Vraag nu jouw gratis SEA scan t.w.v. € 340,- aan.
5 creatieve manieren om de Facebook Ad Library in jouw voordeel te gebruiken
Maak je optimaal gebruik van de Facebook advertentiebibliotheek om jouw campagneprestaties te maximaliseren? Hier zijn enkele tips van een online marketing/SEO bureau om jou te helpen.
De Facebook advertentiebibliotheek wakkert het digitale marketingecosysteem nog steeds aan. Deze tool geeft marketeers gratis toegang tot het “bespioneren” van de advertentiebeelden, headlines, teksten, opmaak, hoe lang het live is geweest, A/B-tests en meer. Het geeft je ook een zicht op de landingspagina’s van elke advertentie die momenteel live is op Facebook, Messenger en Instagram.
Gezien het feit dat Facebook een van de grootste advertentiedoelgroepen op het wereldwijde web heeft veroverd (naar schatting 2,91 miljard mensen) voor een verbazingwekkend concurrerende cost per click van $ 0.43, is het geen wonder dat marketeers hun geld uitgeven aan dit digitale kanaal.
Waarom Facebook ons de Facebook advertentiebibliotheek heeft gegeven
Aanvankelijk creëerde Facebook de advertentiebibliotheek om de transparantie van politieke advertenties te vergroten in een poging om claims van inmenging in de verkiezingen te verminderen. Gelukkig voor marketeers is het doel van de advertentiebibliotheek uitgegroeid tot zoveel meer dan alleen electorale duidelijkheid bieden.
Digitale marketeers geven de voorkeur aan deze tool om hun Facebook advertentiecampagnes te revolutioneren, te optimaliseren en te inspireren.
Andere manieren om de voordelen van de Facebook advertentiebibliotheek te benutten
Dit is geen volledige lijst van wat je met Facebook Ad Library kunt doen om je eigen Facebook advertenties te verbeteren, maar het zal je wel een duwtje in de goede richting geven.
1. Stel jezelf bloot aan andere industrieën
Het eerste dat we meestal doen als we in de Facebook advertentiebibliotheek zijn, is over het hek gluren om te zien wat onze directe concurrentie van plan is. Het bekijken van advertenties van concurrenten is een groot voordeel en er zijn zoveel andere industrieën en merken die het bekijken waard zijn en die geweldige ideeën hebben.
Waarom zoek je niet naar een merk waar je van houdt of dat een complementaire branche is voor die van jou? Kijk naar de advertenties van hun concurrenten en kijk wat ze goed doen, wat ze gemeen hebben, welke strategieën ze gebruiken en wat je wilt navolgen. Begin dan met testen.
2. Zoek het verschil met ‘A/B testing’
Een van de geweldige dingen van de Facebook advertentiebibliotheek is dat je gemakkelijk verschillende versies van dezelfde advertentie kunt zien die merken gebruiken voor het split-testen.
A/B-testen – net als veel andere aspecten van digitale marketing zoals e-mailmarketing, landingspagina’s , enz. – is zo belangrijk voor het succes van Facebook-campagnes. Net zoals die quizzen die je als kind deed waarbij je het verschil moest zien, zal het jouw taak zijn om de elementen te identificeren die worden getest.
Ander exemplaar, zelfde afbeelding?
Andere call to action?
Facebook maakt het heel snel en gemakkelijk om een checklist met advertentiefuncties te maken voor A/B-testing voor je volgende advertentie. Als de grote merken het doen, zou jij dat ook moeten doen.
3. Zie trends en levensduur
Als je wat tijd besteedt aan het bladeren door de Facebook advertentiebibliotheek, zul je uiteindelijk trends op het gebied van ontwerp, lay-out, aanbiedingen en meer oppikken.
Gebruiken andere merken videoadvertenties, carrouseladvertenties, beeldadvertenties, slideshowadvertenties, enz.?
Dit kan een goede manier zijn om erachter te komen waar het doelgroep netwerk naartoe neigt. Je kunt ook zien welke advertenties al een lange tijd live zijn – wat betekent dat ze werken! Je kunt dit vinden door te kijken wanneer de advertentie voor het eerst werd gelanceerd. Facebook toont deze informatie vrijelijk, dus mis het niet.
Het is een ongelooflijk waardevol inzicht in hoe goed de advertentie presteert. Actieve advertenties die gedurende een lange periode worden weergegeven, kunnen een indicatie zijn dat ze zeer goed presteren bij Facebook gebruikers. Om een beetje op de hoogte te blijven van trends, zou je een andere strategische invalshoek op Facebook advertentietrends kunnen nemen: het spotten van een duidelijke trend kan ook een kans zijn om beelden te creëren die totaal anders zijn. Dit kan je helpen om je te onderscheiden van de massa.
4. Krijg de voorsprong op concurrenten met timing aanwijzingen
Hoewel creativiteit en tekst cruciaal zijn voor elke Facebook advertentie, is timing cruciaal voor het succes van een campagne. Als je advertentie voorbarig is, is je publiek er niet klaar voor.
Volg de timing van succesvolle adverteerders in jouw omgeving en pas deze aan voor je eigen campagnes. Dit is met name handig wanneer je de sprong wilt wagen naar evenementen met een groot budget in jouw marketingkalender, zoals bijvoorbeeld Valentijnsdag of Black Friday. Maak gebruik van historische gegevens in de Facebook advertentiebibliotheek om jouw volgende campagne precies te timen.
5. Funnel Mapping
Advertenties zijn geen doel op zich, ze worden meestal gebouwd met een customer journey of funnel in gedachten.
De advertentie leidt verkeer naar een bestemming; meestal een bestemmingspagina die fijn is gemaakt om een actie uit de bezoeker te halen. Met de Facebook advertentiebibliotheek kan je niet alleen zien welke advertenties worden weergegeven, maar je kunt ook de trechter van je concurrenten volgen door door te klikken.
Waar brengt de advertentie je naartoe? Is het een Facebook pagina met Facebook producten? Word je naar een online winkel gestuurd met prijzen of een speciale aanbieding, of een beveiligde pagina waarvoor een e-mailadres nodig is om toegang te krijgen tot waardevolle informatie?
Misschien vind je een op maat ontworpen bestemmingspagina met een gratis proefversie. Ervaar de journey alsof je een klant bent en gebruik deze informatie voor je volgende funnel strategie.
Conclusie
Houd er rekening mee dat de advertenties alleen het laatste deel van hun – en jouw – Facebook advertentiestrategie beoordelen. We hebben geen toegang tot of zicht op de criteria of context voor doelgroeptargeting, het doelgroepnetwerk of hun advertentie -uitgaven, alleen voor hun advertentiemateriaal.
Maakt niet uit! Zelfs zonder de targeting gegevens van een campagne zijn de creatieve concepten het ontdekken waard.
Terwijl sommige adverteerders zoveel duidelijkheid als een bedreiging zien, zien veel meer de Facebook advertentiebibliotheek als een kans. Slimme marketeers zien het als een open deur naar creatieve inspiratie wanneer ze een beetje een reclamesleur zijn, een boost nodig hebben voor hun volgende Facebook advertentiecampagnes, of gewoon hun marketinggame willen verbeteren en een betere CTR willen krijgen op hun advertenties.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/facebook-ad-library/437845/