Google Search Console

Wie de prestaties van zijn website wil meten en optimaliseren, kan niet zonder Google Search Console. Als SEO bureau regio Nijmegen doen wij niet anders dan prestaties meten en optimaliseren, dus wij kunnen ook niet zonder Search Console. Hier vind je tools en rapporten om problemen te detecteren, prestaties te meten en om je website meer te laten opvallen in de organische zoekresultaten van Google.

https://www.youtube.com/watch?v=ONr5Z7VhNFI

Wat kan ik uit Search Console halen?

Je vraagt je misschien af welke informatie je nu precies uit Search Console kunt halen. De tool is handig ingedeeld in verschillende tabjes. Hieronder leggen we ze een voor een uit.

Overzicht

Het tabje “overzicht” is als het ware de homepage. Hier vind je, zoals het tabje al doet vermoeden, een overzicht van de belangrijkste prestaties en meldingen. Vanaf dit tabje kun je rapporten openen voor “prestaties”, “dekking” en verschillende “optimalisaties”.

In de bovenste grafiek zie je de prestaties van de afgelopen 3 maanden. Dit is het aantal klikken dat jouw website per dag heeft ontvangen uit de organische zoekresultaten van Google.

In de middelste grafiek staat het aantal pagina’s dat door Google is geïndexeerd. Ook staat hier het aantal pagina’s met fouten. Als je dit tabje opent, vind je meer specifieke informatie over de fouten op je website. Hierover later meer.

Onderaan de pagina staat een rapport over de verschillende optimalisaties van de website. Ook hier worden fouten weergegeven, die je kunt bekijken door het rapport te openen.

Prestaties

Bij “prestaties” kun je zien hoe jouw website de afgelopen tijd heeft gepresteerd. Standaard staat deze grafiek ingesteld op de afgelopen 3 maanden, maar dit kun je naar wens aanpassen.

In de grafiek kun je 4 gegevens weergeven:

  • Totaal aantal klikken
  • Totaal aantal vertoningen
  • Gemiddelde CTR (click-through-rate)
  • Gemiddelde positie

Vervolgens kun je de prestaties filteren op basis van zoekopdracht, pagina’s, land, apparaat, zoekopmaak en datum.

URL inspectie

Als je op het tabje “URL inspectie” klikt, wordt je doorgestuurd naar de URL zoekbalk bovenaan de pagina. Hier kun je informatie over de indexering van een bepaalde pagina opzoeken. Heb je laatst een nieuwe blogpost online gezet en wil je weten of Google hem al heeft opgepakt? Dan plak je de URL in de zoekbalk en wacht je tot Google met de resultaten komt. Is de pagina nog niet geïndexeerd? Dan kun je direct een indexatie verzoek indienen.

Hulp bij Google Search Console

Lukt het je niet om Google Search Console te installeren? Of heb je een andere vraag over de tool? Onze online marketing experts kunnen je helpen.

Contact opnemen

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »