Vraag nu jouw gratis SEA scan t.w.v. € 340,- aan.
Met deze tips ben jij social ready voor 2020
Ik kreeg een ereteken op mijn Twitter profiel: ik maakte mijn profiel aan in December 2007. Toen mochten we nog maar 140 karakters gebruiken en link verkortende tools bestonden nog niet. Retweets en antwoorden waren handmatig. Ja dat klopt: om iemand te retweeten moest je ‘RT @[user]’ intypen en dan hun tweet knippen en plakken. Twitter en Facebook zijn niet meer de jonkies, maar kunnen beter gezien worden als tieners. En Instagram? Dat bestaat dit jaar al 10 jaar.
Kies een social media platform en je zal zien dat hoe ouder het wordt, hoe meer gebruikers komen en gaan. Nieuwe features worden gelanceerd, terwijl oudere features worden verwijderd. Als deze platforms ouder worden, kan het lastig zijn om uit te vogelen hoe jouw bedrijfsmerk of persoonlijke merk het beste uit de platforms kan halen.
Om je te helpen heb ik de posts over social media marketing van CMI in 2019 bekeken en ik kwam tot een aantal belangrijke inzichten.
1. Instagram: hashtag strategie + fan betrokkenheid
Jodi Harris deelt Instagram tips van Wally Koval, een voormalig CMI teamlid, Content Marketing World presentator, en eigenaar van het populaire Instagram account @AccidentallyWesAnderson. Op dit account (857.000 volgers) deelt Wally foto’s en commentaar dat gaat over de visuele stijl van Wes Anderson zijn films.
Hoewel sommige Instagram gebruikers wel 30 hashtags in een post gebruiken, raadt Wally aan om een sterke hashtag strategie te bedenken.
Jodi schrijft “Wally zegt dat te veel doelgroepen in een keer aanspreken de impact van je content verdund en het je resultaten verminderd. Hij raadt aan om tussen de vijf en tien relevante hashtags te gebruiken – waaronder twee of drie die uniek zijn voor jouw merk.”
Twee andere social media tactieken van Wally spraken mij ook aan. Ten eerste toonde de reacties hem dat fans graag hun ideeën willen bijdragen. En dat zorgde ervoor dat Wally hen vroeg om foto’s in te sturen zodat hij kon kijken of hij ze kon posten.
Ten tweede, koos Wally ervoor om af te zien van automatisering (bijvoorbeeld Instagram planningstools) zodat hij meteen op de reacties kon reageren. Als je een fan bent van een populair Instagram account en je krijgt meteen een antwoord op je reactie, dan zal waarschijnlijk alleen maar meer aandacht geven aan het account en waarschijnlijk nog een keer reageren.
2. Organische data kan een betaalde sociale strategie bepalen
De 2020 B2B Benchmarks, Budgetten, en Trends – Noord Amerika van CMI heeft onderzocht dat 72% van de B2B marketeers social media advertenties hebben gebruikt in de laatste 12 maanden. Dit was de meest gebruikte categorie van alle betaalde distributiekanalen en het overtrof zelfs sponsoring (66%) en zoekmachine marketing (61%).
Ann Gynn raadt een data-gedreven aanpak voor je sociale advertenties aan. Om te beginnen, evalueer het verkeer dat je website in komt door organisch social mediaverkeer. Het is als het hebben van je eigen focus groep. Bijvoorbeeld, als een blog veel verkeer binnen krijgt vanuit Twitter is het een goed idee om meer Twitteradvertenties te plaatsen om je blog verder te boosten.
In andere woorden, gebruik de data van organische social media posts om je te laten informeren over betaalde advertentie strategieën. “In plaats van een beetje aan alles uit te geven, kun je beter meer uitgeven aan de content die het meest waarschijnlijk helpt om je gewenste resultaten te behalen,” schrijft Ann.
3. Facebook advertentieplaatsing en het doel van je campagne
Aan het begin van zijn CMI post schrijft Brad Smith “Facebook pagina’s met meer dan 500.000 ‘likes’ hebben gemiddeld een organisch bereik van 2% of minder voor elke post volgens onderzoek van Social@Ogilvy dat gerapporteerd werd door HubSpot.”
Brad zijn post werd aan het begin van het jaar gepubliceerd. Nu zou ik er niet van staan te kijken als het gemiddelde organische bereik nog lager is. En hoe kun je deze neerwaartse trend tegen gaan? Facebookadvertenties. Om je doelgroep te bereiken op facebook zal je geld moeten uitgeven aan Facebookadvertenties.
Je kunt een Facebook campagne voeren om ze aan te trekken en te converteren, maar de vraag blijft of je zo het beste uit je investering haalt? Dat kan je als je Brad zijn tip volgt – selecteer advertentieplaatsingen die bij je campagne doelen passen.
Bijvoorbeeld, om meer verkeer naar een blog te genereren (bijvoorbeeld een conversie van lage waarde in je content marketing strategie), is een Nieuws Feed het geld misschien niet waard. Brad schrijft “Facebook Nieuws Feed plaatsingen zijn vaak duur. Ze staan op de voorgrond waar mensen ze bijna niet kunnen missen en dat maakt ze erg goed voor campagnes die gebaseerd zijn op conversies. Echter zijn ze niet heel passend voor content promotie voor dezelfde reden: Je betaalt te veel voor wat je nodig hebt.”
4. Swipe-up links bij 10.000 volgers op Instagram
Ik heb een Instagram account, maar ik gebruik hem veel minder dan Twitter. Daarom zie ik mijzelf ook wel als een beginner op Instagram.
Tijdens het lezen van de post over Instagram van Susan Moeller had ik een ‘aha’ moment toen ik dit las: “Het goede nieuws is dat je met minstens 10.000 volgers een swipe-up link aan je verhaal toe kunt voegen.
Er is dus een manier om links te delen op Instagram! Je hoeft alleen maar 10.000 volgers te hebben. Hmm. Nou, Susan heeft ook een goede strategie om die volgers te krijgen – het VALUE framework:
- Valuable: Behulpzame of leerzame content waar je doelgroep van kan leren
- Aspirational: Geïdealiseerde en tastbare content om ze te helpen hun doelen te bereiken
- Lifecycle: Content creëert bewustzijn, onderhoudt relaties en moedigt actie aan
- Unique: Merk gebonden en merk content gericht op uw bedrijf
- Evergreen: Tijdige, relevante en nuttige content voor de komende jaren
Susan vertelt dat gebruikers in clusters van negen denken aangezien Instagram de negen meest recente posts op je profiel laat zien. Ze schrijft “Denk er eens zo over na: Als iemand een van je Instagram posts vindt door op een hashtag te zoeken en ze klikken vervolgens op je profiel, zullen ze dan onder de indruk zijn?”
Susan deelde een aanpak die Mike Allton gebruikt; het creëren van een schaakbordpatroon dat zwarte en witte afbeeldingen op je profiel afwisselt. Ik hou ervan!
5. Reactie op het verdwijnen van ‘likes’
Bijna een jaar geleden testte Instagram het verwijderen van ‘de erg aanwezige likes’ in Australië. Recentelijk hebben ze deze update ook aan gebruikers in de Verenigde Staten gegeven. CMI’s Ann Gynn zag het al aankomen en ze schreef eerder al een post over wat we van de deze verandering moeten denken – en hoe we erop moeten reageren.
Hoewel je misschien een warm gevoel krijgt als je ziet dat je post veel ‘likes’ heeft, betekent een klik op de ‘like’ knop uiteindelijk niet zo veel. Het is een onduidelijk signaal. Heeft iemand je post geliket om hem op te slaan? Heeft een robot je post geliket? Je kent de reden achter de ‘like’ niet. Je krijgt echter wel meer context wanneer iemand ook reageert. Je krijgt hun mening en standpunt. Voor publieke validatie van je content raadt Ann deze alternatieven voor ‘likes’ aan:
- Stel een blog samen gebaseerd op de reacties op social media posts.
- Post ‘testimonials’ op je social media platforms.
- Moedig meer interactie in je blog aan door de lezers in de commentaar sectie te vragen om hun mening.
We hebben afgelopen herfst ‘likes’ als een deel van een groter stuk over betrokkenheid besproken in het Chief Content Officer tijdschrift feature Talking Points.
6. A/B test facebook advertenties
Een aantal jaar geleden kwam ik A/B test tools tegen op websites en gemanagede facebookadvertentie campagnes. Voordat ik Dmitry Dragilev’s post las wist ik niet eens dat je een directe A/B test kon doen in Facebook Ads Manager.
Dmitry deelde het advies van Gaetano DiNardi of Nextiva – test niet alles tegelijk, maar gebruik A/B testen om je beste tekst te vinden. Gebruik dan tests om het creatiefste stuk te vinden. Combineer ze en je hebt een win-win combinatie. Zorg ook dat je zinvolle resultaten krijgt. Dmitry schrijft “Beëindig je A/B test niet totdat je genoeg tijd hebt gehad om de resultaten te krijgen. En test ook niet zo lang dat je geld verspilt. Het eindpunt verschilt per campagne: gebruik gewoon je gezonde verstand.”
7. Live video’s in je social media marketing mix
Joe Forte moedigt merken aan om live video’s uit te zenden op social media.
“Live video’s zijn vaak de meest effectieve aankondigingen, kijkjes achter de schermen, en productinformatie video’s.” schijft hij. Voordat je meteen aan de slag gaat, raadt hij wel aan om even aan de logistiek te denken: technologie, verlichting, geluid, etc. Hij stelt ook voor om je livestream van te voren te promoten en om iedere week op dezelfde tijd uit te zenden.
Bij Content Marketing World sprak Brian Fanzo over de voordelen van live video – het maakt je transparant en herkenbaar, en dat zorgt ervoor dat je opvalt tussen alle andere content.
Let’s get social
Laat ons weten waar we jou mee kunnen helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.
Contact opnemen
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2020/01/helpful-social-media-tips/