22 Slimme SEO tips voor 2022 | Doelbewust Online Marketing
22 slimme Google SEO tips voor 2022
Gratis website scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis website scan aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

22 slimme Google SEO tips voor 2022

On-page SEO tips voor 2022

1. A/B testen

We gaan beginnen met enkele on-page onderwerpen. Tip nummer één, A/B testen of gewoon testen.

We hebben de afgelopen jaren veel meer testtools zien verschijnen, wat geweldig is omdat SEO niet simpelweg een beslissing maken en het toepassen is. SEO is implementeren, evalueren en vervolgens beslissingen nemen of soms correcties aanbrengen.

Is dit iets dat we moeten terugtrekken? Presteerde C beter dan D? Welke zouden we kiezen? Alle tips waar we het vandaag over hebben, kunnen van toepassing zijn op deze testmentaliteit. SEO is ongelooflijk complex en het ouderwetse idee van ‘best practices’ voldoet gewoon niet meer. Dus ontwikkel in 2022 een testmentaliteit met jouw of afdeling.

2. Author pages

Nummer twee, author pages. Google heeft dit jaar een deel van hun advies over author pages en hun heeft bijgewerkt. Een author page van goede kwaliteit helpt Google bij het evalueren van jouw auteurs, die kunnen worden gebruikt voor (Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness) en andere dingen, en helpt hen te koppelen aan hun expertise.

Dus het linken van je artikelen naar een goede author page bevat meestal links naar andere websites, auteursprofielen, links naar de artikelen die ze hebben geschreven, wat biografische informatie. Het kan helpen om je auteurs als expertise in een bepaalde ruimte te vestigen. Dus kijk eens naar je author pages en probeer ze te verbeteren. Met deze 13 elementen heb je een uitzonderlijke blog post of pagina.

3. Google titel rewriting

Google titel rewriting, nummer drie. Er is een grote kans dat in 2022 geen onderwerp meer zal worden besproken dan het herschrijven van titels door Google. Veel onderzoeken toonden aan dat Google 60%, 70% of 80% van de titels van een site herschreef. Het kan frustrerend zijn. Maar wat we zien, is dat veel mensen die herschrijvingen van Google titels niet evalueren. Als je dat doet, kun je veel leren over je eigen titels.

Waarom herschrijft Google je titels? Is je titel te lang? Mis je belangrijke zoekwoorden? Heb je daar woorden die Google niet leuk vindt? Je kan ook in sommige gevallen teruggaan en proberen de titel te corrigeren die Google heeft herschreven als ze gewoon slecht werk leveren. Dus doe een audit van de Google titels die herschreven zijn en leer wat je kunt doen. Lees ook meer over de index van Google.

4. Verwijder de SEO ”fluff”

Over SEO fluff gesproken, dit kan het jaar zijn dat je de SEO fluff wilt vernietigen. SEO fluff is soms niet eens nodig en het kan zelfs schadelijk zijn voor jouw SEO.

Glenn Gabe schreef een geweldige case study waarin ze veel van hun fluff over categoriebeschrijvingen verminderden en ze zagen zelfs een toename. Google verwijdert fluff uit titeltags. Dus deze marketing, SEO-schrijfdingen, het helpt je misschien niet, en in feite kan het je zelfs pijn doen. Tegenwoordig beloont Google sites of lijkt het sites te belonen die snelle antwoorden en meer directe betrokkenheid bieden.

Betere betrokkenheid is meestal ook beter voor je klanten. Experimenteer dus met het kwijtraken van je SEO fluff in 2022.

5. FAQs

Nummer vijf, FAQs. De reden waarom FAQs zo fijn en nuttig zijn, is omdat zoveel sites ervoor in aanmerking kunnen komen, het gemakkelijk te implementeren is en als je een FAQ-schema in de SERP’s wint, je veel Google terrein kunt winnen.

6. Tabbed content

Het kan voorkomen dat jouw tabbed content niet geïndexeerd en op de juiste manier wordt geranked. Er zijn verschillende soorten van tabbed content en Google indexeert al deze verschillende soorten anders. Het is belangrijk om jouw tabbed content te checken. Stel je hebt tabbed content, dan hoef je dit niet allemaal weg te halen, maar kijk wel even of het geïndexeerd wordt en pas het waar nodig aan.

7. Faceted navigation

Al jaren wordt er gepraat over faceted navigation, maar dit is het jaar om er wat strategischer mee om te gaan.

Tegenwoordig worden SEO werkers veel beter geïnformeerd over wat ze indexeren, niet indexeren en met faceted navigation, en deze tools worden steeds meer beschikbaar voor sites zoals WordPress en dat soort dingen, waar je echt naar het verkeer kunt kijken die elke pagina ontvangt en indexeert, crawlt, faceted navigation op paginaniveau, en deze algemene regels zijn niet per se zo noodzakelijk.

Je kunt tot de kern van de zaak komen en je verkeer op die manier vergroten, met fijne tools. Dus zowel tabbed content, als faceted navigation zijn ouderwetse concepten, maar we worden er in 2022 veel geavanceerder mee.

Linkbuilding tips voor 2022

Oké, laten we het hebben over ieders favoriete onderwerp, links, want je hebt links nodig om te scoren in SEO. Maar wat veel slimme SEO specialisten weten en waarover ze praten, is dat je links nodig hebt om te ranken in SEO, maar waarschijnlijk heb je er niet zoveel nodig als je denkt.

8. Optimalisatie van interne links

Als je maar een paar goede externe links hebt, is een van de beste manieren om daar gebruik van te maken, het optimaliseren van je interne . We hebben een aantal nieuwe tools en processen gezien die praten over interne link optimalisatie. We hebben het over pagina’s met te weinig links, onder geoptimaliseerde ankertekst, pagina’s met geweldige kansen die niet zo goed scoren als dat ze zouden moeten scoren.

Dus als je al een tijdje geen interne linkoptimalisatie audit hebt gedaan, is dit het jaar om het te doen en dit is de manier om gebruik te maken van de interne links die je hebt.

9. Deep linking

Daarover gesproken, deeplinking. Vroeger, als je naar een pagina linkte, linkte je gewoon naar de URL. Maar we zien een toename van deeplinking, linken naar specifieke passages, tekstfragmenten en nog meer van dat soort dingen.

Dit wordt steeds meer een populaire strategie om mensen dieper in de pagina te krijgen en Google en andere zoekmachines signalen te geven over zeer specifieke delen van pagina’s. Dit lijkt relevant omdat Google onlangs Passage Ranking heeft geïntroduceerd, waarbij ze niet alleen de hele pagina evalueren. Ze kunnen ook passages begrijpen.

Dus het lijkt een geweldige manier om deep linking onderdeel te maken van je strategie, in plaats van alleen maar naar de URL te linken.

10. Linkbuilding met hoge ROI

Hoge ROI (Return on Investment) linkbuilding. Alles waarmee je een link maakt, of het nu een tool is, een blogpost, een gratis PDF, het heeft kosten en die kosten hebben een ROI. Bepaalde dingen hebben een hogere ROI dan een andere. Weet dus goed waar je je links in of op plaatst en kijk naar wat het kost en wat het oplevert.

11. Redirects verminderen

Laten we weer ouderwets gaan. Nick LeRoy () tweette niet zo lang geleden over het verminderen van redirects. Dit is echt old school, maar veel mensen vergeten het tegenwoordig. Als je naar je redirects kijkt en deze reduceert tot een enkele redirect, kan dit helpen ‘canonicalization’ errors te verminderen. Het kan de efficiëntie van het crawlen verbeteren en op grote schaal kan het je rankings beïnvloeden. Dus als je een grote site hebt of zelfs een kleine site met veel redirects, dan is dit het jaar waarin je een redirect audit wilt doen.

12. SEO voor affiliate links

Hoe zit het met SEO voor affiliate links? Normaal gesproken wordt er niet zoveel gesproken over affilitate links, maar dit jaar zagen we Google specifieke richtlijnen introduceren voor affiliate sites, iets wat ze echt nog niet eerder hebben gedaan. Specifiek voor review sites, Google praat over hoe een goede recensie eruit ziet, praat over het goede en het slechte deel van het product, het feit dat je naar meerdere verkopers moet linken zodat consumenten een keuze hebben. Werk je met betaalde ads? Lees dan meer over wat kosten per kliks zijn.

Dit hebben we nog niet eerder van Google gezien. Dus als je SEO doet voor affiliate sites, dan is dit het jaar om ervoor te zorgen dat je sites maakt die Google beloont en daadwerkelijk de richtlijnen van Google volgt.

Google SEO tips voor 2022

13. Reputatieonderzoek

Over naar andere onderwerpen, reputatieonderzoek. Lily Ray (SEO expert) praat veel over reputatieonderzoek op het gebied van E-A-T. Het idee dat Google je site kan evalueren op basis van wat andere mensen over je zeggen. Dus stel je bent tegen een bepaald onderwerp en iedereen zegt allerlei vreselijke dingen over je op andere websites, dan kan Google je uit de zoekresultaten verwijderen.

Wat zeggen andere websites over jou in termen van recensies? Kwaliteitsbeoordelaars van Google kijken vaak naar andere websites om reputatieonderzoek te doen, en men denkt dat Google hetzelfde zelfs algoritmisch kan doen. Dus maak reputatieonderzoek onderdeel van je SEO auditproces, wat zeggen andere sites over jou, is het ongelooflijk positief of is het ongelooflijk negatief.

14. Core Web Vitals

Wat er gebeurde vorig jaar, was dat Google Core Web Vitals uitbracht, en sommige sites zagen een boost, andere sites zagen een daling, maar het was niet zo intens als vooraf gedacht werd dat het zou zijn. Veel sites zijn verbeterd.

Een onderzoek toonde aan dat langzame sites nog steeds scoorden en snelle sites nog hoger, maar het effect was niet zo veel. Het enige wat erg opviel, wat erg belangrijk is, waren dat sites die niet aan alle drie de Core Web Vital vereisten voldeden, absoluut in de problemen zaten. In principe moet je dus altijd je website snelheid optimaliseren, maar je hoeft je in 2022 er niet zo heel erg druk om te maken. Zorg er in ieder geval voor dat je aan alle drie de Core Web Vitals vereisten voldoet.

15. Stop AMP?

Andere dingen die we zouden kunnen overwegen om niet over te stressen is AMP (Accelerated Mobile Pages). 2021 was het jaar waarin we hebben gezien dat veel sites hun AMP begonnen te dumpen. Dit komt omdat Google het niet langer nodig had als rankingfactor. AMP biedt wel wat snelheidsvoordelen. Het is een mooie technologie, maar veel bedrijven waren gestrest toen ze probeerden twee verschillende versies van hun website te onderhouden om die ranking boost te krijgen.

Dus als jouw bedrijf worstelt met AMP, is dit misschien een jaar om te experimenteren met het dumpen ervan. Als je wilt kan je het natuurlijk ook gewoon houden, maar steeds meer bedrijven stoppen ermee.

16. Google Discover

In tegenstelling tot AMP, komen veel mensen massaal naar Google Discover.

Google Discover is interessant. Het is geen traditioneel SEO verkeer, waarbij je een zoekwoord onderzoekt en mensen converteren. Het lijkt een beetje meer op verkeer via sociale media. Het delen van sociale media lijkt zelfs een van de rangschikkingsfactoren te zijn die van invloed kunnen zijn op hoeveel verkeer je van Google Discover krijgt.

Maar wat we het afgelopen jaar hebben gezien, is dat sommige uitgevers optimaliseren voor Google Discover, die verhalen publiceren en daarvoor enorme hoeveelheden verkeer zien. Geweldig voor bijvoorbeeld nieuwssites en blogs, oftewel pagina’s die over populaire onderwerpen praten.

Mocht je Google Discover nog niet gebruiken, dan is dit misschien het jaar dat je ermee zou kunnen beginnen.

17. Lokale SEO Google My Business categorieën

Als je een lokale site hebt en je hebt maar vijf minuten om één ding te doen, dan is dit de nummer één SEO-tip voor 2022. Zorg dat je categorieën op orde zijn. Onderzoek naar rangschikkingsfactoren toont aan dat dit de belangrijkste factor is die de ranglijst kan beïnvloeden.

Voer een audit uit van je Google Bedrijfsprofielcategorieën. Dit hoeft niet veel tijd te kosten en kan jouw bedrijf zeker helpen.

18. Favicon optimalisatie

Waarom favicon optimalisatie? Meer dan 50% van de zoekresultaten vindt plaats op een mobiele telefoon waar jouw favicon wordt weergegeven, en mensen optimaliseren die favicons niet. Een goede favicon kan de aandacht trekken. Het kan je op een zeer drukke doen opvallen en het doet het met slechts een paar pixels.

Een goede favicon kan je click-through rate met één of twee procent verhogen, wat geweldig is. Een goede favicon is meestal helder, heeft meestal een hoog contrast en vestigt de aandacht op jouw zoekresultaten. Dus optimaliseer je favicon.

SEO carrière tips voor 2022

19. Leer GA4

Dit is misschien wel het jaar waarin je eindelijk kennis wilt maken met GA4. GA4 is het product dat de traditionele vervangt. Lees hier meer over de overstap van Google Analytics naar GA4.

Je zult het in veel meer klantaccounts zien. Het kan een beetje verwarrend zijn voor mensen. Sommige statistieken zijn er niet. Er zitten weliswaar een aantal coole dingen in, zoals ze in feite het bouncepercentage hebben verwijderd en het hebben vervangen door engagementstatistieken, wat geweldig is omdat veel SEO werkers een beetje te gefocust zijn op bouncepercentage en engagement kan representatiever zijn. Dit is een wat holistischere manier waarop Google je website bekijkt.

20. Woon virtuele conferenties bij

Terugkijkend op alle virtuele conferenties van 2021, is daar een grote waarde. Het maakt het veel betaalbaarder voor mensen over de hele wereld. Bij traditionele conferenties betaal je veel geld alleen om de conferentie bij te wonen plus reizen en zo.

Maar virtuele conferenties zijn vaak gratis of goedkoop. Je kunt virtueel aanwezig zijn en je concentreren op de inhoud, netwerken en contact opnemen met bijvoorbeeld de sprekers. Er zijn daar veel kansen. Dus misschien is het een idee om in 2022 twee of drie virtuele conferenties bij te wonen en dat onderdeel van je loopbaanontwikkeling te maken.

21. Vraag meer

Tot slot, de laatste tip over jouw carrière. 2022 is het jaar om meer te vragen voor jouw SEO diensten.

Over het algemeen is er over de hele wereld veel vraag naar SEO services, met name hoogwaardige SEO services. Het is aan jou om het geld te vragen wat je waard bent. het is tijd om je salaris te evalueren en ervoor te zorgen dat je wordt betaald wat je verdient, vooral als je niet zoveel krijgt als je collega’s

En tenslotte…

22. Wees de laatste klik

De laatste tip van 2022. Wees de laatste klik. Dat betekent dat je jouw gebruikers tevreden moet stellen. Wanneer iemand op Google of een andere zoekmachine zoekt en ze krijgen een lijst met resultaten te zien, ze klikken rond, zoeken naar wat ze willen zijn, zorg ervoor dat je de laatste site bent waarop ze klikken.

Waarom? Want toen ze op jouw site klikten, vonden ze wat ze zochten. Je hebt ze zo tevreden gesteld, wat er voor zorgt dat wanneer ze je site weer zien, jij de eerste bent waarop ze klikken omdat je ze het antwoord hebt gegeven. Bied geweldige ervaringen voor je gebruikers. Denk eerst aan hen. Geef ze alles wat ze willen. Geef Google geen excuus om je niet op nummer één te plaatsen in het zoekresultaat.

Bron: https://moz.com/blog/smart-google-seo-tips-2022


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB