloggen.

We zijn nu al een lange tijd bezig met de pandemie en we leven allemaal in het ‘nieuwe normaal’. Dat gezegd hebbende, is het redelijk om je af te vragen of werken op afstand voor altijd moet blijven. Volgens een aantal statistieken over het recente wereldwijde fenomeen van werken op afstand, lijkt het erop dat de overgang naar thuiskantoren grotendeels succesvol was.

Bovendien bleek werken op afstand zijn voordelen te hebben. Volgens een  Stanford onderzoek onder 16.000 werknemers gedurende negen maanden, verhoogt een thuiswerkregeling de productiviteit met 13%. Reden: comfortabelere werkomgeving, minder pauzes en ziektedagen.

Hier zijn nog een paar voordelen:

  • Lagere arbeidskosten
  • Betere geestelijke gezondheid
  • Toegang tot betere baanopties
  • Meer loyaliteit van medewerkers
  • Lagere woon-werkkosten (en meer tijdwinst op reizen)

Als je op afstand hebt gewerkt, zal je ook vast je eigen voor- en nadelen hebben.

Over het algemeen willen werknemers echter graag op afstand of semi-afstand blijven werken. Volgens  de 10e jaarlijkse enquête van FlexJobs, uitgevoerd tussen juli en augustus 2021, verlangt maar liefst 97% van de werknemers een of andere vorm van werken op afstand, of dit nu volledig op afstand of hybride is.

En  volgens een ander onderzoek wil meer dan de helft van de werknemers minimaal drie dagen per week op afstand werken. Het lijkt er dus op dat werken op afstand niet meer weg te denken is.

Wat ermee te doen?

De algemene consensus lijkt te zijn dat bedrijven, om zich aan deze situatie aan te passen, een hybride model zullen gebruiken: het personeel zal enkele dagen op kantoor en enkele dagen thuis doorbrengen. Een onderzoek van Mercer bevestigt dit sentiment: 70% van de bedrijven zegt van plan te zijn het hybride model over te nemen.

In de bovenstaande statistieken zijn marketeers geen uitzondering. Wie weet? Misschien zullen marketeers zelfs meer geneigd zijn om het model op afstand over te nemen. Klantgerichte situaties maken we immers niet vaak mee. En zelfs als we dat doen, kunnen die online worden afgehandeld. Bij de meeste bedrijven zullen de tools die voor werk gebruikt worden, cloudgebaseerd zijn.

Dus beste marketeers, je zult jezelf de komende jaren waarschijnlijk op afstand of semi-op afstand zien werken. Er is hier ook een les voor werkgevers: wees niet verbaasd als de mensen met wie je werkt een soort van telewerk verwachten.

Om de zaken af te ronden, hier een paar tips geven over hoe je het meeste uit werken op afstand kunt halen op basis van onderzoek:

  • Vermijd de always-on mentaliteit  – Dit is een advies voor zowel werkgevers als werknemers. Veel mensen melden dat ze tijdens het thuiswerken het gevoel hebben constant aan het werk te zijn. Dit leidt uiteindelijk tot een lagere productiviteit, lagere tevredenheid en wellicht zelfs een burn-out.
  • Gebruik de juiste tools. Gebruik tools die geschikt zijn voor de werknemers die op afstand werken. Zorg er dus voor dat medewerkers op elk moment en op elke plek kunnen inloggen bij de werktools
  • Overweeg meer tijd op kantoor voor  nieuwe medewerkers en onervaren werknemers. Ze hebben misschien de steun en een voorproefje van de ‘bedrijfsvibe’ nodig.
  • 87% van de werknemers zegt dat het kantoor belangrijk is voor de samenwerking met teamleden en het opbouwen van relaties. Dat klopt – vrienden op het werk hebben is erg belangrijk. We moeten gewoon wennen aan het chatten met mensen via internet in plaats van persoonlijk.

Tot slot

De toekomst is altijd onzeker. Marketeers kunnen zich zelden de luxe veroorloven om dingen af te wachten. Dus de enige andere optie om met onzekerheid om te gaan, is om actie te ondernemen. En hopelijk wordt je pad naar succes gaandeweg helderder. Hopelijk heeft de bovenstaande lijst met digitale marketingtrends enig inzicht gegeven in een aantal slimme zetten die je in de nabije toekomst in marketing kunt maken.

 

Bron: https://ahrefs.com/blog/digital-marketing-trends/

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou