Waarom je aan interne linkbuilding moet doen | Doelbewust
Dit is waarom je in 2022 meer prioriteit aan interne links moet geven
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit is waarom je in 2022 meer prioriteit aan interne links moet geven

Externe is belangrijk voor het krijgen van hoge organische posities. Je linkbuilding uitbesteden is daarbij een slimme keuze. Maar je is minstens zo belangrijk. Interne linkbuilding komt voor in de meeste SEO-strategieën, maar de realiteit is dat interne links opbouwen zelden hoog genoeg op de prioriteitenlijst staat. Online marketeers richten zich vaak op andere tactieken, terwijl ze niet het ware potentieel realiseren die interne links bieden om jouw positie op keyword rankings te verhogen. De mensen die voor de SEO zorgen en niet of weinig doen aan interne linkbuilding, slaan de plank toch echt wel een klein beetje mis. Een effectieve interne linkstrategie heeft immers de potentie om het verschil te maken.
In deze blog leer je het volgende:
Waarom interne links zo waardevol zijn.
Hoe interne links effectief te implementeren?

Waarom interne links zo waardevol zijn

Effectieve interne links bieden een breed scala aan voordelen, van het helpen van Google om je nieuwe inhoud te ontdekken tot ervoor te zorgen dat al jouw pagina’s regelmatig worden gecrawld door . Naar mijn mening is de meest effectieve waarde van interne links het vermogen om PageRank te verspreiden. Dit is een kenmerk van intern linken dat maar al te vaak over het hoofd wordt gezien.

Het opbouwen van een sterk backlinkprofiel is van cruciaal belang om PageRank naar jouw website te leiden. Maar als SEO specialisten moeten we daar niet stoppen. Het mooie van interne links is dat je de target locatie van de link zelf kunt bepalen. Dit stelt je in staat om die essentiële van jouw pagina’s die de meeste links ontvangen direct door te geven aan de pagina’s die de minste ontvangen.

Een harde realiteit van linkbuilding is dat webmasters zelden linken naar pagina’s met een transactie-intentie, zoals een verkoop- of productpagina. De meeste verwijzen doorgaans naar de startpagina of een informatieve pagina (bijvoorbeeld een rapport). Interne links zijn cruciaal om de kloof te overbruggen en ervoor te zorgen dat jouw transactiepagina’s die cruciale boost in krijgen. Lees ook meer over hoe je ankerlinks in kunt zetten om jouw landingspagina’s te verbeteren.

Zes tips om interne links effectief te implementeren

Nu we het belang van interne linken hebben vastgesteld, gaan we een paar technieken, tips en trucs doornemen om het effectief toe te passen.

1. Link binnen de belangrijkste content waar dat relevant is

Interne links binnen de primaire inhoud van een pagina bieden naar mijn mening de meeste waarde vanuit een PageRank perspectief. Dit komt omdat het gedrag van Google waarschijnlijk vergelijkbaar is met dat van de gebruikers als het gaat om het prioriteren van de primaire inhoud van een pagina. Gebruikers zijn doorgaans meer betrokken bij de hoofdinhoud en zullen daarom eerder op een link klikken die zich in de hoofdinhoud bevindt. Als gevolg hiervan past Google vrijwel zeker een sterkere weging toe op deze links, zoals aangegeven door zijn “Reasonable Surfer” patent.

Bovendien bevinden deze interne links zich in het hart van de pagina en worden ze omringd door hyperrelevante, trefwoordrijke inhoud die Google zal gebruiken als signaal om de context te begrijpen.

2. Neem belangrijke links op in de site-navigatie

Links in de navigatie zijn ook ontzettend handig om PageRank door te geven. Ze zijn misschien niet zo sterk in het doorgeven van contextuele autoriteit als links binnen de primaire inhoud, maar ze staan ​​op elke pagina van de site en dat maakt ze waardevol. Ook staan ze helemaal bovenaan op de pagina’s. Dit betekent dat Google eerder prioriteit geeft aan deze links in vergelijking met bijvoorbeeld de links in de footer.

Hoewel niet zo krachtig als de header navigatie, moet de footer navigatie niet worden onderschat. Ondanks dat het op een minder aantrekkelijke locatie zit, zit de footer navigatie opnieuw op elke pagina, wat de links daar de moeite waard maakt.

Met name sommige bedrijven hebben strikte goedkeuringsprocessen. In dergelijke gevallen zal je mogelijk minder weerstand ondervinden bij het toevoegen van interne links aan de footer navigatie in vergelijking met de header navigatie, dus dit kan de perfecte kortetermijnoplossing voor jou zijn.

3. Gebruik breadcrumbs logisch

Naar mijn mening zijn breadcrumbs de meest onderbenutte vorm van intern linken. Ze maken het niet alleen extreem gemakkelijk voor gebruikers om door de site te navigeren, maar ze zijn ook ongelooflijk krachtig in het doorgeven van PageRank.

Neem het niet zomaar van mij aan. In een tweet van Google’s eigen Gary Illyes, die zegt dat Google van breadcrumbs houdt en ze gebruikt voor PageRank-berekening, werd dit namelijk bevestigd.

Zoals we al hebben besproken, geloven veel SEO werkers dat hoe hoger een link op een pagina, hoe zwaarder het gewicht van PageRank dat via de link wordt doorgegeven. Breadcrumbs staan ​​meestal bovenaan elke pagina. Het is dus duidelijk waarom ze zoveel waarde hechten aan het doorgeven van autoriteit.

Bovendien weerspiegelen breadcrumbs ook de structuur van de site. Hierdoor zullen jouw belangrijkste pagina’s, die hoog in de site-architectuur staan, zeer frequent intern worden doorgelinkt via de breadcrumbs.

4. Intern linken naar jouw meest waardevolle inhoud

Vanwege het commerciële karakter is het meestal moeilijk om links naar je meest waardevolle inhoud aan te trekken. Je kunt succesvolle contentpijlers bouwen met een goed plan. Onthoud: om deze kloof te overbruggen, is het van cruciaal belang om vanaf die pagina’s met een sterke autoriteit te linken naar de waardevolle pagina’s die jouw bedrijfsinkomsten genereren.

Je kunt relevante, gezaghebbende pagina’s vinden om intern gratis naar te linken met behulp van Ahrefs’ Site Explorer met een gratis Webmaster Tools-account. Hier is hoe:

  1. Plak je domein in Site Explorer
  2. Ga naar het  rapport Best by links 
  3. Zoek naar relevante pagina’s om intern naar te linken

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat het team van Ahrefs een gloednieuwe tool voor zoekwoorden heeft gelanceerd en de autoriteit van de bestemmingspagina wilde vergroten. Met behulp van dit rapport kan je verschillende relevante pagina’s zien met veel verwijzende domeinen die perfect zijn voor het toevoegen van een interne link.

5. Gebruik relevante ankerteksten om actuele relevantie vast te stellen

Eerder vermeldde ik dat Google de omringende inhoud van een link leest als een signaal voor de context. Daarnaast geeft de ankertekst van een link een nog sterker signaal voor context.

Ankerteksten moeten als volgt zijn:

  • Beschrijvend
  • Actueel relevant
  • keyword-rich
  • beknopt
  • natuurlijk

Generieke ankerteksten, zoals ‘klik hier’, hebben een minimale waarde, omdat ze Google niet aangeven waar de gekoppelde pagina over gaat. Door jouw ankerteksten beschrijvend en relevant te houden, zorg je ervoor dat je de meeste PageRank doorgeeft. Dit signaal komt ook voort uit Google’s “Reasonable Surfer”-patent.

Je kunt gratis contextuele interne linkmogelijkheden vinden die al op jouw site aanwezig zijn met behulp van Ahrefs’ Site Audit. Hier is hoe:

  1. Meld je aan voor een gratis Ahrefs Webmaster Tools-account
  2. Crawl jouw site met Site Audit
  3. Ga naar de Link Opportunities tool

6. Controleer regelmatig interne links op fouten

Technische fouten in jouw interne linkbuilding kunnen de PageRank “lekkage” veroorzaken. Elke keer dat je bijvoorbeeld linkt naar een URL die resulteert in een 404-status (pagina niet gevonden), zou je een deel van jouw link equity naar beneden kunnen leiden.

Google wijst een bepaalde hoeveelheid PageRank toe die vanaf elke pagina moet worden gedistribueerd (ongeacht het aantal interne links). Dus met elke link die je aan een pagina toevoegt, verlaag je de waarde die wordt doorgegeven via de reeds bestaande links iets.

Maar zolang je niet overmatig links toevoegt, is dit geen grote reden tot bezorgdheid. Het is gewoon nog een reden waarom het minimaliseren van technische fouten cruciaal blijft. Je zorgt er niet alleen voor dat zowel Google als jouw gebruikers de beste ervaring hebben, maar je site zal ook efficiënter worden in het doorgeven van PageRank.

Vergeet niet Site Audit te gebruiken (wat al eerder is laten zien). Deze tool is perfect voor het diagnosticeren van een breed scala aan technische problemen, inclusief problemen die verband houden met interne links.

Eenmaal ingesteld:

  1. Ga naar de Link Explorer tool
  2. Selecteer de ”internal” drop-down filter
  3. Filter één voor één elk soort error

Tot slot

Het beste van deze benadering over interne links is dat het geen complexe theorie is (als je eenmaal begrijpt hoe PageRank werkt natuurlijk). Het kost ook niet veel tijd om te beginnen.

Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Intern linken van jouw meest gezaghebbende inhoud naar de pagina’s die inkomsten genereren
  • Breadcrumbs zijn ongelooflijk krachtig en volledig onderschat
  • Denk bij PageRank niet alleen aan backlinks, maar ook aan interne links

Bron: ://ahrefs.com/blog/prioritize-internal-linking/


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB