Kannibalisatie: wat is het? En wat tegen doen?
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van kannibalisatie?
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kannibalisatie: wat is het? En wat kan je er tegen doen?

Bij kannibalisatie weet Google niet goed welke pagina ze moeten indexeren. Dat kan komen doordat meerdere pagina’s op elkaar lijken óf doordat het niet duidelijk is waar de pagina over gaat. Kannibalisatie heeft gevolgen voor je ranking en kan je prestaties goed in de weg zitten. In dit artikel lees je wat de oorzaken zijn en vertellen we wat je ertegen kan doen.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van kannibalisatie?

Kannibalisatie ontstaat als pagina’s op je website te veel op elkaar lijken. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je heel erg de diepte ingaat op longtail zoektermen. Je pakt een populair zoekwoord en richt daar een pagina op in. Daarna publiceer je een nieuwe pagina met soortgelijke zoektermen, maar dan meer gericht op een langer onderwerp.

Voorbeeld: Een pagina met /abonnement/ aan het eind en een pagina met /abonnement/vergelijken/. De eerste pagina richt vooral op het zoekwoord “telefoon abonnement” en de vervolgpagina op “telefoon abonnement vergelijken”. Welke pagina moet Google nu laten ranken op de “telefoon abonnement”? Het zoekwoord komt namelijk op beide pagina’s voor.

Een andere manier waarop kannibalisatie vaak voorkomt, is als je je richt op lokale zoektermen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan makelaar, makelaar Utrecht, makelaar Arnhem etc. Elke pagina focust zich veelal op het zoekwoord “makelaar” en het is dus onvermijdelijk dat de betreffende zoekterm “makelaar” veelvuldig voorkomt. Welke pagina moet Google dan indexeren op het zoekwoord makelaar?

Technische oorzaken voor kannibalisatie

Zogenoemde is ook een belangrijke oorzaak van kannibalisatie. Bij duplicated content creëer je – vaak zonder het te weten – pagina’s die heel veel op elkaar lijken, of zelfs geheel identiek zijn. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je de content laat staan op paginering en deze ook laat indexeren. Pagina 1 is dan identiek aan pagina 2, 3 etc. Ook hierbij wordt het onduidelijk welke pagina Google moet laten zien.

Wat zijn de gevolgen?

Kannibalisatie heeft in vrijwel alle gevallen een negatieve impact op je rankings. Vaak zie je dat je te maken hebt met kannibalisatie, als er twee pagina’s op dezelfde zoekterm ranken en maar niet willen stijgen. Je focust je op belangrijkste pagina, maar Google houdt de rankings tegen, omdat ze je site beoordelen op basis van beide pagina’s. Je posities blijven daardoor steken op de positie waarop de tweede pagina volgens Google zou moeten staan.

Resultaat: lage rankings

Hoe los je kannibalisatie op?

Als je erachter bent gekomen dat je website last heeft van kannibalisatie kan je dit op de volgende manieren oplossen:

  1. Onderzoek of het een content- of technische oorzaak heeft.
  2. Gaat het om een contentprobleem? Beoordeel dan de content van beide pagina’s. Hoe vaak komt het betreffende zoekwoord erin voor?
  3. Bekijk de interne link verdeling van beide pagina’s en zorg dat er genoeg links naar de bedoelde pagina toe gaan. Verwijder eventueel interne links naar de verkeerde pagina.
  4. Pas de titel aan van beide pagina’s. Haal bijvoorbeeld het belangrijkste zoekwoord uit de pagina die niet moet ranken, of voeg hem juist toe aan de juiste pagina.
  5. Plaats een interne link met de exacte linktekst vanaf de verkeerde pagina direct naar de juiste pagina.
  6. Start met linkbuilding naar de bedoelde pagina.
  7. Laat je aanpassingen opnieuw fetchen in Google Search Console.

Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB