Langere meta-beschrijving sinds december: wat zijn de gevolgen?

Langere meta-beschrijving en het effect op je SEO

Let op: sinds half mei 2018 heeft Google de meta-beschrijving weer verkort. De laatste update lees je in ons blogartikel: meta-beschrijving weer verkort.

De gevolgen van een langere meta-beschrijving

Begin december heeft Google een verandering in het algoritme doorgevoerd. Wij als Online Marketing bureau regio Nijmegen willen hier zo snel mogelijk alles over weten en delen dit graag met jullie. In plaats van 160 tekens zijn er voor de meta-beschrijving nu gemiddeld 230 tekens mogelijk. Google geeft als reden dat ze een betere beschrijving willen geven per website aan de gebruikers. Wat is het effect van deze verandering?

De meta-beschrijving

Voordat we ingaan op de gevolgen van deze wijziging, nog even terug naar de basis: wat is de meta-beschrijving ook alweer? Als je zoekt in Google, is het de omschrijving van de websitepagina’s onder de blauwe titels in de Google zoekresultaten. Pak je de websitecode van een website erbij dan vind je de meta-beschrijving bovenaan in de website:. Werk je met SEO Yoast dan staat de meta-omschrijving onder de pagina of het bericht.

Resultaten met een korte of lange meta-beschrijving

Vul je geen meta-beschrijving in, dan pakt Google de eerste 300 tekens die de zoekmachine op de pagina vindt om weer te geven in de zoekresultaten. Heb je al wat ingevuld, dan kan het zijn dat Google deze korte(re) meta-beschrijving handhaaft. Je ziet dus zoekresultaten van verschillende lengtes in Google op dit moment. Beter is het dus om dit aan te passen naar iets dat jij wilt zeggen over de pagina waarbij je 230 tekens gebruikt in plaats van de 160. Het is immers een middel om internetgebruikers over te halen, te klikken op het zoekresultaat dat naar jouw website verwijst!

Gevolgen langere meta-beschrijving

Er zijn een aantal consequenties die een langere meta-beschrijving met zich meebrengen. Het valt uiteen in grofweg twee categorieën: of je ontvangt meer of juist minder kliks. Hoe zit dit?
Je kunt meer kliks krijgen omdat je meer kunt zeggen over je website om gebruikers over te halen op jouw website te klikken. Ook geldt dat als je een goede positie in Google hebt en je meer tekst gebruikt, de lagere zoekresultaten nog verder naar beneden worden gedrukt. Een hoge positie in Google wordt zo dus veel belangrijker. Dat betekent direct ook dat als je lager in Google staat, je het risico loopt om minder kliks te krijgen.

Kortom; aan de slag met het aanpassen van je meta-omschrijving! Of verzoek je websitebouwer dit te doen.

Wil je graag van gedachten wisselen met ons over bijvoorbeeld jou SEO prestaties in Apeldoorn, neem dan gerust contact met ons op. Wij ontvangen je graag op ons kantoor om hier samen met jou naar te kijken


De groeiversnellers voor het MKB