Hoe bouw je geweldige backlinks in 2022 (9 bewezen strategieën)

Klaar om kwalitatieve backlinks te krijgen en de Google-ranking van je site te verbeteren? Geweldig! Dit bericht bevat 9 bewezen strategieën voor linkbuilding die op dit moment geweldig werken. Laten we beginnen!

1. Gebruik data om links van nieuwssites en blogs te krijgen.

Het is mogelijk om HARO te gebruiken, waardoor je een bron voor verslaggevers wordt. En dat is iets wat je zeker moet doen. Maar HARO brengt je in contact met journalisten die van tevoren features plannen. En wat doen journalisten nog meer? Zij brengen het nieuws natuurlijk! En het nieuws werkt niet volgens een vast schema. Dus… als er nieuws is met betrekking tot uw niche, is dat een enorme kans om vermeldingen en links op te pikken. Dit is wat je moet doen:

1. Houd het nieuws in de gaten voor nieuwe vermeldingen van de belangrijkste onderwerpen van uw site

De makkelijkste manier om dat te doen is door een Google alert of BuzzSumo Alert in te stellen.

2. Neem contact op met verslaggevers met toegevoegde waarde

Als je een link van een nieuwssite wilt krijgen, zul je wat werk moeten verzetten.

Je moet echte waarde bieden aan de verslaggever. En idealiter hun leven gemakkelijker maken.

Door te zeggen: “Ik zie dat je hierover hebt geschreven, ik heb er ook over geschreven.” wordt snel als spammer gemarkeerd.

Hoe bied je waarde? Hier zijn enkele ideeën:

  1. Geef ze een quote met persoonlijk inzicht uit jouw branche. Voeg je referenties toe.
  2. Bied unieke gegevens of statistieken aan.
  3. Bied een alternatieve take aan.
  4. Maak een infographic of aangepaste visual die ze in hun verhaal kunnen insluiten.

Welke kant je ook op gaat, er is één ding dat super belangrijk is…

Je moet snel handelen.

De krant van vandaag is de recycling van morgen. Dus idealiter wil je dezelfde dag nog contact opnemen met het nieuws.

Pro-tip:  maak een persoonlijke lijst met journalisten die verslag doen van jouw branche. Ping ze dan zodra je een verhaal ziet breken. Op die manier zou je ze kunnen benaderen terwijl ze nog werken aan een artikel voor publicatie.

2. Gebruik de wolkenkrabbertechniek

Ja, wolkenkrabber content is nog steeds mijn #1 go-to-tactiek voor het bouwen van hoogwaardige links.

Het beste gedeelte van de wolkenkrabbertechniek? Deze aanpak is super simpel. In feite is het zo eenvoudig dat ik het kan samenvatten in slechts 3 stappen:

  1. Zoek een populair stuk inhoud in jouw niche. Hint: populair = veel backlinks.
  2. Iets nog beter maken.
  3. Maak er reclame voor!

Daarom volgen hier een paar extra tips om je te helpen deze strategie te gebruiken.

Vind populaire inhoud

Je eerste aanspreekpunt is Google. Zoek een populair trefwoord in jouw niche, en het is een grote kans dat de pagina op #1 backlinks zal hebben die die #1 positie mogelijk maken.

Maar stel dat je niet zeker weet welk onderwerp het beste is voor het aantrekken van links. Is er een manier om het giswerk weg te nemen?

Ja.

Let op:  hiervoor heb je een account van Semrush of een andere SEO-tool nodig.)

Semrush en andere tools voor linkanalyse hebben een rapport met de naam “Best by links”. Dit toont je de meest gelinkte pagina’s op elke site.

Dus sluit de site van een concurrent aan, vind hun meest populaire pagina’s en je bent klaar. Makkelijk.

Maak iets (veel) beter

Een wolkenkrabber pagina gevonden? Super goed. Je volgende stap is om iets nog beters te creëren.

Maar…

… je pagina “een beetje” beter maken, zal het niet redden.

Als je echt die links wilt binnenhalen, moet je iets veel beter maken.

Ik probeer zelfs mijn wolkenkrabberinhoud 5-10x beter te maken dan de huidige toppagina.

Hoe doe ik het?

Eenvoudig. Ik zoek uit wat er ontbreekt. Vul dan die gaten in.

Hier zijn een paar tips uit mijn persoonlijke checklist:

  1. Gaat de ranking page dieper in op het onderwerp? Als dat niet het geval is, zorg ik ervoor dat ik alles benoem dat is overgeslagen op de pagina.
  2. Is de tekst van de ranking page zwaar? Als dat zo is, zal ik veel afbeeldingen van hoge kwaliteit in mijn bericht opnemen om het visueel aantrekkelijker te maken.
  3. Bevat de ranking page een video? Zo niet, dan voeg ik er een toe aan de mijne.
  4. Bevat de ranking page 10 tips? Dan maak ik er 20 van. Verdubbelen is een goed uitgangspunt.
  5. Bevat de rankiing page links naar gerelateerde bronnen? Zo niet, dan zorg ik ervoor dat de mijne dat wel doet.

Ik heb nog nooit een pagina gevonden die niet heel veel verbeterd kan worden met een beetje nadenken en moeite doen.

Een paar maanden geleden merkte ik bijvoorbeeld dat de meeste berichten over “hoe meer YouTube-abonnees te krijgen” waardeloos waren.

specifiek:

  • Ze zijn geschreven door mensen die geen succesvolle YouTube-kanalen hebben
  • Ze noemden verouderde strategieën, technieken en functies
  • Ze hadden geen afbeeldingen om je te laten zien hoe je elke strategie moest implementeren
  • Ze braken allemaal dezelfde vermoeide strategieën uit

Dus ik ging op pad om iets veel beters te creëren.

In tegenstelling tot de andere berichten die ik las, had mijn bericht:

  • Voorbeelden uit de praktijk van hoe ik de tips heb gebruikt om mijn kanaal te laten groeien
  • Nieuwe strategieën die je nergens anders kon vinden
  • Veel screenshots en visuals om de technieken gemakkelijk te begrijpen (en te gebruiken) te maken

Promoot het helemaal!

Het bereiken van mensen die je in jouw content inhoud hebt genoemd, is een goede plek om te beginnen met inhoudspromotie.

Daarnaast volgen hier nog enkele andere tips:

  1. Neem contact op met mensen die naar de pagina van je concurrent hebben gelinkt.
  2. Neem contact op met mensen die hebben gereageerd op de pagina van je concurrent.
  3. Neem contact op met mensen die de pagina van je concurrent op social media hebben gedeeld.
  4. Neem contact op met mensen die hebben gelinkt naar andere pagina’s in de top 10.

Bouw een grote prospectlijst op… en ga los!

3. Moving man methode 2.0

Heb je de” The Moving Man Method ” al gebruikt?

Zo ja, hier is nog een manier om kwaliteitslinks uit verouderde inhoud te halen.

(Moving Man-methode 2.0.)

Deze keer in plaats van ons te concentreren op bedrijven die een nieuwe naam hebben gekregen of een nieuwe naam hebben gekregen, gebruiken we verouderde  informatie.

Waarom? Want dingen veranderen!

Hier is een supersimpel voorbeeld.

Laten we zeggen dat we een pagina hadden die de populairste websites ter wereld rangschikte.

Enige tijd geleden heeft  YouTube Facebook ingehaald als de op één na meest bezochte website ter wereld .

En raad eens wat er gebeurde? Plots waren er een veel pagina’s die verouderde informatie bevatten:

Meer dan 11.000 om precies te zijn!

(En dat is nog maar één vraag…)

Dus we hebben nu een perfecte “in”.

We kunnen:

  1. Contact opnemen met sites met verouderde informatie.
  2. Ze laten weten dat het veranderd is.
  3. Ze wijzen naar onze eigen pagina als we er toch zijn!

Pro-tip:  als er onlangs iets is veranderd in jouw branche, gebruik dan de datumfunctie van Google om artikelen te vinden die vóór de wijziging zijn gepubliceerd.

4. Verdubbel effectieve inhoudsverdelingen

Als het gaat om het maken van inhoud die kwaliteitslinks zal aantrekken, vertrouw ik niet graag op giswerk. En jij ook niet denk ik.

Er zijn een aantal bewezen inhoudsformaten waar mensen graag naar linken:

  • Lijst posts
  • Quizzen
  • “Waarom” posts
  • “Hoe” posts
  • Infographics
  • Video’s

Dat gezegd hebbende, elke branche is anders. In jouw ruimte werken video’s misschien het beste. En voor anderen zijn het lijstberichten.

Dus ik raad aan om een paar verschillende formats uit te proberen… en dan te kijken wat voor jou het beste werkt.

Verdubbel dan die formats.

Pro tip:  Combineer twee of meer van deze formats tot één stuk. Hint: een “How To”-bericht in lijstformat, of een “Waarom”-bericht met een infographic of video zou voldoende zijn.

5. Podcast links bouwen

Een tijdje geleden was ik aan het kijken waar een van de sites in mijn niche hun backlinks vandaan haalde.

En ik merkte dat een groot deel van hun backlinks afkomstig waren van podcasts.

Dus besloot ik te gast te worden op zoveel podcasts als ik kon.

Daarna verscheen ik in anderhalf jaar op meer dan 50 podcasts.

Deze podcasts zorgden niet alleen voor serieus verkeer mijn kant op…

Maar ze resulteerden in super veel backlinks.

Dus:

Hoe vind je podcasts om door te gaan?

Maak eerst een foto van iemand in jouw niche die op veel podcasts zit. Plaats vervolgens hun headshot in Google reverse image search.

En je bent klaar.

6. Bronnenpagina linkbuilding

Wat is het doel van een bronnenpagina? Om te linken naar andere nuttige pagina’s!

En dat is de droom van een linkbuilder.

Het enige wat je hoeft te doen is:

  1. Vind ze.
  2. Zorg ervoor dat je iets hebt dat een link waard is.
  3. Uitreiken.

Ik zal eerlijk zijn:

Ze vinden is waarschijnlijk het moeilijkste. Dus hier zijn 10 geavanceerde Google-zoekopdrachten die zullen helpen:

  1. “{jouw keyword}” + inurl:resources
  2. “{jouw keyword}” + inurl:links
  3. “{jouw keyword}” + inurl:recommended
  4. “{jouw keyword}” + “topwebsites”
  5. ‘{jouw keyword}’   + ’topsites’
  6. “{jouw keyword}” + “aanbevolen websites”
  7. “{jouw keyword}” + “aanbevolen bronnen”
  8. “{jouw keyword}” + “verder lezen”
  9. “{jouw keyword}” + “aanbevolen om te lezen”
  10. “{jouw keyword}” + “handige sites”

Pro-tip: als je deze ronde omdraait, kan een goed samengestelde, superhandige bronnenpagina op jouw eigen site geweldig zijn voor het oppikken van kwaliteitslinks. Je kunt zelfs proberen contact op te nemen met andere bronnenpagina’s om te suggereren dat ze verwijzen naar jouw bronpagina. Klinkt een beetje als Inception… maar het werkt!

7. Niet gelinkte merkvermeldingen

Als iemand jouw merk in een artikel vermeldt, maar geen link opneemt, is dat een enorme kans.

Het enige wat je hoeft te doen is contact opnemen…

…en 9 van de 10 keer krijg je een link.

Ik raad aan om een waarschuwing voor je merknaam in te stellen.

Op die manier ontvang je een melding wanneer jouw bedrijf op internet wordt vermeld.

Pro tip:  Heb je een merktechniek zoals “The Moving Man Method”? Stel daar dan ook een alert voor in!

8. Geef je strategieën een naam

Gehoord van “The Moving Man Method” of “The Skyscraper Technique”?

Nou… beide termen zijn bedacht door ondergetekende

Dit betekent dat wanneer iemand over deze strategie schrijft…

…Ik weer een kwaliteitsbacklink krijg!

Kan jij hetzelfde doen?

Zeker! Alles wat je moet doen is:

  1. Bedenk een proces of strategie die uniek is voor jouw bedrijf.
  2. Geef het een pakkende naam.
  3. Schrijf erover!

En het is schrijven over het proces dat de sleutel is. Omdat je alleen links krijgt als:

  1. Je strategie super handig is
  2. Je kunt bewijzen dat het werkt.

Daarom is het handig om altijd praktijkvoorbeelden te laten zien wanneer je een nieuwe strategie of techniek onthult.

9. E-mail bereik in twee stappen

Een zachte benadering van de outreach kan vaak betere resultaten opleveren dan direct om een link vragen.

Pro-tip:  ik gebruik deze techniek ook voordat ik  een nieuw bericht lanceer. Ik zal contact opnemen met een potentiële klant en hen vertellen wat er gaat komen, en dan toestemming vragen om het hun kant op te sturen wanneer ik publiceer. Meestal is het antwoord een volmondig JA! Een beetje beleefdheid kent een lange weg in outreach.

Klaar om een aantal hoogwaardige backlinks te pakken?

Alle bovenstaande tactieken zijn beproefd en getest. Een andere manier om aan backlinks te komen is je linkbuilding uitbesteden aan een online marketing bureau. Overigens is linkbuilding niet de enige factor die de Google ranking bepaalt. Er zijn nog veel meer aspecten waaraan gedacht moet worden met zoekmachine optimalisatie.

Bonus:  ze zijn ook 100% white-hat. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je wordt geraakt door een Google-update. Overigens lees je hier hoe je omgaat met Google algoritme updates.

 

Bron: https://backlinko.com/build-awesome-backlinks

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »