De lancering van de Google Page Experience Update

In het kader van onze kernwaarde ‘gedreven door kennis’, één van de vijf pijlers van Doelbewust, introduceren wij vanaf deze woensdag ‘Wijsheid Woensdag’. Elke woensdag delen wij een blog over de laatste ontwikkelingen binnen de online marketing. Deze week in ‘Wijsheid Woensdag’: De Google Page Experience Update.

De Google Page Experience Update gaat van start in mei. Maar wat is het? En wat heb jij er als gebruiker aan? In deze blog vind je dit allemaal.  De Google Page Experience gaat over de ervaring die een gebruiker heeft met een webpagina. Op basis van een aantal factoren geeft Google zoekresultaten een nieuwe rank. Onder deze factoren vallen: Mobielvriendelijkheid, de snelheid van het laden van een website, de juiste beveiliging met HTTPS en of er elementen zijn die storen.

Core Web Vitals

Naast deze factoren zijn ook de ‘Core Web Vitals’ belangrijk om in acht te nemen. Dit zijn statistieken die Google ook gaan gebruiken om te ranken. Hier vallen drie punten onder:

  • LCP; deze meet het laden van website. Een goede score wordt behaald als de grootste content van de site binnen 2,5 seconden is geladen.
  • FID; deze meet de interactiviteit. Voor een goede score moet ervoor worden gezorgd dat de gebruiker van de website binnen honderd milliseconden iets heeft gedaan binnen de website. Dit kan bijvoorbeeld het klikken van een link zijn.
  • CLS; Deze meet de visuele stabiliteit. Om een goede score te behalen, moet ervoor worden gezorgd dat de score onder 0.1 blijft. De score stijgt als er op elk moment een element van frame verplaatst.

Om ervoor te zorgen dat deze drie statistieken het aanbevolen doel halen, is het belangrijk om 75 verschillende apparaten te gebruiken om te testen. Het beste hiervoor is om te testen met mobiele en desktop apparaten. Deze tests kan je zelf uitvoeren, door bijvoorbeeld met kennissen te delen.

Mobielvriendelijk

Naast deze Core Web Vitals is het dus ook belangrijk om een website te hebben die mobielvriendelijk is. Mensen gebruiken steeds vaker mobiele apparaten voor het internet. In 2019 werd door 88 procent van de Nederlanders de mobiele telefoon of smartphone gebruikt om te internetten. Via de mobielvriendelijke test van Google kun je kijken of jouw site voldoet aan de eisen.

Beveiligingsproblemen

Ook een hele belangrijke voor de Google Page Experience Update is het ervoor zorgen dat er geen problemen in de beveiliging zijn. Hier valt bijvoorbeeld malware onder. Jouw site kan geïnfecteerd zijn door een hacker. Met bepaalde software kan deze hacker gebruikers van jouw website schaden.  

Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor een HTTPS-verbinding. Deze verbinding zorgt ervoor dat de informatie die je verzendt en ontvangt via deze site, privé is. Het is als het ware een soort certificaat aan Google dat deze site veilig is

Intrusive Interstitials

Als laatste is er het begrip ‘Intrusive interstitials’. Dit zijn bepaalde advertenties die het onmogelijk maken om websites op mobiele apparaten te bekijken. Deze advertenties worden als opdringerig ervaren, en dat heeft een negatief effect voor het ranken van jouw pagina. De juiste inhoud kan visueel worden verduisterd. 

Wil je op de hoogte blijven van belangrijke mededelingen, online marketing tips en andere leuke berichten van Doelbewust? Volg ons dan alvast op 1 van je favoriete social media kanalen:

Bron: Google.com

 

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Rating
4.4
Based on 40 reviews

GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou