fbpx Menu

De eerste stappen om via Google Maps vindbaar te worden

Voor bedrijven die zich richten op een specifieke regio zijn er verschillende manieren om een bedrijf op te laten vallen binnen de markt. Het merendeel van de potentiële klanten gebruikt Google om bedrijven bij hen in de buurt te vinden als zij op zoek zijn naar een product of dienst. Wist je dat 80 procent van gebruikers die een lokale zoekopdracht doet, resulteert in een conversie?

Maar wat is de beste manier om jouw bedrijf bij deze gebruikers in de kijker te spelen? Het antwoord is simpel: met behulp van Google Maps.

Online marketing gericht op Google Maps

Online marketing via Google Maps voor jouw bedrijf doe je door de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf via Google Maps te vergroten. De eerste stap hiervoor is je huidige Google Maps presentatie te optimaliseren.

Zoek je naar lokale bedrijven bij jou in de buurt, dan zie je vaak zoekresultaten die er als volgt uitzien:

Google maps vindbaarheid

Met online marketing via Google Maps kun je een aantal strategieën uitvoeren om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in de top 3 komt te staan van de lokale zoekresultaten.

Vraag een gratis online marketing scan aan

Waarom is het belangrijk om online marketing uit te voeren voor Google Maps?

De reden dat iedere lokale ondernemer zich zou moeten richten op Google Maps is eenvoudig: potentiële online vindbaarheid. Het is geen geheim dat Google de meeste populaire zoekmachine is. Hoe zit het dan precies met Google Maps? Volgens onderzoek gebruikt bijna 70 procent van alle gebruikers Google Maps regelmatig. Bovendien wordt er van uitgegaan dat steeds meer van de 3,5 miljard zoekopdrachten op Google de gebruiker een lokale zoekintentie heeft. Volgens Google geeft 83 procent van de gebruikers die een winkel bezochten aan dat zij eerst op Google op zoek gingen naar lokale zoekresultaten voordat zij langs gingen bij de betreffende winkel.

Kortom, een bedrijf dat tegenwoordig graag goed online vindbaar wil zijn, richt zich tevens op Google Maps. Daarom wordt er bij Doelbewust Online Marketing een deel van de SEO-uren besteed aan online vindbaarheid binnen Google Maps naast de organische positie van onze klanten.

Voordat je in Google Maps een goede positie behaalt, is het van belang dat je een Google My Business account aanmaakt en optimaliseert.

Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis platform van Google waar lokale bedrijven een profiel kunnen aanmaken die getoond wordt op via verschillende kanalen van Google. 

Om in aanmerking te komen voor een Google My Business account moet je persoonlijk contact kunnen maken met klanten tijdens de openingstijden die je zelf instelt. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een schoenenwinkel hebt waar gebruikers langs kunnen komen of je biedt als schilder een service aan je klanten aan en gaat bij hen langs.

Op een Google My Business profiel staat meestal de volgende informatie:

  • Bedrijfsnaam
  • Omschrijving van het bedrijf
  • Reviews
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Website
  • De branche waarin je werkzaam bent
  • De regio waarop je je richt
  • Openingstijden
  • Producten en/of diensten
  • Foto’s

En nog veel meer informatie, afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent. Het doel van het aanmaken van een profiel op Google My Business is je online vindbaarheid en je positie in de zoekmachine verbeteren, waardoor je meer bezoekers krijgt en je omzet vergroot.

Een Google My Business account aanmaken

Stap 1: bezoek de Google My Business pagina.

Ga naar deze pagina van Google My Business. Klik op de blauwe knop “Nu beheren”. Let op: zorg ervoor dat je bent ingelogd met het Google account waar je het mee wilt beheren.

Stap 2: maak je bedrijfsprofiel aan.

Maak je profiel aan en vermeld alle bedrijfsgegevens. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de richtlijnen van Google voordat je een bedrijfsprofiel aanmaakt. Als je een nepprofiel of een profiel die als spam kan worden gezien aanmaakt, is dat niet alleen een vervelende gebruikerservaring voor potentiële klanten, ook riskeer je hiermee dat je een straf krijgt van Google.

Stap 3: voeg zoveel mogelijk relevante informatie voor je bedrijf toe

Bekijk de eerder genoemde lijst met informatie die vermeld is in dit artikel en voeg zoveel mogelijk punten toe. Maak gebruik van dit gratis platform om alle mogelijke informatie weer te geven. Let op dat je geen categorieën gebruikt die niet van toepassing zijn op jouw bedrijf. Zorg ervoor dat alle informatie up-to-date is en overeenkomt met de bedrijfsgegevens op je website.

Stap 4: verifieer je profiel

  • Heb je een nieuw bedrijf toegevoegd, dan moet je je adres verifiëren. Hiervoor wordt er een brief gestuurd naar je bedrijfsadres. 
  • Ga je een bedrijfsprofiel beheren dat al een bestaand profiel is binnen Google My Business dan kun je je bedrijfsprofiel verifiëren via een code die je per mail of op je telefoon ontvangt.

Stap 5: gefeliciteerd met je bedrijfsprofiel! 

Dat was een eitje, toch? Je bent helemaal klaar om aan de slag te gaan met Google Maps!

Factoren voor je positie in Google Maps

Het is belangrijk van te voren duidelijk te hebben wat de factoren zijn die van invloed zijn op je positie binnen Google Maps, voordat je een goede positie kunt behalen. Als je eenmaal begrijpt hoe dit werkt is Google Maps heel eenvoudig.
Je kunt op de website van Moz de factoren die van invloed zijn bekijken via de volgende link: https://moz.com/local-search-ranking-factors. In dit artikel gaan we in op de meest belangrijke punten.

In principe zijn er 8 factoren die bijdragen aan het behalen van een goede positie binnen de lokale zoekresultaten van Google Maps. 

  1. Je bedrijfsprofiel van Google My Business
  2. Links
  3. Reviews
  4. On-page factoren
  5. Citaten
  6. Gedrag van de bezoeker
  7. Hoe persoonlijk je website is
  8. Social media

Het is belangrijk je te realiseren dat het algoritme voor lokale zoekresultaten anders werkt dan het algoritme dat Google gebruikt voor het weergeven van organische zoekresultaten. Het verschil wordt goed uitgelegd door SEO-goeroe Joy Hawkins in dit artikel: https://moz.com/blog/how-does-the-local-algorithm-work

Het algoritme van Google voor lokale zoekresultaten wordt gebaseerd op de 8 factoren die hierboven zijn genoemd. Daarnaast wordt jouw positie in deze zoekresultaten gebaseerd aan de hand van drie hoofdfactoren:

  • Afstand: Hoe ver is jouw bedrijf verwijderd van de internetgebruiker die op dat moment een zoekopdracht uitvoert?
  • Onderscheidende waarde: hoe populair is jouw bedrijf of hoeveel autoriteit heeft jouw bedrijf in de omgeving?
  • Relevantie: in hoeverre komt jouw bedrijf overeen met de zoekopdracht van de gebruiker?

Nu je in de basis weet hoe het algoritme werkt en welke factoren erop van invloed zijn, is het tijd om de specifieke manieren te bespreken om je Google My Business profiel te optimaliseren. Hierdoor verbetert je positie op Google Maps.

Optimalisatie voor Google Maps

Een goede start van je optimalisatie is om nog eens te controleren of alle bedrijfsinformatie die je hebt ingevuld goed is ingevuld. Kijk goed na of je alle diensten hebt genoemd die je aanbiedt en die goed hebt omschreven. Lees het artikel van SEO specialist Sherri Bonelli om na te gaan of je je Google My Business profiel goed hebt geoptimaliseerd: https://moz.com/blog/how-to-optimize-your-google-my-business-listing

In dit artikel nemen we de drie factoren onder de loep die op korte termijn de meeste invloed hebben op je positie op Google Maps.

1. Verzamel meer reviews

Reviews blijven een van de meeste belangrijke factoren voor je positie op Google Maps. En dat geldt niet alleen voor je positie. Ook voor je websitebezoekers bieden reviews een meerwaarde omdat ze de verwachtingen van bezoekers beïnvloeden en jouw product of dienst beter helpen te verkopen nog voordat gebruiker je website hebben bezocht. 

Reviews geven gebruikers een betere gebruikerservaring. Ruim 82 procent leest reviews, dus je kunt je wel voorstellen dat ze van belang zijn. 

Google begrijpt de wens van klanten om reviews te lezen voordat ze een winkel bezoeken of gaan geloven in een merk. Daarom maken ze onderdeel uit van het algoritme voor lokale zoekresultaten. Daarbij gaat het niet enkel om de website die de meeste reviews heeft. Ook de volgende aspecten neemt Google mee:

  • Of een review is voorzien van tekst naast het aantal sterren
  • De gekozen woorden die gebruikt zijn in de review
  • Het gemiddelde cijfer aan de hand van de sterren van alle reviews
  • De consistentie van de reviews
  • Het gevoel dat alle reviews bij een bedrijf oproepen.

Als bedrijfseigenaar is het dus belangrijk om je klanten te vragen om een review, om zo een review profiel op te bouwen. Hierbij is het ook belangrijk om te reageren op de bezoekers die een review geven. Vraag ook niet te snel om een review. Wacht hiermee tot bezoekers de gelegenheid hebben gehad om je product of diensten te ervaren.

2. Verzamel lokale links

Links zijn nog steeds een van de belangrijkste factoren die invloed hebben op de positie in de zoekmachine: ook voor je positie in Google Maps. Let daarbij op dat juist links van lokale bedrijven / websites bijdragen aan je relevantie als lokaal bedrijf. Denk daarbij eens met welke lokale bedrijven je allemaal samenwerkt en vraag of ze een link willen opnemen op hun website naar jouw bedrijfswebsite, bijvoorbeeld in ruil voor een testimonial of review van jou over hen. Hoe zet je dit op?

  • Maak een lijst met bedrijven die gelden als aanvulling op jouw bedrijf (geen concurrentie zijn)
  • Schrijf een artikel en bedenk hoe je deze bedrijven kunt opnemen in dit artikel.

Als voorbeeld: je hebt een bedrijf dat tapijt en vloerkleden verkoopt. Schrijf een artikel hoe een tapijt het interieur opvrolijkt en vraag bedrijven die als aanvulling op jouw producten of ze willen bijdragen aan het artikel. Denk hierbij aan schilders, meubelmakers en schoonmakers. 

3. Ontdek de spam in de lijst met bedrijven op Google Maps

Het laatste punt in de optimalisatie voor je Google Maps positie is meer een tactisch punt. Dit omdat je probeert om concurrerende bedrijven die vals spelen om hoger in de lijst met lokale bedrijven te komen, te laten verwijderen. Bekijk het volgende voorbeeld:

Op het eerste gezicht lijken deze bedrijven echt te zijn. Duik je wat dieper in de materie, dan zie je al snel dat sommige nep zijn. Een van deze bedrijven heeft geen website en een ander bedrijf maakt gebruik van nep reviews en een nep adres. Bij Google kun je per bedrijfsprofiel aangeven of je het bedrijfsprofiel aan wilt vullen of wilt laten verwijderen. Mocht Google hier geen gehoor aan geven, lees dan dit artikel voor nog veel meer tips over spam op Google Maps: https://www.sterlingsky.ca/ultimate-guide-fighting-spam-google-maps/

Gratis online marketing scan aanvragen

Bron: https://moz.com/blog/beginner-guide-google-maps-ranking

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)