Vraag nu jouw gratis website scan aan.
Wat is in Google Ads een goede CTR/CPC/CPA in 2022
“Is dit een goede click-through rate?”
“Waarom zijn onze kosten per conversie hoog? Is dit in lijn met onze concurrenten?”
“Wat is een goede conversieratio?”
Hoe vaak worden deze vragen wel niet gesteld? Het is van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van branchebenchmarks om deze vragen voor je bedrijf te beantwoorden. Als online marketing bureau te Rhenen of online marketing bureau te Wageningen, dat naast zoekmachine optimalisatie, ook regelmatig bezig is met zoekmachine adverteren (SEA) krijgen onze SEA specialisten ook regelmatig deze vragen.
LOCALiQ heeft recentelijk een artikel gepubliceerd met hun benchmarks voor 2022. Hun data bestaat uit datapunten van duizenden campagnes in zowel Google als Microsoft Ads voor de top 20 sectoren. Enkele van de topindustrieën zijn:
- Kunst.
- Automotive.
- Opleiding.
- Financiën & Verzekeringen.
- Gezondheid & Fitness.
- Winkelen & Retail.
- Reizen.
Hoewel deze benchmarks een startpunt zijn, is het belangrijk op te merken dat veel factoren een rol spelen bij het vaststellen van benchmarks die haalbaar zijn voor jouw bedrijf. We hopen dat deze gegevens nuttig voor je zijn om de verwachtingen en doelen voor jouw bedrijf vast te stellen, en om een idee te krijgen van hoe je het doet ten opzichte van de concurrentie. In dit rapport vind je benchmarks voor zowel zoek- als display-campagnes in Google en Microsoft Ads voor:
- Click-through rate (CTR).
- Gemiddelde cost per click (CPC).
- Conversieratio (CVR).
- Cost per action (CPA).
Een goede campagne kan je bijhouden middels diverse tools. Een van de meest bekende tools is Google Analytics. Let wel op: Google Analytics wordt GA4.
Gemiddelde click-through rate in Google Ads per branche
De gemiddelde CTR in alle sectoren bedroeg 3,17% in 2021. In de gegevens van LOCALiQ presteerden de sectoren die ze samenvoegden beter dan die CTR, met een gemiddelde van meer dan 6%. Vergeleken met toen ze voor het eerst begonnen met het verzamelen van gegevens in 2015, was de gemiddelde CTR voor zoekadvertenties minimaal 1,35%.
De bedrijfscategorie met de hoogste CTR was die van Arts & Entertainment met een verbazingwekkende CTR van 10,67%. Aan de andere kant van het spectrum bevonden zich advocaten en juridische diensten met een CTR van 3,84%.
De CTR-statistieken moeten worden geanalyseerd als slechts één prestatie-indicator, niet als de ultieme indicator om te bepalen of jouw advertenties het goed doen.
Er zijn veel factoren die de CTR kunnen beïnvloeden, waaronder:
- Je concurrentie.
- Jouw bod.
- Je positie op de pagina.
- De relevantie van je advertentietekst.
- Je doelgroep targeting.
Bij het analyseren van je advertenties geeft Google je prestatie-indicatoren binnen je kwaliteitsscore. Als je gemiddelde CTR lager is dan je peer-set in jouw branche, laat Google je dit weten.
Gemiddelde cost-per-click in Google Ads per branche
Voordat je verder leest is is het handig om te weten wat kosten per klik (CPC) precies zijn. Terwijl de advocaten en juridische diensten de laagste CTR lieten zien, hadden ze ook de hoogste gemiddelde CPC. In 2021 bedroeg de gemiddelde CPC voor deze branche $8,67. Dit gemiddelde is niet verwonderlijk, gezien de gemiddelde hoge kosten die nodig zijn om een klant te werven.
Aan de onderkant van het spectrum hadden de vastgoed- en reissectoren de laagste gemiddelde CPC van $1,40.
Net als bij het analyseren van de CPC-statistiek, is dit slechts één prestatie-indicator. Je advertenties kunnen bijvoorbeeld een lage gemiddelde CPC en een lage CTR weergeven. Dit kan betekenen dat je biedingen niet hoog genoeg zijn om concurrerend te zijn in de markt, en je kunt overwegen je biedingen te verhogen. Aan de andere kant, als je een CPC heeft die hoger is dan gemiddeld, wil je deze beter in de gaten houden om ervoor te zorgen datje jouw rendement op advertentie-uitgaven/-investeringen kunt bewijzen. Het is ook belangrijk dat je bedrijfsprofielen up to date zijn. Lees meer over bedrijfsprofielen.
Gemiddelde conversiepercentages in Google Ads per branche
Als Google Ads specialist kijk je naar gemiddelde conversieratio’s. Een gemiddelde conversieratio wordt berekend op basis van het aantal leads/verkopen dat je krijgt, gedeeld door het aantal klikken op je advertentie.
Als we kijken naar de gegevens van 2021, varieerde de gemiddelde conversieratio sterk tussen sectoren. Aan de bovenkant van de prestaties hadden ‘Dieren en huisdieren’ de hoogste conversieratio met 19,19%, gevolgd door ‘artsen en chirurgen’ met 19,15%.
De sectoren met de laagste conversieratio waren onder meer:
- Meubilair: 3,25%
- Vastgoed: 3,93%
- Kleding/Mode & Sieraden: 3,60%
Als we kijken naar deze industrieën en de producten die ze verkopen, zijn deze conversieratio’s logisch. Meubilair is voor veel klanten een item met een hoog ticket. Gebruikers doen veel online onderzoek voordat ze een aankoop doen. Niet alleen dat, maar vanwege het prijskaartje kopen veel klanten uiteindelijk in winkels in plaats van online. Hoewel de conversieratio in deze specifieke branche misschien laag is, is het belangrijker dan ooit om offline conversies, zoals winkelbezoeken of aankopen, te kunnen meten.
In de kledingindustrie lijkt het alsof er elke dag nieuwe merken opduiken. Als je eenvoudig naar Nike-sneakers zoekt, is het aantal verkopers en wederverkopers van dit soort producten de afgelopen jaren enorm gestegen. De simpele hoeveelheid concurrentie is direct toe te schrijven aan een lage (of hoge) conversieratio.
Gemiddelde cost per action in Google Ads per branche
De gemiddelde cost per action is een kern-KPI die adverteerders in de gaten moeten houden bij het analyseren van prestaties.
Het is geen verrassing dat bepaalde bedrijfstakken een veel hogere CPA hebben in vergelijking met andere bedrijfstakken. Enkele van de factoren die de CPA kunnen beïnvloeden, zijn onder meer:
- Gemiddelde CPC.
- Gemiddelde CTR (dit heeft invloed op je CPC).
- Doelgroeptargeting.
- Conversieratio.
- Het type product/dienst dat je verkoopt.
De advocaten en juridische diensten hadden de hoogste CPA van alle bedrijfstakken met maar liefst $73,70. Dit is niet verwonderlijk gezien de mogelijke toetredingsdrempels voor deze industrie. Vanuit het perspectief van de consument doen ze waarschijnlijk veel onderzoek voordat ze een beslissing nemen en contact opnemen met iemand in deze branche. Hoewel de CPA hoog kan zijn, vinden veel bedrijven in die branche dat de investering zeker waard, gezien hun rendement op elke individuele klant.
Die sectoren met goedkopere producten en diensten hebben waarschijnlijk een lager CPA doel. De sectoren die in 2021 de laagste CPA lieten zien, waren ‘dieren en huisdieren’ voor $14,88, gevolgd door autoreparatie, services en onderdelen voor $17,81.
Mark Irvine, directeur Paid Search bij Search Lab, zei dat de kosten per lead-statistieken de afgelopen jaren zijn verbeterd. Een deel hiervan schrijft hij toe aan de volgende factoren:
- Verbetering van Lead Management Systemen (CRM’s).
- Verbetering van de doelgroeptargeting.
- Verbeteringen in zoekwoordtargeting.
Samenvatting
Als je je aan de onderkant van het spectrum bevindt in vergelijking met anderen in je branche, hoef je je geen zorgen te maken. Deze benchmarks zijn bedoeld als richtlijn.
Als je moeite hebt om de prestaties te verbeteren, volg dan deze tips hieronder.
- #1: Stel de juiste (en realistische) doelen voor je campagnes.
- #2: Test andere zoekmachines naast Google en bekijk ook social media platformen. Onze social media specialisten helpen je hier graag bij social media advertenties.
- #3: Kies de juiste budget(ten) voor je campagnes.
- #4: Investeer in een goede zoekwoordstrategie.
- #5: Focus op je bestemmingspagina-strategie voor advertentie-optimalisatie.
- #6: Vergeet mobiel niet!
Bron: https://www.searchenginejournal.com/data-whats-good-ctr-cpa-conversion-rate-adwords-2018/248947/#close