fbpx

Blog

Blijf op de hoogte bij Doelbewust!

Onze strategie voor jouw online groei ontdekken?

Ontvang vrijblijvend advies op maat

Google Analytics 4: de nieuwe mogelijkheden

Google heeft recent de nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd. Eigenlijk voelde we het allemaal al wel een beetje aan, maar nu is het zover: de 4e editie van Google Analytics is life (GA4)! De 4e nieuwe versie is vergelijkbaar met de App en Web property die al een jaar beschikbaar is. Wij bespreken de belangrijkste nieuwe features in dit artikel.

Je kan wel als het gaat om GA4 zeker speken over een grote verandering van Google Analytics. Google gaat geen energie meer steken in de huidige Universial Analytics, we zullen allemaal moeten leren werken met de nieuwe versie.

De grootste wijziging

Google Analytics meet gegevens. Dat weten we allemaal. Bijzonder is dat de grootste verandering in de nieuwe versie daar ook mee te maken heeft. Google verzameld user data uit cookies of je browserinstellingen en verwerkt deze gegevens in een tabel of grafiek.

Voor merendeel van de websites zijn deze grafieken en tabellen ideaal. Voor mobiele apps is dit niet meer de beste manier om een bezoekerservaring te meten. Wat betekende dat de vorige versie niet altijd de beste cijfers gaf. In GA4 wordt dit aangepakt. Simpelweg omdat mobiele apps en single pages sites op een andere manier gegevens moeten verzamelen.

Aantal ogen niet langer meer belangrijk door event-driven datamodel

In de nieuwe GA4 worden paginaviews en sessions los van elkaar gekoppeld. Hierdoor is het aantal ogen niet meer zo belangrijk. Bezoekers die leiden tot conversie of interacties zijn nu belangrijker geworden. Hier zullen een hele hoop marketeers heel blij mee zijn.

Slimmere inzichten

In en door de gegevenstrends kan Google Analytics marketeers nu wijzen op belangrijke trends. Google maakt dit mogelijk door de bestaande machine learning-modellen.

Google Analytics kan nu websitegegevens gebruiken om producten te selecteren waar de vraag naar stijgt vanwege nieuwe klantbehoeften. Dit kan marketeers helpen met het voorspellen van toekomstige acties van klanten.

Met de nieuwe voorspellende statistieken wordt het voor marketeers bijvoorbeeld duidelijk hoe veel geld ze kunnen verdienen aan een bepaalde groep mensen, een doelgroep dus. Marketeers kunnen daarna aangepaste doelgroepen aanmaken om klantgroepen te bereiken met een hogere waarde.

Oftewel, welke doelgroep en campagne zou voor jou het meest interessant zijn? Zo kan je nu zelf bezoekers automatisch groeperen in interesse. Welke klanten keren waarschijnlijk terug binnen 7 dagen en bij wie is dat vrij onwaarschijnlijk.

Het bouncepercentage stopt

Grote kans dat als jij op engagement meet je het bouncepercentage daarin mee neemt. In de nieuwe versie van Google Analytics wordt deze vervangen door engaged sessions. Maar niet iedere bezoeker voldoet nog aan de voorwaarden die daar bij passen.

Zo moeten bezoekers de website minimaal 10 seconden op de voorgrond open hebben gezet en ze hebben minimaal twee screenviews events uitgevoerd.

We kunnen dus allemaal dag zeggen tegen het heen en weer klikken naar andere pagina’s. het bouncepercentage is officieel geen onderdeel meer van Google Analytics.

Gegevensstreams

Heb jij zowel een website als een app. Je kunt nu de data aan elkaar koppelen en zo dus precies zien of jouw campagnes wel echt goed werken.

Gratis analysehub

In de analysehub kan je rapporten vinden met al jouw statistieken. Je kunt hier ook de segmentanalyserapporten en gebruikersacquisitierapporten  vinden. In het rapporten staat duidelijk weergegeven welke kanalen zorgen voor nieuwe klanten. De betrokkenheids- en retentierapporten kunnen dan weer gebruikt worden om te begrijpen welke acties deze klanten ondernemen. Blijven ze bijvoorbeeld nog even op een website rondsurfen na een conversie of zijn ze meteen weg?

We zullen zelf aan de slag moeten

Google levert nooit gebruiksaanwijzingen bij dit soort updates. Gewoon lekker aan de slag gaan dus en ontdekken wat de nieuwe GA4 te bieden heeft.

Wil je meer weten over Google en online marketing? Kijk nog even rond op ons blog. Daar staan ontzettend leuke artikelen over alles wat met online marketing te maken heeft!

Online marketing tips ontvangen in je mailbox?

Onze laatste blogs

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)