fbpx Menu

Sterke invloed Google update augustus 2018 op SEO

Mijn gedachten over de Google Algoritme Update van 1 augustus 2018

Laatst update: 8 augustus 2018

Ik behandel al heel lang algoritme-updates en dit is een van de grootste updates die ik me kan herinneren. Het is belangrijk op te merken dat bij de meeste sites die ik volg geen significante wijzigingen te zien waren. De meerderheid van degenen bij wie wel veranderingen te zien waren, werden echter zeer sterk beïnvloed.

Deze algoritme-update lijkt van invloed te zijn geweest op zowel de organische zoekresultaten als de locatie resultaten (dat wil zeggen maps overzichten). Ik heb me aanvankelijk afgevraagd of de locatie wijzigingen alleen de verschillen in de organische weerspiegelden omdat organische ranglijsten waarschijnlijk een factor zijn bij de locatie waar Google u plaatst. Echter, zoals de locatie SEO-expert Joy Hawkins heeft opgemerkt, lijkt dit niet het geval te zijn. Dit ziet er echt uit als een verandering in zowel de organische als locatie ranking-algoritmen.

Opmerking: hoewel dit artikel voornamelijk gericht is op de effecten van deze update op YMYL-sites, lijkt het erop dat het veel breder is dan alleen dat. Er is een locatie component en ook sommige sites die geen YMYL zijn worden getroffen.

Wij zijn een no-cure-no-pay SEO Bureau. Vraag een gratis SEO Scan aan.

 

Toegevoegd 8 augustus: Barry Schwartz heeft de naam Medic-update bedacht omdat een groot aantal sites in medische niches zijn getroffen. Maar bedenk alstublieft dat deze update breder is dan die branches.

Eerste observaties

Meestal als ik een bericht schrijf over een grote algoritme-update, wacht ik een paar weken met doorgeven zodat ik het volledig kan onderzoeken. In dit geval krijg ik echter zoveel e-mails dat ik snel mijn gedachten in een artikel wilde hebben. Het feit dat ik zoveel e-mails krijg vertelt ons dat dit een update is met enorme impact. De toestroom van e-mails is minstens vijf keer zoveel als die we ontvingen voor de update van 9 maart en dat was ook een enorme update.

Hier zijn mijn eerste observaties:

  • Deze update heeft voornamelijk betrekking op YMYL-sites (Your Money of Your Life).
  • Veel sites in de niches voor dieet, voeding en medische hulpmiddelen waren zwaar getroffen.
  • Veel grote veranderingen voor meerdere locaties in het hele land lijken te zijn gedaald in ranglijsten ten gunste van kleinere, lokaal gevestigde bedrijven.

Ik zal dit later in dit artikel in meer detail uitleggen.

Wat we tot nu toe weten

Google kondigt niet altijd aan dat ze een algoritme-update hebben gemaakt. Echter, deze keer deden ze dat wel. Danny Sullivan heeft via het Twitter-account voor Search Liaison het volgende getweet, wat ons in essentie vertelde dat dit een vergelijkbare update was als de Google-update van 9 maart:

Deze week hebben we een omvangrijke update van het kern-algoritme vrijgegeven, zoals we dit meerdere keren per jaar doen. Onze richtlijnen voor dergelijke updates blijven hetzelfde als in maart, zoals we hier hebben behandeld:

Elke dag brengt Google meestal een of meer wijzigingen uit die zijn ontworpen om onze resultaten te verbeteren. Sommige zijn gericht op specifieke verbeteringen. Sommige zijn omvangrijke veranderingen. Vorige week hebben we een omvangrijke update van het kern-algoritme vrijgegeven. We doen deze routinematig meerdere keren per jaar ….

Op de vraag hoe een site zich kon herstellen van de negatieve gevolgen van deze update, gaf Danny het gebruikelijke Googley antwoord:

“Maak gewoon geweldige inhoud”

Hij wees erop dat de Quality Raters’ Guidelines (QRG) goede richtlijnen zijn om ons te helpen bepalen wat Google hoge kwaliteit vindt. Ik vond het geweldig om te zien dat Danny een tweet van mij citeerde als een voorbeeld van hoe een site verbeteringen kan zien na het implementeren van wijzigingen op basis van de QRG.

Voor deze specifieke site hadden we een beoordeling van de sitekwaliteit gemaakt en een aantal wijzigingen aanbevolen. De belangrijkste wijzigingen waren echter de manier waarop deze site hun E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trust – deskundigheid, gezaghebbendheid en vertrouwen) demonstreerde en ook in verbeterde interne koppeling. Na een paar maanden veranderingen aanbrengen, sprongen ze van pagina 2-3 voor hun belangrijkste termen naar, voor de meeste van hen, de top drie.

SEO specialist op basis van no-cure-no-pay? Vraag een Gratis SEO Scan aan.

Dieet- en voedingssites

Er was een enorme beweging in deze sector. Sommige sites zagen enorme dalingen.

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

En anderen zagen een ongelooflijke toename.

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

Ik geloof dat wat we hier zien het effect is van het door Google vinden van nieuwe manieren om YMYL-sites te evalueren op het gebied van veiligheid en vertrouwen.

Wat de QRG zegt over veiligheid

Dit gemarkeerde gedeelte is onlangs toegevoegd aan de QRG van Google:

2.3 Uw geld of uw leven (YMYL) pagina’s
Sommige typen pagina’s kunnen mogelijk van invloed zijn op het toekomstige geluk, gezondheid, financiële stabiliteit, of veiligheid van gebruikers. We noemen dergelijke pagina’s “Your Money or Your Life” of YMYL. Hierna volgen voorbeelden van YMYL-pagina’s:

Ze hebben ook informatie toegevoegd om te zeggen dat, zelfs als een website of de maker van de inhoud ervan een licht negatieve reputatie heeft, dit een teken kan zijn van lage kwaliteit.

Om dit te onderzoeken, heb ik gekeken naar de SERPS voor “keto-dieet”. (Ik ben erg bekend met de meeste van deze websites, want ik ben nu zeven maanden actief met keto en bijna 30 pond lichter. Joehoe!)

De site die in juli van 2018 op nummer 1 stond voor deze zin was ketodash.com. Ze werden écht hard getroffen.

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

Als je kijkt naar de pagina die vroeger goed scoorde voor deze term, dan heeft die veel goede, nuttige informatie. Dus waarom werden ze getroffen?

Niemand buiten Google kan zeggen wat er in het algoritme is veranderd om deze daling te veroorzaken. Maar, hier zijn mijn gedachten gebaseerd op dingen in de QRG.

  1. Er is geen ‘over deze site’-pagina. De QRG zijn echt duidelijk door te zeggen dat het duidelijk moet zijn wie verantwoordelijk is voor de informatie op een site.
  2. De site heeft extern zeer weinig bekendheid. Het belangrijkste doel van deze site lijkt het verkopen van hun “keto dash-systeem” te zijn. Nu is er niets mis met het verkopen van een product op uw website. De QRG stelt echter dat een product een goede reputatie moet hebben. Gebrek aan reputatie of zelfs een licht negatieve reputatie kan een teken zijn van lage kwaliteit.
    Toen we zochten naar beoordelingen voor het keto dash-systeem, was er geen één gemakkelijk te vinden.
  3. De site kan een medische behandeling bepleiten die indruist tegen de wetenschappelijk overeengekomen consensus. Dit is wat de QRG zegt:
    • Hoge E-A-T-informatiepagina’s over wetenschappelijke onderwerpen moeten worden geproduceerd door mensen of organisaties met geschikte wetenschappelijke expertise en een goed onderbouwde wetenschappelijke consensus weergeven over kwesties waar een dergelijke consensus bestaat.

Deze website is een groot voorstander van exogene ketonen. Nu zou ik het mis kunnen hebben, maar zoals ik het begrijp, is de algemene wetenschappelijke consensus over exogene ketonen dat ze kunnen helpen de ketonwaarden te verhogen, maar dat ze niet echt veel bijdragen aan gewichtsverlies.

Ik denk echt dat dit belangrijk is.

Als u een gezondheid gerelateerd product verkoopt dat een negatieve reputatie of geen duidelijke wetenschappelijke onderbouwing heeft, zult u merken dat de algoritmen van Google u minder vertrouwen.

Kwaliteiten van dieet/voedingssites die een toename zagen

Het beste resultaat voor “keto-dieet” is nu van dietdoctor.com. Hier zijn mijn gedachten over waarom ze verbetering zagen.

  1. De auteur van artikelen is duidelijk vermeld. Het zijn ook artsen met een hoge E-A-T.
    Dr. Eenfeldt heeft een Wikipedia-pagina, is auteur van vele boeken en staat bekend als een gezaghebbende leider op het gebied van koolhydraatarme, vetrijke diëten.
  2. Het belangrijkste doel van de site lijkt informatie verschaffen te zijn in plaats van het verkopen van een product.
    Als ik kijk naar de startpagina van de keto-site die verliezen zag, zijn er overal verkooppraatjes voor hun systeem. Op dietdoctor kon ik geen product of verkooppraatje vinden. Nogmaals, het is niet verkeerd om een product op uw site te verkopen. Maar Google wil sites rangschikken die zijn opgezet met als hoofddoel mensen te helpen in plaats van ze iets verkopen.
    Met betrekking tot keton-supplementen hebben ze dit te zeggen: “Alle zonder recept verkrijgbare supplementen die niet gevaarlijk of illegaal zijn (zoals steroïden) hebben waarschijnlijk een klein of verwaarloosbaar effect op je gewicht.” Met andere woorden, ze promoten geen producten die in termen van werkzaamheid tegen de wetenschappelijke consensus ingaan.
  3. Ze hebben veel tekenen van autoriteit. De site heeft duizenden gebruikerscommentaren die nuttig zijn voor mensen. Er zijn online beoordelingen (van hun advies, niet van producten) die allemaal goed lijken te zijn.
    Het helpt ook dat ze een ongelooflijke hoeveelheid inhoud hebben in elk van hun artikelen.

Wat kunnen we leren van het bekijken van deze twee sites?

Naar mijn mening was de Google-update van 1 augustus 2018 moeilijk voor voedings- en dieetsites omdat er nieuwe manieren werden gevonden om de veiligheid te onderzoeken. Dit past bij de “T” in E-A-T – Trust.
Als u een dieet- of voedingssite beheert, zijn de volgende belangrijke factoren van belang voor uw rang:

  • Wordt uw inhoud geschreven door mensen die echt bekend staan als autoriteiten in hun vakgebied?
  • Hebben uw bedrijf en uw schrijvers een goede reputatie?
  • Verkoopt u producten die mogelijk oplichting, niet nuttig of zelfs schadelijk voor mensen zijn?

Als u bedrijfs- of auteursreputatie mist of producten hebt die geen vertrouwen wekken, kan het moeilijk zijn om het vertrouwen te herstellen en opnieuw een goede positie in de ranglijst te krijgen.

Medische producten

Een andere niche die ongelooflijke verschuivingen zag, zijn sites die medische producten verkopen. Laten we nog eens naar enkele voorbeelden kijken. In juli 2018 zou u, als u op zoek was naar “glucometer”, zien dat het artikel “Top 10 Best Blood Glucose Meters: Comprehensive Review” van thediabetescouncil.com in de rangorde #2 na Amazon was.
Deze site zag echter grote dalingen na deze update.

medische-producten

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

Met in het achterhoofd wat de QRG zegt over E-A-T, zijn hier mijn gedachten over waarom ze dalingen zagen:

  1. Hoewel ze wat medische E-A-T hebben, is het waarschijnlijk niet voldoende. Hun ‘over deze site’-pagina somt een aantal medewerkers op die verpleegkundigen zijn. Dit is beter dan de meeste sites. Maar hun rangnummer 2 achter Amazon werd overgenomen door Cnoga Medical. U kunt op hun ‘over deze site’-pagina zien dat dit bedrijf wordt erkend als een autoriteit op glucometers. Het bedrijf wordt geleid door Dr. Yosef Segman, die overal wordt gepubliceerd en goed wordt erkend.
  2. De auteur van het artikel (Bridget Montgomery) heeft geen medische E-A-T.

    bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

    Als u op de naam van Bridget klikt, ziet u geen auteur bio maar eerder een lijst met artikelen die ze op de site heeft geschreven. Ik moest een beetje zoeken, maar vond haar LinkedIn bio. Het lijkt erop dat ze een goede schrijver is, en hoewel ze al een tijdje over dit soort onderwerpen schrijft heeft ze geen medische E-A-T.
    Sommige van hun auteurs hebben zelfs geen achternaam.

    bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

    Nogmaals, de QRG zegt dat gebrek aan auteur E-A-T een teken is van lage kwaliteit.

  3. Er is geen duidelijk doel voor deze site. De nieuwe versie van de QRG heeft veel informatie over hoe belangrijk het is om het doel van een site te kunnen waarnemen. Ze instrueren de kwaliteitscontroleurs om het doel van de site te bepalen en vervolgens te beslissen of aan dat doel voldaan wordt. Ze zeggen dat al het volgende een teken kan zijn dat de website niet aan het doel voldoet:

    bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

    • Laagste E-A-T
    • Geen/weinig hoofdinhoud of hoofdinhoud van de laagste kwaliteit
    • Gekopieerd hoofdinhoud of automatisch gegenereerd hoofdinhoud
    • Verstopte of ontoegankelijk hoofdinhoud
    • Ontoereikende informatie over de website of maker van de hoofdinhoud
    • Niet-onderhouden websites en gehackte, onleesbaar gemaakte of gespamde pagina’s

    De startpagina van deze site is gewoon een lijst met artikelen. Als lezer zou ik graag meer zien dat vertrouwen wekt. Het moet heel duidelijk zijn of uw site bestaat om producten te verkopen, mensen te informeren of om een andere reden. Als u een affiliate site bent, vertel dat dan aan uw lezers! Als u leads verkoopt, moet dit worden vermeld. Mensen willen niet naar een plaats voor informatie gaan om zich plotseling te realiseren dat van hen wordt verwacht dat zij een product kopen of met iemand spreken om als lead te worden verkocht.

  4. Er is zeer weinig externe reputatie voor deze site. Toen ik Googelde op “Diabetes Council” bleek er een officieel erkende organisatie te zijn met deze naam. Ik kon niet veel informatie over de reputatie vinden voor thediabetescouncil.com.

Sites met meerdere locaties

Ik ben van mening dat dit deel van de update mogelijk losstaat van wat we hierboven hebben besproken. Het is echter mogelijk dat dit gewoon een andere verandering is in de manier waarop Google E-A-T herkent.
Ik heb lang niet zoveel informatie over dit onderwerp als over de wijzigingen die te zien waren bij de hierboven genoemde YMYL-sites. Ik neem het op alhoewel ik denk dat er op dit gebied nog meer onderzoek nodig is.

Verschillende grote nationale ketens met meerdere vestigingen zochten contact met mij om te zeggen dat ze met deze update een algehele daling van de locatiezoekwoorden hadden gezien. In veel gevallen lijkt het erop dat Google in de SERPS een lokaal erkende autoriteit een zetje omhoog heeft gegeven. Hier is een voorbeeld:

HVAC Detroit

Juli ranglijst:

  1. Yelp
  2. Home Advisor
  3. The Air King

Augustus ranglijst:

  1. Yelp
  2. Detroithvacinc.com (voorheen #11)
  3. Home Advisor

Joy Hawkins ziet dat in de lokale ranglijst enkele sites die voorheen waren uitgefilterd, nu worden weergegeven. En ook dat sommige sites die werden weergegeven nu worden gefilterd.

Ik kom terug en update dit bericht als ik meer informatie kan krijgen over wat hier gebeurt.

Conclusies

De Google-update van 1 augustus 2018 was enorm. Ik geloof dat het vooral ging om het vermogen van Google om E-A-T voor een website te bepalen. Ik denk ook dat de T in E-A-T nog belangrijker werd omdat Google harder werkt om te bepalen welke websites het meest betrouwbaar zijn om aan zoekers te tonen.

Wat kun je doen als je getroffen werd?

Als u een bedrijf met meerdere vestigingen bent dat dalingen zag, bezoek deze site dan regelmatig. Naarmate ik meer informatie krijg, zal ik dat met u delen. U kunt zich aanmelden voor mijn nieuwsbrief zodat u op de hoogte kunt worden gehouden van mijn bevindingen.

Als u een YMYL-site bent die dalingen heeft gezien, zou ik het volgende aanbevelen:

  • Toon al uw E-A-T. Uw ‘Over deze site’-pagina moet vol staan met redenen waarom u bekend bent als de meest toonaangevende onderneming in uw branche. Schep op over gewonnen prijzen, persherkenning, jarenlange ervaring en meer. Opmerking: we weten niet of Google deze informatie van uw ‘Over deze site’-pagina daadwerkelijk meekrijgt of niet. Maar onze gedachte is dat alles wat we kunnen doen om Google te helpen onze E-A-T te begrijpen, goed is.
  • Toon uw auteur E-A-T. Bij elk artikel op uw site moet een auteur vermeld staan. Deze vermelding zou moeten verwijzen naar een auteur-bio waarin opgeschept wordt over zijn/haar E-A-T.
  • Verbeter de reputatie van uw bedrijf en uw auteurs. Je kunt dit vaak doen door het krijgen van goede berichtgeving in de pers. Maar weet dat Google vrij goed is in het zien welke delen van sites zijn geschreven door journalisten die kunnen worden betaald versus journalisten die echt het nieuws blootleggen. Andere manieren om uw reputatie te verbeteren zijn onder meer het stimuleren van gebruikersrecensies op internet, het vergroten van het aantal aanbevelingen dat op uw site wordt weergegeven en het publiceren van uw auteurs op gezaghebbende plaatsen buiten uw website.
  • Kijk eens goed naar de producten die u aanbiedt. Als u een product verkoopt dat als vaag, spam of schadelijk voor mensen kan worden beschouwd, kan dit de oorzaak zijn van het dalen van uw positie in de rangorde. Ik erken dat in sommige van deze niches de concurrentie hevig is, tot aan het punt dat concurrenten elkaar belasteren met slechte recensies. Hopelijk kan Google daar doorheen kijken. Als echte gebruikers slechte beoordelingen over uw producten achterlaten of klagen over uw bedrijf dan moet dat probleem worden aangepakt.
    Bouw, indien nodig, product E-A-T op. Als u een dieetproduct, een medisch hulpmiddel of een ander gezondheid gerelateerd product verkoopt, moet er uitgebreide informatie op internet over dit product zijn. U kunt het product E-A-T verbeteren door het stimuleren van beoordelingen, discussies te genereren en een product te hebben dat zo goed is dat mensen er echt over willen praten.

Dit zijn allemaal dingen die moeilijk te repareren zijn, tenzij u echt een van de meest betrouwbare en nuttige sites in uw branche bent. Ik denk wel dat herstel mogelijk is voor sommige van deze sites, maar uiterst moeilijk. We hebben met sommige sites samengewerkt om hen te helpen hun E-A-T op een betere manier weer te geven, hen te helpen bepalen welke soorten pers ze kunnen krijgen en ook andere wijzigingen in hun site aan te brengen zoals het beter weergeven van het doel van hun pagina’s. We hebben bij dat sommige van deze sites mooie verbeteringen gezien.

Hier is een site die al behoorlijk wat autoriteit had in hun branche, maar die hun E-A-T niet goed liet zien. Ze zagen goede verbeteringen nadat ze hun ‘over ons’-pagina hadden gewijzigd. Houd er echter rekening mee dat we ook een aantal andere wijzigingen hebben aanbevolen.

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

Hier is een andere site met serieuze E-A-T-problemen. Dit is een medische site. Ze hadden artikelen die waren geschreven door mensen zonder medisch E-A-T. Nadat ze met ons hadden samengewerkt, huurden ze artsen in als co-auteur bij het schrijven van medische artikelen. Nogmaals, er zijn andere wijzigingen aangebracht om de kwaliteit te verbeteren, maar we zijn van mening dat de recente stijgingen te danken zijn aan de verbetering van E-A-T.

Bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/

bron: https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/