10 Marketing tools die iedere marketing professional moet kennen
Marketing professionals hebben tools nodig om succesvol te worden. Hier zijn 10 tips om dat succes te krijgen.
Steve Jobs zei ooit: “technologie is niets. Wat echt belangrijk is, is dat je vertrouwen hebt in mensen, dat ze in de basis goed en slim zijn, en dat als je ze tools geeft, ze daar geweldige dingen mee kunnen doen.”.
Ik weet niet precies wat voor een tools meneer Jobs in gedachte had, maar hier is een lijst van tools die iedere marketing professional, ongeacht hun niveau, kunnen helpen hun baan eens stuk makkelijker en efficiënter te maken.
1. Deluxe Logo Maker
Onderschat de waarde van een goed logo nooit. Signs.com zegt dat ongeveer 94% van de hele wereld het logo van Coca Cola herkent. Je moet je lat misschien iets lager dan universele herkenning leggen, maar een goed logo blijft essentieel om je merk haar identiteit en waarden kenbaar te maken en om op te vallen tussen alle andere merken. Deluxe Logo maakt zelf op maat ontworpen logos in verschillende prijscategorieën om ervoor te zorgen dat je het maximale uit deze belangrijke tool kan halen.
2. Packlane
Shopify heeft een inschatting gemaakt dat de online marketing markt wel $4.5 biljoen aan jaarlijkse omzet zal genereren in 2021. Dat betekent dat enorm veel bedrijven verpak- en verzend services nodig hebben of gaan hebben voor die tijd om hun producten bij hun klanten te krijgen. Packlane zorgt ervoor dat jouw klant zijn of haar ‘unboxing’ ervaring goed is. Bedrijven kunnen heel makkelijk de gebruikersvriendelijke website van Packlane gebruiken om hun verpakking stijl en grootte aan te passen, kleurenschema’s te maken, en zelfs originele kunst te uploaden.
3. Yotpo
Yotpo helpt je aan de meest belangrijke branding tool die er is: tevreden klanten. ReachLocal heeft onderzocht dat 90% van de online shoppers reviews gebruikt om ze te helpen bij een aankoop en dat 70% van de klanten een review achterlaten als dat gevraagd wordt. Yotpo heeft geweldige tools om je zowel te helpen bij het vragen om reviews aan recente klanten als je te helpen bij waardevolle informatie zoals foto’s en Q&As. Het geeft automatisch de beste reviews vanuit verschillende platforms, zoals Facebook en Instagram, weer op je website. Consumenten vertrouwen elkaar veel meer dan dat ze marketeers vertrouwen – en Yotpo haalt het meeste uit dat vertrouwen.
4. Traackr
Influencer marketing is essentieel voor je digitale branding. Volgens Marketing Profs krijgen bedrijven gemiddeld $7.65 terug voor iedere dollar die ze aan een influencer besteden. Influencer marketing kan informeel en moeilijk bij te houden zijn, maar Traackr is een platform voor het monitoren van de influencer doeltreffendheid, het ontdekken van nieuwe trends binnen jouw onderwerp, en het creëren van lange termijn relaties.
5. Rebrandly
Je marketing strategie bestaat waarschijnlijk deels uit het verspreiden van een URL naar je hoofdpagina, of misschien naar een speciale aanbiedingspagina of blog. Maar URL’s, en zeker URL’s voor pagina’s binnen grote websites als Facebook posts, kunnen onaantrekkelijk en afstotend voor je klanten zijn. Veel URL-verkortende services verpesten je domein identiteit in hun proces en creëren daarmee onduidelijke links die klanten onbetrouwbaar vinden. Rebrandly biedt ‘branded’ domein-verkortingsdiensten aan, wat betekent dat je snel een kortere link naar je content kan delen en tegelijkertijd je merkidentiteit kan behouden. De Social Media Examiner rapporteert dat domeinen met het merk erin verwerkt je doorklink rate op Twitter wel 34% kan verhogen.
6. Unbounce
Landingspagina’s zijn essentieel voor je branding, want het is vaak de eerste kennismaking die een websurfer met de digitale versie van jouw bedrijf heeft. The Landing Page Course zegt dat een goede landingspagina essentieel is voor het starten van een nieuwe marketing campagne. Unbounce helpt je een esthetisch aantrekkelijke en bij je merk passende landingspagina te maken voor nieuwe marketing campagnes – snel en zonder ook maar iets over coderen te moeten leren.
7. Frontify
De tijd en moeite die je in je goed doordachte branding hebt gestopt kunnen voor niets zijn als je branding inconsistent lijkt te zijn – klanten kunnen dan denken dat je onbetrouwbaar bent, of kunnen zelfs aannemen dat één groot merk, eigen twee kleine merken is. Merk consistentie gaat over alles van je slogan tot je kleurschema’s. Pixelnomics heeft recentelijk een aantal beroemde logos in ‘normale’ lettertypen gezet en het contrast tussen deze creaties en de echte logos laat zien dat zelfs je lettertype uitmaakt. Met Frontify kan jouw merk in de cloud verfijnde stijl handleidingen, merk portalen, media en patroon bibliotheken en gedeelde samenwerkingsplekken creëren.
8. MailChimp
Email marketing is een andere essentiële component van iedere branding strategie. Wordstream zegt dat bedrijven wel $44 kunnen verdienen aan elke dollar die ze aan email marketing uitgeven. MailChimp is een email automatiseringsplatform dat aan elke soort e-commerce website verbonden kan worden en je helpt met op maat gemaakte email content en nieuwsbrieven voor potentiele klanten. MailChimps diensten bestaan uit achtergelaten winkelwagen email reminders, prachtige email sjablonen en Facebook advertentie management.
9. WiseStamp
Een simpele maar effectieve tool, WiseStamp laat jouw bedrijf individuele branded email handtekeningen voor jouw medewerkers maken. De gecentraliseerde controle maakt het mogelijk om veranderingen in alle handtekeningen tegelijkertijd aan te brengen, om e-mails er professioneel en gepolijst uit te laten zien, en om branding en contact informatie consistent te houden ongeacht wie binnen jouw bedrijf de e-mail stuurt of wanneer zij voor het laatst hun handtekening geüpdatet hebben. De populaire online bijles aanbieder Grad Coach heeft onlangs WiseStamp geïmplementeerd en zag een groei van 21% in hun sociale mediaverkeer vanuit e-mail handtekeningen, volgens de MD Derek Jansen.
10. HootSuite
HootSuite is een van de werelds populairste sociale media marketing platforms. Het maakt het mogelijk om posts te maken en in te plannen voor veel verschillende platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter, en dat alles vanuit één gebruikers dashboard. Het zorgt er ook voor dat jouw werknemers de sociale media marketing kunnen coördineren door middel van taak creatie en toewijzing, en het maakt een analytisch rapport om te onderzoeken of je sociale media plan werkt.
Heb jij een uitdaging en hulp nodig van een online marketing bureau? Of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website voor google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.
bron: https://www.forbes.com/sites/steveolenski/2018/03/07/10-tools-every-marketer-should-know-about/#27e125a02ae6