fbpx Menu

De effecten van hoge PageRank en Domain Authority op andere SEO processen

Bij vloed worden alle schepen opgetild – en dat is hetzelfde verhaal met verhoogde website autoriteit. Welke factoren worden beïnvloed als je PageRank of Domain Authority omhoog gaan, en hoe? Eerder schreven we al over hoe werkt SEO? Vandaag lichten we zeven SEO processen uit die makkelijker worden als je investeert in link building en het verhogen van je autoriteit.

In SEO houden we van backlinks. Iedereen wil links, maar waarom precies? Wat doen links voor je? Ze doen verrassend genoeg meer voor je dan je je realiseert. Dus de titel van de Whiteboard van vandaag is: “De effecten van hoge PageRank en Domain Authority op andere SEO processen.”. Maar waarom kozen we voor PageRank en Domain Authority? 

Nou, het zijn beiden algoritmen die de link sterkte, het aantal en de kwantiteit van de links meten. PageRank is Google’s algoritme om een rangschikking van websites te maken die gebaseerd is op populariteit en relevantie. Domain Authority, wat niet gebruikt wordt door Google, is een algoritme van Moz die de kwaliteit en kwantiteit meet. 

In dit artikel kunnen we ze door elkaar heen gebruiken, want we hebben het vandaag over hetzelfde principe: de sterkte van je links. 

Pagerank en Domain Authority

1. Rankend vermogen

Het eerste wat iedereen weet is dat links bijdragen aan een hogere ranking. Ze helpen je op veel verschillende manieren met ranken. Je kunt hoger gerankt worden. Je kunt op een pagina ook meerdere keywords (focus zoekwoorden) toevoegen en daarmee met die ene pagina op verschillende zoekopdrachten gerankt worden. Dit betekent dat je dus op meerdere keywords tegelijk kunt inzetten.

Iets wat ik handig vind om te doen is dat wanneer ik wil zien of ik op een zoekwoord gerankt kan worden, om het simpelweg te googelen. Vervolgens bekijk je van de hoogst gerankte pagina’s de Page Authority. Die kun je daarna vergelijken met jouw eigen Page Authority, waardoor je een aardig goed beeld kunt krijgen van jouw positie ten opzichte van de hoogst gerankte pagina’s op dat keyword.

2. Het crawl budget

Nu treden we wat meer in detail. Een voordeel van het hebben van link equity (het linkend ‘vermogen’ van je website) is je ‘crawl’ budget.

Wanneer je meer linkend vermogen hebt zal Google meer van je pagina’s crawlen. Als je maar een paar links naar je website hebt, maar wel duizenden pagina’s, dan wordt het moeilijk om Google je hele website te laten crawlen en daarmee die duizenden pagina’s te indexeren. Maar ja, als je eBay, Amazon of Google bent met een Domain Authority van 100, dan kun je misschien Google alsnog zo ver krijgen om al je duizenden pagina’s te crawlen.

3. Indexatie snelheid

Als je een hoge domeinautoriteit hebt zal Google je pagina’s ook nog eens sneller crawlen. Met een lage domeinautoriteit zal Google je pagina’s misschien ook wel een keer crawlen, maar het zal dan veel langer duren voordat ze dat weer opnieuw doen. Dus daarmee komen we op het punt van indexatie snelheid. Met een hogere Domain Authority zal Google je (nieuwe) content veel sneller crawlen en indexeren dan zonder.

Dus als je een pagina recentelijk hebt geüpdatet, dan zul je zien dat Google hem ook veel sneller weer bezoekt en update als je een hoge autoriteit hebt. Dit zal je ook terug zien in de SERPs. Wanneer je title tags of metabeschrijvingen verouderd zijn, kun je Google ook altijd nog vragen je pagina te crawlen via de Submit URL tool in Google Search Console. Maar over het algemeen zul je zien dat als je een grotere inkomende link sterkte hebt, je pagina’s veel vaker gecrawld zullen worden dan met een lage link equity.

4. Sterkere links

Dit is misschien wel mijn favoriete punt. Als je een verhoogde link equity hebt, worden je eigen links ook sterker. Dit geeft je weer meer ranking capaciteit want jouw interne links, die je intern aan je eigen pagina’s linkt, worden sterker des te meer link equity je hebt. Dus dit maakt het veel makkelijker om goed gerankt te worden. Wanneer je aan het link builden bent en je hebt al een hoge autoriteit, kun je het beste veel naar jezelf linken. Zo makkelijk is het!

Ook worden de links die je naar andere websites hebt gemaakt waardevoller. En dat zorgt er weer voor dat je een aantrekkelijker target bent voor anderen.

5. Bescherming tegen slechte links

Met een betere link equity ben je enigszins beschermd tegen slechte links. Stel je voor dat je een lage link equity hebt en je krijgt een paar spam links op je website, dan is het risico op een straf of op een grote impact van een negatieve SEO vrij groot.

Maar als je duizenden of miljoenen links hebt, maken die paar slechte links niet zoveel uit. Je kunt dit beter visualiseren als je denkt aan ratio’s. Iedereen kan een straf krijgen en iedereen kan de consequenties ondervinden van slechte links. Maar als die links maar een heel klein deel van al je links uitmaken, dus maar een laag ratio, wordt je toch deels beschermd tegen die slechte links.

6. Niet te veel optimalisatie

Google zegt dat ze geen straf hebben voor te veel optimaliseren. Maar veel SEO specialisten snappen dat als je nog maar een kleine website bent en net begonnen bent, je al snel gaat over optimaliseren voor trefwoorden die matchen met je anchor tekst in plaats van met je rank. De sleutel is: in SEO moet je voor variatie gaan.

Met veel links is het veel makkelijker om variatie te krijgen en je loopt dan minder risico om te over optimaliseren door intern exact aan je anchor tekst te linken. Je kunt met een hoge Domain Authority met veel meer wegkomen dan wanneer je een lage Domain Authority hebt. Dat is eigenlijk de kern van het hele verhaal. Als je een hoge autoriteit hebt mag je veel meer. Het lijkt een beetje op rijke mensen die steeds rijker worden.

7. Het ‘flywheel’ effect

Rand Fishkin heeft het graag over het ‘flywheel’ of ook wel het vliegwiel effect. Wanneer je meer links hebt wordt alles makkelijker. Wanneer Google je begint te ranken en mensen zien je in de SERPs, dan zal je meer links krijgen van die content. En we weten, meer links zorgen voor een betere ranking en zo blijft het ‘flywheel’ maar draaien en draaien.

Meer mensen zullen met je willen linken, je willen versterken en met je willen werken. Je zal ook meteen meer spam en andere link verzoeken krijgen, dus het is niet altijd leuk. Maar over het algemeen, hoe meer autoriteit je hebt, hoe beter je PageRank, en daar wordt het leven een stuk makkelijker van. Dit zal je gewoon dag in dag uit moeten blijven opbouwen.

Bron: https://moz.com/blog/seo-processes-easier-increased-pagerank-domain-authority

Hulp nodig?

Weet je niet waar je moet beginnen, en wil je wel graag hoger in Google komen? Wij doen onder andere SEO in Ede, SEO veenendaal, SEO Amersfoort. Uiteraard kunnen wij onze diensten door het hele land aanbieden

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)