Hoe SEO-vriendelijke URL's te maken (stap voor stap)
Hoe SEO-vriendelijke URL's te maken (stap voor stap)
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe SEO-vriendelijke URL’s te maken (stap voor stap)

Google praat over het belang van het gebruik van eenvoudige, gebruiksvriendelijke URL’s in hun SEO-startgids, maar hoe doe je dat? Laten we beginnen met het goede nieuws: het maken van URL’s voor SEO is geen rocket science. Als je je pagina in een paar woorden zou beschrijven en de spaties zou vervangen door koppeltekens, zou dat meestal “goed genoeg” zijn voor SEO. Maar je zou waarschijnlijk liever niet in het donker gaan steken. Hieronder zullen we dus een eenvoudig proces doorlopen voor het maken van geoptimaliseerde URL-slugs en enkele praktische tips voor de rest van de URL. Maar laten we er eerst voor zorgen dat we begrijpen hoe URL’s zijn opgebouwd.

 

DE ANATOMIE VAN EEN URL

Voor SEO is het belangrijkste onderdeel misschien wel de naaktslak. Elke keer dat je een pagina of bericht aanmaakt, moet je een van deze kiezen. Dus laten we daar beginnen, en dan zullen we een paar best practices voor SEO behandelen voor de rest van de URL.
de anatomie van een url 4

Het heeft zelden veel zin om bestaande URL-slugs te wijzigen omdat het te veel tijd kost. Je doet waarschijnlijk ook meer kwaad dan goed. Dus laten we ons concentreren op nieuwe berichten en pagina’s. Als je trefwoordonderzoek hebt gedaan en inhoud hebt gemaakt rond dat trefwoord, ga dan naar stap 6. Als je je pagina hebt gemaakt zonder trefwoordonderzoek te doen (wat nooit een goed idee is als je wilt rangschikken), volg dan de stappen in volgorde.

1. BEGIN MET JE PAGINATITEL

De meeste paginatitels maken met een kleine aanpassing perfect geoptimaliseerde URL’s. Dus laten we hier beginnen en een reeks stappen doorlopen om de best mogelijke URL-slug voor SEO te krijgen. Voor de doeleinden van dit artikel gebruiken we een van onze eigen artikelen met de titel: Hoe de perfecte SEO-titeltag te maken (ons proces in 4 stappen)

2. SPECIALE TEKENS VERWIJDEREN

Heb je ooit een URL gezien met backslashes () of vierkante haken ([])? Waarschijnlijk niet, want dit zijn onveilige karakters die niet in URL’s thuishoren. Je moet deze om voor de hand liggende redenen verwijderen, maar het is ook de beste gewoonte om andere speciale tekens zoals komma’s, dubbele punten, puntkomma’s, enz. te verwijderen. Dit is wat John Mueller van Google hierover zegt:

Ik raad over het algemeen aan om speciale tekens zoals komma’s, puntkomma’s, dubbele punten, spaties, aanhalingstekens enz. in URL’s te vermijden, om de zaken eenvoudig te houden. Dergelijke URL’s zijn vaak moeilijker automatisch te linken (wanneer iemand op een forum of ergens anders post) en moeilijk voor ons om correct te herkennen wanneer we tekstinhoud ontleden om nieuwe URL’s te vinden.

Laten we dus alle tekens verwijderen die niet in het alfabet staan, hoewel we de spaties er voorlopig in houden.

3. NUMMERS VERWIJDEREN

Je zult merken dat onze post een proces van vier stappen is en dat dit nummer in de titel staat. Dit is helemaal prima, want een titel is gemakkelijk te wijzigen. Als we de post op een dag bijwerken en een vijfde stap toevoegen, kunnen we de titel van de pagina gemakkelijk wijzigen.

titelverandering 2

Het is een ander balspel met URL’s. Je moet omleiden naar een nieuwe URL wanneer je het aantal items op de pagina of post wijzigt om deze actueel te houden. Het omleiden van een pagina of bericht is meestal geen groot probleem. WordPress doet het automatisch wanneer je de slug verandert. Het is echter gemakkelijk om te vergeten het URL-nummer bij te werken wanneer je dingen bijwerkt, wat leidt tot dit soort problemen in de zoekresultaten:

2 incongruente titel-URL 2

Een betere oplossing is om nummers in de URL helemaal te negeren. Op die manier hoef je de URL niet bij te werken wanneer je kleine wijzigingen aan de pagina aanbrengt. Dus laten we het nummer van onze potentiële URL verwijderen:

4. VERWIJDER OVERBODIGE INFORMATIE

Google zegt dat het een goede gewoonte is om URL’s zo eenvoudig mogelijk te maken, en daar zijn waarschijnlijk een aantal redenen voor. Ten eerste kunnen bezoekers worden geïntimideerd door extreem lange URL’s. Ten tweede worden lange URL’s vaak ingekort in de zoekresultaten.

3 url truncatie 2

Laten we dus alles wat we niet nodig hebben van onze potentiële URL verwijderen. Houd er rekening mee dat je voor dit onderdeel jouw gezond verstand moet gebruiken. Het doel is niet om je URL zo kort te maken dat deze de inhoud niet meer nauwkeurig beschrijft. Het is om onnodige woorden en zinnen te verwijderen. In ons geval is dit waarschijnlijk gewoon alles wat tussen haakjes stond (“ons [4-stappen] proces”)

5. BRENG HET TERUG TOT EEN TREFWOORD

De meeste titels bevatten van nature trefwoorden, dus wat je in dit stadium waarschijnlijk overhoudt, is een vereenvoudigde, trefwoordrijke versie van jouw titel. Hoewel dit misschien heel logisch is om te gebruiken (en voel je vrij om dat te doen als dat het geval is), zal het vaak niet erg beknopt zijn.

Zoals we al hebben besproken, kan dit leiden tot lange URL’s die worden afgekapt in zoekresultaten. De extra context kan ook een probleem zijn als je de pagina ooit wilt bijwerken. We hadden bijvoorbeeld een bericht met de slug /basic-guide-anchor-text/. Toen we dit bericht updaten, hebben we veel informatie toegevoegd. Dit maakte de gids niet zo eenvoudig en we moesten hem omleiden naar een meer geschikte slug.

4 ankertekstbericht 2

De volgende stap is dus om het trefwoord te vinden dat de meest populaire manier vertegenwoordigt waarop mensen naar het onderwerp van je pagina zoeken. Installeer en activeer hiervoor de SEO-werkbalk van en Google vervolgens jouw potentiële URL. Zoek in de resultaten naar een pagina die vergelijkbaar is met die van je en die ook een behoorlijke hoeveelheid organisch verkeer genereert.

5 best gerangschikte pagina's verkeer 2

BELANGRIJK

Als de pagina’s in de zoekresultaten geen verkeer ontvangen, gaat je pagina waarschijnlijk over een onderwerp zonder potentieel voor zoekverkeer. Omdat niemand zoekt naar waar jouw pagina over gaat, zal het moeilijk zijn om organisch verkeer te krijgen, ongeacht hoe goed je de URL optimaliseert. Voorkom deze fout in de toekomst door vooraf zoekwoordenonderzoek te doen. Klik op de “KW”-link om te zien op welke zoekwoorden de pagina rankt in Ahrefs’ Site Explorer.

6 titeltags plaatsen verkeer 2

Kijk in de lijst voor het meest relevante zoekwoord dat overeenkomt met uw inhoud.

7 organische zoekwoordenrapport 2

6. VOEG TREFWOORDMODIFIERS TOE (OPTIONEEL)

Het gebruik van een exact zoekwoord voor je URL-slug is vaak logisch, maar niet altijd. Soms zul je merken dat het beschrijvend is. Een eenvoudige manier om dit op te lossen, is door trefwoordmodifiers toe te voegen. Zoekwoordmodifiers zijn verwante woorden die context aan jouw URL toevoegen. Je kunt ze vinden in het  rapport Organische zoekwoorden  dat we in de vorige stap hebben gebruikt. Als we bijvoorbeeld kijken naar het rapport voor onze concurrerende pagina over title-tags, zien we een paar keer ‘seo’ en ‘html’ verschijnen.

8 seo html-modifiers

Het zou logisch zijn om een ​​of beide van deze in onze URL op te nemen. Er zijn geen vaste regels voor de manier waarop je dit doet. Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken. Elk van deze URL’s zou bijvoorbeeld werken voor onze post:SEO ,HTML title tag,title tag SEO andHTML title tag SEO

Vul zoekwoorden niet als volgt in:HTML meta title tag SEO

Dit is degene die ik heb gekozen voor onze post:title tag SEO

7. MAAK HET LEESBAAR (OPTIONEEL)

Misschien ligt het aan mij, maar sommige URL’s lijken gewoon beter verteerbaar dan andere. Neem de bovenstaande ideeën. Ik zou zeggen dat /seo-title-tag/ logischer is dan /html-title-tag-seo/. Waarom? Ik denk dat het komt omdat het eerste logisch is wanneer het in een zin wordt gebruikt, terwijl het laatste slechts een willekeurige reeks woorden is.

Ik probeer dus vaak URL’s leesbaar te maken door voegwoorden of meervoud toe te voegen. Voor onze post over title-tags heb ik dit niet gedaan omdat “title tag seo” prima leek te lezen. Voor ons bericht over de beste WordPress-plug-ins voor SEO was het meest passende trefwoord echter ‘beste seo-plug-in wordpress’.

9 beste seo-plug-in wordpress organische zoekwoorden

Dat klonk vreemd, dus ik heb ‘plugin’ in het meervoud gezet en het voegwoord ‘voor’ toegevoegd.

9 beste seo-plug-in wordpress 2

Zoals je kunt zien, is de URL nog steeds kort en krachtig, maar leest hij veel natuurlijker.

8. MAAK HET IN KLEINE LETTERS

De meeste webservers behandelen URL’s in hoofdletters en kleine letters hetzelfde, maar dit is niet altijd het geval. Technisch gezien is alles na de hostnaam (domein) in een URL hoofdlettergevoelig en zullen sommige servers ze anders behandelen. Gebruik voor de zekerheid en om mogelijke problemen met dubbele inhoud te voorkomen, altijd kleine URL’s. Als u WordPress gebruikt, kun je dit deel overslaan omdat dit automatisch gebeurt.

wordpress slug kleine letters 2

Zo niet, plak dan gewoon je titel in convertcase.net en kies kleine letters.

title tag seo

9. VERVANG SPATIES DOOR KOPPELTEKENS

URL’s mogen geen spaties bevatten. Browsers herschrijven ze naar “%20”.

Schermopname 2020 05 14 om 20.08 uur 2

De laatste stap is dus om alle spaties te vervangen door koppeltekens (-).

Kun je in plaats daarvan onderstrepingstekens (_) gebruiken? Google zei in 2016 dat het ze niet uitmaakt of jouw URL’s streepjes of koppeltekens bevatten. Dat blijft waar vanuit een rangschikkingsperspectief, maar aangezien mensen over het algemeen meer bekend zijn met koppeltekens, is het logisch om ze waar mogelijk te gebruiken.

Het is ook de officiële aanbeveling van Google:

We raden je aan koppeltekens (-) te gebruiken in plaats van onderstrepingstekens (_) in jouw URL’s.

Hier is de laatste slug voor onze post over titeltags:

title-tag-seo

” style=”box-sizing: border-box; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; zoom: 1; position: relative; display: inline-block; color: #333333; font-family: ‘IBM Plex Sans’, sans-serif; font-size: 18px; background-color: #ffffff;”>

Eerder in deze handleiding hebben we het gehad over de anatomie van een URL.

de anatomie van een url 5

Het bovenstaande proces pakt slechts één onderdeel aan: de  slak .

Dus hier zijn enkele best practices voor SEO om in gedachten te houden voor de rest van de URL.

HTTPS GEBRUIKEN

versleutelt gegevens die worden verzonden tussen sitebezoekers en je webserver. Het is sinds 2014 een lichtgewicht rankingfactor. Dus als je nog geen gebruik maakt van HTTPS, is het zeker de moeite waard om over te stappen.

GEBRUIK SUBDOMEINEN ALLEEN ALS DAT NODIG IS

Subdomeinen verschijnen voor de domeinnaam. Ze worden meestal gebruikt om verschillende delen van een website te scheiden op basis van hun functionaliteit. De blog van Hubspot bevindt zich bijvoorbeeld op een subdomein.

10 hubspot blog subdomein 2

Google zegt dat ze inhoud op subdomeinen hetzelfde behandelen als andere inhoud en dat het niet moeilijker is om een ​​subdomein te rangschikken dan een submap.

Veel SEO’s zijn het hier echter niet mee eens en er zijn veel gevallen gemeld van verkeerstoename na het verplaatsen van inhoud van een subdomein naar een submap.

Niemand weet zeker waarom dit zo is, maar de algemene theorie onder SEO’s is dat Google subdomeinen soms als afzonderlijke websites behandelt. Ons advies is dus om geen subdomeinen te gebruiken, tenzij dit absoluut noodzakelijk is.

KIES EEN GEDENKWAARDIG DOMEIN

Als je zich nog in de beginfase van jouw website bevindt en nog geen domein heeft gekozen, hoef je zich geen zorgen te maken dat je een domein met veel zoekwoorden of exacte zoekwoorden krijgt. Ga gewoon voor iets dat gedenkwaardig en herkenbaar is. Dit is wat John Mueller van Google zei over domeinen met veel zoekwoorden:

… alleen omdat zoekwoorden in een domeinnaam staan, wil nog niet zeggen dat deze automatisch voor die zoekwoorden wordt gerangschikt. En dat is iets dat al heel, heel lang het geval is.

KIES EEN GESCHIKTE TLD

Als je wereldwijd verkeer wilt aantrekken, kies je een generiek topleveldomein (gTLD) zoals .com. Google behandelt alle gTLD’s hetzelfde vanuit het oogpunt van SEO, maar .com is meestal het beste als je het kunt krijgen. TLD’s zoals .biz, .info en .name worden vaak geassocieerd met spam, dus het kiezen van een van deze kan van invloed zijn op jouw vermogen om links van hoge kwaliteit te bouwen. Als je klanten op een specifieke locatie target, gebruik je een gTLD of een landcode-topniveaudomein (ccTLD), zoals .co.uk of .fr.

KANTTEKENING.

Het is ook prima om een ​​gTLD zoals .com te gebruiken bij het targeten van klanten op een specifieke locatie.

GEBRUIK SUBMAPPEN OM HIËRARCHIE TE BIEDEN

Submappen geven een gevoel van hiërarchie en geven nuttige extra informatie. Neem bijvoorbeeld deze URL:

domain.com/airpods.html

Het is op basis van de URL niet duidelijk of de pagina AirPods, een AirPods-recensie of iets anders verkoopt. Kijk nu eens naar dit:

domain.com/store/earbuds/apple/airpods.html

Dit is duidelijk de URL voor een productpagina die AirPods verkoopt. Maar dat is niet alles wat de structuur van de submappen je vertelt. Het maakt ook duidelijk dat:

Het gebruik van submappen maakt het ook gemakkelijker om zoekwoorden in URL’s op te nemen zonder dat ze er spamachtig uitzien.

GEBRUIK ZOVEEL SUBMAPPEN ALS JE NODIG HEBT

Veel SEO’s zijn van mening dat het hebben van te veel submappen in een URL de ranglijst schaadt. Google heeft echter herhaaldelijk verklaard dat dit niet waar is.

Dat gezegd hebbende, vanwege de manier waarop de meeste moderne CMS’s werken, is het hebben van veel submappen in een URL vaak een teken dat een pagina “begraven” is in de site-architectuur. Dat is niet ideaal als je wilt dat gebruikers (en zoekmachines) de pagina kunnen vinden. Als je vermoedt dat dit een probleem is op je site, vertrouw dan niet op het aantal submappen als bewijs. In plaats daarvan crawlt je jouw site met een tool zoals Ahrefs’ Site Audit en zoek je naar diepe pagina’s. Je kunt deze set filters in de Page Explorer gebruiken om dat te doen:

Hoe SEO-vriendelijke URL's te maken

VERMIJD HERHALING VAN ZOEKWOORDEN

Door zoekwoorden in URL’s te herhalen, zien ze er spamachtig uit. Het is vaak gemakkelijk om dit te vermijden bij het maken van URL-slugs, maar het is een gemakkelijke fout om te maken bij het werken met submappen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de URL van deze pagina:

myer.com.au/c/men/mens-shoes/mens-sneakers

Het herhaalt het woord “mannen” drie keer. Hoewel dit geen groot probleem is, is herhaling niet nodig. Dit zou waarschijnlijk beter zijn:

myer.com.au/c/men/shoes/sneakers

VERMIJD DATUMS

De meest populaire CMS’en (bijv. WordPress) gebruiken standaard URL’s met datums, tenminste voor berichten. Dit kan problemen veroorzaken als je ooit jouw inhoud bijwerkt, omdat Google tegenstrijdige informatie in de zoekresultaten kan weergeven.

12 datum in url 2

Als jouw site nu zo is opgezet en je al inhoud heeft gepubliceerd, verander dan niets. De  kans dat je website kapot  gaat is te groot.

Als je echter een nieuwe site opzet met WordPress, is de eenvoudige oplossing voor dit probleem om jouw permalink-instellingen te wijzigen voordat je iets publiceert.

13 wordpress permalinks 2

VERMIJD WAAR MOGELIJK URL-PARAMETERS

URL-parameters verschijnen meestal na een vraagteken (?) in de URL. Deze komen vaak voor op e-commercesites met gefacetteerde navigatie- en sorteeropties, maar het is het beste om ze te vermijden op indexeerbare pagina’s, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Waarom? Omdat ze dubbele inhoudsproblemen kunnen veroorzaken. Dat is waar dezelfde of vergelijkbare inhoud toegankelijk is via meerdere URL’s. Op een e-commercesite kan dit hetzelfde product zijn in verschillende kleuren of stijlen. Kijk bijvoorbeeld hoe de URL hier verandert terwijl de pagina-inhoud hetzelfde blijft:

Schermopname 2020 05 14 om 20.28 uur 2

Als dit op je site gebeurt, zorg er dan voor dat je vergelijkbare of dubbele URL’s canonicaliseert voor de versie die in zoekmachines zou moeten scoren. Je kunt problemen met dubbele inhoud op jouw site vinden in het  rapport Dubbele inhoud  in Ahrefs’ Site Audit.

14 dubbele pagina's site-audit 2

LAATSTE GEDACHTEN

Hoewel het niet loont om te veel tijd te besteden aan het maken van SEO-vriendelijke URL’s, is het zeker zinvol om deze op een logische manier te benaderen en best practices te volgen. Bovendien duurt het bovenstaande proces seconden of minuten als je het een paar keer hebt gedaan.

Bron: https://ahrefs.com/blog/seo-friendly-urls/


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB