Wat zijn long tail zoekwoorden en hoe kan je er verkeer van krijgen?
In dit artikel leer je de verschillen tussen de twee typen long tail zoekwoorden en hoe je ze kunt vinden.
Maar laten we eerst eens kijken naar de belangrijkste dingen die we zullen behandelen:
- Wat zijn long tail zoekwoorden?
- Waarom worden ze long tail zoekwoorden genoemd?
- Wat maakt long tail zoekwoorden zo geweldig?
- Hoe vind je long tail zoekwoorden?
- De twee soorten long tail zoekwoorden.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die een klein aantal zoekopdrachten per maand opleveren. Ze zijn meestal langer en specifieker dan hun ‘hoofd’-tegenhangers en hebben daarom vaak een hogere conversieratio.
Het zoekwoord ‘meditatie’ is bijvoorbeeld een ‘hoofd’-zoekwoord omdat het bijvoorbeeld 200k zoekopdrachten per maand krijgt. Het zoekwoord “kan meditatie je slimmer maken” is een long tail zoekwoord omdat het bijvoorbeeld slechts 50 zoekopdrachten per maand krijgt.
Waarom worden ze ‘long tail’ zoekwoorden genoemd?
Long tail zoekwoorden hebben hun naam gekregen van hun positie op de “search demand” -curve. Aan de “kop” van de curve hebben we een klein aantal zoekwoorden met superhoge zoekvolumes, terwijl de “tail” bestaat uit miljarden zoekwoorden met zeer lage zoekvolumes.
Om precies te zijn, in de Amerikaanse database van Ahrefs (die overigens de grootste in de branche is), zijn er slechts 31.000 zoekwoorden met zoekvolumes van meer dan 100.000 zoekopdrachten per maand; aan de andere kant zijn er 3,8 miljard zoekwoorden die minder dan 10 zoekopdrachten per maand hebben.
De zoekwoorden met minder dan 10 zoekopdrachten maand, vormen bijna 95% van de Amerikaanse zoekwoordendatabase. Dit zou niet echt als een verrassing moeten komen, aangezien ~15% van de dagelijkse Google-zoekopdrachten nieuw zijn en nog nooit eerder zijn doorzocht.
Maar om als ‘long tail’ te worden aangemerkt, hoeft een zoekwoord niet per se minder dan 10 zoekopdrachten per maand te krijgen. En er is geen specifieke drempel voor zoekvolume, die een zoekwoord zou definiëren als ‘long tail’. Het hangt meestal af van het “head”-zoekwoord waarmee je het vergelijkt.
Wat echter een grote fout is, is om long tail zoekwoorden te definiëren op basis van hun lengte in woorden.
Het punt is dat er veel zoekwoorden van één woord zijn die minder dan 100 maandelijkse zoekopdrachten opleveren. Er zijn ook trefwoorden van vijf woorden lang (of meer) met honderdduizenden maandelijkse zoekopdrachten.
Het is dus niet de lengte van een zoekwoord dat het een long tail maakt. Het is het zoekvolume van dat zoekwoord.
Wat maakt long tail zoekwoorden zo geweldig?
Hier zijn drie redenen waarom je zou moeten overwegen om long tail zoekwoorden een onderdeel van jouw zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie te maken.
Reden 1. Long tail zoekwoorden zijn (over het algemeen) een stuk minder competitief
Laten we zeggen dat je net een blog over cryptocurrencies hebt gelanceerd. Er zijn veel populaire zoekwoorden met hoge zoekvolumes die mogelijk VEEL verkeer naar jouw blog kunnen leiden:
Die zoekwoorden zijn verleidelijk om te targeten. Maar laten we reëel zijn. Hoe groot is de kans dat jouw blog binnenkort zal ranken op deze zoekwoorden?
Al dit soort zoekwoorden hebben een hoge Keyword Difficulty (KD)-score. Dit betekent dat het voor een van hen ongelooflijk moeilijk zal zijn om op de eerste pagina van Google te komen. En als je website gloednieuw is, is dat onmogelijk.
Reden 2. Long tail zoekwoorden zijn (over het algemeen) makkelijker te adresseren
Hoe algemener de zoekopdracht is, hoe meer details je moet opnemen bij het adresseren ervan. Maar als de zoekopdracht specifiek is, kan je deze vaak vrij kort beantwoorden en toch de zoekers tevreden stellen.
Met andere woorden, het maken van inhoud voor long tail zoekwoorden vereist over het algemeen minder werk.
Anders dan dat, kan je daadwerkelijk zoeken naar groepen vergelijkbare long tail zoekopdrachten en deze adresseren met pagina’s die slechts een paar verschillen hebben.
Reden 3. Het zijn er veel
Ja, elk afzonderlijk long tail zoekwoord opent geen sluizen van verkeer naar je website. Maar naarmate je meer en meer zoekwoorden aanspreekt, zal het zoekverkeer uiteindelijk worden samengevoegd tot iets behoorlijk substantieels.
En aangezien er in vrijwel elke branche veel long tail zoekwoorden zijn, is het onwaarschijnlijk dat je er een tekort aan zult hebben.
Long tail zoekwoorden vinden
Er zijn een aantal methoden die je kunt gebruiken om long tail zoekwoorden te vinden. Sommige zijn vervelender dan andere, sommige zijn een beetje ‘onconventioneel’ en sommige zijn gewoon onjuist.
Laten we beginnen met een verkeerde.
1. Gebruik Google Autosuggest… niet
Sommige SEO-experts adviseren je om long tail zoekwoorden van Google Autosuggest te zoeken door je doelzoekwoord in te voeren, gevolgd door verschillende letters van het alfabet.
Google Autosuggest is een functie die is ontworpen om je snel toegang te geven tot populaire zoekopdrachten. Dus als je de zoekvolumes zou controleren, zullen de meeste een behoorlijk aantal zoekopdrachten hebben.
Met andere woorden, het is veel waarschijnlijker dat Google Autosuggest jee zeer populaire zoekopdrachten aanbiedt in plaats van de felbegeerde long tails.
Hetzelfde geldt voor online SEO tools zoals Answer The Public of Soovle die Autosuggest schrapen om hun lijsten met zoekwoordideeën te genereren. Een groot aantal van hun zoekwoordsuggesties zal behoorlijk populair en concurrerend zijn.
2. Gebruik de keywords explorer van Ahrefs
In tegenstelling tot de vorige, vereist deze methode geen vervelend handmatig werk. Zoek gewoon naar elk woord dat jouw niche definieert in Keywords Explorer en gebruik de zoekvolumefilter om onmiddellijk duizenden long tail zoekwoorden te zien.
Als je website gloednieuw is en nauwelijks “autoriteit” heeft, raad ik je aan het KD-filter te gebruiken, waarmee je de minst concurrerende zoekwoorden kunt vinden.
Zorg er ook voor dat je de knop “questions” probeert. Het retourneert vaak een aantal coole long tail zoekopdrachten die zijn geformuleerd als vragen.
3. Bekijk op welke zoekwoorden jouw concurrenten ranken
Een andere geweldige bron van long tail zoekwoorden is afkomstig van je concurrenten. Met de Site Explorer van Ahrefs kan je zien op welke long tail zoekwoorden ze ranken.
Neem gewoon een website van je concurrent, sluit deze aan op Site Explorer en ga naar het rapport Organic keywords om te zien welke long tail zoekwoorden verkeer naar hun website brengen:
Herhaal dat met 5-10 websites van je concurrenten, en je zal genoeg long tail zoekwoordideeën verzamelen om je de komende maanden mee bezig te houden.
4. Blader door Reddit, Quora- en nicheforums
Wanneer mensen Google bezoeken en geen goed antwoord op hun vraag vinden, stellen ze het op plaatsen als Quora en Reddit.
Ik bladerde bijvoorbeeld door het onderwerp ‘marketing’ op Quora en zag dit bericht:
Een snelle check in Keywords Explorer onthulde dat ‘marketingmanipulatie’ eigenlijk een long tail zoekwoord is met een lage KD-score.
Het voordeel van deze methode is dat die forumthreads een aantal goede discussies kunnen hebben, wat handig kan zijn bij het maken van een stuk inhoud over dat onderwerp.
Het nadeel is dat het een nogal vervelend proces is om long tail zoekwoorden van forums te ontginnen. En je zult nog steeds een SEO-tool zoals Keywords Explorer moeten gebruiken om de zoekvolumes en KD van je zoekwoord ideeën te controleren.
Maar het punt is dat datzelfde trefwoord in de eerste plaats gemakkelijk kan worden ontdekt via Keywords Explorer:
De twee soorten long tail zoekwoorden
Niet alle long tail zoekwoorden zijn hetzelfde. Sommige vertegenwoordigen een unieke zoekopdracht, terwijl andere slechts een minder populaire variant zijn van een meer populaire zoekopdracht.
We noemen de eerste ‘actuele long tail zoekwoorden’ en de laatste ‘ondersteunende long tail zoekwoorden’.
Ondersteuning van long tail zoekwoorden
Laat me het uitleggen met een voorbeeld. “Beste gezonde traktaties voor honden” is zeker een long tail zoekwoord omdat het slechts 100 zoekopdrachten per maand krijgt:
Maar er zijn een paar andere zoekopdrachten die hetzelfde betekenen terwijl ze een veel groter zoekvolume hebben:
Als je naar elk van deze zoekwoorden zoekt in Google, zal je ontdekken dat dezelfde pagina’s bovenaan staan voor elk van deze zoekwoorden.
Google is slim genoeg om te begrijpen dat verschillende mensen hun zoekopdrachten anders formuleren terwijl ze precies hetzelfde zoeken. Daarom rangschikt het dezelfde set pagina’s voor al deze zoekwoordvarianten.
Dit betekent dat als jouw pagina begint te rangschikken voor een populaire zoekopdracht zoals “gezonde hondenkoekjes”, deze automatisch wordt gerangschikt voor alle long tail varianten van de zoekopdracht. Je hoeft dus niet voor elke long tail variant afzonderlijke pagina’s te maken. In plaats daarvan zou je ze allemaal met één pagina moeten targeten.
Maar hoe weet je of een long tail zoekwoord waar je naar kijkt deel uitmaakt van een breder onderwerp of niet?
Bij Ahrefs hebben we speciaal daarvoor een unieke functie ontwikkeld.
Het heet Parent topic.
Telkens wanneer je een keyword invoert in Keywords Explorer, controleren we de pagina met de hoogste ranking voor dat trefwoord en kijken of er een meer populaire zoekopdracht is waarvoor deze pagina wordt gerangschikt.
Actuele long tail zoekwoorden
Laten we nu eens kijken naar een ander soort long tail zoekwoord: ‘vliegenbeten op hondenoren’.
Deze keer is het hoofdonderwerp hetzelfde als het oorspronkelijke zoekwoord. Dit betekent dat ons trefwoord eigenlijk de meest populaire manier is om naar dit ding te zoeken. En je kunt dit long tail zoekwoord veilig targeten met een speciale pagina. En als het je eenmaal lukt om te ranken voor dit actuele long tail zoekwoord, scoor je automatisch voor alle minder populaire “ondersteunende” zoekopdrachtvariaties:
Maar helaas zijn de dingen niet altijd zo eenvoudig.
Laten we nog een zoekopdracht bekijken: “natuurlijk slaapmiddel voor honden.”
Het hoofdonderwerp suggereert dat dit long tail zoekwoord slechts een variatie is op de zoekopdracht ‘slaaphulp voor honden’. Maar ik denk dat het woord ‘natuurlijk’ in het oorspronkelijke zoekwoord het in feite onderscheidt van het voorgestelde hoofdonderwerp. Mensen die ernaar zoeken, lijken op zoek te zijn naar een natuurlijk alternatief voor de gebruikelijke farmaceutische opties.
En als we naar de beste zoekresultaten voor dat long tail zoekwoord kijken, lijkt geen van hen het te hebben over ‘ natuurlijk slaaphulpmiddel’. Het spreekt eerder over “slaaphulpmiddelen” in het algemeen:
Dus ik zou zeggen dat het zinvol is om een speciaal stuk inhoud te maken om het zoekwoord ‘ natuurlijk slaapmiddel voor honden’ te targeten. Er is een goede kans dat het op de eerste plaats komt voor die zoekopdracht, bij gebrek aan andere artikelen over dat specifieke onderwerp.
Met andere woorden, je moet niet altijd blindelings vertrouwen op wat het hoofdonderwerp je vertelt. Het is gewoon een computeralgoritme en heeft zijn gebreken en beperkingen. Het is altijd een goed idee om de pagina’s met de hoogste ranking voor jouw zoekwoord te analyseren en erachter te komen of je zoekopdracht een specifiek onderwerp of een deel van een breder onderwerp vertegenwoordigt.
Tot slot
Hopelijk helpt dit artikel je bij het verfijnen van jouw SEO strategie en het versnellen van de groei van zoekverkeer naar jouw website. Hulp nodig met jouw SEO? Een Online Marketing Bureau kan jou helpen!
Bekijk al onze blogs