
Vraag nu jouw gratis website scan aan.
Trefwoordclustering gebruiken om jouw SEO-inhoud naadloos te optimaliseren
Trefwoordclustering is dé SEO-tactiek als je jouw SEO-inhoud naadloos wilt optimaliseren en tegelijkertijd jouw workflow wilt stroomlijnen. Het beste gedeelte? Trefwoordclustering is vrij eenvoudig en Google SERP’s geeft je alle informatie die je nodig hebt om een weloverwogen beslissing te nemen over hoe je dit precies moet doen.
Het is een tijdig proces, maar geloof me, het is de moeite waard. Als je het goed doet, zal deze tactiek jarenlang zijn vruchten afwerpen voor je SEO- en marketingstrategie.
Dus, hoe doe je het en waarom is het belangrijk? Laten we het uitzoeken!
Voordelen van trefwoordclustering
Trefwoordclustering heeft evenveel commerciële waarde als voor SEO en marketing. Hoewel het primaire doel is om trefwoorden toe te wijzen aan inhoudsonderdelen en inhoudstypes in een poging om organische posities veilig te stellen, legt het ook de basis voor de inspanningen van uw marketingteam in de komende zes maanden (of meer!).
Via zoekwoordclustering kan een bedrijf het volgende verwachten:
-
Schrijf inhoud die de koper beter van dienst is door een beter begrip van de zoek-/zoekwoordintentie via de gegevens van Google.
-
Creëer een content architectuur of -plan dat bijdraagt aan andere marketinginspanningen door middel van herbestemming van content. Goed gedaan, trefwoordclustering kan PR, PPC, sociale media, nieuwsbrieven, marketingautomatisering en meer ondersteunen.
-
Verhoog de productiviteit binnen het bedrijf door marketingteams op elkaar af te stemmen. Verwacht dat SEO- en schrijfteams een plan van aanpak hebben voor meer dan zes maanden.
-
Verminder het risico van kannibalisatie – aangezien je jouw zoekwoorden al in kaart heeft gebracht, zullen er geen duplicaten zijn en weet je wat je waar en met welke ankertekst moet linken.
-
Maak een duidelijk actieplan voor SEO-inhoud die schaalbaarheid op lange termijn biedt, aangezien je in de loop van de tijd zoekwoorden heeft die voor onbepaalde tijd kunnen worden geschaald.
-
Verhoog de zichtbaarheid in de SERP’s door on-page optimalisaties.
-
Vergroot de kans op het verdienen van featured snippets door SERP’s te analyseren en te vinden waar andere artikelen voor ranken, wat ze dekken en, als resultaat, wat je in jouw eigen inhoud moet opnemen.
Hoe je trefwoordclustering gebruikt om je SEO-inhoud naadloos te optimaliseren
1) Cluster naar SERP-analyse
Bij het uitvoeren van SERP-analyses is het eerste dat je moet bepalen, de verticale inhoud: wat is de rangorde voor jouw gewenste zoekwoord? Zijn het over het algemeen homepages, product pagina’s, servicepagina’s, collectie-/categoriepagina’s of artikelen? Wat het ook is, dat is het soort inhoud dat je moet maken. Als Google SERP’s acht artikelen en twee product pagina’s presenteren, dan is de kans groot dat jouw site met een artikel zal ranken. Als het product pagina’s rangschikt en je verkoopt niets, dan is dit zoekwoord, hoe relevant het ook lijkt, niets voor jou.
Als je eenmaal weet wat je moet maken en je hebt vastgesteld dat je die pagina op je site kunt maken, graaf dan wat dieper en ontdek welk type inhoud wordt weergegeven op de bovenste pagina’s van websites die qua termen het meest op de jouwe lijken van niche- en domeinautoriteit. Denk aan behandelde onderwerpen, kopjes, afbeeldingen, video’s en GIF’s.
Dit onderzoekswerk biedt je de mogelijkheid om precies te begrijpen wat jouw publiek wil, zodat je hen op de meest zinvolle manier kunt dienen. Het zorgt er ook voor dat je altijd content maakt met zoekvolume, wat de mogelijkheid heeft om te ranken.
2) Gebruik trefwoordenclustering om nieuwe inhoudsmogelijkheden te ontdekken
Een andere tactiek om te ontdekken welke inhoud moet worden gemaakt, evenals nieuwe inhoudsmogelijkheden, is via de SERP-functies en de prioritering ervan.
Controleer op functies en opmaak zoals aanbevolen fragmenten, video, afbeeldingen, kennispanelen en “mensen vragen ook” (PAA). PAA is vooral handig; het is een schat aan vragen, waarvan er vele binnen jouw inhoud kunnen worden beantwoord. Andere vragen hebben mogelijk een geheel nieuw artikel of nieuwe pagina nodig, zodat je kunt beginnen met het uitbouwen van jouw inhoudsarchitectuur en het vormen van uw interne linkstrategie.
Door deze functies te integreren, behandel je bovendien meer over de door jou gekozen onderwerpen, waardoor je de zoekwoorddichtheid verhoogt en de kloof met uw concurrenten verkleint. Bovendien gebruikt jouw inhoud de taal van uw publiek in plaats van uw veronderstelde zoekwoorden.
Zoekwoordclustering is krachtig. De onderstaande grafiek toont de reis van een artikel in Google SERP’s. Het rangschikt voor 50 geclusterde zoekwoorden en bevat vragen van PAA. Dit artikel behaalde snel een featured snippet, beeldrangschikkingen, 9.37k klikken, 68.9k vertoningen, 13,6% CTR en een gemiddelde van zes minuten doorgebracht op de pagina. Oh, en dit werd bereikt voordat een enkele website rechtstreeks naar het artikel linkte.
3) Kies het meest geschikte trefwoord voor de inhoud (gebruik dan natuurlijk interne links)
Zoekwoordclustering biedt je mogelijkheden die je anders misschien over het hoofd had gezien. Als je meerdere trefwoorden samenvoegt die allemaal in één artikel of webpagina staan, kun je de beste hoek bepalen om te schrijven voor jouw focus zoekwoord en jouw online aanwezigheid.
Je hebt een selectie van zoekwoorden en je kunt hun zoekvolume, concurrentie en de domeinautoriteit van jouw website gebruiken om het beste zoekwoord voor jouw site te bepalen waarop je je nu kunt concentreren.
Bovendien betekent het dat je een zinvolle ankertekst kunt schrijven als onderdeel van jouw interne linkstrategie. Als we het voorbeeld uit de bovenstaande grafiek nemen (“Dit specifieke artikel gaat over berichten om in een boekgeschenk te schrijven…”) , is de ankertekst “berichten om in een boekgeschenk te schrijven” niet het focus zoekwoord. Het kernwoord is: “wat schrijf je in een boek voor een geschenk”, wat in de bovenstaande context helemaal niet natuurlijk klinkt.
Dankzij een selectie van geclusterde trefwoorden werd een interne link met relevante trefwoorden eenvoudig in een grammaticaal correcte zin gestoken. Uiteindelijk kunt je jouw zoekwoorden in jouw inhoud passen in plaats van je inhoud rond jouw zoekwoorden te schrijven.
4) Zeg vaarwel tegen kannibalisatie
Je zou kunnen stellen dat je trefwoordkannibalisatie kunt vermijden zonder trefwoorden te clusteren, maar is dat ook mogelijk?
Als je weet welke zoekwoorden je waar hebt gebruikt, dan zou je in theorie geen (ok, er kan een klein beetje) zoekwoordkannibalisatie zijn. Je zult niet de fout begaan om een focus zoekwoord toe te wijzen aan twee inhoudsstukken – of subtieler – om twee inhoudsstukken te creëren voor trefwoorden die geclusterd en behandeld hadden moeten worden in één artikel.
Door trefwoorden te clusteren en SERP’s te analyseren, zal je misschien verbaasd zijn over wat binnen hetzelfde inhoudsstuk hoort.
Laten we deze twee trefwoorden nemen: “Rubik’s Cube-methode” (260 zoekopdrachten/maand) en “Hoe een Rubik’s Cube voltooien” (590 zoekopdrachten/maand).
Zonder naar de SERP’s te kijken, zou men in de verleiding kunnen komen om “Rubik’s Cube-methode” toe te wijzen als focussleutelwoord voor een artikel dat verschillende methoden deelt, terwijl “‘hoe een Rubik’s Cube te voltooien’ een stapsgewijze handleiding zou zijn. Gelukkig is Google SERP’s vrij duidelijk dat deze twee trefwoorden kunnen worden gebruikt – en moeten worden gebruikt – op dezelfde webpagina om kannibalisatie en slecht presterende artikelen te voorkomen, omdat ze de onderwerpen eenvoudigweg niet volledig behandelen.
5) Trefwoordenclustering stroomlijnt het SEO-inhoudsplan en verbeterd de productiviteit
Zoekwoordclustering ga je niet uit de weg. Hoewel het veel tijd toevoegt aan het zoekwoordonderzoeksproces, bespaart het op de lange termijn veel tijd. Hoe meer zoekwoordonderzoek en clusters je in een vroeg stadium kunt maken, hoe meer het terugbetaalt in Google-ranglijsten en een naadloze marketingstrategie.
Het belangrijkste voordeel is objectieve planning voor inhoud. Als je trefwoordclustering gebruikt om een duidelijk actieplan voor SEO-inhoud voor elke afzonderlijke pagina op jouw website te maken en geschikte inhoudsideeën voor de toekomst op te schrijven, hou je schaalbaarheid op de lange termijn over, aangezien je zoekwoorden heeft om op te targeten tijd die onbeperkt kan worden geschaald.
Jouw team kan werken vanuit één document waarin wordt beschreven welke zoekwoorden waar voorkomen, welke inhoud moet worden gemaakt om een positie te bereiken en ook hoe die inhoud kan worden hergebruikt voor gebruik in het hele marketinglandschap.
Trefwoordclustering is een cruciale en voorbereidende stap
Je kunt trefwoordclustering zien als het voorbereidende werk dat plaatsvindt voordat u SEO uitvoert. Een analogie, die Adriana Stein met mij deelt, is dat trefwoordclustering is als het winkelen en voorbereiden van ingrediënten voordat ze worden gekookt. Als je deze cruciale stap overslaat, zou je later misschien een beetje in de war raken met een diner dat niet helemaal was wat het had kunnen zijn.
Wat zoekwoordclustering uiteindelijk doet, is erop aandringen dat je een stap dichter bij uw marketingstrategie komt. Door middel van SERP-analyse begrijpt je jouw klant op een ander niveau: je kent de Google SERP’s voor jouw gewenste zoekwoorden van binnen en van buiten en precies waar je naartoe moet werken om die pagina één positie veilig te stellen.
Vervolgens wordt je beloond met een volledig, schaalbaar inhoudsplan, een heel team dat dezelfde inhoudsdoelen nastreeft en, belangrijker nog, naadloos geoptimaliseerde inhoud! Kom je er toch niet uit? Schakel dan een online marketing expert in. Een mooie website is in de online marketingwereld ook van groot belang. Doelbewust verzorgt daarom ook website design.
Bron: https://moz.com/blog/optimize-seo-content-with-keyword-clustering