Wat doet een SEO specialist?
Deze rol is een integraal deel van je marketingstrategie en je team. Wanneer je niet veel hits op je website krijgt, kan het zijn dat je meer aan je search engine optimization (SEO) moet doen. Ben je er niet goed in? Geen probleem. Een SEO specialist kan je helpen. De “keyword koningen” kunnen meer verkeer genereren dan je tijdens de spits vindt. We zijn een online marketing bureau dichtbij Amersfoort, maar we hebben klanten door heel het land. Jouw locatie maakt dus niet uit. Lees verder om meer te weten te komen over dit vak en wat ervoor nodig is om de taken uit te voeren.
Wat doet een SEO specialist precies?
Een search engine optimization (SEO) specialist verbetert de ranking van je website in grote zoekmachines als Google, Yahoo! en Bing.
De specialist zorgt voor on-page optimalisering om relevante zoekresultaten, positieve gebruikerservaringen, meer websiteverkeer, lead volume en merkbekendheid te creëren.
“Het primaire doel van een SEO-specialist is hetzelfde als dat van elke andere marketeer: meer sales creëren voor een bedrijf.” zegt Brett Bastello, SEO-manager bij Inseev Interactive, een digitaal marketingbureau in San Diego.
Door slimme on-page tactieken te gebruiken – keywords gebruik, interne linking, nette URLs, etc. – kan een SEO-specialist de website’s zichtbaarheid binnen zoekmachines verbeteren, wat natuurlijk leidt tot verhoogd verkeer en meer sales.
Andere taken zijn het implementeren en behouden van titel en meta tags, URL-omleidingen en 404 fouten; het analyseren van de web aanwezigheid van je concurrenten; het monitoren van Google Search Console en vergelijkbare webmaster tools; het identificeren van link-building kansen; en het onderhandelen van contracten met bureaus en verkopers.
Sommige SEO specialisten werken ook nauw samen met leden van creatieve marketeers en marketingteams om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en om sociale media accounts te updaten en te beheren om gebruikers betrokkenheid te verbeteren.
SEO is een integraal deel van search engine marketing (SEM). Kennis van SEM is natuurlijk essentieel voor SEO-specialisten, maar het is voor iedereen nuttig, van marketeers tot freelance schrijvers.
Wat voor skills heeft een SEO-specialist nodig?
Communicatie skills zijn alles. Als een klant jou inhuurt om hun site te laten groeien, moet je de beste aanpak kunnen beschrijven en kunnen uitleggen waarom dat het beste voor je klant is.
“Ze moeten conceptualiseren wat je doet zodat ze het begrijpen en verzekerd zijn dat jij wijze keuzes maakt voor hun bedrijf,” zegt Chris Horton, hoofd consultant bij Dr. Rankwell.
Beoordelen van risico – “het verschil weten tussen veranderingen die je website’s vooruitgang erg kunnen beschadigen en veranderingen die een website verder kunnen helpen” – en het voorzien van trends en wat voor effect ze zullen hebben op toekomstig verkeer zijn ook belangrijk.
Je moet Google Analytics (of een andere webanalyse tool) natuurlijk kennen, net als SEO-tools zoals SEMrush en Moz.
Wie is de supervisor van een SEO-specialist?
Dit hangt af van het bedrijf en haar structuur. Als de eigenaar en hoofdconsultant rapporteert Horton direct aan zijn klanten. Anderen rapporteren misschien aan een SEO of marketingdirecteur.
Zijn er andere banen die hier op lijken?
Nee, zegt Horton. “Het is een hele specifieke skillset die veel gedetailleerde focus vereist.”
“Deze baan gaat echt van A tot Z,” voegt Bastello toe. “Als ik mijn vak aan anderen probeer uit te leggen, zeg ik vaak gewoon ‘digitale PR’.”
Hoe kan iemand in dit veld komen?
Een diploma in marketing is handig, maar omdat SEO zo specifiek is, zijn er niet veel vakken die je de skills geven die je nodig hebt, legt Horton uit. Hij raadt aan om het vele online materiaal te bestuderen.
Probeer Google’s of Bing’s online certificering of openbare middelen en keynotes uit de industrie bij websites als QuickSprout en AHrefs om aan de slag te gaan.
Bron: https://www.mediabistro.com/be-inspired/advice-from-the-pros/what-does-an-seo-specialist-do/
Bekijk al onze blogs