Vraag nu jouw gratis website scan aan.
De overstap maken van Universal Analytics naar GA4
In 2019 introduceerde Google, GA4 als alternatief voor de Universal Analytics. Gebruikers waren vrij om de Universal Analytics te blijven gebruiken of over te stappen naar de nieuwste versie. Nu heeft Google bekend gemaakt dat Google plannen heeft om Universal Analytics in 2023 stop te zetten. Mocht je nu nog gebruik maken van Universal Analytics, is het handig om te weten hoe GA4 verschilt van de huidige UA. Je hebt nu nog alle tijd om wijzigingen door te voeren voordat Universal Analytics stopt met functioneren. In dit artikel bespreken we de verschillen tussen Google Analytics 4 en zijn voorgangers, hoe je je huidige account overzet naar GA4 en delen we enkele tips zodat jij straks het beste uit het platform kan halen.
GA4 laten instellen door Doelbewust
WAT GEBEURT ER MET UNIVERSAL ANALYTICS?
Universal Analytics is al bijna tien jaar de standaard voor het meten van prestaties en betrokkenheid van websites. Het is ook een essentieel hulpmiddel geweest om het succes van zoekwoordstrategieën te bepalen. Het platform was echter oorspronkelijk ontworpen voor een tijdperk waarin we voornamelijk via desktopcomputers met sites omgingen. Hoewel Universal Analytics ook mobiele en app-statistieken kan meten, biedt het geen uniforme ervaring voor property’s via meerdere kanalen.
“Mensen verwachten te communiceren met bedrijven wanneer en hoe ze willen, zoals het doorbladeren van de website van een merk om onderzoek te doen naar een product en het later te kopen met de app van het merk. Inzicht krijgen in deze platformonafhankelijke reizen is van cruciaal belang voor bedrijven om de behoeften van klanten te voorspellen en geweldige ervaringen te bieden, maar het kan een hele uitdaging zijn.”
– Russell Ketchum , directeur productbeheer voor Google Analytics
Google Analytics 4 is ontworpen om dat probleem te verhelpen en de privacynormen bij het verzamelen van metingen te verbeteren. Sinds de introductie in 2019 bestaat het naast Universal Analytics, zodat gebruikers kunnen kiezen tussen beide ervaringen:
Nu is Google van plan om Universal Analytics met ingang van 1 juli 2023 stop te zetten. Bestaande analyse-property’s zullen op die datum stoppen met het verzamelen van gegevens. Als je Universal Analytics 360 gebruikt, krijg je een paar extra maanden aan gegevensverzameling en stopt de service op 1 oktober 2023:
Dat geeft je alle tijd om kennis te maken met Google Analytics 4 en de overstap te maken. Voordat we het hebben over hoe dat te doen, laten we de wijzigingen in de service doornemen.
EEN INLEIDING TOT GOOGLE ANALYTICS 4
Lange tijd waren analyses gericht op het meten van web statistieken voor desktops, waarbij mobiele gegevens bijna een bijzaak waren. Google Analytics 4 verandert die aanpak door je te helpen meerdere typen property’s te verenigen in afzonderlijke gebruikerstrajecten:
Met Google Analytics 4 kan je metingen voor je websites en apps bekijken. Je kunt ook inzichten krijgen van machine learning-algoritmen om deze eigenschappen te optimaliseren. Een ander belangrijk aspect van Google Analytics 4 is dat het niet alleen afhankelijk is van cookies. Het biedt een grotere nadruk op de privacy van gebruikers.
“Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die was verankerd in het desktopweb, onafhankelijke sessies en gemakkelijker waarneembare gegevens uit cookies. Deze meetmethodiek raakt snel achterhaald.”
– Russell Ketchum , directeur productbeheer voor Google Analytics
Een van de belangrijkste drijfveren achter de verschuiving in de manier waarop Google Analytics gegevens verzamelt, is ongetwijfeld afkomstig van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) . De AVG heeft een enorme impact gehad op de manier waarop websites en platforms legaal gebruikersgegevens kunnen verzamelen en opslaan.
- Paginaweergaven
- Rollen
- Uitgaande klikken
- Zoeken op locatie
- Statistieken voor videobetrokkenheid
- Bestandsdownloads
Bij eerdere versies van Google Analytics was het meten van verschillende statistieken het handmatig instellen van complexe gebeurtenissen. Nu kan het platform de evenementen automatisch voor je taggen, waardoor je vanaf het begin toegang hebt tot meer gegevens. Ten slotte brengt Google Analytics 4 betere trechterrapporten naar de tafel, inclusief platformonafhankelijke analyse. Je kunt het platform gebruiken om belangrijke stappen in de klantreis te identificeren en te zien waar gebruikers deze binnenkomen en afhaken. De service stelt je ook in staat te begrijpen wat gebruikers doen tussen stappen in de trechter:
Als je overstapt van Universal Analytics, kan Google Analytics 4 er op het eerste gezicht heel anders uitzien. Het opzetten en configureren van een Google Analytics 4-property is echter relatief eenvoudig. Gelukkig biedt het platform een onboarding-proces.
HOE OVER TE STAPPEN VAN UNIVERSAL ANALYTICS NAAR GOOGLE ANALYTICS 4
Hoewel we het hebben over de overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4, kan je voorlopig beide services tegelijkertijd gebruiken. Dat betekent dat je nog steeds gegevens kunt verzamelen met behulp van cookies totdat Universal Analytics in 2023 met pensioen gaat. Tegelijkertijd kun je beginnen met het verzamelen van gegevens van gebeurtenissen met Analytics 4.
STAP 1: MAAK EEN GOOGLE ANALYTICS 4-PROPERTY
Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je Google Analytics 4 niet al gebruikt. Als je een property instelt na 14 oktober 2020, gebruikt deze waarschijnlijk al Google Analytics 4. Om dit te verifiëren, ga je naar jouw Google Analytics-account en kijk naar je lijst met eigenschappen. Property’s die Universal Analytics gebruiken, hebben een UA- voorvoegsel in hun analyse-ID’s. Eigenschappen die Google Analytics 4 gebruiken, geven G4A- aanduidingen weer:
Selecteer om te beginnen een property met Universal Analytics en open de ADMIN- instellingen. Selecteer de optie die zegt G4A Setup Assistant onder de naam van de eigenschap. Klik nu op de knop Aan de slag onder het bericht dat zegt: Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken :
Nadat je op die knop hebt geklikt, toont Google Analytics je een kort overzicht van de installatiestappen. Het platform stelt een nieuwe property voor je in zonder jouw Universal Analytics-configuraties te verwijderen. Het kopieert gegevens van de Universal Analytics-property en schakelt onmiddellijk ‘verbeterde metingen’ in. Dat betekent dat je vanaf het begin kunt beginnen met het meten van complexe gebeurtenissen:
Klik op Create property om het proces te starten. Je keert terug naar het tabblad GA4 Setup Assistant, dat aangeeft dat de property gereed is.
STAP 2: CONFIGUREER UW GOOGLE ANALYTICS 4-PROPERTY
Klik nu op Zie uw G4A-eigenschap om de instellingen te configureren:
Om Google Analytics 4 correct te gebruiken, moet je een of meer gegevensstromen configureren. Wanneer je een nieuwe Google Analytics 4-property opent, stuurt het platform je naar de pagina Setup Assistant . Zoek hier naar het gedeelte met de tekst Verzameling en selecteer de optie Tag-installatie :
Met de optie Tag-installatie kan je “gegevensstromen” configureren. Elke Google Analytics-property kan informatiestromen van websites en apps hebben. Meestal heb je één stream voor internet en één voor iOS- en Android-apparaten als je apps gebruikt:
Wanneer je de optie Stream toevoegen selecteert , zal het platform je vragen welk type stream u wilt instellen. Als u een webproperty toevoegt, vraagt Google Analytics om de URL, de naam van de site en welke metingen je wilt bijhouden:
Om te bevestigen dat je de eigenaar bent van de website, zal Google Analytics je vragen om er een tag aan toe te voegen. Je kunt deze stap voltooien door handmatig een JavaScript-tag toe te voegen of door Google Tag Manager te gebruiken :
Zodra je het eigendom van de property hebt geverifieerd, begint Google Analytics gegevens te verzamelen. Net als bij Universal Analytics kan je al die informatie volgen vanaf het dashboard. Zodra je begint met het instellen van aangepaste inzichten, krijg je een idee van hoe groot het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is:
Als je met Google Analytics 4 wilt experimenteren voordat je een nieuwe property instelt, is er een officieel demo-account dat je kunt gebruiken. Houd er bovendien rekening mee dat je kunt schakelen tussen Universal Analytics- en Google Analytics 4-property’s door een van beide opties in je lijst met property’s te selecteren.
VEELVOORKOMENDE PROBLEMEN MET GOOGLE ANALYTICS 4
Hoewel de overstap naar Google Analytics 4 eenvoudig is, melden gebruikers enkele veelvoorkomende problemen bij het eerste gebruik van het ‘nieuwe’ platform. Laten we het hebben over enkele van die problemen en hoe we ze kunnen aanpakken!
GOOGLE ANALYTICS 4 CONFIGUREREN KOST TIJD
Google Analytics 4 stelt automatisch tracking in voor verschillende soorten gebeurtenissen wanneer je het voor je website configureert. Het platform blinkt echter echt uit wanneer en als je de tijd neemt om aangepaste evenementen en rapporten in te stellen. Als je Google Analytics niet configureert om aangepaste gebeurtenissen bij te houden, mis je misschien wel de krachtigste functie die het platform biedt. Met aangepaste gebeurtenissen kan je gegevens verzamelen over de metingen die voor jouw het belangrijkst zijn, allemaal zonder aangepaste code aan je site toe te voegen.
RAPPORTEN IN GOOGLE ANALYTICS ZIJN BEPERKT
Standaard zijn de rapporten in Google Analytics 4 enigszins beperkt. Om ervoor te zorgen dat het platform je dieper inzicht geeft in het gedrag van uw klanten, moet je het configureren om de specifieke gebeurtenissen die je wilt bij te houden en die gegevens te tonen op de manier die je nodig hebt. Google Analytics 4 maakt dit proces relatief eenvoudig, afhankelijk van het type gebeurtenissen dat je wilt gaan bijhouden. Zelfs na het instellen van aangepaste rapporten kan het echter even duren voordat nauwkeurige cijfers op uw dashboard worden weergegeven. Dit komt omdat Analytics 4 machine learning gebruikt om de manier waarop informatie wordt gerapporteerd te verbeteren.
ER ZIJN VERSCHILLEN IN RAPPORTEN TUSSEN UNIVERSAL ANALYTICS EN GOOGLE ANALYTICS 4
Een van de meest voorkomende klachten onder nieuwe Google Analytics 4-gebruikers is dat de cijfers die je in het dashboard ziet, mogelijk niet overeenkomen met uw Universal Analytics-property. Dit verschil in gegevens komt doordat beide services gegevens anders verzamelen en tellen. Terwijl Universal Analytics afhankelijk is van cookies en sessies, houdt Analytics 4 gebeurtenissen bij. Voor nu kan je vertrouwen op statistieken van beide services om je beslissingen te onderbouwen. Je zult echter moeten wennen aan de Analytics 4-benadering, aangezien de einddatum voor Universal Analytics nadert.
GOOGLE ANALYTICS 4 HOUDT BOUNCEPERCENTAGE NIET BIJ
Er is veel discussie over de vraag of de manier waarop het bouncepercentage momenteel wordt gemeten, zinvol is of niet. Google Analytics 4 schaft het bouncepercentage volledig af en meet in plaats daarvan ‘betrokkenheid’:
Betrokkenheidsrapporten gebruiken een breed scala aan statistieken om een uitgebreid overzicht te geven van hoe gebruikers uw website voor het eerst waarnemen. Als u het bouncepercentage wilt blijven meten, kunt u Universal Analytics gebruiken terwijl het nog actief is.
WAT DE TOEKOMST IN PETTO HEEFT VOOR GOOGLE ANALYTICS
De overgang naar Google Analytics 4 is niet helemaal soepel verlopen. De ontvangst van het nieuwe platform was enigszins lauw onder gebruikers. Maak je echter gebruik van Google Analytics, dan is het essentieel om kennis te maken met Google Analytics 4, ook als je voorlopig Universal Analytics gaat gebruiken. Komend jaar stopt Universal Analytics met het verzamelen van gegevens. Tegen de tijd dat dit gebeurt, moet je een Google Analytics 4-property hebben ingesteld en geconfigureerd. Als je het maximale uit Google Analytics 4 wilt halen, raden we je ook aan de tijd te nemen om aangepaste gebeurtenissen en rapporten voor jouw property te configureren. Analysetools kunnen je helpen de effectiviteit van jouw SEO en marketingstrategieën te meten. Als je niet weet waar je moet beginnen, kunnen onze data specialisten jou altijd helpen.
Bron: https://www.dreamhost.com/blog/universal-analytics-to-ga4/