fbpx Menu

De evolutie van visual storytelling

Bloggen, Instagram, Snapchat en de toekomst

Iedereen houdt van een goed verhaal. Het is de reden voor het succes van soapseries. Mensen hechten zich aan het verhaal en aan de personages en willen of moeten wel meegaan.

Nog beter dan een goed verhaal is een geweldig verhaal met afbeeldingen. Zelfs kinderen weten dit. Voeg afbeeldingen toe en de lezer wordt meegevoerd naar een andere plaats, ongeacht of de lezer 7, 17 of 70 jaar. Technologie heeft het ons alleen maar makkelijker gemaakt om een ​​verhaal te vertellen met visuele componenten. Van blogs tot sociale media, visual storytelling heeft een lange weg afgelegd.

Storytelling

Blogs

Blogs begonnen als pagina’s met handmatig bijgewerkte HTML die mensen gebruikten om hun gedachten en favoriete links te delen met mensen die ze kenden. Dit was niet bepaald eenvoudig. Na verloop van tijd ontstonden websites zoals Xanga en LiveJournal die geschaard kunnen worden onder de eerste blogplatforms. Het was echter voor vroege gebruikers niet mogelijk veel te veranderen aan het uiterlijk van hun sites (op kleurenschema’s en lettertype-opties na). Toch was het met deze platforms voor niet-codeerders veel gemakkelijker om stukjes te schrijven en te publiceren zonder te moeten leren werken met HTML.

Blogs kunnen gezien worden als de eerste kennismaking met een individuele, niet-gefilterde toegangspoort naar communicatie met de online wereld. Op die manier was het voor iedereen met een connectie mogelijk een ​​eigen stukje internet te hebben.

Al snel vervingen nieuws verkooppunten de online dagboeken en tijdschriften. Kranten en omroepen begonnen blogs te gebruiken als een manier om het nieuws sneller te verspreiden. WordPress werd in 2003 gelanceerd en het platform bood grote redactionele teams de mogelijkheid om content snel en eenvoudig te beheren en te publiceren.

Wat het vroegere bloggen vandaag betekent

De eerste dagen van het bloggen hebben ons een aantal lessen geleerd die we vandaag de dag nog steeds kunnen toepassen op onze processen voor het maken van inhoud.

Ten eerste moet je inhoud authentiek zijn. Of het nu gaat om een blogpost, een infographic of een presentatie, jouw creaties moeten van jou zijn. Er is veel inhoud op internet die verloren gaat in de drukte omdat het niet echt lijkt. Laat jouw content niet hetzelfde lot ondergaan. Toen blogs alleen bedoeld waren voor gebruikers om foto’s en ideeën met vrienden en familie te delen, hadden mensen een directe lijn naar hun doelgroep. Onthoud dat.

Tevens moet jouw inhoud opvallend en uniek zijn. Zelfs als het authentiek is, mag het niet op iets anders lijken. Tussen 2014 en 2016 is het internet in grootte verviervoudigd. Dat betekent dat je minstens 4 keer beter je best moet doen om opgemerkt te worden dan de ontwerper die naast je zit in je plaatselijke koffiebar. Infographics en boeiende visuals zijn een geweldige manier om daarmee te beginnen.

Instagram

Visual storytelling nam een andere grote stap in 2010 met de lancering van Instagram. Sociale media waren al langer onderdeel van storytelling (sinds 2000), maar Instagram veranderde de manier waarop mensen afbeeldingen in realtime plaatsen. Voorafgaand aan Instagram maakten foto-uitwisselingsservices zoals Flickr of andere sociale platforms zoals Facebook het plaatsen en delen van foto’s een hele klus. Natuurlijk was het makkelijker dan ze toe te voegen en te e-mailen, maar ze moesten nog steeds worden geüpload en gecategoriseerd in albums of toegevoegd worden aan een aparte post. Dit waren de beste en snelste manieren om jouw foto’s aan een groter publiek te tonen.

Instagram maakte het eenvoudiger en populairder om losse foto’s te plaatsen voor het delen van snapshots van een moment of potentiële herinnering. In tegenstelling tot Flickr, werd Instagram gemaakt om in realtime te worden gebruikt. Gebruikers konden snel een foto maken, een filter toepassen en de afbeelding in een fractie van de tijd op meerdere sociale netwerken plaatsen.

Kortere berichten en realtime inhoud leidde tot een enorme toename van betrokkenheid. Het is makkelijker om door een feed met afbeeldingen te bladeren en “tik tik” om iets leuk te vinden dan het lezen, verwerken en becommentariëren van een ​​langer tekst-gebaseerd bericht.

Lessen uit de groei van Instagram

Net als bij het vroegere bloggen, heeft de groei en populariteit van Instagram ook een aantal interessante leerpunten. Ten eerste zijn er momenten waarop korter beter is. Met behulp van visuals kunt je meer informatie in minder tijd overbrengen. Door minder tekst en meer gegevens te gebruiken, kunnen infographics rekenen op een beperkte inhoud die visueel aantrekkelijk is. Ze komen meestal meteen ter zake met feiten, statistieken en cijfers door zo min mogelijk woorden en zinsdelen te gebruiken.

Je inhoud zou ook uitnodigend moeten zijn. In marketing noemen we dit een “call to action”. Vraag je publiek om te communiceren met je inhoud of om contact met je op te nemen met hun gedachten en meningen. Door hen te vragen die volgende stap te zetten, kun je jouw publiek transformeren in een community van volgers die het op prijs stellen om betrokken te zijn bij het maken van jouw inhoud.

Snapchat

Een van de meer recente tools die de essentie van visual storytelling heeft vastgelegd, is Snapchat. Oorspronkelijk door volwassenen afgeschreven als sociaal netwerk voor tieners. Toch heeft Snapchat in het recente verleden functies toegevoegd die mensen (en merken) hun “verhaal” laten vertellen met een verzameling foto’s en korte video’s die de kortstondige kwaliteit hebben waar Snapchat om bekend staat.

Een verhaal vertellen, in ieder geval één met een storyboard en een planning was jaren een beproeving. Je moest een productiemiddel hebben, een manier om het te publiceren en een manier om mensen te helpen het te vinden. Snapchat heeft dat allemaal vereenvoudigd of tenminste helemaal overbodig gemaakt.

Sinds 2013 stelt Snapchats My Story-functie gebruikers in staat een reeks stilstaande beelden en korte videoclips te posten gedurende 24 uur. Daarna verdwijnen ze. Met Stories werd Snapchat een op zichzelf staande tool voor openbare, visuele storytelling. Snapchat biedt alles wat je nodig hebt om een ​​verhaal te maken en te vertellen, inclusief in-app-opname, illustreren en asset-stitching, evenals het interactieve platform om alles te bekijken.

Stories (de functie) is effectief omdat het minder werk kost om een ​​verhaal te vertellen. De kortstondige aard van Snapchat voegt een niveau van informaliteit toe dat je ervan weerhoudt te veel tijd te besteden aan het twijfelen of alles wel of niet perfect is. Snap, plaatsen, klaar.

Wat Snapchat ons heeft geleerd

Een van de redenen waarom visuele verhalen op Snapchat werken, is omdat ze gedenkwaardig zijn. Zo snel als het plaatsen van een foto op Instagram is geworden, neemt Snapchat het “in het moment” een stap verder. Inhoud die onvergetelijk is gaat de grootste impact maken, want op Snapchat zijn de beelden het ene moment hier en het volgende moment zijn ze verdwenen.

Die kortstondigheid geeft de maker ook meer vrijheid om zorgeloos te zijn. De tijd en moeite die doorgaans wordt gereserveerd voor blogposts en video’s kunnen op Snapchat aan de kant gezet worden. Snaps en Stories zijn snel en gemakkelijk, en de geïnvesteerde inspanning kan dat weerspiegelen. Dat betekent niet dat je alle voorzichtigheid moet laten varen, maar de middelen hoeven niet zo ingezet te worden.

Live video: de toekomst van visual storytelling

Live video is waarschijnlijk de toekomst van visuele storytelling. Tussen Meerkat, Periscope en de lancering van Facebook Live, investeren veel grote sociale platforms in het streamen van video.

De meeste mensen denken dat live video alleen onbewerkte streams van het moment zijn, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het moet strategisch zijn en een rol spelen bij het bevorderen van het verhaal dat je probeert te vertellen.

Tastemade, bijvoorbeeld, heeft zich volledig gericht op live video. Hun ambitieuze plan is om 100 live shows per maand uit te zenden op het Facebook Live-platform. Shows bevatten dingen zoals kookprogramma’s met camera talenten en tutorials over recepten, en een deel van de inhoud zal opnieuw worden vormgeven voor andere sociale platforms, waaronder YouTube en Snapchat. Dit alles dient om de zichtbaarheid en het marktaandeel van Tastemade in deze snelgroeiende ruimte te vergroten.

Video is de meest geconsumeerde vorm van content onder millennials en om te slagen in de live videoruimte, moeten makers moeite doen om hun aanbod echt en uniek te maken zonder het te hard te proberen.

Snelle lessen van de live video revolutie

We leren snel dat de sleutels tot succesvolle live video kunnen worden toegepast op de meeste vormen van visuele storytelling.

De productiecyclus voor inhoud wordt sneller. Zoek naar manieren om bij te blijven. Door je processen te optimaliseren en de productie van content eenvoudig te maken, kun je het tempo bijhouden.

Vergeet niet om het niet te hard te proberen. De authenticiteit van jouw inhoud zal doorschijnen wanneer kwaliteit niet wordt overschaduwd door overproductie. Met grote hoeveelheid internet content, valt content die afkomstig is van een echte, eerlijke gebruiker eerder op.

bron: https://piktochart.com/blog/evolution-visual-storytelling-blogging-instagram-snapchat-future/

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)