Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
De do’s en don’ts bij linkbuilding
Wat zijn enkele do’s en don’ts van linkbuilding? Laten we eens kijken naar enkele van de beste (en slechtste) praktijken binnen linkbuilding. Linkbuilding is misschien wel een van de meest bekende strategieën in digitale marketing. Linkbuilding is per definitie het proces waarbij externe pagina’s linken naar een pagina op jouw site (een blogartikel citeren, een stukje inhoud zoals een infographic of video, of een ander aspect van je website dat van waarde is). Hoewel links niet het allerbelangrijkste zijn van SEO, zijn ze zeker belangrijk bij het rangschikken van factoren.
Dus wat zijn enkele van de do’s en don’ts die we door de jaren heen hebben geleerd over linkbuilding? Het probleem met het verkrijgen van externe links is dat het veel tijd en moeite kan kosten op een manier die voldoet aan de richtlijnen voor webmasters van Google. Liever je linkbuilding laten doen? Wij doen het Doelbewust!
Laten we eens kijken naar een aantal van de beste (en slechtste) praktijken van linkbuilding die we hebben gezien. En om alvast 1 ding duidelijk te maken: een legitieme manier van linkbuilding kost áltijd tijd.
Wat moet je wel doen?
- Focus op “natuurlijke” links van geweldige inhoud: verreweg de beste manier om externe links naar een pagina op je bedrijfswebsite te genereren, is door de best mogelijke inhoud te produceren. Als mensen je content niet willen lezen – laat staan ernaartoe linken – dan heb je een probleem! Door met zoekwoorden doordrenkte, onderwerpgerichte inhoud te produceren, genereer je waarschijnlijk links van andere pagina’s puur omdat je een bron van kennis / autoriteit bent over een onderwerp.
- Neem contact op met bloggers en professionals: als je nieuw bent binnen het genereren van goede content, is de kans groot dat je op dit moment niet de best beoordeelde inhoud in je branche hebt. Dat betekent niet dat je niet in de race bent om backlinks te krijgen van professionals en andere bloggers in je branche. Als je inhoud (op dit moment) niet organisch kan worden gevonden door professionals die in jouw branche zoeken (maar ook als je wel al vindbaar bent), is het een goed idee om contact op te nemen en aan te bieden om samen te linken naar elkaars relevante artikelen. Als je iemand anders ervan kunt overtuigen dat jouw inhoud het waard is om naar te linken, dan zul je zeker in de running zijn voor een aantal externe links (onthoud dat waardevolle inhoud alles is).
- Betaalde links (met WAARSCHUWING): Af en toe zie je de mogelijkheid om sites te betalen om naar je content te linken, vooral als ze hoog in de zoekresultaten staan en ze links behandelen als een zeer selectieve advertentie. Wees echter voorzichtig, je wilt niet dat Google jouw externe links als ‘manipulatief’ beschouwt, dus zorg ervoor dat als je een site betaalt om naar je te linken, deze relevant en zeer autoritair is en dat links naar andere websites op een natuurlijke manier worden gedaan. Moz geeft aan: “het kopen van advertenties die doorlinken naar je website is prima en kan een goede gewoonte zijn om de bekendheid van je bedrijf te vergroten. Google zegt echter wel dat als je dit gaat doen, u ervoor moet zorgen dat de advertentie geen PageRank doorgeeft aan uw website.” Eerlijk gezegd: het kopen van links is een risicovolle handeling omdat dit dus afgestraft kan worden. Als je er zelf weinig ervaring mee hebt, kun je dit risico beter niet nemen. Je kunt dan beter contact opnemen met een SEO bureau dat gespecialiseerd is in linkbuilding. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar SEO Amersfoort? Dan is Doelbewust de ideale SEO expert voor jou.
- Zelfgebouwde links met een lage waarde: je kunt ook zelf naar je blogs / pagina’s linken door te reageren op blogposts, gastenboeken te ondertekenen en interactie te hebben met andere relevante inhoud. Dit soort links wordt door Google als laagwaardig beschouwd, maar dat betekent niet dat ze waardeloos zijn. Deze kunnen van lage waarde zijn, maar tellen zeker voor iets mee in termen van aantal links op een pagina.
- Verdien links met relevante en gezaghebbende pagina’s: je doel is echt om links te verdienen van de besten van de besten. Je kunt zien wie er in de topresultaten scoort voor de zoektermen die je probeert te targeten. Verkrijg links van belangrijke pagina’s en gebruik Open Site Explorer om te bepalen welke backlinks andere sites hebben gegenereerd (en wat hun kwaliteit / spamscore is).
- Verwijzingen zijn de sleutel: hoewel SEO uiteraard de belangrijkste overweging is bij het bouwen van links, wil je ook onthouden dat het doel is om kwalitatief hoogstaand verwijzingsverkeer van gerenommeerde sites te krijgen. Het uiteindelijke doel van internetmarketing is ervoor te zorgen dat het verkeer dat op jouw website terechtkomt, de mogelijkheid heeft om te converteren en de actie te ondernemen die je wilt dat ze ondernemen. Wanneer je een strategie bedenkt om het aantal externe links te vergroten, onthoud dan dat je sites en gezaghebbenden wilt gebruiken die relevant verkeer naar je website kunnen leiden.
- Gebruik je klantenbestand en topklanten: wie kan er beter naar je linken dan eerdere of lopende klanten? Als je een B2B-bedrijf bent en een ander bedrijf heeft jouw product of diensten gebruikt, dan is dit misschien wel een van de meest waardevolle links die je zou kunnen hebben. Testimonials en recensies zijn geweldig voor SEO, maar links gaan echt een stap verder. Bied een korting aan voor terugkerende klanten als ze ermee instemmen om naar jou te linken op hun blog.
- Als je geen blog hebt, begin daar dan direct mee! Dit had echt #1 op deze lijst moeten zijn, maar hopelijk weet bijna iedereen dit inmiddels. Blogs bieden je bedrijf een platform om voortdurend waardevolle inhoud bij te werken, te delen en te leveren. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker voor natuurlijke links in je branche, maar ook als je contact zoekt met andere gezaghebbende stemmen, heb je iets gebouwd om naar hen te linken en voor hen om naar jou te linken. Linken naar een startpagina of productpagina is niet altijd logisch, maar een relevant blogonderwerp kan gemakkelijk passen bij veel mogelijkheden om links te bouwen.
- Krijg aandacht van het nieuws of de pers: nieuwswaardige inhoud is geweldig om de aandacht van de industrie en de pers te trekken. Door over iets controversieel of relevant te schrijven, zelfs over een release van een nieuw product of dienst, kun je links genereren!
Wat je vooral niet moet doen
- Cloaking: het tonen van andere inhoud aan zoekmachines dan je aan gebruikers laat zien door middel van “cloaking” is een van de slechtste praktijken bij het maken van links en het genereren van inhoud. Het zal je SEO zeker schaden.
- Links injecteren: het injecteren van links naar een site waarvan je niet de eigenaar bent, maakt misbruik van de beveiliging van een andere website en het zal op de lange termijn niets nuttigs opleveren. Hoewel het misschien een aantrekkelijke “black hat”-tactiek is, omdat je snel veel links kunt genereren, zal het op de lange termijn eerder schadelijk dan positief zijn.
- Betaalde links: Oké, ja, er staat ook “betaalde links met waarschuwing” in de lijst met dingen die je wel moet doen. Dit is een lastige situatie, want zolang je de richtlijnen voor adverteren en webmasters van Google volgt, kunnen betaalde links naar sites van hoge kwaliteit in orde zijn. Ik wil echter benadrukken dat er over het algemeen veel te veel variabelen zijn in een goede betaalde linkbuilding. Tenzij je weet dat de bron een zeer goede reputatie heeft en best practices gebruikt met hun betaalde links, zou ik aanraden om deze strategie helemaal te vermijden.
- Links ruilen: Google is de afgelopen jaren slim geworden. Hoewel het verhandelen van links met hoogwaardige en gerenommeerde sites oké is, zijn mensen lui geworden en hebben ze dit idee misbruikt door te handelen met elke site die ze maar konden om links te krijgen. Dit komt over als “spam” en duidt niet op echte SEO-waarde. Het is prima om samen te werken en een link aan te bieden in ruil voor een link naar jouw site, maar doe dit met de beste praktijken en reputatie in gedachten. Zorg ervoor dat het bedrijf waarmee je “ruilt” relevant is voor jouw branche en uiteindelijk jouw SEO en verwijzingsverkeer op de lange termijn zal verbeteren.
- Elke vorm van manipulatie: als je vreest dat Google je externe links als manipulatie beschouwt, zullen ze dat waarschijnlijk ook doen, en kun je jouw positie hier gemakkelijk door bestraft krijgen, wat betekent dat je weer terug bent op pagina 100. Wanneer je externe links misbruikt en pusht tot het uiterste om je ranking te manipuleren, neemt Google het niet vriendelijk op. Werk hard voor kwalitatieve links, aangezien deze op de lange termijn duurzamer en waardevoller zullen zijn.
Wat kun je hieruit opmaken?
Linkbuilding verandert voortdurend. Wat vandaag werkt, kan morgen taboe zijn, maar het belangrijkste om in gedachten te houden is dat je constant aan de lezer denkt. Als een link niet relevant is voor een artikel en de lezer niet helpt, zullen de website en redacteur je link niet goedkeuren (en uiteindelijk zal dit je niet helpen met succes op de lange termijn).
Ik raad altijd aan om je inhoud te schrijven met de lezer in gedachten, en dan te kijken hoe je links en verwijzingen op natuurlijke wijze verlopen. Dit helpt ervoor te zorgen dat je best practices voor jezelf bedenkt voor in de toekomst.
Hulp bij linkbuilding
Heb je hulp nodig bij linkbuilding? Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring in online marketing en linkbuilding. Daardoor beschikken we ook over een groot netwerk van waardevolle linkbuilding mogelijkheden in alle branches. Voor vrijblijvend advies op maat kun je contact opnemen via info@doelbewust.nl of door te bellen naar 0318 – 240 240.