Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
Linkbuilding: 7 tips om razendsnel kwalitatieve links te scoren
Doe je zelf wel eens iets aan linkbuilding voor je website? Of besteed je linkbuilding liever uit aan een? Met de volgende 7 praktische tips kan je jouw linkprofiel vandaag nog verbeteren. Wil je vrijblijvend linkbuilding advies? Neem snel contact met ons op!
1: Kwalitatieve content zorgt voor kwalitatieve backlinks
Ben jij een expert in jouw vakgebied? Dan is het belangrijk dat je website dit ook uitstraalt. Je kunt dit doen met zogenaamde longread teksten. Dat zijn lange teksten die volledig de diepte in gaan over een specifiek onderwerp van jouw markt. Met als belangrijkste doel:
Klanten aan je te binden, zonder dat je tekst overkomt als een verkooppraatje.
Een tekst die zo goed in elkaar zit en informatie bevat die dieper gaat dan die van de concurrenten, wordt vaak zonder moeite beloond met het verkrijgen van backlinks. Mensen gebruiken jouw website dan namelijk als bron.
2. Relevantie is nóg belangrijker dan autoriteit
Veel mensen die zich bezighouden met linkbuilden, concentreren zich vooral op de autoriteit van de website. Ze stellen specifieke eisen, zoals:
- Een hoge pagina autoriteit
- Lage SPAM score
- Hoge Trust Flow
- Hoge Citation Flow
Maar wat is nou echt het belangrijkste? De relevantie van de website!
Een artikel plaatsen op een website die volledig in het teken staat van jouw onderwerp, bijvoorbeeld de website van een concurrent, is vaak véél interessanter dan die van een niet-relevante website met een hoge autoriteit.
Zorg er wel voor dat de website waar je op geplaatst wilt worden, geen hoge SPAM score (>20) heeft en rankt in Google.
3. Leer van de type links van je concurrenten
Vaak zegt een SEO specialist voor MKB het niet verstandig is om links op zogenaamde “startpaginaklonen” te plaatsen. Daar zit ook een kern van waarheid in, maar als je concurrenten ze hebben, moet jij ze ook hebben.
Onder een startpaginakloon bedoelen we websites als beginthier.nl, expertpagina.nl, allepaginas.nl etc. Het zijn websites die volledig bestaan uit lijstjes met backlinks en dus ook alleen bedoeld voor linkbuilding.
Als je op veel zoektermen in de top 10 van Google rankt, dan zal je ze ongetwijfeld al hebben, zonder dat je er moeite voor moet doen. In veel markten worden de links namelijk automatisch toegevoegd op basis van rankings in Google.
Hoewel de links weinig toevoegen aan je backlinkprofiel en ook geen / weinig bezoekers oplevert, hebben ze wél waarde. Google kijkt namelijk naar de links van concurrerende partijen en ziet ze als links “die erbij horen”. Een linkprofiel met alleen maar keurige backlinks valt op en komt onnatuurlijk over. En linkbuilding uitvoeren mag in de ogen van Google niet, dus je moet er alles aan doen om zo natuurlijk mogelijk te lijken.
Bij een kwalitatieve linkbuilding strategie, horen dus ook minder kwalitatieve backlinks.
Kortom: bekijk wat voor links je concurrenten hebben, en zorg dat jij deze minimaal ook hebt. Maar dan beter!
4. Neem contact op met jouw samenwerkingspartners
Ieder bedrijf – dus jij ook – neemt wel diensten af bij anderen. Denk bijvoorbeeld aan:
- een koffie-abonnement
- een chatfunctie op je website
- een WordPress plugin waar je voor betaald
- licenties van tools die je voor je bedrijf gebruikt
- etc.
Bijna alle bedrijven tonen recensies op hun website. Verzamel de bedrijven waar je licenties of abonnementen hebt lopen, en neem contact met ze op voor een review. Vaak bieden ze dan ook de mogelijkheid om je merknaam en link naar je website te plaatsen.
5. Ontdek of er – zonder links – over je merknaam wordt geschreven
Door in Google intext: voor jouw merknaam te vermelden, krijg je een overzicht van resultaten waar jouw merknaam in de content van een website voorkomt.
Daar zitten soms leuke bedrijven tussen die over jou hebben geschreven. Als blijkt dat ze wel over je hebben geschreven, maar het artikel geen link bevat, is dat natuurlijk een mooie reden om contact met ze op te nemen.
Een link plaatsen is niet verplicht. Maar in veel gevallen doen ze er niet moeilijk over. En ze hebben over je geschreven, dus zijn al met je bedrijf bekend.
6. Controleer niet meer bestaande links naar concurrenten
Je hebt ongetwijfeld een lijst van bedrijven in je hoofd, waar je heel graag een backlink op zou willen. Deze websites verwijzen vaak naar externe websites als bron. Met behulp van tools, zoals Screaming Frog, kan je ontdekken naar welke websites ze verwijzen. Maar nog belangrijker: je kunt ook ontdekken welke van die verwijzingen niet meer bestaan.
Als een website eerder een link van jouw droomwebsite heeft gekregen, maar gestopt is met zijn bedrijf, of de betreffende pagina heeft verwijderd, is dat voor jou een uitgelezen moment om contact op te nemen om ze naar jouw website te laten verwijzen.
Let op: zorg er in zo’n geval altijd voor dat jouw website wel minimaal hetzelfde kan bieden als verwijzing dan die van je concurrent. En het liefst qua inhoud nog beter.
7. Ontdek welke pagina’s van je concurrenten veel links hebben, en wees beter!
In het verlengde van tip 6, kan je ook naar de backlinks van je concurrenten kijken. Wij zijn daarbij helemaal fan van de tool Majestic SEO. Bekijk bij je concurrent welke pagina’s van hem of haar de meeste backlinks bevatten. Ga dan specifiek op zoek naar contentpagina’s, dus niet die van de homepage.
Als je ervoor zorgt dat jouw pagina qua inhoud beter en uitgebreider is dan die van je concurrent, kan je dat gebruiken als middel om de verwijzende bedrijven te benaderen. Zorg ervoor dat ze jouw website zien als “extra” bron, waar je nog meer de diepte ingaat op het onderwerp.
Mogelijk plaatsen ze dan ook naar jou, of ze doen het niet. Maar als ze het niet doen, zijn ze in elk geval bekend met je en zullen ze de volgende keer vast wel aan je denken.
En nu… kun je hiermee volledig uit de voeten?
De volgende 7 tips zijn er natuurlijk voor bedoeld om je meer inzicht te geven in de werkzaamheden rondom linkbuilding. Maar linkbuilding is nog veel meer dan dit. Wil je linkbuilding uitbesteden? Neem dan contact met ons op en wij doen een passend voorstel voor je.