Wat is de spamscore van MOZ?
Veelgestelde vragen
- Hoe is de Spam Score veranderd?
- Hoe kan ik zien welke factoren bijdragen aan mijn eigen Spam Score?
- Is de Spam Score een optelling van alle spam scores van sites die naar mij linken?
- Hoe vaak wordt Spam Score geüpdatet?
- Laat de Moz link index zien of ik afgewezen links heb?
Wat is de spamscore?
Spam Score representeert het percentage sites met vergelijkbare features die door Google bestraft of verboden zijn. Spam Score wordt gebaseerd op ons machine learning model dat 27 veel voorkomende features op de miljoenen verbannen of bestrafte websites van de data die we het hebben gegeven bevat.
Laten we beginnen met een video die alles wat je over Spam Score moet weten behandelt en uitlegt hoe je het kan gebruiken als je een link gaat bouwen:
Een hoge Spam Score van je website, of een site waar je naar kijkt, betekent niet dat het meteen spam is. Het is een teken dat je meer onderzoek moet doen naar de kwaliteit en relevantie van deze site. Lees meer over hoe je Spam Score kan gebruiken.
Je kunt de Spam Score bekijken via de Link Explorer tool en door de Links tab in je Moz Pro Campagne.
Spamscore verdeling
Het eerste wat je ziet is de Spam Score voor de website die je in gegeven hebt aan de rechter kant. Je ziet ook een verdeling voor de percentages van Linkende Domeinen naar jouw website:
1-30% Laag
31-60% Medium
61-100% Hoog
Hoe kun je een spamscore gebruiken?
Jouw Spam Score
Deze betekent niet dat jouw site daadwerkelijk spam-achtig is. Het percentage representeert verschillende potentiele signalen van bezorgdheid over de content tot lage autoriteit. Aangezien het gebaseerd is op een correlatie met bestraffing in plaats van een causatie, is de oplossing niet per se dat je deze factoren op jouw site moet veranderen. Als je nog niet bestraft bent, hoef je je geen zorgen te maken over een lage of medium score. Het is het beste om dit percentage te gebruiken om de kwaliteit van de inkomende links naar jouw site te beoordelen. Het geeft je een signaal dat je helpt om te beslissen welke van deze links wat verder onderzocht moeten worden en welke misschien wel verwijderd moeten worden.
De Spam Score van een andere site
Ook dit betekent niet meteen dat een site spam is. Dit percentage representeert verschillende potentiele signalen van bezorgdheid over de content tot lage autoriteit metingen. Aangezien dit ook weer eerder een correlatie met bestraffingen is in plaats van een causaal verband, ligt de oplossing niet meteen in het afwijzen van links met een hogere Spam Score. We raden je in plaats daar van aan om het als een gids te gebruiken om je onderzoek te beginnen. Zorg dat je een site’s content bekijkt en de relevantie in het terug linken voordat je hem meteen afwijst.
Het exporteren van je data
Je kunt je data naar CSV exporteren en je bestand zal te downloaden zijn vanaf het Exporteer Notificaties vlaggetje rechts bovenin.
SPAM SCORE SIGNALEN
We hebben machine learning en een enorme training data set gebruikt die bestond uit bekende bestrafte of verbannen domeinen om de belangrijkste signalen te identificeren die gecorreleerd zijn met de sites die bestraft of verbannen zijn.
We hebben ze op nummer gezet, maar het nummer heeft niets te maken met hoe belangrijk de signalen zijn.
1. Een klein aantal pagina’s gevonden. Onze crawlers hebben maar een klein aantal pagina’s op dit domein gevonden. Dit is niet per se een probleem, maar veel spam sites hebben maar een klein aantal pagina’s, dus vandaar de correlatie.
2. TLD correlatie met spam domeinen. Deze top-level domein extensie (bijvoorbeeld .info, .cc, .pl, etc.) wordt door veel spam domeinen gebruikt.
3. Domeinnaam lengte. De lengte van het sub-domein en het hoofd-domein lijkt op die domeinen die door spamsites worden gebruikt.
4. Domeinnaam bevat cijfers. Zoals vele spamsites, bevat dit domein cijfers.
5. Google Font API is gebruikt. Dit domein gebruikt geen speciale fonts (bijvoorbeeld Google Font API). Het was voor spamsites gebruikelijk om dit niet te doen.
6. Google Tag Manager. Google Tag Manager wordt bijna nooit gebruikt op spamsites.
7. De Dubbelklik. De Dubbelklik advertentie tag wordt bijna nooit gebruikt op spamsites.
8. Telefoonnummers. Spamsites hebben bijna nooit bestaande telefoonnummers op hun pagina’s staan.
9. Links naar LinkedIn. Bijna geen enkele spamsite heeft een LinkedIn pagina, dus de afwezigheid van een link is gecorreleerd met spam.
10. Emailadres. Spamsites geven bijna nooit een emailadres.
11. Defaults naar HTTPS. Maar een paar spamsites investeren in SSL certificaten; HTTPS is vaak een goed vertrouwenssignaal.
12. Het gebruik van meta keywords. Pagina’s die de meta keyword tag gebruiken zijn vaker spam dan de sites die dat niet doen.
13. Visit Rank. Websites met een heel klein aantal bezoekers in de klikstream panels waren vaker spam dan de websites met veel bezoekers.
14. Canonical link element. Het gebruiken van een niet-lokaal canonical link element wordt vaak geassocieerd met spam.
15. Lengte van het titel element. Pagina’s met hele lange of hele korte titels zijn gecorreleerd met spamsites.
16. Lengte van de metabeschrijving. Pagina’s met een hele lange of hele korte metabeschrijving zijn gecorreleerd met spamsites.
17. Lengte van meta keywords. Pagina’s met hele lange meta keyword tags worden vaak gevonden op spamsites.
18. Browser icoon. Spamsites gebruiken bijna nooit een favicon; niet-spamsites doen dat wel.
19. Facebook Pixel. De facebook tracking pixel wordt bijna nooit gevonden op spamsites.
20. Aantal externe uitgaande links. Spamsites hebben vaak abnormaal veel of weinig externe uitgaande links.
21. Aantal domeinen gelinkt aan… Spamsites hebben vaak abnormaal veel of weinig unieke domeinen waarnaar ze linken.
22. Ratio van externe links naar content. Spamsites hebben vaak een abnormaal ratio van links en content.
23. Klinkers/medeklinkers in de domeinnaam. Spamsites hebben vaak veel opeenvolgende klinkers of medeklinkers in hun domeinnaam.
24. Koppeltekens in de domeinnaam. Spamsites hebben vaak meerdere koppeltekens in hun domeinnaam.
25. URL lengte. Spam pagina’s hebben vaak een hele korte of hele lange URL.
26. Aanwezigheid van ‘giftige’ woorden. Spamsites gebruiken vaak specifieke woorden die geassocieerd worden met webspam onderwerpen als farmaceutica, adult content, gamen en anderen.
27. Gebruik van een hoge CPC-anchor tekst. Spamsites gebruiken in hun anchor teksten van uitgaande links vaak specifieke woorden die geassocieerd zijn met webspam onderwerpen als farmaceutica, adult content, gamen en anderen.
https://moz.com/help/link-explorer/link-building/spam-score