Vraag nu jouw gratis website scan aan.
Hoe ga je als marketeer om met Google’s algoritme updates
Het ecosysteem van Google Zoeken evolueert voortdurend. Het introduceert elk jaar veel algoritme updates, variërend van wijzigingen die gericht zijn op specifieke zoekelementen tot brede kernupdates. “Google past periodiek aan welke soorten informatie zij het belangrijkst vindt, wat soms een groot effect kan hebben op de resultaten die op internet worden getoond”, zei Crystal Carter, senior digitaal strateeg bij Optix Solutions, tijdens haar sessie bij SMX Next. Het einddoel is natuurlijk meer conversie.
Veel marketeers zijn van mening dat Google voornamelijk afhankelijk is van websites bij het maken en implementeren van elke volgende batch algoritme updates. Maar om de ervaringen van zoekers te verbeteren, richt het zich eigenlijk meer op entiteiten – een ding of concept dat uniek, goed gedefinieerd en te onderscheiden is, volgens Google. Het is handig om hier rekening mee te houden wanneer je trefwoorden gebruikt voor SEO. De juiste zoekwoorden helpen je met de vindbaarheid van je website.
“Websites zijn belangrijk voor Google, maar dat is niet de enige manier waarop het informatie organiseert”, zei ze. “Dit is belangrijk om na te denken over waarom en hoe Google updates maakt.”
Het informatielandschap groeit altijd, zegt Carter, en Google gebruikt verschillende bronnen om de meest relevante resultaten te presenteren: “Google’s algoritmen houden rekening met waar de zoekopdracht wordt uitgevoerd, waar de informatie vandaan komt wanneer de zoekopdracht wordt uitgevoerd en wanneer de informatie is geschreven. Ze kijken ook naar hoe de persoon zoekt, of ze nu op hun telefoon of hun smartwatch of hun slimme koelkast zitten, en wie de inhoud heeft geschreven.”
“Als we kijken naar hun algoritme updates, proberen ze in wezen mensen naar zeer toegankelijke informatie uit de beste bronnen te leiden”, voegde ze eraan toe.
Wat gebeurt er tijdens Google algoritme updates
Veel Google algoritme updates behandelen specifieke problemen met betrekking tot een branche of SERP-functie. Deze zijn meestal gemakkelijk te herkennen.
“Als er een gerichte update is, wat mijn term is en niet die van Google, zie je waarschijnlijk veranderingen in SERP-functies”, zei Carter.
Carter noemt deze updates ‘gericht’ omdat ze zich meestal richten op het bijwerken van specifieke functies van de SERP , zoals hoe resultaten worden weergegeven en welke sites de voorkeur hebben voor zoekopdrachten. ”Als je een COVID-testsite opzoekt, zie je een deel van het gerichte werk dat Google heeft gedaan rond die SERP”, gaf ze als voorbeeld van een “gerichte” update, “Het heeft de resultaten samengesteld zodat je zien informatie van de overheid in plaats van commerciële resultaten, en de kaarten die het laat zien zijn specifiek gericht op medische elementen.”
Kernupdates daarentegen zijn algoritmewijzigingen die de manier waarop Google sites indexeert en rangschikt, veranderen. Deze komen meestal minder vaak voor, maar hun impact kan enorm zijn. “Over het algemeen zie je mogelijk wijzigingen in de soorten domeinen die in de SERP’s worden weergegeven”, zei Carter. “Je ziet mogelijk een plotselinge toename of afname van de zichtbaarheid van het domein of een plotselinge toename of afname van het verkeer over het domein.” “Dus in plaats van dat één pagina plotseling in rang daalt, zie je misschien veel pagina’s veranderen of stijgen in rang”, voegde ze eraan toe. Het identificeren van welk type algoritme update heeft plaatsgevonden, is de eerste stap in het reageren op rangschikkingsfluctuaties. Hierdoor kunnen marketeers een strategie plannen die het probleem het beste aanpakt.
Hoe marketeers moeten reageren op updates
Hoe je reageert op een Google update hangt niet alleen af van het type wijziging, maar ook van de manier waarop deze uw online eigendommen heeft beïnvloed. “Als je hier aan het winnende einde bent, is het allemaal een glimlach”, zei Carter. “Dit is een goed teken dat je op de goede weg zit met de kwaliteit van je informatie, de aantoonbare geloofwaardigheid van je website en dat Google vindt dat je technisch goed bereikbaar bent.”
“Als je het goed doet met Google algoritme updates, heb je de mogelijkheid om je SEO-mogelijkheden in de loop van de tijd op te bouwen en uit te breiden”, voegde ze eraan toe.
Maar als de dingen met deze updates niet gaan zoals gepland, zoeken merken vaak naar oplossingen. Dit is wanneer het helpt om de oorzaak aan te wijzen, die vele vormen kan aannemen. “Een van de redenen is dat de criteria voor uw branche mogelijk zijn veranderd”, zei Carter, verwijzend naar een voormalige klant die negatief werd beïnvloed door de update van Google naar medische resultaten: “Het was een gerenommeerd, fantastisch medisch bedrijf en ze waren een testserver-gezondheidstest verkopen. Toen was er een wijziging in de SERP – Google de commercialiseerde deze service. Voor die specifieke vraag gaven ze prioriteit aan mensen zoals de Mayo Clinic, de Wereldgezondheidsorganisatie en de CDC.”
“Als Google dat doet, moet je een strategische benadering van je SEO volgen, die anders is dan je standaard concurrerende zoekwoordenonderzoek”, voegde ze eraan toe.
Hoewel verticals vaak kunnen veranderen, is er ook een goede kans dat de SERP-zichtbaarheidsdaling werd veroorzaakt door een probleem met je eigen eigenschappen. “Je hebt misschien iets gemist, en dit gebeurt vaak met interne teams omdat je het druk hebt,” zei Carter. “Misschien heb je een bepaalde richtlijn of instructie of regel gemist, of een nieuw element van Google. Het kan zijn dat je een inhaalslag moet maken.”
Wanneer jouw site wordt getroffen door een kernupdate, is het belangrijk om gefocust te blijven op best practices. Carter zegt dat dit jouw eigendommen toekomstbestendig maakt voor de volgende ronde van veranderingen.
“Maak geen ruzie met het algoritme en verwacht geen verbeteringen tot de volgende update,” zei ze. “Soms willen mensen er alles op gooien. Maar over het algemeen ligt de kern van de belangrijkste algoritme updates rond het domein, dus Google maakt er een kwaliteitsbeoordeling van uw benadering van SEO.’
Wat te verwachten van toekomstige wijzigingen?
Succesvolle marketingstrategieën identificeren en reageren niet alleen op algoritmeveranderingen – ze kunnen de trends verwachten die toekomstige updates vormgeven. En van wat veel SEO’s kunnen zien, lijkt Google meer te leunen op AI-modellering .
“Google heeft MUM (Multitask Unified Model) geïntroduceerd – de nieuwste krachtige AI-tool en het helpt Google de informatie te begrijpen op een manier die het voorheen niet kon”, aldus Carter. “Het verwerkt niet alleen natuurlijke taal, maar het doet dat in 75 talen, en het kan ook tekst en ook afbeeldingen verwerken en het zal ook zo worden ingesteld dat het ook video en audio kan verwerken, dus Google is deze AI-tool al toekomstbestendig.”
“Wat we waarschijnlijk op korte termijn zullen zien, zijn meer AI-aangedreven grootschalige updates”, voegde ze eraan toe.
Hoe meer Google op deze modellen leunt, hoe meer marketeers op de hoogte moeten blijven van hun online activa. En dat betekent dat je ze altijd in topconditie moet houden. Het is de beste manier om je voor te bereiden op wat er komen gaat.
“Als je erover nadenkt hoe je je erop kunt voorbereiden,” zei Carter, “zou ik zeggen dat het de moeite waard is om ervoor te zorgen dat je site altijd gezond is. Zorg ervoor dat je goede content van hoge kwaliteit op een consistente manier uitrolt.”
Bij Doelbewust hebben we passie gecombineerd met de juiste ervaring in het vak online marketing. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek! Doelbewust verzorgt onder andere ook internet marketing in Groningen.
Bron: https://searchengineland.com/how-marketers-can-prepare-for-and-respond-to-googles-algorithm-updates-378099.