Wat is CTR? Lees wat je van dit getal kunt leren | Doelbewust
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is CTR

Voor online marketeers staat voor click-through rate: een meting die gaat over hoe vaak er op een advertentie is geklikt per aantal weergaven.

Bijvoorbeeld: Als een advertentie aan 100 mensen is weergegeven en er klikken 5 mensen op, is de CTR 5%.

Een hoge CTR krijgen is essentieel voor je PPC (pay-per-click) succes, omdat het directe invloed heeft op je kwaliteitsscore en hoeveel je iedere keer dat iemand op je advertentie klikt betaalt. Houden je CTR’s je tegen, of zijn ze hoog genoeg?

In deze CTR tutorial leer je:

Dus, wat is de click-through-rate (CTR) nou eigenlijk?

PPC click-through-rate is de mate waarmee je PPC advertenties aangeklikt worden. Dit cijfer is het percentage mensen die naar je advertentie kijken (weergaven) en dan ook echt op de advertentie klikt. De formule voor CTR ziet er zo uit:

(totaal aantal klikken op de advertentie) / (aantal weergaven) x 100% = Click through rate

Over het algemeen kun je de click-through-rate zien in het dashboard van je PPC account. Een hoge CTR betekent dat een hoog percentage van de mensen die je advertentie zien er ook op klikken.

Waarom is de CTR belangrijk?

Click-through rate is belangrijk voor je account omdat het een direct effect heeft op je kwaliteitsscore.

Google AdWords en andere zoek marketing platforms bieden kortingen aan voor advertenties die een hoge relevantie hebben (lees: die de zoekers blij maken). Een manier om dit te doen is door hogere kwaliteitsscore aan te bieden aan advertenties met een hoge AdWords click-through rate:

Bovendien, als je adverteert op relevante zoekopdrachten, betekent een hoge click-through rate dat je zo veel mogelijk mensen naar jouw aanbod leidt.

Wat is een goede click-through-rate?

Dit is een veel besproken vraag: wat is een goede click-through-rate?

Als je er vanuit een statistisch standpunt naar kijkt, hangt het er van af. Kijk eens naar de antwoorden op Yahoo op de vraag “wat is een goede click-through rate”:

Het eerlijke antwoord op de vraag is “het hangt er van af.” Click-through rates variëren natuurlijk van campagne tot campagne, en zelfs van keyword tot keyword. Alles wat te maken heeft met hoe je advertentie weergegeven wordt maakt uit, van je advertentietekst tot de ranking van je advertentie op de resultaten pagina. 

Dus hoewel je een “hoge” click-through rate wilt, is er geen magisch getal. De gemiddelde click-through rate verschilt per industrie, en je verwachte CRT hangt af van onder andere de positie van je advertentie.

Hieronder vind je de benchmarks voor de gemiddelde click-through rate in AdWords van 20 veelvoorkomende industrieën:

De gemiddelde CTR in AdWords is 1.91% voor search en 0.35% voor display. Maar een gemiddelde blijft gewoon een gemiddelde. Dus, als een vuistregel, een goede AdWords click-through rate is 4-5%+ op het search netwerk of 0.5-1%+ op het display netwerk.

Over het algemeen, zoals we hierboven ook al hebben besproken, wil je een zo hoog mogelijke CTR.

Wanneer hogere click-through-rates zelfs slecht zijn voor je bedrijf

Als een keyword niet belangrijk is voor jouw bedrijf, of niet tot sales, leads of merkwinsten etc. gaat leiden, dan is een hoge click-through rate voor die term zelfs slecht voor je bedrijf. De gedachte hierachter is heel duidelijk:

Dus je wilt niet altijd een hogere click-through rate: wat je wil is een hoge CTR voor keywords die:

Dus kort samengevat, een goede CRT betekent ten eerste het targeten van de juiste woorden, en dan zorgen dat zo veel mogelijk mensen op die advertenties klikken.

Sterke Click-through-rates krijgen voor jouw advertenties

Het krijgen van sterke click-through rates in PPC hangt af van:

Onthoud, hoe hoger je click-through-rate, hoe beter je kwaliteitsscore waarschijnlijk zal zijn. En een hoge kwaliteitsscore is een van de beste voorspellers van succes in PPC.

bron: https://www.wordstream.com/click-through-rate


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB