SEO trends die je niet kan negeren in 2024

SEO trends die je niet kan negeren in 2024

De meeste SEO trends verdwijnen net zo snel als dat ze gekomen zijn. Maar sommige trends blijven plakken en verdienen daadwerkelijk jouw aandacht. In dit blog ontdekken we welke trends het waard zijn en uit welke trends wij voordeel kunnen halen in 2024.

Het gebruik van Chat GPT en andere AI-tools

    Op het moment dat je Chat GPT vraagt een blog te schrijven, zal deze tool binnen enkele seconden een blog op jouw bordje schotelen. Dit is natuurlijk superfijn en indrukwekkend, maar is dit echt wel zo handig als dat wij denken?

    Bij het gebruik van Chat GPT lopen we tegen een aantal probleempjes aan. Om te beginnen creëert iedereen dezelfde content, de teksten zijn zeker niet identiek. Niet alleen Chat GPT doet dit, nee alle andere ai-tools schrijven dezelfde content. Daarnaast is de content die genereert erg eentonig en niet speciaal. Natuurlijk kan je vragen om de tekst leuker te maken, maar meestal krijg je een versie van dezelfde inhoud terug.

    Hoe kunnen we dan wel gebruik maken van deze trend?

    Gebruik de AI-tool niet om al jouw content te schrijven, want uiteindelijk zal de uitkomst erg saai zijn. Schrijf bijvoorbeeld samen met je creatieve collega een tekst, op deze manier kunnen jullie elkaar inspireren en zullen jullie elkaar helpen om een goede tekst te creëren. Je kan Chat GPT natuurlijk wel vragen om een lijst met trefwoorden te schrijven. Met deze woorden, schrijf je gemakkelijk een goede en leuke tekst.

    Het gebruik van programmatische SEO

      Bij het gebruik van programmatische SEO, laat je pagina’s creëren welke automatisch of bijna automatisch worden gegenereerd. Als je de website van Nomad list bekijkt, kan je goed zien wat we bedoelen. Elke pagina richt zich op een specifieke stad en deelt dezelfde informatie over deze stad: kosten, temperatuur, internetsnelheden enzovoort. Al deze informatie wordt automatisch uit een data base gehaald. Deze manier van schrijven is niet nieuw en bestaat zelfs al meerde jaren. Het is op dit moment zo populair omdat AI-tools het zoveel toegankelijker maken.

      Iedereen wil AI gebruiken voor generatieve antwoorden

      Gebruikers houden van AI, omdat het vragen snel en bondig beantwoordt. Het is dus geen verassing dat generatieve AI al zijn weg vindt naar de zoekresultaten. Als je Bing bijvoorbeeld om een definitie vraagt, genereert AI meteen antwoorden in de zoekresultaten. Dit heeft als resultaat dat een gebruiker niet langer op een zoekresultaat hoeft te klikken, opzoek naar antwoorden op zijn vraag. Dat is voor nu op zich nog geen probleem, maar als Google haar Google AI versie introduceert, zullen websites kliks verliezen.

      Hoe haal je voordeel uit deze trend?

      Maak niet teveel gebruik van onderwerpen die gemakkelijk door generatieve AI gevonden kan worden. Op den duur zal dit alleen maar lijden tot het verlies van klikken. Gebruik daarom liever onderwerpen die voor generatieve AI moeilijk te beantwoorden zijn. Maar hoe weet je of jouw onderwerp moeilijk te beantwoorden is? Vraag Chat GPT om deze vraag te beantwoorden, wanneer er een goed en beknopt antwoord uitkomt, is het dus een makkelijke vraag. Er zijn bijvoorbeeld duizenden zoekopdrachten voor het berekenen van een percentage in Excel. Op het moment dat je dit vraagt aan Chat GPT, zal de tool je voorzien van een perfect antwoord.


      De groeiversnellers voor het MKB