Eenvoudige handleiding voor broken linkbuilding | Doelbewust

Een eenvoudige (maar volledige) handleiding voor broken linkbuilding

Broken linkbuilding is een linkbuildingtactiek die je zo uitgebreid kan maken als je zelf wilt. Als je broken linkbuilding ooit hebt geprobeerd, heb je waarschijnlijk ontdekt dat het niet alleen tijdrovend is, maar de resultaten zijn vaak niet heel indrukwekkend. Maar hier is het ding:

Broken link building werkt nog steeds, en het is nog steeds super uitgebreid. Het is alleen een heel proces. In deze handleiding vind je een efficiënt proces die jou kan helpen met broken linkbuilding.

Maar laten we eerst samenvatten wat het bouwen van een gebroken link is en wat het gewoonlijk inhoudt. Nieuw bij linkbuilding? Lees meer over ons als linkbuilding bureau en ons artikel over het belang van linkbuilding.

Wat is broken linkbuilding?

Broken linkbuilding is een tactiek waarbij je broken links vindt, de content rondom de broken link opnieuw (na)maakt en vervolgens iedereen die een broken link heeft, vertelt om in plaats daarvan naar de door jou opnieuw gemaakte content te linken. Het werkt omdat niemand dode links op hun website wil; ze dragen bij aan een slechte gebruikerservaring. Dus als je mensen vertelt over broken links op hun site, zullen ze deze graag vervangen door werkende. (Althans dat is het idee!)

Broken link building is een spel met getallen; hoe meer mensen je bereikt, hoe meer links je krijgt. Eerlijk gezegd, als je een conversieratio van 5-10% krijgt met deze tactiek, dan doe je het heel goed! Maar hoe vind je in godsnaam relevante gebroken links zoals?

Dit is het meest tijdrovende deel van het proces. Dit is de reden waarom zoveel mensen beweren dat “broken linkbuilding niet werkt!”

Hier zijn een paar manieren om dergelijke pagina’s te vinden (te beginnen met de gemakkelijkste en snelste methode):

1. Vind dode pagina’s op de topsites in jouw niche (die veel backlinks hebben)

De Site Explorer van Ahrefs is een goede en nuttige tool voor dit proces. De Site Explorer heeft meer dan 2 biljoen externe backlinks in zijn database, waaronder veel broken links; dit maakt het super handig voor het ontdekken van kapotte pagina’s met tonnen backlinks.

Hier is het proces:

Allereerst moet je een lijst maken met gezaghebbende, concurrerende websites in jouw niche. Deze analyseer je vervolgens in Ahrefs met de Site Explorer.

Hier gebruiken we als voorbeeld een korte lijst met websites en blogs die het onderwerp meditation behandelen:

Ga vervolgens naar de Broken Link Checker van Ahrefs. Hier is hoe:

Site Explorer  ->  Pages  ->  Best by Links  ->  filter op HTTP 404-errors .

Laten we kijken hoe dit proces eruit ziet met behulp van een van de websites op de lijst hierboven.

De meest gelinkte pagina die niet meer bestaat op tinybuddha.com heeft nog steeds 31 verwijzende domeinen! En de op één na meest gelinkte pagina heeft 29. De derde heeft 26. enzovoort. Een snelle check op de website van Wayback Machine, en je komt erachter dat de URL vroeger verwees naar een artikel over forgiveness .

Niet slecht. Gezien het feit dat het minder dan 10 minuten kostte om ze te vinden. En dat was nog maar één artikel op één website! Als je dit proces herhaalt voor alle sites op je lijst en al hun 404-pagina’s analyseert, krijg je tientallen, zo niet honderden kansen voor jouw broken linkbuilding campagne.

2. Zoek broken outlinks op diezelfde website (kijk vervolgens welke van die links veel backlinks hebben)

Stel Zenhabits.net is een zeer gerenommeerde website in de niche waarin we geïnteresseerd zijn (onthoud, we zijn nog steeds in de niche van meditation). Je wilt dan natuurlijk heel graag dat een link vanaf Zenhabits.net naar jouw website linkt. Laten we eens kijken naar de broken uitgaande links van Zenhabits.net in de Ahrefs Site Explorer.

Ga hiervoor naar  Outgoing links  ->  Broken links.

135 pagina’s op deze website hebben links naar de externe pagina’s die niet meer beschikbaar zijn. Na een snelle controle gedaan te hebben, zie ja al een aantal mogelijkheden. Er is bijvoorbeeld een broken link naar een artikel met 30 manieren om $ 1 per dag te besparen. Je zou daar een artikel over kunnen schrijven en het voorstellen als een oplossing voor die broken link. Maar je kan nog meer uit die ene broken link halen die we hebben gevonden!

Door de URL van de (broken) blogpagina in te vullen in de Site Explorer, kom je erachter dat de pagina nog eens 13 ‘referring domains’ heeft. Deze domeinen kan je ook allemaal bereiken met je nieuwe content.

3. Vind broken links in jouw niche

Dit is de tactiek die de meeste mensen gebruiken om mogelijkheden te vinden om broken links te vervangen voor zijn of haar backlinks.

Hier is het algemene proces:

  1. gebruik Google om pagina’s in jouw niche te vinden;
  2. Schraap deze zoekresultaten bij elkaar;
  3. schraap alle uitgaande links van elke geschraapte pagina bij elkaar;
  4. controleer de HTTP-status voor elke pagina (je zoekt natuurlijk naar 404’s);
  5. gebruik Ahrefs (of een vergelijkbare tool) om te zien welke pagina’s de meeste inkomende links hebben.

Oké; laten we dit stap voor stap doornemen.

Om pagina’s in jouw niche te vinden, gebruikt je Google-termen als:

Je zou dan al deze Google zoekresultaten bij elkaar moeten schrapen met zoiets als Scrapebox of een andere tool.

Dan zou je de uitgaande links van al die pagina’s ook moeten pakken. Je zou hiervoor Screaming Frog of Scrapebox kunnen gebruiken. Beide applicaties controleren de HTTP-status voor elke uitgaande link, zodat je gemakkelijk 404’s kunt identificeren. De laatste stap zou zijn om je lijst met 404’s in de Ahrefs Batch Analysis-tool te plakken om de beste mogelijkheden voor te vinden voor het vervangen van broken links.

Je zou dan hetzelfde proces doorlopen als gewoonlijk:

  1. de content repliceren of vervangen (als je nog niet iets soortgelijks hebt);
  2. neem contact op met alle sites die linken naar de kapotte bron en stel je link voor als vervanging.

Dit proces werkt, maar het kan erg tijdrovend zijn.

3 simpele tips voor een succesvolle ”broken linkbuilding” outreach

In dit stadium zou je een spreadsheet moeten hebben vol met potentiële mogelijkheden voor het vervangen van broken links. Maar je werk is nog niet gedaan; je moet nog steeds contact opnemen en die links vervangen. Dat betekent het doen van ‘e-mail outreach’. Het goede nieuws? Broken linkbuilding outreach is geen rocket science.

Hier is het basisproces:

  1. de contactgegevens vinden van de site waarnaar je contact opneemt;
  2. stuur ze een e-mail om hen op de hoogte te stellen van de broken link op hun site (en stel je link voor als vervanging in het proces).

Maar zoals bij alle vormen van e-mailbereik, is er een dunne lijn tussen bereik en ‘spambereik’. Hieronder vind je drie eenvoudige outreach-tips om je op het goede spoor te houden bij het uitvoeren van broken link-outreach:

1. Wees niet lui; doe je best om de juiste personen te bereiken

Dit is wat de meeste mensen doen zodra ze een lijst met potentiële klanten met een broken link hebben:

  1. upload de lijst met prospects naar hun outreach-software (bijv.  Buzzstream / Pitchbox /etc.);
  2. laat de software e-mailadressen voor alle sites bij elkaar schrapen;
  3. druk op “verzenden”.

Serieus, dit is de reden waarom zoveel mensen falen met broken linkbuilding. Dit is NIET de juiste manier om broken linkbuilding te doen. Je moet ervoor zorgen dat je de juiste persoon bereikt.

Stel je ziet dat een bedrijf/website twee e-mailadressen heeft voor vragen en klachten. Denk je dat het zinvol is om een ​​van deze e-mailadressen te bereiken met informatie over een broken link? Waarschijnlijk niet. Het zou veel logischer zijn om contact op te nemen met de eigenaar. Zoek zijn of haar e-mail op (dit is waarschijnlijk niet heel moeilijk te vinden) en stuur hem of haar een bericht.

Maar je moet niet altijd contact opnemen met de eigenaar van het bedrijf .

Dit is alleen geschikt voor:

  1. kleine bedrijven waar de oprichter actief de blog beheert;
  2. individuele bloggers.

Als je bijvoorbeeld een groot bedrijf op de hoogte wilt stellen van een broken link, zou het nauwelijks zin hebben om contact op te nemen met de eigenaar.

2. Houd het kort en krachtig (wees nooit opdringerig)

Jouw e-mail voor het bereiken van een broken link moet altijd:

  1. de ontvanger bij naam aanspreken;
  2. de broken link vermelden;
  3. precies de broken link aanwijzen;
  4. een geschikte vervanging voorstellen;
  5. uitleggen waarom het een geschikte vervanging is (optioneel).

Vertel de persoon gewoon over een broken link en stel een vervanging voor – dat is alles. Zeg NOOIT dingen als, “vervang de gebroken link door deze link”, of “je moet deze vervangen door deze link omdat het de beste link is die er is en je doelgroep zal hier ook blij mee zijn.”

Niemand vindt het leuk om te horen wat hij moet doen!

3. Stuur altijd 1-2 ”follow-ups”

Geen antwoord ontvangen op je oorspronkelijke outreach-e-mail?

Stuur een vervolg.

Wees niet opdringerig; herinner de ontvanger gewoon aan het probleem. Je zou verbaasd zijn hoe effectief follow-ups kunnen zijn. In feite is de follow-up vaak verantwoordelijk voor meer vervangende backlinks dan de oorspronkelijke outreach-e-mail. Maar voer deze stappen niet vaker dan 1-2 keer door. Dat is namelijk een trefzekere manier om uiteindelijk als spam te worden gerapporteerd en je e-mailadres (of het hele domein) op de zwarte lijst te krijgen.

Tot slot

Broken linkbuilding is verre van dood – het werkt nog steeds erg goed.

Is het proces enigszins tijdrovend?  Jazeker. Kan het proces worden gestroomlijnd en eenvoudiger worden gemaakt?  Absoluut! Je kunt zelfs een assistent inhuren om e-mailadressen voor je te vinden en het proces nog verder te versnellen. Maar hier is nog een laatste, superbelangrijk advies:

Je moet er ALTIJD voor zorgen dat jouw suggestie voor een vervangende link echt een goede vervanging is voor de broken link.

Als online marketing bureau geven wij de tip mee om op deze manier aan broken linkbuilding te doen. Wanneer je dit proces zo uitvoert als hierboven uitgelegd, zal jouw slagingspercentage drastisch toenemen en zal je broken linkbuilding niet meer als tijdsverspilling zien.

Bron: https://ahrefs.com/blog/broken-link-building/


De groeiversnellers voor het MKB