Vraag nu jouw gratis SEA scan t.w.v. € 340,- aan.
Gebruik de ‘promoten’ knop op Facebook NIET
Als Facebook een rol speelt in je social media marketing mix, dan is er een grote kans dat je bekend bent met hun advertentie platform. Met dank aan het altijd veranderende Facebook algoritme zal uiteindelijk maar een klein deel van je fans de post zien.
Wanneer je een verhaal post waarmee je een goede organische betrokkenheid opbouwt, is het vergroten van je reikwijdte je volgende doel. En dit is waar Facebook advertenties om de hoek komen kijken. Voordat ik daarover begin, luister naar mijn waarschuwing:
Stop het “Boosten” van posts!
“Maar het is zo makkelijk” – hoor je jezelf zeggen. En je bent niet de enige. Honderdduizenden pagina beheerders gebruiken de ‘bericht promoten’ knop om hun reikwijdte te vergroten. Het maakt het super makkelijk om een campagne te voeren. Vul gewoon je algemene target (je pagina’s gebruikers en de locatie) en het totale budget voor de promotie in. BAM, het werkt totdat je budget of de tijd op is.
Het is zo simpel en snel! Dus wat is er mis mee?
Hoe werkt Facebook Boost Post?
Wanneer je op de Boost Post knop drukt, creëert Facebook een nieuwe Facebook advertentie campagne voor de post die je wilt promoten. Die Facebook campagne is dan geoptimaliseerd voor “Post Engagements”, wat reacties, opmerkingen en delingen inhoudt. Nadat je jouw gewenste target, totale budget, tijdspad en betaalmethode hebt ingevuld, ga je meteen van start. De meeste mensen vullen alles in en vergeten het dan, en de resultaten variëren.
Facebook Boost Post versus Promoted Post: Wat is het verschil?
Eigenlijk impliceren “boosten”, “promoten” en “versterken” allemaal hetzelfde. Nadat Facebook deze tool heeft toegevoegd, begon de marketing en bedrijven gemeenschap de “Boost” voor al hun post betrokkenheid en bereik te gebruiken.
Het grootste technische verschil tussen de Boost Post knop en het handmatig promoten van een post via Ads Manager is het aantal opties voor je targets en biedingen.
Met Boosted Posts zijn je target criteria gelimiteerd en zijn alle instellingen samengebracht in één campagne. Sinds Mei 2019 beperkt de Boost Post tool nog steeds je target instellingen tot maar een paar opties. Een aantal van de grootste beperkingen die we hebben gevonden:
- Beperkt tot interesse targeting. En er zijn dus geen geavanceerde demografische- en gedrags opties.
- Geen brede fans plus “vrienden van fans” targeting.
- Geen plaatsing- of apparaat targeting (Desktop vs. Mobiel vs. Kolom)
- Beperkte duur van ‘ad flights’; er is geen voortdurende optie.
- Je kunt geen aangepaste doelgroep- of conversiefuncties gebruiken.
Aan de andere kant biedt Facebook hele goede targeting opties aan als je hun doe-het-zelf advertentie tool (ad manager) gebruikt om campagnes op te zetten in plaats van als je jezelf afhankelijk maakt van de beperkte opties van de Boost knop.
Wanneer je gerichte targets voor al je advertenties maakt kun je beter bepalen welke doelgroep het beste werkt (betrokkenheid/klikken/converteren) voor jouw bedrijf.
En dat is het punt toch? Het meeste uit je betaalde sociale media budget halen. Een van onze favoriete delen van het online adverteren is de mogelijkheid om je uitgaven efficiënt te managen; het boosten van Facebook posts neemt die mogelijkheid weg.
Met Boost Post bereikt je advertentie maar één doelgroep tegelijk.
Iets nieuws te weten komen over je doelgroep is met Facebook Boost Post moeilijk. Om je budget efficiënt te controleren terwijl je maximaal leert, moet je die targeting opties erbij halen!
Met Ads Manager kun je meerdere advertenties vanuit één geplaatste (organische) Facebook post maken door verschillende targeting parameters te gebruiken en ze tegenover elkaar zetten (bijvoorbeeld A/B testen).
Dan kun je de advertenties die het niet goed doen nadat ze geoptimaliseerd zijn (geef het op zijn minst 2-3 dagen of tot er 2000 mensen bereikt zijn) makkelijk pauzeren. Wil je iets nieuws leren van je advertenties? Probeer om te beginnen een aantal van deze targeting experimenten:
- Verdeel de doelgroepen naar leeftijd en gender
- Target mensen die jouw concurrenten leuk vinden
- Scheidt je advertenties op basis van hun plaatsing: mobiel en desktop; doelgroep en netwerk; nieuws feed en rechter kolom
- Target mensen met een van de vele demografische-, interesse- en gedragscategorieën
En dat is nog maar het begin binnen het Facebook advertentie universum.
Gebooste posts zijn gebaseerd op bereik, niet op andere doelen
Hoewel het bereiken van meer mensen binnen je huidige en je gewenste doelgroep belangrijk is, zijn er andere doelen om eens over na te denken.
- Meer in-store verkeer genereren? Overweeg Facebook “Offers” eens.
- Een 1-op-1 gesprek beginnen? Je kunt advertenties direct naar Messenger leiden en de betrokkenheid van toekomstige klanten met een chatbox vergroten.
- Een evenement marketen? Hier is ook een advertentie type voor.
Wanneer de bekendheid van je merk en je hoogste doelen of het bouwen van een betrokken klanten community je prioriteiten zijn, dan zal het promoten van posts met de Post Engagement van Facebook voor jou natuurlijk best werken.
Waarom werkt mijn gebooste post niet?
Als je problemen hebt met het boosten van een post mist misschien de juiste betaalinformatie, de juiste rol toewijzingen, of acceptabele content voor je promotie. In praktijk komt het dan vaak op een van deze dingen neer. Je kunt een uitgebreidere lijst van boosdoeners vinden in Facebook’s Help artikel.
In conclusie: hoewel gebooste posts een snelle manier zijn om meer mensen te bereiken, haal je als je 5 tot 15 minuten besteed aan het juist promoten van een Facebook post in Ads Manager en je target goed in te stellen een maximale ‘return on ad spend’ (ROAS). En dat is een acroniem dat we voorzichtig moeten gebruiken.
De volgende keer dat je in de verleiding komt om je post te ‘Boosten’, ga dan toch voor de doe-het-zelf tool. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis online marketing scan aan.
Bron: https://wearesculpt.com/blog/using-facebook-promoted-posts-increase-reach/