Een inhoudsaudit doen in 2022 | Doelbewust Online Marketing

Een inhoudsaudit doen in 2022

De meesten van ons zijn zo gefocust op het publiceren van nieuwe inhoud dat we de inhoud die we al hebben verwaarlozen.

Dit is een vergissing, want niet alles wat je publiceert, zal een homerun zijn. Soms slaagt het er niet in om op Google te scoren, of om op een zinvolle manier te converteren of bij te dragen aan je bedrijfsdoelen.

Wanneer dit gebeurt, moet je de pagina niet zomaar verlaten om een ​​langzame, pijnlijke dood te sterven. Je moet het opnieuw bekijken, uitzoeken wat er mis is gegaan en actie ondernemen om de prestaties te verbeteren.

Voordat je dat kunt doen, moet je echter je slecht presterende pagina’s vinden – en dat is waar een inhoudscontrole van pas komt.

In deze handleiding leer je het volgende:

Bij een inhoudsaudit analyseer je de prestaties van uw inhoud om mogelijkheden voor verbetering te vinden. Veel content-audits zijn gericht op SEO-prestaties, maar een volledige audit houdt ook rekening met de zakelijke prestaties en het nut van de content.

Een inhoudscontrole is belangrijk om te begrijpen wat je  moet doen om de prestaties van uw site te verbeteren. Het helpt je om pagina’s te identificeren die niet goed presteren, waarom ze dat niet doen en hoe je dat kunt oplossen.

Als je puur op zoek bent naar het verbeteren van de organische zoekprestaties van jouw site, volg dan dit eenvoudige SEO-inhoudscontroleproces:

Stroomschema voor het uitvoeren van een SEO-inhoudsaudit
BELANGRIJK

Hier zijn twee dingen om in gedachten te houden bij het volgen van dit proces:

  1. Gebruik het alleen voor pagina’s die bedoeld zijn om te ranken in organische zoekresultaten  . Met andere woorden, gebruik dit niet voor ‘Over’-pagina’s en dergelijke. Het maakt niet uit of die pagina’s op Google ranken, want dat is niet hun doel.
  2. Je moet de aanbevelingen met een korreltje zout nemen  . Volg de aanbevelingen niet blindelings op zonder handmatig te controleren of ze kloppen. Dingen zijn niet altijd zo zwart-wit en het kan zijn dat u een aantal andere dingen handmatig moet controleren voordat je de actie vol vertrouwen uitvoert. Ik zal hieronder een paar veelvoorkomende ‘het hangt ervan af’-scenario’s bespreken.

Dit proces is nauw gebaseerd op de manier waarop onze gratis SEO WordPress-plug-in werkt, die het volledige inhoudscontroleproces vrijwel automatiseert en aanbevelingen terugdraait.

Lijst met aanbevelingen na de audit

Voorbeeld van aanbevelingen na een audit in onze gratis SEO WordPress-plug-in.

Om die reden, als jouw site op WordPress draait en u niet elk detail wilt weten van hoe het proces werkt, is het waarschijnlijk sneller om de plug-in te gebruiken. (We hebben bronnen om je te helpen bij het installeren en gebruiken ervan.)

Maar als je dit handmatig doet, blijf dan lezen terwijl we doornemen hoe je de vragen in het inhoudscontroleproces moet beantwoorden en welke acties in elk scenario moeten worden ondernomen. Bekijk ook hoe je succesvolle contentpijlers toe kunt passen.

Laten we bovenaan beginnen.

1. IS DE PAGINA OUDER DAN 6 MAANDEN?

Als het antwoord op deze vraag nee is, moet de pagina niet worden gecontroleerd. Dit komt omdat het tijd kost om op Google te ranken, dus het is geen goed idee om wijzigingen aan te brengen in recent gepubliceerde inhoud totdat deze tijd heeft gehad om te rangschikken.

We nemen bijvoorbeeld niet de moeite om deze blogpost vandaag te controleren. Dit komt omdat het pas in januari is gepubliceerd:

Dat gezegd hebbende, de periode van zes maanden is niet in steen gebeiteld. Als u denkt dat drie maanden genoeg tijd is om een ​​pagina te rangschikken of als u er gewoon de voorkeur aan geeft om pagina’s 12 maanden te laten staan ​​voordat u ze controleert, kunt u dit aantal aanpassen.

2. STAAT HET IN DE TOP DRIE?

Als de pagina meer dan 6 maanden oud is, is de volgende vraag of deze momenteel in de top drie staat voor het primaire doelzoekwoord. Je vindt deze informatie in Ahrefs’  Site Explorer  (gratis toegang met een Ahrefs Webmaster Tools-account).

Hier is hoe:

  1. Plak je webpagina-URL in Site Explorer
  2. Ga naar het  rapport Organische zoekwoorden 
  3. Controleer de positie van jouw primaire doel

Als we dit bijvoorbeeld doen voor onze SEO-checklist, kun je zien dat deze op positie #3 staat:

Uittreksel van rapportresultaten voor organische zoekwoorden

Als jouw pagina in de top drie staat en u tevreden bent met die positie, hoeft u geen actie te ondernemen. Als je echter de toppositie wilt nastreven, moet je de SERP verder onderzoeken om te zien of dat zelfs mogelijk is. En zo ja, wat moet je doen om daar te komen.

Leer hoe je dat doet in onze gids om hoger te scoren in Google.

3. STAAT HET IN DE TOP 20?

Als uw pagina momenteel niet in de top drie staat, gebruikt je het  rapport ‘ Organische zoekwoorden  ‘ om te zien of deze op zijn minst in de top 20 staat.

Als dit het geval is, controleer dan of de pagina een uniek zoekwoord target.

De eenvoudigste manier is om een  site: ​​zoekopdracht uit te voeren voor jouw  website en zoekwoord, en vervolgens de resultaten te bekijken voor andere pagina’s die schijnbaar hetzelfde zoekwoord targeten.

Als we bijvoorbeeld een site runnen: zoeken naar moz.com + trefwoordkannibalisatie, lijkt Moz meerdere pagina’s te hebben die op dit trefwoord zijn gericht:

Google SERP voor moz.com + kannibalisatie van zoekwoorden

In dit geval is het waarschijnlijk het meest logisch om deze berichten samen te voegen tot één – en vervolgens 301-omleidingen te gebruiken om de link equity te consolideren.

Als de pagina  echter  een uniek zoekwoord target, is het waarschijnlijk de beste manier om deze bij te werken. De pagina staat immers in de top 20 en vertoont dus tekenen van leven. Je kunt mogelijk de top 10 kraken door updates toe te voegen om ervoor te zorgen dat:

  1. Het is een goede match voor de zoekintentie.
  2. De basis-SEO op de pagina is goed (title tag, H1, etc.).
  3. Het behandelt het onderwerp volledig.
BELANGRIJK

Lage rankings zijn niet altijd een inhoudelijk probleem. Je hebt misschien gewoon niet genoeg backlinks om te concurreren in de SERP. Je kunt een globaal beeld krijgen van hoe jouw linkprofiel het doet ten opzichte van de concurrentie door jouw zoekwoord in te pluggen in de trefwoordenverkenner van Ahrefs en de kolom Domeinen voor de concurrentie te controleren.

SERP overzicht voor "content audit"

Je kunt dan zien hoe die cijfers zich verhouden tot je pagina door deze aan te sluiten op Ahrefs’ Site Explorer.

Site Explorer-overzicht voor blogpost over inhoudscontrole

In ons geval lijkt het er niet op dat we backlinks missen, aangezien het aantal verwijzende domeinen dat naar onze pagina verwijst ongeveer gelijk is aan dat van onze concurrenten.

Als je een Ahrefs-gebruiker bent, kunt u Site Explorer gebruiken om belangrijke subonderwerpen te vinden die u mogelijk hebt gemist. Sluit gewoon je pagina aan, ga naar het  rapport Inhoudskloof  , plak de URL’s van een paar hooggeplaatste berichten voor je zoekwoord en klik vervolgens op ‘Trefwoorden weergeven’. Je ziet alle zoekwoorden waarvoor deze pagina’s ranken en jouw pagina niet.

Als we dit bijvoorbeeld doen voor onze gids voor gastbloggen, zult u zien dat sommige van de best gerangschikte pagina’s worden gerangschikt voor ‘wat is gastbloggen’:

Resultaten van rapport met inhoudsgat

We ranken niet voor dit zoekwoord omdat we geen definitie op onze pagina hebben opgenomen, dus we zullen deze waarschijnlijk tijdens de update willen toevoegen om onze pagina uitgebreider te maken.

4. IS RANKING VOOR DIT ZOEKWOORD BELANGRIJK VOOR JE?

Als jouw pagina niet in de top 20 staat voor zijn doelzoekwoord, zal het waarschijnlijk veel tijd en moeite kosten om de eerste pagina te kraken. Het is tenslotte meestal moeilijker om een ​​pagina met meer dan 20 posities te boosten dan met slechts één of twee.

Om die reden moet je beslissen of de inspanning echt de beloning waard is – en dat betekent dat je zich moet afvragen hoe belangrijk de positie van dit zoekwoord voor jouw bedrijf is.

Als het zoekwoord niet bijzonder belangrijk is…

Sluit de pagina aan op Google Search Console om te zien of deze organisch verkeer trekt.

Uittreksel van de rapportresultaten van Toppagina's

Als het organisch verkeer trekt  en je wilt het behouden, laat de pagina dan zoals het is en sluit het uit van toekomstige inhoudscontroles.

Als het geen organisch verkeer trekt , volg dan dit proces:

Stroomdiagram met proces voor pagina's die geen organisch verkeer aantrekken

Houd er rekening mee dat als je de pagina omleidt, je deze naar een vergelijkbare pagina moet omleiden (bijv. /link-building-tactics/ → /link-building/).

TIP

Het is ook een goede gewoonte om interne links bij te werken nadat je een pagina hebt verwijderd. Je kunt deze links als volgt vinden met behulp van Ahrefs’ Site Audit (u kunt deze gratis gebruiken met een Ahrefs Webmaster Tools-account):

  1. Je site crawlen
  2. Ga naar de  Link Explorer  -tool
  3. Voer de URL in van de pagina die je zojuist hebt verwijderd in het zoekvak
  4. Stel de vervolgkeuzelijst in op “Doel-URL”

Lees ook meer hoe goede ankerlinks kunnen bijdragen aan het succes van je website. Je ziet dan de locaties van alle interne links naar die pagina:

Resultaten van verkennerrapport koppelen

Als het trefwoord belangrijk is…

Je moet uitzoeken waarom de pagina niet scoort en actie ondernemen. Vaak komt dit neer op een schromelijk niet-overeenkomende zoekintentie, althans gedeeltelijk. Als dat het geval is, moet je waarschijnlijk terug naar de tekentafel en de inhoud helemaal opnieuw schrijven.

Er kunnen echter andere redenen zijn waarom de pagina niet goed scoort, zoals een gebrek aan backlinks, een SERP die wordt gedomineerd door bekende concurrenten, of iets heel anders. Als je daarom niet zeker weet waarom het niet scoort, bekijk dan onze stapsgewijze handleiding om hoger te scoren in Google.

Als je op zoek bent naar een robuustere, SEO-first content-audit die ook rekening houdt met zaken als conversies, dan heeft Patrick Stox een perfecte tool:

Stroomdiagram dat het proces toont voor het uitvoeren van een volledige inhoudsaudit

Je kunt zien dat dit een intensiever proces is dat vrijwel onmogelijk volledig te automatiseren is, dus het is zeker meer een workflow voor hardcore marketeers.

LAATSTE GEDACHTEN

Er moeten regelmatig inhoudsaudits worden uitgevoerd. Ze onthullen hoe je de prestaties van je website (SEO en anderszins) kunt verbeteren en helpen je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Onthoud dat hoewel automatisering kan helpen bij het content-auditproces, gezond verstand en handmatige controles nog steeds belangrijk zijn. Verwijder of stuur nooit inhoud om tenzij je zeker weet dat dit de beste manier van handelen is. En als je  het niet zeker weet, huur dan een SEO- of marketingprofessional in om de inhoudscontrole voor u te doen.

Bron: https://ahrefs.com/blog/content-audit/


De groeiversnellers voor het MKB