fbpx Menu

Adverteren in Google Shopping wordt binnenkort gratis

Het zal voor retailers binnenkort gratis worden om producten in de Google Shopping resultaten te weergeven. SEO specialisten en website eigenaren die primair gezien focussen op organisch zoeken kunnen nu voor het eerst Google Shopping aan hun toolkit toevoegen.

Voor het einde van deze maand zal de verandering ingaan in de zoekresultaten in de VS met het idee om dit uit te breiden naar de rest van de wereld voor het einde van het jaar. Het zal volgende week al beginnen en dan zullen de zoekresultaten in Google Shopping vooral bestaan uit gratis listings van producten.

Google geeft aan dat veel retailers het zwaar hebben en het zich in deze tijd niet kunnen permitteren om te betalen voor Google Shopping advertenties, terwijl deze juist nu veel mogelijkheden met zich mee brengen:

“Consumenten shoppen steeds meer online, en dat betekent dat ze niet alleen meer naar essentiële producten op zoek zijn, maar ook naar speelgoed, kleding en huisdecoratie..

Hoewel dit juist een kans is voor bedrijven om klanten te trekken en te binden, kunnen velen zich dit niet veroorloven.”

Online handel is nu enorm belangrijk voor zowel klanten als verkopers en Google maakt een ongekende move door product listings in zoekresultaten gratis te maken.

“Er zoeken dagelijks miljoenen mensen in Google Shopping en we weten dat veel verkopers de spullen die mensen zoeken op voorraad hebben en klaar liggen om verzonden te worden, maar die verkopers zijn soms moeilijk online te vinden.”

Dit is hoe retailers, kopers en adverteerders ervan profiteren:

  • Retailers: zij krijgen gratis exposure aan de miljoenen mensen die iedere dag naar producten zoeken op Google.
  • Kopers: zij ontdekken meer producten van meer winkels en zelfs producten en winkels waarvan ze anders misschien nooit van gehoord zouden hebben.
  • Adverteerders: betaalde campagnes zullen worden uitgebreid met deze gratis listings.

Bestaande gebruikers van Merchant Center en shop advertenties hoeven niks extra te doen om van de gratis listings te profiteren.

Voor retailers die nieuw zijn bij Merchant Center gaat Google het onboarding proces de komende weken en maanden makkelijker en beter maken.

Een Merchant Center account is absoluut nodig om gratis producten te listen, omdat alle listings in Google Shopping afhangen van productfeeds die in het Merchant Center worden geüpload.

De listings worden volgende week pas gratis, en in Nederland verwachten wij dat dit pas richting het einde van het jaar wordt. Toch adviseren we retailers om snel mogelijk een Merchant Center account te maken.

Een Nieuw Partnerschap met PayPal

Naast deze bijzondere verandering in Google Shopping gaat er ook een nieuw partnership met PayPal van start. Verkopers kunnen hun PayPal account aan Google Shopping koppelen en dat zou het onboarding proces een stuk sneller moeten maken. PayPal wordt nu een van Google’s bestaande partners als Shopify, WooCommerce en BigCommerce.

Andere Opmerkingen over deze Verandering

Google zegt er specifiek bij dat Google Shopping ‘vooral’ uit gratis listings zal bestaan. Dat zeggen ze omdat ze nog steeds betaalde listings accepteren die dan hoger in de Google Shopping tab worden geplaatst. Ook zullen de betaalde listings de enige zijn die bij de advertenties van een Google zoekopdracht komen te staan.

We kunnen dus aannemen dat hetzelfde geldt voor alle andere plekken waar shop advertenties worden laten zien buiten de Google Shopping tab zoals de recente toevoeging van shop advertenties in Gmail.

Er zijn dus nog steeds voordelen van betalen voor je advertenties, maar als je opzoek bent naar manier om geld te besparen op het adverteren van je producten dan kan dit een mooie kans zijn!

Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-makes-it-free-to-sell-products-in-search-results/363390/

Hulp nodig?

Kom je er niet helemaal uit, en wil je graag hulp van een online marketing bureau uit Veenendaal? Wij zijn ook werkzaam voor online marketing Arnhem en online marketing in Ede. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.

contact opnemen

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)