Google Optimize

Google Optimize is een gratis tool van Google. Met deze tool kun je verschillende tests uitvoeren op je website. Zo kun je de resultaten van twee verschillende versies van jouw website meten. Door op basis van deze tests keuzes te maken, optimaliseer je jouw website aan de hand van de data die uit de tests is gekomen. Deze tool is bijvoorbeeld ideaal voor het verhogen van het conversiepercentage van jouw website.

Tests via Google Optimize

Je kunt verschillende tests uitvoeren met Google Optimize. Zo is het mogelijk om splittests van pagina’s en onderdelen van pagina’s uit te voeren. Tevens kun je A/B tests op je pagina’s uitvoeren om het winstpercentage te verhogen van je website. Bovendien is het een tool die (in tegenstelling tot andere tools voor A/B testen) geïntegreerd kan worden met Google Analytics. Dat heeft als groot voordeel dat testdoelen eenvoudig kunnen worden ingesteld. Tot slot kun je ook kiezen voor multivariate testen en redirect-testen.

Personalisatie is er met name op het gebied van content. Omdat niet al je bezoekers hetzelfde zijn kun je aan de hand van demografische kenmerken en het gedrag van de bezoeker content maken die perfect op de bezoeker aansluit.

Voordelen van de betaalde variant

Kies je voor de uitgebreide betaalde versie van Google Optimize dan heb je meer mogelijkheden. Met name het aantal testen dat je kunt doen is hoger, want bij de gratis variant is er een beperking. Bijvoorbeeld:

  • je kunt meer testen tegelijk draaien;
  • je kunt meer multivariate testen doen;
  • je hebt de mogelijkheid meer dan 30 metrics toe te passen (met terugwerkende kracht);
  • je kunt de doelgroep bepalen via Google Analytics waarop het experiment wordt getest in de betaalde versie. Overigens kun je wel andere targeting technieken gebruiken via Google Optimize om je te richten op de juiste bezoekers.

Het enige nadeel van Google Optimize is dat je een test slechts via één account kunt beheren. Kortom, Google Optimize is een absolute aanrader om een keer uit te proberen. Het kost je immers niks.

Rapportage resultaten

Als je een experiment hebt opgezet, ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten. Let op dat je een experiment ten minste twee weken laat lopen voordat je de resultaten gaat bekijken en interpreteren. Er zijn drie rapport-tabbladen. Het eerste tabblad toont de winnaar van het experiment. Het tweede tabblad toont hoe elke variatie het heeft gedaan ten opzichte van je gestelde doelen. Ten slotte toont het derde tabblad meer gedetailleerde informatie zoals de verbetering ten opzichte van de originele website, de waarschijnlijkheid dat een testvariant een hogere conversie oplevert dan de originele website en de waarschijnlijkheid dat een van de varianten beter is dan alle andere varianten.

Meer weten over websites?

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen met het maken van een website? Bel ons op 0318 – 240 240 of ga naar contact.  

Contact opnemen

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »