Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
9 Google-rankingsfactoren die je niet mag negeren
De meeste lijsten met Google ranking factoren zijn te lang. Ze richten zich op het opsommen van elke factor onder de zon in plaats van die er echt toe doen. Erger nog, omdat niemand ze allemaal kent, bevatten de meeste veel mythes. Dus vandaag gaan we het anders aanpakken. In plaats van 200+ rangschikkingsfactoren op te sommen, zullen we het hebben over de tien die volgens ons het meest van je aandacht verdienen.
KANTTEKENING.
Deze lijst bevat directe en indirecte rankingfactoren. We hebben geen onderscheid gemaakt tussen de twee omdat we denken dat de meeste mensen gewoon hoger willen scoren in Google en zich geen zorgen maken over semantiek. Als je nieuwsgierig bent naar het verschil tussen de twee, lees dan dit.
Onafhankelijk onderzoek bevestigt ook de relatie tussen backlinks en organisch verkeer, inclusief onze studie van meer dan een miljard webpagina’s:
Niet alle backlinks zijn echter gelijk gemaakt. Veel factoren dragen bij aan het vermogen van een backlink om de naald te verplaatsen, en de twee belangrijkste zijn relevantie en autoriteit .
RELEVANTIE
Stel je voor dat je op zoek bent naar het beste Italiaanse restaurant in je stad. Je vraagt twee vrienden om een aanbeveling. De een is kok en de ander dierenarts. Wiens advies vertrouw je? Waarschijnlijk de chef, want zij hebben ervaring met de Italiaanse keuken. Als je op zoek was naar aanbevelingen voor hondenvoer, zou het tegenovergestelde waar zijn. Ditzelfde idee speelt zich af op internet. Links van relevante websites en pagina’s hebben de meeste waarde.
AUTORITEIT
Backlinks van sterke pagina’s op sterke websites hebben de neiging om de naald het meest te verplaatsen. Je kunt de relatieve sterkte van een linkend domein en webpagina beoordelen door te kijken naar de Domain Rating en URL Rating in Ahrefs’ Site Explorer:
Versheid is een van de zoekopdracht afhankelijke rangschikkingsfactor, wat betekent dat deze voor sommige zoekopdrachten belangrijker is dan voor andere. Zo zijn alle resultaten voor “Brexit-nieuws” supervers. Google toont zelfs een “Top Stories”-functie met resultaten van de afgelopen uren.
Dit gebeurt omdat Google weet dat mensen recent nieuws willen zien. Voor andere vragen speelt versheid nog steeds een rol, maar een minder belangrijke. Neem bijvoorbeeld de vraag ‘beste bureaustoel’. Omdat bedrijven slechts af en toe nieuwe bureaustoelen uitbrengen, is een goede aanbeveling van vorige maand nog steeds een goede aanbeveling. Google weet dit, dus ze zijn best blij om resultaten te tonen die een paar maanden oud zijn.
Voor een vraag als ‘hoe maak je een stropdas’, doet versheid er nauwelijks toe, omdat het proces van het strikken van een stropdas nooit verandert. Een gids van tien jaar oud kan gemakkelijk net zo goed zijn als een gisteren gepubliceerde gids. Dat verklaart waarom Google zowel oude als nieuwe pagina’s in de top vijf plaatst:
Bekijk de zoekresultaten om het belang van versheid voor jouw doelzoekwoord(en) te beoordelen.
- Als versheid een groot probleem is, werk dan de pagina regelmatig bij of publiceer consequent nieuwe artikelen over het onderwerp om aan de vraag te voldoen.
- Als versheid belangrijk maar niet essentieel is, werk je pagina dan regelmatig bij en ververs je pagina wanneer de rankings beginnen te dalen.
- Als versheid van weinig belang is, richt je dan al jouw inspanningen op het maken van de beste gids over het onderwerp.
Google wil pagina’s van gezaghebbende bronnen rangschikken – en dit gaat veel verder dan backlinks. Hoe weten we? Bekijk de SEO-statistieken voor de beste resultaten voor “gietijzeren kruiden”:
Alleen al op basis van statistieken zou het moeilijk zijn om erachter te komen waarom die eerste twee resultaten de derde overtreffen. Beide hebben minder backlinks, minder verwijzende domeinen, lagere UR-scores en live op websites met een lagere autoriteit. Maar als je naar de sites kijkt, is het logisch …
De site op positie drie is een generiek kook- en lifestyleblog, terwijl de twee bovenaan gietijzeren kookgerei verkopen – en niets anders. Met andere woorden, de twee sites aan de top hebben wat we graag ‘actuele autoriteit’ noemen. Hier is nog een voorbeeld:
Alleen op basis van statistieken zou het eerste resultaat niet hoger moeten zijn dan het tweede. Het is zwakker in elke traditionele SEO-zin. De meest waarschijnlijke reden waarom het op de juiste plaats staat, is ‘actuele autoriteit’. Het is uitsluitend gericht op schoonmaak, terwijl de site op positie twee meer in het algemeen gericht is op het huishouden. Maar is er enig bewijs voor “actuele autoriteit” als een rangschikkingsfactor naast het anekdotische? Absoluut.
Ten eerste noemen de Google-richtlijnen voor de kwaliteitsbeoordeling van Google iets dat EAT wordt genoemd. Dit staat voor expertise, gezag en betrouwbaarheid. Noem ons gek, maar we zijn er vrij zeker van dat geen enkele site deze drie dingen voor elk onderwerp kan aantonen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de SEO-startgids van Google zegt:
Ontwikkel een reputatie voor expertise en betrouwbaarheid op een specifiek gebied .
EAT is geen directe rankingfactor, maar de algoritmen van Google zijn ontworpen om pagina’s te rangschikken van websites die EAT demonstreren. Ten tweede zullen pagina’s op websites die sterk gericht zijn op een bepaald onderwerp, meer interne links bevatten van pagina’s over soortgelijke dingen. Interne links naar pagina’s vergroten niet alleen hun autoriteit, maar helpen Google ook te begrijpen waar ze over gaan. Ten derde zijn er aanwijzingen dat de waargenomen autoriteit van een site in dit Google-patent afhankelijk is van de zoekopdracht. Publiceer geen inhoud over van alles en nog wat. Houd de zaken strak gefocust en bouw een reputatie op op één gebied (bijvoorbeeld laptops, niet alleen technologie). Je kunt altijd op een later tijdstip aftakken.
Google rangschikt niet voor elke zoekopdracht hetzelfde type inhoud. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar ‘jurken online kopen’ bevindt zich in de koopmodus. Ze willen de producten zien die ze kunnen kopen. Daarom toont Google e-commerce categoriepagina’s.
Aan de andere kant bevindt een persoon die zoekt naar “hoe een stropdas te strikken” zich in de leermodus. Ze willen weten hoe ze er een moeten binden, niet kopen. Daarom laat Google blogposts zien.
Het analyseren van de huidige topresultaten voor de ‘vier C’s van zoekintentie’ is een uitstekende manier om de basisprincipes van het optimaliseren voor een zoekopdracht te begrijpen. De vier C’s zijn:
INHOUDSSTIJL
Inhoudsstijl is de dominante stijl van inhoud in de zoekresultaten. Het zijn bijna altijd webpagina’s, maar soms zijn het video’s. Neem bijvoorbeeld de vraag “iPhone X unboxing”:
Het zou bijna onmogelijk zijn om een webpagina op de eerste pagina te rangschikken voor deze zoekopdracht. Als je wilt rangschikken, moet je een video maken en optimaliseren.
INHOUDSTYPE
Inhoudstypen vallen bijna altijd in een van de vier categorieën: blogposts , product- , categorie- en bestemmingspagina’s . De pagina’s met de hoogste ranking voor ‘smartphone kopen’ zijn bijvoorbeeld allemaal pagina’s met e-commercecategorieën:
Voor ‘iPhone kopen’ zijn dit meestal productpagina’s:
INHOUDSINDELING
Inhoudsindeling is meestal van toepassing op informatieve inhoud. How-to’s , listicles , tutorials , nieuwsartikelen en opiniestukken zijn allemaal voorbeelden van veelgebruikte formaten. De resultaten voor “tips voor geld besparen” zijn bijvoorbeeld allemaal lijsten:
De resultaten voor “future of bitcoin” zijn allemaal opiniestukken:
INHOUDSHOEK
Inhoudshoek is het belangrijkste verkoopargument van de inhoud en er is meestal een dominante hoek in de zoekresultaten. De topresultaten voor ‘golf spelen’ zijn bijvoorbeeld gericht op beginners:
Google wil het meest bruikbare resultaat voor de zoekopdracht rangschikken, dus alles wat zoekers willen weten, is de sleutel. Dit gaat echter niet over de lengte van de inhoud. Langere inhoud is niet altijd beter. Het gaat over het behandelen van wat belangrijk is voor de zoeker en wat hij verwacht te zien. Neem bijvoorbeeld een zoekopdracht als ‘beste horlogemerken’.
Uit het analyseren van de zoekintentie blijkt duidelijk dat mensen lijsten willen met de beste luxe horloges en merken. Dat vertelt ons echter niet wat inhoudelijk belangrijk is, dus laten we eens kijken naar de overeenkomsten tussen de pagina’s met de hoogste ranking. Ten eerste noemen ze allemaal de prijs:
Dit slaat ergens op. Zoekers zijn duidelijk in de markt voor een nieuw horloge, en iedereen heeft een budget. Ten tweede noemen ze allemaal horloges van populaire merken zoals Rolex:
Dit is ook logisch. Het is moeilijk om je een lijst met luxe horlogemerken voor te stellen waarin Rolex niet wordt genoemd. Ten derde praten ze allemaal over technische specificaties zoals diameter en dikte:
Als je voor deze zoekopdracht wilt rangschikken, moet je waarschijnlijk ook over deze dingen praten. Dit gaat niet over het kopiëren van anderen; het gaat erom te kijken naar de overeenkomsten tussen topresultaten om te begrijpen wat belangrijk is voor zoekers. Je kunt ook aanwijzingen halen uit de vakken “Mensen vragen ook” om te vinden wat belangrijk is voor zoekers…
… en het gedeelte “gerelateerde zoekopdrachten” onderaan de pagina:
Daarnaast kun je de Content Gap-tool van Ahrefs gebruiken om te zien voor welke zoekopdrachten de pagina’s met de hoogste ranking ook ranken. Plak een paar van de beste URL’s in en klik op ‘Trefwoorden weergeven’.
Neem aanwijzingen van de pagina’s met de hoogste rangorde om nuttige inhoud te maken. Onderzoek andere vragen waarop zoekers antwoorden willen en voeg ze toe waar dat zinvol is.
Paginasnelheid is een rankingfactor sinds 2010, toen het 1% van de desktopzoekopdrachten beïnvloedde. Dat veranderde in 2018 toen Google de rankingfactor uitbreidde naar mobiele zoekopdrachten. Maar zelfs nu heeft de factor slechts invloed op “een klein percentage van de zoekopdrachten” en is het vooral een probleem voor pagina’s die “gebruikers de langzaamste ervaring bieden”. Dat is een belangrijk punt. Concurrenten een paar milliseconden verslaan is hier niet het spel. Het gaat er meer om ervoor te zorgen dat jouw site snel genoeg is om gebruikers niet negatief te beïnvloeden.
Hoe snel is dat? Google zei in 2018 dat mobiele pagina’s inhoud in minder dan drie seconden aan gebruikers zouden moeten tonen en dat de TTFB (Time to First Byte) minder dan 1,3 seconden zou moeten zijn. Ze zeggen ook dat de totale grootte van een mobiele webpagina minder dan 500 kb moet zijn. John Mueller van Google zei echter slechts een paar maanden eerder dat TTFB niet wordt gebruikt voor het rangschikken van zoekresultaten, dus neem deze richtlijnen met een korreltje zout.
Als je je zorgen maakt over de paginasnelheid, bekijk dan het snelheidsrapport in Google Search Console. Dit laat zien welke van jouw pagina’s langzaam worden geladen op desktop en mobiel.
HTTPS verbetert de beveiliging voor bezoekers door gegevens tussen browser en server te versleutelen. In 2014 kondigde Google HTTPS aan als een zeer licht signaal dat minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten beïnvloedt. Sindsdien heeft Google zijn inzet voor HTTPS opgevoerd en wordt nu een waarschuwing ‘Niet veilig’ weergegeven in Chrome wanneer je een niet-versleutelde pagina bezoekt.
Als je niet-beveiligde pagina’s met invoervelden hebt, heb je mogelijk ook een waarschuwingsmail ontvangen van Google Search Console. Ondanks dit alles blijft HTTPS een lichtgewicht rankingfactor, zoals bevestigd door John Mueller begin 2019.
De reden dat we het noemen, is dat het een snelle en gemakkelijke overwinning is. Installeer een SSL-certificaat om jouw site veiliger te maken. Ontvang een gratis van LetsEncrypt.
Bijna tweederde van de zoekopdrachten vindt plaats op mobiel, dus het is geen verrassing dat Google in 2015 mobielvriendelijkheid tot een rangschikkingsfactor voor mobiele zoekopdrachten heeft gemaakt.
Later, in juli 2019, toen Google overstapte op mobiel-eerst indexeren, maakten ze er ook een rangschikkingsfactor van voor zoekopdrachten op desktops. Hoe weet je hoe mobielvriendelijk jouw site is? Controleer het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ in Google Search Console.
Dit rapport geeft aan of een van jouw pagina’s problemen heeft met mobielvriendelijkheid. Zorg ervoor dat elke pagina op uw site mobielvriendelijk is.
Google wil content ranken die bezoekers een positieve ervaring biedt. Dit is niet alleen duidelijk, maar de acties van de zoekgigant door de jaren heen bewijzen het. In 2016 kondigde Google bijvoorbeeld aan dat pagina’s met opdringerige interstitial-advertenties (dwz pop-ups) mogelijk niet zo hoog scoren als pagina’s die een betere gebruikerservaring bieden. De SEO-startgids van Google zegt ook:
Je moet een website bouwen die jouw gebruikers ten goede komt, en elke optimalisatie moet erop gericht zijn de gebruikerservaring te verbeteren .
Maar wat voor soort dingen dragen bij aan een goede gebruikerservaring? Hier zijn enkele suggesties van Google:
- Gemakkelijk te lezen inhoud;
- Overzichtelijke site;
- Interessante en nuttige inhoud;
- Reagerend ontwerp;
- Geen opdringerige advertenties;
- Site ontworpen rond de behoeften van gebruikers.
Er is veel discussie in de SEO-gemeenschap over hoe Google de tevredenheid van gebruikers zou kunnen meten. Veelvoorkomende theorieën zijn onder meer het analyseren van statistieken zoals klikfrequentie (CTR), verblijfstijd, tijd op pagina en bouncepercentage. Google heeft talloze patenten ingediend die beschrijven hoe de klikfrequentie en andere gedragssignalen kunnen worden gebruikt om de positie van zoekmachines te beïnvloeden. Toch blijft het bedrijf onvermurwbaar dat deze factoren te luidruchtig en onbetrouwbaar zijn om te gebruiken. Veel SEO-professionals zijn het daar niet mee eens, maar hun bewijs is op zijn best anekdotisch.
Dus hier zijn onze twee cent:
Niemand weet hoe Google de tevredenheid van gebruikers meet, maar ze hebben waarschijnlijk hun eigen manieren. Dus in plaats van willekeurige statistieken zoals verblijfstijd na te jagen, richt je zich op het creëren van een uitstekende algehele ervaring voor bezoekers. Maak jouw site gebruiksvriendelijk. Verwijder afleiding, organiseer inhoud logisch, schrijf voor leesbaarheid en doe je onderzoek. Doe er alles aan om het beste resultaat te behalen voor je doelzoekwoord.
LAATSTE GEDACHTEN
Alles hierboven kan worden teruggebracht tot acht stappen:
- Geef zoekers wat ze zoeken.
- Zorg ervoor dat jouw site er op elk apparaat goed uitziet.
- Zorg ervoor dat bezoekers het leuk vinden om op jouw site te zijn en minimaliseer afleiding.
- Leg alles wat bezoekers willen weten nauwkeurig uit.
- Bouw expertise op in één onderwerp; wees geen manusje van alles.
- Ontvang aanbevelingen van andere sites in de vorm van backlinks.
- Werk regelmatig bij en houd de inhoud actueel (waar nodig).
- Doe al het bovenstaande snel en veilig.
Is een van deze adviezen nieuw? Is het sexy? Nee, en dat is het punt. Ranken in Google gaat zelden over de nieuwste tips, trucs en modewoorden. Het gaat erom dat je je best doet om inhoud te maken waarnaar zoekers op zoek zijn, een goede gebruikerservaring te bieden en Google te bewijzen dat dit het beste resultaat is voor de zoekopdracht.
Bron: https://ahrefs.com/blog/google-ranking-factors/