Heb jij last van verlopen landingspagina's? Wij hebben advies!
Verlopen landingspagina’s vernietigen jouw Google Ranking
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verlopen landingspagina’s vernietigen jouw Google Ranking

Veel bestemmingspagina’s verlopen elke dag wanneer verouderde informatie achterhaald raakt, producten uitverkocht zijn en wanneer services stopgezet worden. Hoe die verlopende inhoud wordt behandeld vanuit een SEO perspectief, kan een grote invloed hebben op de organische zoekresultaten van websites. Als de afhandeling ervan mislukt, hebben SEO bestemmingspagina’s met verlopen inhoud het potentieel om de organische ranglijst van de website in het algemeen te vernietigen.

PageRank versus gebruikerssignalen

Een vaak genoemd argument van website eigenaren voor het onderhouden van bestemmingspagina’s met verlopen inhoud, met name uitverkochte producten, is om inkomende externe PageRank naar de website te behouden. Het is een onjuiste veronderstelling dat een bestemmingspagina als indexeerbaar moet worden gehandhaafd en door een 200 OK-statuscode te retourneren, zelfs wanneer een product of dienst niet langer beschikbaar is voor gebruikers om de autoriteit of PageRank van diezelfde bestemmingspagina te behouden geaccumuleerd in de tijd. Als je dit effectief doet, moet je een zachte 404-bestemmingspagina maken. Een zachte 404 is een foutpagina zonder relevante inhoud die continu een 200 OK-statuscode retourneert in plaats van een 404- of 410-statuscode.

Om een ​​aantal redenen is die strategie een recept voor een ramp. Ten eerste zou de conversieratio in plaats van de veronderstelde PageRank accumulatie het primaire doel van een commerciële website moeten zijn. Geen enkele uitgever geeft tenslotte om zijn PageRank waarde, hoog of laag, zolang de conversies aan de verwachtingen voldoen of deze overtreffen. Ten tweede kan PageRank niet worden gemeten door enige mate van nauwkeurigheid. PageRank verandert continu terwijl het web crawlt en Google maakt de werkelijke waarde voor individuele bestemmingspagina’s of websites niet bekend. Geen enkele externe tool van derden kan die waarde op een zinvolle manier vervangen. Ten slotte trekken product bestemmingspagina’s om te beginnen zelden blijvende, hoogwaardige, op verdiensten gebaseerde backlinks aan. In feite is het waargenomen PageRank verlies discutabel, terwijl het werkelijke PageRank verlies verwaarloosbaar is.

Doorn in het oog?

Zachte 404’s zijn slecht voor de gebruikerservaring en daarom een ​​doorn in het oog van zoekmachines, met name Google. Dit is de reden waarom het onderhouden van verlopen inhoudsbestemmingspagina’s, met name niet-beschikbare product pagina’s, het risico op slechte gebruikerssignalen aanzienlijk vergroot. Google is bedrevener geworden in het identificeren van negatief taalgebruik op de pagina en kan woorden als ‘niet beschikbaar’, ‘niet op voorraad’, ‘0 resultaten gevonden’ of ‘uitverkocht’ nauwkeurig detecteren. Vaak, maar niet altijd, wordt het probleem gemarkeerd als zachte 404-pagina’s in Google Search Console.

Een belangrijk probleem is echter dat de waarschijnlijk te lijden heeft onder de weergave van snippets, waarbij informatie wordt benadrukt dat services of producten niet beschikbaar zijn voor de gebruiker. Erger nog, als gebruikers nog steeds gedwongen worden om op resultaten te klikken die niet langer de bestemmingspagina’s blijken te zijn (ook bekend als zachte 404’s), ze zullen bijna onvermijdelijk terugkeren naar zoekresultaten, op zoek gaan naar een alternatief en/of hun zoekopdracht verfijnen. Daarbij geven de gebruikers met hun klikgedrag aan dat de individuele gebruikerservaring slecht voor ze was. Met dit stijgende “bouncepercentage”, dat vaak wordt aangezien voor, maar niet gerelateerd is aan, Google Analytics of on-site bouncepercentage, lijdt de relevantie van de website als geheel in de organische zoekresultaten.

Hoewel PageRank een belangrijke ranking factor blijft, verbleekt het in vergelijking met het gewicht van gebruikerssignalen die zoekmachines verzamelen voor rankings. Hoewel Google het gebruik van specifieke gebruikerssignalen , zoals Google Analytics gegevens of verblijftijd, nadrukkelijk ontkent, blijft Google de voorkeur geven aan websites die populair zijn bij gebruikers. In vergelijking met elkaar maakt het PageRank argument geen schijn van kans. Aan de ene kant blijft PageRank ongrijpbaar en op zijn best een middel om een ​​doel te bereiken. Gebruikerssignalen daarentegen dragen direct en op korte termijn bij aan het succes van een website, met en buiten SEO.

Het trendspel

Google Rankings zijn voor een groot deel afhankelijk van SEO signaaltrends. Voor een grote website, met vele miljoenen relevante bestemmingspagina’s, is het onwaarschijnlijk dat een paar duizend verlopen inhoudsbestemmingspagina’s leiden tot een verlies aan positie. Er zijn relatief te weinig mensen om de trend van de signalen van een website een kant op te sturen. Voor een kleinere website met in totaal tienduizend landingspagina’s, kunnen een paar honderd verlopen indexeerbare landingspagina’s al een SEO gevaar opleveren. Uiteindelijk is de beslissende factor trends gemeten in percentages, in plaats van het werkelijke totale aantal indexeerbare verlopen inhoud of zachte 404-bestemmingspagina’s. Welke website goed scoort en welke niet hangt af van een aantal kritische factoren. Deze omvatten onder andere het totale volume van crawlbare bestemmingspagina’s, hun inhoudskwaliteit, de algemene trends en, belangrijker nog, de signalen van de gebruikerservaring die wijzen op gebruikerstevredenheid.

Er zijn geen vaste drempels die in acht moeten worden genomen. In plaats daarvan staan ​​trends centraal wanneer SEO signalen, en dus organische zoekresultaten, moeten worden verbeterd. De vraag hoe goed een specifieke website het in dit opzicht doet, kan alleen worden beantwoord door de specifieke gegevens van de website te analyseren, met name de serverlogboeken. Daarom moeten commerciële websites met een omvangrijke en wisselende product database regelmatig audits uitvoeren.

Diepgaande SEO audits zijn de enige manier om nauwkeurig het beheer van het crawlbudget te meten, of hoe lang het kan duren voordat Google verlopen bestemmingspagina’s opnieuw crawlt om de aangebrachte wijzigingen te registreren. Alleen een SEO audit kan helpen om vast te stellen of verlopen bestemmingspagina’s voor inhoud een probleem vormen en/of dat het een serieus probleem is.

Op de juiste manier doen

Grotere delen van een website die hun taak hebben volbracht maar niet kunnen worden verwijderd, kunnen van het domein worden verwijderd, waardoor het trendsignaal van de hoofdwebsite wordt versterkt. In dat geval moeten 301 Moved Permanently omleidingen worden ingesteld en onderhouden worden zonder een einddatum of een terugkomende 404-statuscode, zodat zoekmachines weten dat ze de inhoud moeten verdisconteren.

Verlopen product bestemmingspagina’s mogen echter niet 301 worden omgeleid naar andere bestemmingspagina’s, waardoor ze zich met gebruikerssignalen bemoeien. In plaats daarvan, wanneer producten of services niet langer beschikbaar zijn, moeten de respectievelijke bestemmingspagina’s ofwel 404 Not Found of 410 Gone HTTP-statuscodes weergeven. Door dit te doen, zullen deze statuscodes voor Google en andere zoekmachines betekenen dat de bestemmingspagina’s niet langer bieden wat ze vroeger deden en de gebruikerssignalen versterken van de resterende, nog beschikbare 200 OK bestemmingspagina’s die producten of diensten blijven aanbieden.

Kijk uit voor een ongewenst effect op gebruikerssignalen

Uiteindelijk is het belangrijk om de URL’s in de niet te blokkeren, ongeacht of verlopen bestemmingspagina’s als inhoud 404, 410 of een aangepaste 404-reactie retourneren. Hierdoor kunnen zoekmachines de toegepaste wijzigingen niet doorzoeken en begrijpen, en dit kan een ongewenst effect hebben op gebruikerssignalen.

Tegelijkertijd moeten interne koppelingen naar verlopen inhoudsbestemmingspagina’s worden bijgewerkt en bijgevolg worden stopgezet. Interne links zijn een van de belangrijkste signalen op de pagina die voor zoekmachines zowel relevantie als belangrijkheid aangeven vanuit het oogpunt van crawlprioriteit, daarom heeft het geen zin om inhoudsbestemmingspagina’s die zijn verlopen te stimuleren.

Ten slotte is het belangrijk om altijd in gedachten te houden dat 404 Not Found-bestemmingspagina’s, hoe talrijk ook, geen invloed hebben op de organische ranglijst van een website. Geen enkele website scoort slechter of beter vanwege of ondanks de 404 Not Found-pagina’s. Zachte 404-bestemmingspagina’s kunnen echter niet alleen de ranglijst beïnvloeden, maar hebben ook het potentieel om de hele website naar beneden te halen bij organisch zoeken.

Wil je je online marketing uitbesteden? Doelbewust is de perfecte partij voor jou! We verzorgen onder andere SEO in Almere en omstreken.

Bron: https://searchengineland.com/how-expired-landing-pages-kill-your-google-rankings-377055.


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB