Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
Vijf digitale marketingtrends voor 2019
Als 2019 start, zijn bedrijven op zoek naar nieuwe concurrentievoordelen en manieren om contact te leggen met meer klanten. Digitale marketing vertoont geen tekenen van vertragen of stoppen, daarom zijn ondernemers gericht op het versterken van hun digitale marketinginspanningen voor het komende jaar. Met dat gezegd zijnde, zijn hier vijf digitale marketingtrends waarvan je kunt verwachten dat ze vorm krijgen in 2019.
Sociale media worden gesprekken
Bedrijven zouden sociale mediaberichten niet meer als eenrichtings gesprekken moeten zien. In plaats daarvan zal 2019 merken zien die sociale media gebruiken om zich met doelgroepen bezig te houden en hun wensen en behoeften te peilen. Effectief sociaal luisteren en aandacht schenken aan gesprekken over hun merk en merken van concurrenten zullen bedrijven helpen te leren welk type inhoud beter presteert voor hun doelgroep. Bijkomende stappen die bedrijven kunnen nemen om een persoonlijkere relatie met hun klanten te ontwikkelen zijn:
- Vragen aan consumenten stellen en vragen beantwoorden.
- Maken en plaatsen van boeiende onderwerpen.
- Een snelle reactietijd van 24-48 uur hebben.
Blijf gesprekken houden op sociale media via gebruikers berichten en opmerkingen. En personaliseer de gebruikerservaring door gebruik te maken van door gebruikers gegenereerde inhoud die resoneert bij klanten. Dit kan bedrijven helpen hun naamsbekendheid te vergroten, het vertrouwen van de consument te vergroten en de merkentrouw te versterken.
Video’s zullen verfijnd zijn voor SEO
SEO helpt ondernemers om gebruikersgedrag te begrijpen. Omdat zoekmachines voortdurend worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat gebruiksvriendelijke en boeiende sites aan gebruikers worden getoond, moeten bedrijven zich aanpassen aan de veranderende algoritmen om hun positie in de ranglijst intact te houden. Hierbij komt video goed van pas.
Volgens onderzoek, “Video wordt 1.200% meer gedeeld dan zowel links als tekst gecombineerd.” Video’s zijn zeer boeiend en hebben de kans om een groter aantal gebruikers te bereiken en sterke emotionele connecties met kijkers te ontwikkelen.
Dit jaar voorspel ik dat bedrijven meer zullen focussen op het optimaliseren van video-inhoud om hun positie in SEO-ranglijsten te verbeteren. Zorg ervoor dat zoekwoorden worden toegevoegd aan deze drie aspecten van je video:
- Videotitel
- Beschrijving
- URL
Afhankelijk van je branche zullen zoekwoorden voor video’s variëren. Misschien wil je van de titel van je video een vraag maken, of het antwoord op een vraag die kijkers vaak zoeken. Ondertiteling kan ook aan je video worden toegevoegd. Neem hoogvolume zoekwoorden op in uw videoscript zodat Google kan lezen wat de video inhoudt en deze dienovereenkomstig kan rangschikken. Optimaliseer video-inhoud zodat deze actueel, relevant en boeiend is. Wanneer dit goed wordt gedaan, kan dit helpen de betrokkenheid van sociale media te vergroten, solide leads te genereren, een effectievere call-to-action te creëren en de verkoop te verhogen.
Bedrijven moeten zich ook richten op het verbeteren van hun SEO om hun doelgroep beter te leren kennen. Hoe nauwkeuriger je SEO-strategie, hoe dichter je bij je doelgroep kunt komen.
Geomarketing zal zich uitbreiden
Bedrijven integreren al geruime tijd geomarketing in hun strategie. Maar de behoefte aan preciezere en accurate resultaten heeft geleid tot nieuwe technologieën, zoals geo-fencing, om bedrijven een stap dichter bij hun klanten te brengen. Geo-fencing heeft de manier waarop locatietargeting plaatsvindt veranderd door bedrijven toe te staan klanten van concurrenten aan te trekken of bewustzijn voor hun eigen merk te creëren. Een manier om te profiteren van geomarketing is om je te richten op gebieden met een zware verzadiging van je doelmarkt.
Het aanbieden van digitale advertenties aan mobiele gebruikers binnen een vooraf gedefinieerd geografisch gebied is een andere manier om te profiteren van geomarketing. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een geo-mapping-advertentie maken en lanceren die zich binnen een straal van vier kilometer van de winkel van een concurrent bevindt. Telkens wanneer een klant die getargete locatie binnenloopt, krijgt deze een advertentie voor jouw bedrijf aangeboden, mogelijk aanleiding tot interesse in jouw winkel en merk. Deze gerichte meldingen zijn een geweldige manier om een hoge betrokkenheid en merkbekendheid te genereren voor je bedrijf.
E-mailmarketing wordt persoonlijk
Consumenten zijn nu meer dan ooit tevoren bezig met personalisatie. Als het gaat om het verbinden met merken, realiseren consumenten zich dat het de kleine dingen zijn die ertoe doen. Daarom kan het nemen van de extra stap om e-mails te personaliseren leiden tot meer loyale klanten en meer conversies. Aandachtspunten bij het maken van een gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagne:
- Maak specifieke e-mails op basis van je verschillende marktsegmenten.
- Kies ervoor om producten en diensten te promoten die interessant zijn voor die klanten.
- Maak korte maar memorabele en indrukwekkende inhoud.
- Zorg voor creatief advertentiemateriaal dat boeiend is en je merk vertegenwoordigt.
Niet alleen worden e-mails persoonlijker, maar meer bedrijven gaan zich richten op het toegankelijker maken van e-mails voor mobiele apparaten. Volgens onderzoek zei bijna 84% van de respondenten dat ze hun smartphones als hun voorkeursapparaat voor persoonlijke e-mail gebruiken.
Ervoor zorgen dat je e-mailcontent gepersonaliseerd en geoptimaliseerd is, is uiterst belangrijk om leads te genereren en te profiteren van deze zeer mobiele markt.
Nieuwe technologieën zullen opstaan
Ik denk dat tijdens het nieuwe jaar bedrijven nieuwe technologieën gaan integreren om hun marketinginspanningen te verbeteren en hun klantervaring te verbeteren. Kunstmatige intelligentie en augmented reality zijn twee technologieën waarvan verwacht wordt dat ze de klantenservice en marketingstrategieën van een bedrijf als geheel zullen verbeteren.
Als je op de hoogte wilt blijven van de technologiegame, moet je elke week een bepaalde hoeveelheid tijd besteden om te weten en te begrijpen wat er in het digitale landschap gebeurt. Wanneer nieuwe kansen zoals advertentieplatforms of sociale luisterhulpmiddelen zich voordoen, is het belangrijk dat je bewust bent van hun mogelijkheden. Een manier om op de hoogte en je concurrenten voor te blijven, is om je te abonneren op RSS-feeds en Facebook-pagina’s van informatiesites. Deze bronnen zijn op de hoogte van nieuwe technologie en verkondigen de nieuwste en beste trends die beschikbaar zijn om je te helpen bij je algemene marketingdoelen.
Terwijl bedrijven naar het midden van 2019 gaan, is het van cruciaal belang om in gedachten te houden dat het implementeren van een van deze trends goed is, maar deze allemaal samenvoegen in digitale initiatieven zal tot nog grotere resultaten leiden.
Bron: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2019/02/14/five-digital-marketing-trends-for-2019/#19ae859a2a80