Facebook organische marketing: wat werkt in 2022

Zie je een daling in je organische Facebook-statistieken? Op zoek naar nieuwe manieren om je niet-betaalde Facebook-marketing te verbeteren?

Ontdek in dit artikel negen organische technieken die werken op ’s werelds grootste sociale platform.

Waarom organische Facebook-marketing er nog steeds toe doet

Veel marketeers en merken lijken machteloos te staan door het slinkende organische bereik waar Facebook bekend om staat te worden. Maar voordat je begint te denken dat Facebook volledig is overgestapt op betalen om te spelen, is het belangrijk om te onthouden wat Facebook is.

Facebook is, zelfs na meer dan 15 jaar, nog steeds het grootste social media netwerk ter wereld. Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers, van wie velen loyale, gewone gebruikers zijn die elke dag inloggen om tijd op het platform door te brengen, is Facebook ingebakken in hun routine.

Wie je publiek ook is, de kans is groot dat ze Facebook regelmatig hebben en gebruiken. Dat betekent dat je Facebook niet kunt negeren als het gaat om je organische social media marketing.

Een van de belangrijkste aspecten van Facebook, als platform, is dat het erg visueel is, net zoals Instagram een visueel platform is. Niet alleen reageren mensen vaker op visuele posts (zoals afbeeldingen en video’s), maar ook de algoritmen lijken zeker de voorkeur te geven aan visuele posts.

Daarom, als je een van die marketeers bent die nog steeds bidt dat de video zal verdwijnen, kunnen we je nogmaals vertellen dat dit waarschijnlijk niet snel zal gebeuren. Mensen houden ervan om informatie in een visueel formaat te consumeren, en video is een van de beste visuele formaten om informatie te leveren.

 

Als het gaat om organische marketing en bereik op Facebook, let dan op alle verschillende soorten inhoud die je kan publiceren. Een goed afgeronde content strategie maakt gebruik van meerdere, of zelfs alle, van dit soort content. Facebook heeft de neiging om de voorkeur te geven aan hun nieuwste functies en deze te pushen, maar je kunt de kracht achter sommige van de belangrijkste posttypen die al jaren bestaan, niet negeren.

Hier is een overzicht van de negen verschillende soorten berichten die u kunt overwegen om op uw Facebook-pagina te publiceren.

#1: Facebook-afbeeldingsberichten

Een van de meest populaire postformaten die je op Facebook kunt publiceren, zijn nog steeds afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen bestaan uit gegenereerde afbeeldingen en tekst die je maakt in grafische software of editors, of ze kunnen foto’s bevatten, of een combinatie daarvan. Een afbeeldingspost is ontworpen om op te vallen tussen de tekst die het grootste deel van de achtergrond op de Facebook-homefeed bedekt.

Een fout die veel marketeers maken als het om afbeeldingen gaat, is denken dat ze geen call-to-action (CTA) of een link met de afbeelding kunnen bevatten. Vaak plaatsen ze een CTA in de eerste opmerking. Het probleem met deze aanpak is echter dat als het bericht wordt gedeeld, de link op geen enkele manier meer aan de afbeelding wordt gekoppeld.

Dus hoewel je strategisch wil zijn over hoe vaak je je links gebruikt, wil je er ook zeker van zijn dat wanneer je ze gebruikt, ze zich op een plek bevinden die voor jou werkt.

Een ander belangrijk ding om te onthouden is dat de meeste gebruikers van sociale media de inhoud niet lezen. Ze bladeren door hun feeds op sociale media om iets te zoeken dat voor hen interessant is, dus je wilt dat jouw afbeelding het hele verhaal in één afbeelding overbrengt.

Dat betekent meestal een boeiende afbeelding samen met een meeslepende kop die in de afbeelding is ingebakken. Je kunt dan de tekst in jouw bijschrift gebruiken om een back-up te maken van alles in jouw afbeelding en deze aan te vullen.

Krijg deskundige social media marketing-training van de profs

Wilt je de concurrentie voor zijn of leren hoe u jouw strategie kunt diversifiëren?

Ook nu is social media marketing is erg belangrijk. Leer van tientallen van de meest vertrouwde experts uit de branche, wrijf over elle bogen met andere slimme marketeers en til uw marketing naar een hoger niveau door dit artikel.

#2: Facebook-verhalen

Verhalen lijken tegenwoordig overal te zijn, en bijna elk platform experimenteert met of leunt zwaar op hun eigen versie van verhalen. Facebook-verhalen zijn natuurlijk verticale afbeeldingen en video’s op volledig scherm die samenkomen om een verhaal aan je publiek te vertellen.

Met zoveel inhoud die er is, is het logisch om je verhaal op meerdere kanalen te posten, en Instagram en Facebook hebben dit een eenvoudig proces gemaakt. Bovendien, als je de Instagram Creator gebruikt, zullen veel van de stickers en functies die je kunt gebruiken van de Instagram Story Creator nog steeds worden bevestigd en werken zodra het verhaal op Facebook is gepost.

Een solide strategie is om ergens tussen de één en drie verhalen tegelijk te posten, zodat je altijd ten minste één verhaal actief hebt in een bepaalde periode van 24 uur. Dit zorgt ervoor dat jouw merk top of mind blijft en bovenaan de nieuws feed staat.

Verhalen worden ook steeds gemakkelijker te maken. Je kunt ze maken in de Facebook-app op desktop en mobiel en ze zelfs plannen in Business Suite op desktop en mobiel. En natuurlijk, als je toch liever de Instagram-verhaalbouwer gebruikt, kun je dat doen en je verhalen op die manier op Facebook cross-posten.

En tot nu toe is er geen manier om je Facebook-verhalen op je pagina op te slaan in de vorm van hoogtepunten, maar het platform is begonnen die uit te rollen naar persoonlijke tijdlijnen. Het is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat we dezelfde hoogtepunten op bedrijfspagina’s gaan zien.

Wat betreft het type inhoud waarop je je wilt concentreren voor verhalen, kan een goede mix van wat persoonlijkheidsinhoud en inhoud achter de schermen helpen bij het opbouwen en verdiepen van de relatie tussen jou en je publiek.

#3: Facebook-linkberichten

Nu voor het echte nieuws: linkberichten. Facebook-linkposts zijn alle berichten, of ze nu een afbeelding bevatten of niet, die een link in het bijschrift bevatten die verkeer naar een bepaalde plek leidt, of dat nu op Facebook of een andere website is. Dit is het berichttype waar de meeste marketeers en merken om geven, omdat het genereren van verkeer naar onze aanbiedingen de manier is waarop we onze bedrijven draaiende houden.

Soms is dit weer een gemiste kans omdat we allemaal weten dat Facebook mensen graag zo lang mogelijk op het platform houdt. Hierdoor hebben berichten die links bevatten de neiging om minder bereik en minder vertoningen te krijgen. Het is deze onderdrukking in de nieuws feed waar veel marketeers zich machteloos over voelen.

Ervaren marketeers willen een strategische campagne opzetten waarbij informatie op al hun platforms wordt verzameld, dus het is onredelijk om te denken dat je nooit een link op Facebook moet plaatsen.

Je wil echter strategisch omgaan met die links en ze spaarzaam gebruiken. Voor links naar externe nieuwsbronnen en bronnen die jouw publiek mogelijk interessant vindt, maar waarvoor je geen persoonlijke investering doet in het al dan niet klikken op de link, kun je de link naar beneden sturen met een langer bijschrift naar de plaats waar ze op de link meer weergeven moeten klikken voordat ze de link zelfs maar zien. Natuurlijk geeft het klikken op de link Meer weergeven daadwerkelijk betrokkenheid bij jouw bericht.

Aan de andere kant, als je midden in een lancering zit of een belangrijke aankondiging moet doen en je wilt dat mensen op die link klikken, dan wil je dat die link boven de vouw staat. Je wilt dat het wordt weergegeven en klik baar is voordat iemand op meer weergeven moet klikken.

Een andere optie is om te voorkomen dat Facebook de open grafiekinformatie gebruikt om je bericht te vullen wanneer je een link plaatst. Vooral bij blogposts en artikelen, als je de link in de post plaatst, haalt Facebook vaak het open grafische materiaal op, zoals de afbeelding om te delen. En het algoritme van Facebook classificeert dit als een linkpost, zelfs als er een afbeelding aan is gekoppeld.

Maar als je de afbeelding uploadt en vervolgens de link in het bijschrift plaatst, heeft Facebook geen kans om de open grafiekinformatie op te halen, wat betekent dat het een afbeeldingspost met een link wordt en een grotere kans maakt om gezien te worden in de algoritmen.

Onthoud dat je geen links naar elk afzonderlijk bericht of zelfs elke dag wilt delen. In feite is het een goede manier om het bereik van jouw pagina te verminderen door elke dag constant verkeer van Facebook weg te leiden, zelfs als het niet altijd verkeer naar jouw site is.

Ervaar social media marketing ‘world without the travel’

Stel je voor dat je leert van ’s werelds beste sociale marketingprofessionals zonder ooit je huis of kantoor te verlaten. Bezoek Social Media Marketing World virtueel met een On-Demand Ticket. Bekijk alle sessies, keynotes en workshops waar en wanneer je maar wilt! Je gaat naar huis met echte ideeën voor het opbouwen van een bedrijf zonder dat u te maken krijgt met de stress of reiskosten.

#4: Op tekst gebaseerde berichten met gegenereerde berichten met gegenereerde kleurrijke achtergronden

Facebook heeft een nieuw berichttype dat veel lijkt op een op tekst gebaseerd bericht, waarbij het bijschrift het bericht is en er niets bij hoort. Ze hebben nu echter de mogelijkheid om een achtergrond te genereren om die tekst te laten opvallen, zoals veel afbeeldingen doen.

Facebook-social-platformen

Je kunt zelfs je gegenereerde avatar van Facebook toevoegen aan sommige van deze achtergronden. Hoewel je misschien enigszins beperkt bent in welke achtergronden je kunt openen, is dit een goede optie als je op zoek bent naar iets dat snel en gemakkelijk te publiceren is. Hiermee kunt u de kleurrijke, scroll-stoppende aantrekkingskracht van een afbeelding met het doorzoekbare voordeel van tekst.

Deze op tekst gebaseerde berichten zijn vooral geweldig als je snelle betrokkenheidsberichten wilt plaatsen, zoals het invullen van de lege plekken of echte of valse berichten waarop je veel opmerkingen wilt hebben. Het bereik is vaak veel groter dan je normale op tekst gebaseerde berichten en zelfs verder dan je afbeeldingsberichten.

Houd er echter rekening mee dat als jouw tekst te lang is en zou resulteren in het genereren van een Meer weergeven-link, het er niet altijd goed uitziet wanneer het bericht wordt uitgevouwen om alle tekst te kunnen bevatten.

#5: Facebook-rollen

De meeste gebruikers zien nu tenminste Instagram-rollen op hun Facebook-feed – een carrouselblok van de weinige rollen waar ze doorheen kunnen scrollen. En Facebook rolt de functie ook langzaam uit om toegankelijker te zijn binnen zijn eigen app.

Vanaf nu is de Instagram Reels-app echter de robuustere bouwer waarmee je de trends kunt vinden die passen bij je bedrijf, de muziek en veel van de andere functies die je wilt gebruiken om je haspel te maken.

Als je geïnteresseerd bent in het plaatsen van rollen, maar de indruk hebt dat je trending-dansen of de populaire aanwijsgebaren moet doen om er iets uit te halen, is dat niet echt nodig. Je kunt heel succesvol zijn door een trend te nemen en er je eigen draai aan te geven of het te relateren aan je bedrijf op een manier die geen dansen omvat.

#6: Geüploade video

De volgende op de lijst met mogelijke berichtformaten die je op Facebook kunt publiceren, is de geüploade of vooraf opgenomen video. Dit is een video die je buiten de Facebook-app hebt opgenomen en bewerkt en vervolgens native naar Facebook hebt geüpload. Het is niet per se een video die blijft hangen nadat je klaar bent met het streamen van live video.

Interessant is dat lange video’s van 3 minuten of langer vaak beter presteren dan kortere video’s. En video’s die 5 minuten of langer duren, lijken het beste te presteren als het gaat om native geüploade video’s.

Je wil ervoor zorgen dat u een duidelijke CTA opneemt in de video zelf, evenals in het bijschrift dat bij de video hoort. Dit is om ervoor te zorgen, net als bij afbeeldingen, dat als de video veel wordt gedeeld, uw CTA en link ook worden gedeeld.

#7: Facebook live-video

Livevideo’s worden naar Facebook gestreamd en nadat ze zijn beëindigd, heb je de mogelijkheid om de livestream te verwijderen of als native video op Facebook te laten staan. Je kunt streamen met de native software van Facebook of een van de vele beschikbare apps van derden gebruiken.

Een van de voordelen van het gebruik van een app van derden voor livestreaming op Facebook is de mogelijkheid om uw betrokkenheid te vergroten door opmerkingen direct op het scherm weer te geven. Live video’s geven je de kans om in realtime contact te maken met en contact te maken met je publiek, wat eigenlijk een diepere verbinding is dan veel andere organische berichten.

En door met die opmerkingen te pronken, maak je de interactiviteit des te sterker.

Wat betreft het type inhoud dat u live wilt streamen, is een ding dat in veel niches lijkt te werken, nieuws uit de branche te nemen, met name iets dat gewoon breekt, en live te gaan met je gedachten erover. Dit biedt een nieuw perspectief voor uw publiek en stelt hen ook in staat om meer te weten te komen over wat het laatste nieuws ook is.

#8: Facebook live-audiokamers

De afgelopen maanden zijn er live audiokamers op Facebook uitgerold. Veel groepen op Facebook hebben deze functie al en een paar makers hebben deze ook op hun persoonlijke tijdlijnen.

Het voordeel van een live audioruimte is dat het een manier is om in realtime verbinding te maken, met een echte stem, maar zonder camera-klaar of in elkaar gezet of “presentabel” te hoeven zijn.

Een ding dat de afgelopen jaren heel duidelijk is gemaakt, is dat mensen verbinding willen boven inhoud. Ze tolereren en verdragen afbeeldingen en video’s die tegen hen praten, maar ze willen echt de kans krijgen om deel te nemen aan het gesprek en jou als merk of marketeer te benaderen en met je te praten. Live audio rooms bieden hen die kans.

Een ander duidelijk voordeel is dat zodra je jouw live audiokamer start, er een bericht op uw tijdlijn wordt gemaakt dat mensen in hun nieuws-feed kunnen zien, zodat mensen weten dat je online bent en beschikbaar bent om te chatten. Ze kunnen op dat moment de audiokamer binnenspringen of ervoor kiezen om een opmerking achter te laten, die je kunt zien als je teruggaat en de post buiten de kamer bezoekt.

#9: Podcasts op Facebook

Last but not least geeft Facebook podcasters een nieuw kanaal voor distributie en het bereiken van hun publiek.

Als je een bestaande podcast hebt, kun je deze verbinden met Facebook om door te spelen met de gebruikers ervan. Nogmaals, dit creëert een bericht daar in de Facebook-nieuwsfeed waarmee mensen je podcastaflevering kunnen vinden en beluisteren.

Bovendien blijft de podcast spelen, zelfs als je de Facebook-app neerlegt om voor iets anders te zorgen, zodat je niet meer op Facebook hoeft te zitten om naar je favoriete podcastafleveringen te luisteren.

Een van de grootste voordelen van het streamen van je podcast via Facebook is dat het je luisteraars de mogelijkheid geeft om hun favoriete fragmenten van je podcast op te slaan en te delen. Hierdoor kun je een nog groter publiek bereiken door waarde te bieden aan de mensen die al naar je podcast luisteren.

Bron: https://www.socialmediaexaminer.com/facebook-organic-marketing-what-works-in-2022/

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou