Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
7 digitale marketingstrategieën die echt werken
Chatbots. A/B split-testen. Ingewikkelde marketingtrechters. Vergeet ze allemaal. Als je een klein bedrijf runt, zou geen van deze dingen je focus moeten zijn. De digitale marketingstrategieën die je aandacht verdienen, zijn de unsexy-strategieën. In dit bericht bespreken we zeven van die strategieën en hoe je ze voor je kunt laten werken op basis van ervaring in plaats van alleen theorie.
1. BLOGGEN MET SEO IN GEDACHTEN
Bloggen is niet schrijven wat je vandaag hebt gedaan. Dat is een dagboek. Als je die benadering van bloggen volgt, en je hebt nog geen bestaand en loyaal publiek dat aan je lippen hangt, dan wordt je zakelijke blog een spookstad. Hoe los je dit op? Schrijf over de problemen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Stel dat je computeronderdelen online verkoopt. De kans is groot dat jouw klanten op zoek zijn naar zaken als:
- Waarom is mijn computer zo traag?
- Hoe een computer te bouwen?
- Hoe maak je een computer sneller?
Als we die zoekwoorden in de Ahrefs Keywords Explorer pluggen, zien we dat er elke maand duizenden zoekopdrachten zijn voor elk van hen.
Je kunt mensen helpen deze problemen op te lossen terwijl je producten uit je winkel integreert in de inhoud zelf. Een trage computer kan bijvoorbeeld neerkomen op het RAM, of de harde schijf of de CPU. Dus help lezers hun probleem te diagnosticeren en bied tegelijkertijd productoplossingen aan. Hetzelfde geldt voor “hoe een computer te bouwen”. Leg uit hoe je dit moet doen en beveel de specifieke componenten aan die ze nodig hebben. Dit concept werkt in bijna elke branche. Als je een makelaar bent, schrijf dan in plaats van te bloggen over de nieuwste brancheprijs waar niemand om geeft, over echte problemen waar potentiële klanten naar op zoek zijn, zoals:
- Hoe te investeren in onroerend goed?
- Hoe een huis te kopen?
- Welke kredietscore is nodig om een huis te kopen?
Al deze onderwerpen hebben het potentieel om een groot publiek aan te trekken:
Ook niet zomaar een publiek: dit zijn mensen op de markt voor wat je aanbiedt, die waarschijnlijk diepe zakken hebben en een brandend verlangen om een eigen huis te bezitten. Maar hoe vind je wat je doelgroep zoekt? De eerste optie is raden. De tweede en betere optie is om een tool zoals Ahrefs Keywords Explorer te gebruiken en te zoeken naar een aantal relevante seed-trefwoorden. Voor een makelaar kunnen dit dingen zijn als ‘een huis kopen’, ‘onroerend goed’, enz. Ga vanaf hier naar het rapport ‘Vragen’ om de meest populaire vragen te zien die mensen stellen.
Het is dan gewoon een kwestie van de beste zoekwoorden voor jouw bedrijf uitkiezen, de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden analyseren en geoptimaliseerde inhoud maken. Als je dit kunt doen en kunt rangschikken, ontvang je maand na maand gratis, consistent en passief verkeer van Google.
2. VIDEOMARKETING OP YOUTUBE
YouTube is de op twee na grootste zoekmachine ter wereld en het is nog een andere plek waar mensen zoeken naar oplossingen voor hun problemen. Er zijn bijvoorbeeld 17.000 maandelijkse zoekopdrachten wereldwijd voor “make-up voor beginners”:
Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat het gemakkelijker is om deze look te maken als je de juiste make-up en kwasten gebruikt. Dus als je een verkoper bent van make-up en make-upaccessoires of zelfs maar een partner, dan zou je gemakkelijk een video over dit onderwerp kunnen maken en daarbij een paar producten aanbevelen. Dit is wat populaire vloggers zoals Danielle Mansutti doen. Danielle’s video staat op nummer 1 op YouTube voor ‘make-up voor beginners’ en haar video is tot nu toe meer dan 2,6 miljoen keer bekeken:
Door de hele video heen beveelt ze de beste producten aan om te gebruiken en vertelt ze je waar je ze kunt kopen in de videobeschrijving:
Bovendien, omdat Google nu voor veel zoekopdrachten videoresultaten laat zien, scoort haar video ook in Google voor gerelateerde termen.
In feite krijgt die video alleen al van Google 2.900 extra bezoeken per maand:
Back to business: om relevante onderwerpen te vinden waarnaar mensen op YouTube zoeken, ga je naar Ahrefs Keyword Explorer, schakel je de zoekmachine over naar YouTube en zoek je naar een breed trefwoord in jouw branche. Als je iPhone-hoesjes verkoopt, zou dit zoiets zijn als “iPhone” of “iPhone X”: bekijk vanaf hier het rapport “Vragen” om te zien welke vragen mensen stellen over dit onderwerp. Je zult meteen een aantal geweldige onderwerpideeën zien, zoals “hoe iPhone 6 te ontgrendelen” en “hoe iPhone 6-scherm te vervangen”:
Dit laatste is een bijzonder goed zoekwoord om te targeten als verkoper van iPhone-hoesjes, omdat kijkers waarschijnlijk meer voor hun telefoon willen zorgen als deze eenmaal is gerepareerd, in welk geval ze misschien een hoesje willen kopen. Voor de beste resultaten met deze strategie moet je ervoor zorgen dat jouw video’s echt nuttig en waardevol zijn, dat je niet te veel pluisjes hoeft te gebruiken en dat je niet al te promotioneel bent. Dit heeft ons geholpen om ons YouTube-kanaal te laten groeien tot meer dan 150.000 maandelijkse views…
… wat heeft geleid tot duizenden nieuwe betalende leads en klanten:
Lees meer over het rangschikken van je video’s en het laten groeien van je kanaal in onze gids voor YouTube SEO.
3. SOCIALE-MEDIAMARKETING
De social media marketingstrategie van de meeste bedrijven kan in één zin worden samengevat:
Blijf saaie updates en promoties posten voor volgers op elk kanaal.
Als dat is wat je doet, stop dan nu. Dat is geen marketingstrategie voor sociale media; het is slechts een manier om tijd te verspillen en je volgers te vervreemden. Dus wat zou je moeten doen? Hier zijn een paar tips.
FOCUS OP ÉÉN SOCIAAL NETWERK
Het opbouwen van een aanhang kost tijd en moeite. Als je jezelf te dun smeert, gaat het niet lukken. Om die reden is het beter om je te concentreren op slechts één sociaal netwerk, in ieder geval in het begin. Maar welke moet je kiezen?
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet noodzakelijk degene met de meeste gebruikers. Het gaat erom het netwerk te vinden waar jouw doelgroep rondhangt en te begrijpen of je hun reden om daar te zijn kunt dienen. Als je de vinger aan de pols hebt in je branche, dan zou dat eerste deel niet al te moeilijk moeten zijn. De meeste SEO-professionals hangen bijvoorbeeld rond op Twitter of Facebook. Weinigen van hen zijn op Snapchat of Instagram – althans niet in een professionele hoedanigheid.
Dus voor ons willen we ons concentreren op het opbouwen van volgers op Twitter of Facebook. Als je echter een foodblogger bent, is Pinterest waarschijnlijk een betere optie. Maar hoe zit het met dat tweede deel van de vergelijking?
ZORG VOOR HET PLATFORM
Ongeacht het platform dat je kiest, je moet moeite doen om te begrijpen waarom jouw publiek daar is en hoe je hen kunt bedienen. Mensen hebben bijvoorbeeld de neiging om naar YouTube te gaan voor entertainment of om iets te leren. Facebook daarentegen is anders. Mensen willen geen tutorials of promoties van 30 minuten in hun nieuwsfeed zien verschijnen. Ze willen interessante, grappige of schokkende inhoud zien die ze met vrienden kunnen delen.
Om hier de aandacht van mensen te trekken, moet je een verhaal vertellen, een korte video maken of iets anders doen dat opvalt in een eindeloze zee van promoties en ijdelheidshots. Op Twitter gaat het meer om snel, efficiënt communiceren en mensen niet te overweldigen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom we de neiging hebben om meer aandacht te krijgen voor de korte tips die we delen…
… dan links naar diepgaande YouTube-video’s:
4. PODCASTEN
Er zijn twee manieren om je bedrijf te promoten met podcasts:
- Maak je eigen podcast
- Geïnterviewd worden in de podcast van iemand anders
Het maken van een podcast is geweldig voor het opbouwen van een merk en publiek, maar het kan even duren om grip op te bouwen. Bovendien hebben de meesten van ons niet de apparatuur of connecties in de branche om een populaire podcast te maken. Geïnterviewd worden op podcasts is een ander verhaal. Podcasters zijn altijd op zoek naar interessante mensen om te interviewen. Je hoeft hiervoor geen beroemdheid te zijn. Zolang je enige ervaring in de branche hebt (online of offline) en bereid bent om serieuze waarde te delen, heb je wat nodig is. Geloof me niet? Ik ben een niemand en ik word nog steeds geïnterviewd op podcasts:
Maar hoe vind je podcasters die je misschien willen interviewen? Bekijk jouw favoriete podcasts voor interviews van anderen in je branche. Kijkend naar de podcastpagina voor Entrepreneur on Fire, zien we deze aflevering met Jim Kwik.
Als we vervolgens doorklikken naar het interview vallen ons twee dingen op:
- De naam van de gast staat in de titel.
- De pagina linkt naar de website van de gast, in het bijzonder de homepage.
Beide zijn heel gebruikelijk voor podcast-interviews en we kunnen dat feit gebruiken om andere podcasts te ontdekken waar deze persoon op heeft gezeten. Hoe? Plak de homepage van de persoon in Ahrefs Site Explorer, stel de modus in op ‘URL’ en ga vervolgens naar het rapport ‘Backlinks’. Gebruik vervolgens het filter “Opnemen” om alleen backlinks te zien waarbij de naam van de persoon in de titel van de verwijzende pagina staat. Nu hebben we een lijst met meer dan 100 podcasts met Jim.
Vanaf hier hoeven we alleen maar door te filteren om relevante prospects te vinden en vervolgens de host te pitchen door hen te vertellen waarom ze ons moeten interviewen en wat we hun publiek te bieden hebben. Hoewel podcasters gewoonlijk vanaf de afleveringspagina naar de website van hun geïnterviewde linken, is dat niet altijd het geval. Soms linken ze alleen naar hun sociale profielen. Om die reden is het vaak de moeite waard om het bovenstaande proces te herhalen, maar dan met de sociale profiel-URL’s van de geïnterviewde. Als we bijvoorbeeld de stappen herhalen met Jim’s Twitter-URL, vinden we deze podcast:
Dit kwam niet naar voren toen we links naar zijn website analyseerden, omdat de afleveringspagina er niet naar verwijst.
5. E-MAILMARKETING
Elke keer dat we een nieuwe blogpost publiceren, sturen we een nieuwsbrief. Het duurt enkele minuten en het stuurt duizenden mensen naar onze blog.
Maar dit is niet van de ene op de andere dag gebeurd… We kunnen dit nu doen omdat we jarenlang onze e-maillijst hebben opgebouwd en nu tienduizenden abonnees hebben die echt van ons willen horen. Dus als je de trekker nog niet hebt overgehaald als het gaat om e-mailmarketing, kun je nu het beste beginnen. Hoe? De eerste stap is het genereren van verkeer naar je site. Er zijn tal van manieren om dat te doen, maar bloggen met SEO in gedachten (zie #1) is de beste langetermijnstrategie. We zijn hier al een paar jaar sterk op gefocust en we krijgen nu naar schatting zo’n 230.000 maandelijkse bezoeken aan de Ahrefs Blog.
De volgende stap is om die mensen te overtuigen zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Er zijn veel tips en trucs om dit te doen: leadmagneten, inhoudsupgrades, enz. Maar het ding dat al deze tactieken verenigt, is iets van waarde bieden. Het kan een PDF-versie van het bericht zijn (inhoudsupgrade), een gratis 7-daagse e-mailcursus (leadmagneet) of iets anders. Hier bij Ahrefs houden we het simpel met een slide-in die aan het einde van een bericht wordt geactiveerd…
… en een abonneervak onderaan elke pagina:
Dit werkt goed voor ons, maar misschien wil je wat agressiever zijn met jouw opt-ins als het opbouwen van jouw lijst een prioriteit is. Onthoud dat het bouwen van lijsten niet iets is met een begin en een einde. Het is een continu proces, dus stel het versturen van jouw lijst niet uit omdat je bang bent dat deze niet groot genoeg is. Doe je best om abonnees betrokken te houden en stuur ze waardevolle informatie, zelfs als je er niet veel hebt. Doe dat consequent in de loop van de tijd, en je zult een betrokken, responsieve lijst hebben van mensen die het echt leuk vinden om van je te horen.
6. FORUMS EN COMMUNITYBORDEN
Gemeenschappen en forums zoals Reddit-, Quora- en Facebook-pagina’s kunnen geweldige marketingkanalen zijn. Onthoud een paar cruciale regels:
- Probeer nooit producten en diensten rechtstreeks te promoten. Mensen browsen vaak op deze platforms voor entertainment of educatie. Als je een van deze dingen niet kunt doen, doe dan geen moeite.
- Link met mate naar je inhoud, en alleen waar nodig . De meeste links op deze platforms zijn nofollowed, wat betekent dat ze geen SEO-waarde hebben. Om die reden is het niet nodig om te spammen: link naar je inhoud waar deze waarde heeft en een punt ondersteunt.
Beschouw deze netwerken als een plek om expertise en ervaringen te delen, relaties op te bouwen en anderen te helpen. Dat is wat mijn collega Si Quan doet op Quora. Hier is zijn antwoord op de vraag: “Hoe lang duurt het voordat een nieuwe website in Google scoort?”
Het is super diepgaand en beantwoordt de vraag goed. Dat is waarschijnlijk de reden waarom dit het meest gewaardeerde antwoord op de thread is en de afgelopen zes maanden meer dan 5.500 views heeft opgeleverd. Maar hij maakte ook van de gelegenheid gebruik om te linken naar een paar relevante Ahrefs-blogposts:
Het belangrijkste punt daar is relevant . Hij linkte niet naar onze homepage of een landingspagina. Hij linkte naar blogposts met meer informatie over de dingen waar hij het al over had, wat handig is. Zelfs als slechts 1% van de mensen die dat antwoord hebben bekeken op een link klikt, zijn dat 55+ nieuwe lezers uit slechts één antwoord. Maar hij heeft niet slechts één vraag beantwoord. Hij heeft 350+ geantwoord. Gecombineerd hebben die antwoorden tot nu toe bijna 800.000 weergaven opgeleverd …
… en krijg nu elke maand tienduizenden views zonder extra inspanning.
De meeste kleine bedrijven overwegen zelfs nooit betaalde advertenties omdat ze niet ‘gratis’ zijn. Maar onthoud, niets is echt gratis omdat alles tijd kost. En tijd is geld. Om die reden is het niet nodig om betaalde advertenties uit de weg te gaan. Wat je echter wel wilt vermijden, is blindelings geld in een advertentienetwerk gooien omdat iemand ergens zei dat het goed was. Onthoud dat wat voor de ene persoon werkt, misschien niet werkt voor de volgende. Dus voordat je geld in betaalde advertenties gaat pompen, moet je rekening houden met het ABC van het succes van betaalde advertenties:
- A staat voor Publiek,
- B is voor Budget,
- C staat voor Commercialiteit.
Laten we bovenaan beginnen.
PUBLIEK
Stel dat je cafeïneshampoo voor mannen verkoopt, zou je adverteren op Pinterest? Waarschijnlijk niet. 81% van de Pinterest-gebruikers is vrouw en het is een platform dat voornamelijk door de jongere generatie wordt gebruikt. Dus de eerste stap is om erachter te komen welk platform je doelgroep gebruikt. Adverteren ergens anders zal geld in de afvoer zijn.
BEGROTING
De meeste PPC-advertenties werken op veilingbasis, wat betekent dat hoe meer adverteerders er zijn, hoe duurder het voor jou en mij wordt. Stel dat je zich in de competitieve industrie van conference calls bevindt. Als we naar dat trefwoord zoeken in Ahrefs Keywords Explorer met Google ingesteld als de zoekmachine, bedragen de kosten per klik (CPC) $ 20 in de VS.
Als je een betaald advertentiebudget van € 1.000 per maand heeft, kun je slechts 50 klikken ontvangen voordat je budget op is. Hoe kun je dit oplossen? Zoek naar zoekwoorden met lagere kosten per klik. Om dit te doen, voer je een seed-trefwoord in (bijv. conference call) in Ahrefs Keywords Explorer en ga je vervolgens naar het rapport “Phrase match” om alle trefwoorden uit onze database te zien die dat trefwoord bevatten. Van daaruit filter je op de maximale CPC die je bereid bent te besteden en bekijk je de lijst voor lucratieve kansen.
Enkele goede hier zijn “app voor videoconferentiegesprekken” en “app voor conferentiegesprekken”. Deze zoekwoorden zijn niet alleen goedkoper, maar hebben ook een duidelijkere zoekintentie. Iemand die zoekt naar ‘conferentiegesprek-app’ is duidelijk op zoek naar een app die telefonische vergaderingen houdt, terwijl iemand die op zoek is naar ‘conferentiegesprek’ naar veel verschillende dingen kan zoeken. Maar vergeet niet dat PPC groter is dan alleen Google. Je kunt ook adverteren op andere platforms zoals Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, enz., die vaak goedkoper zijn. Zorg er gewoon voor dat je doelgroep daar ook echt rondhangt.
COMMERCIE
Als je in Google biedt op een zoekwoord als ‘app voor conferentiegesprekken’, kan het heel logisch zijn om bezoekers naar een informatieve bestemmingspagina te sturen. Maar dat werkt niet op platforms zoals Facebook of Pinterest. Er is niemand in de koopmodus. Je moet dus de kloof overbruggen tussen de bedoeling van het platform en hoe je inkomsten genereert met jouw producten. En dat doe je met content.
Stel dat je meubels verkoopt en wilt adverteren op Pinterest. Je zou mensen niet naar verkooppagina’s voor tafels en stoelen willen sturen omdat mensen op Pinterest daar niet naar op zoek zijn. Ze zijn op zoek naar inspiratie. Het zou dus logischer zijn om ze naar een relevante blogpost te sturen, zoals “11 tips voor interieurontwerp voor je woonkamer die de bank niet kapot maken.” Je kunt dan relevante producten op een natuurlijke manier door de inhoud laten zien, net zoals IKEA dat doet.
LAATSTE GEDACHTEN
De sleutel tot succes in digitale marketing in het huidige klimaat is het aannemen van de mindset van de consument. Met andere woorden, stop met mensen de harde verkoop te geven en probeer in plaats daarvan hun problemen op te lossen door middel van gratis en waardevolle inhoud die relevant is voor je bedrijf. Dat is wat we hier op de Ahrefs Blog doen, en het werkt redelijk goed voor ons.
Het is ook belangrijk om de strategieën niet in één keer uit te proberen. Kies er een uit, experimenteer ermee en beheers het voordat je doorgaat naar de volgende.
Bron: https://ahrefs.com/blog/digital-marketing-strategies/