Hoe bouw je succesvolle contentpijlers

Inhoudspijlers, ook wel pijlerpagina’s genoemd, zijn introducties op hoog niveau tot een onderwerp. Ze linken naar meer gedetailleerde bronnen over elk subonderwerp om een inhoudshub te vormen. Hier volgen enkele voordelen van het gebruik van een contenthub-strategie:
  • Betere organisatie  –  Pijlerpagina’s fungeren in wezen als een actueel knooppunt en stellen je in staat een onderwerp in detail te onderzoeken.
  • Meer betrokkenheid  – Lezers kunnen gemakkelijk gerelateerde inhoud vinden en meer consumeren.
  • Meer links  – Mensen linken vaak naar inhoudspijlers, omdat ze een goed startpunt zijn voor diegenen die meer willen weten over een onderwerp.

In deze handleiding leer je hoe je een inhoudspijler voor jouw website maakt.

HOE INHOUDSPILAREN TE CREËREN

1. VIND HET HOOFDONDERWERP OM EEN INHOUDSPIJLER ROND TE CREËREN

Pak een stoel, pen en papier (of laptop) en brainstorm vervolgens over ideeën voor inhoudelijke pijlers. Als je bekend bent met de niche, moet je aan veel onderwerpen denken. Ik ben bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar aan het breakdancen en ik kan veel onderwerpen bedenken voor pijlerpagina’s (bijvoorbeeld soorten krachtbewegingen, onmisbare stappen voor voetenwerk en meer). Als alternatief kun je ook de trefwoordenverkenner van Ahrefs gebruiken om ideeën te vinden. Voer gewoon een brede term in die verband houdt met je niche en ga naar het  rapport Matching terms  .

Rapport over overeenkomende termen, via Ahrefs' Keywords Explorer

Niet elke term zal hier echter een geschikt onderwerp zijn. Wat zou je willen zijn onderwerpen die:

  • Informatieve intentie hebben  – Mensen zijn op zoek naar informatie, niet om te kopen. Je kunt dit controleren door te Googlen op het onderwerp. Als de meeste resultaten blogposts, artikelen of andere hubs zijn, heeft het onderwerp waarschijnlijk informatieve bedoelingen.
  • Zorg voor potentieel voor zoekverkeer  – Kijk naar de  kolom Verkeerspotentieel (TP)  naast elk zoekwoord om het potentieel voor zoekverkeer te zien.
  • Zijn breed genoeg  – Het onderwerp mag niet zo smal zijn dat er geen subonderwerpen zijn om over te praten. En het mag niet zo breed zijn dat jouw pijlerpagina ook 50.000 woorden lang is. Zoek als algemene vuistregel naar onderwerpen met tussen de  vijf en twintig subonderwerpen.
Venn-diagram van hoe u het beste onderwerp voor uw inhoudspijler kiest

Laten we bijvoorbeeld het onderwerp “yogahoudingen” vergelijken met de criteria:

  • Heeft informatieve bedoelingen  – Bijna alle resultaten zijn blogposts.
  • Heeft potentieel voor zoekverkeer  : de TP van het onderwerp is 33.000 (alleen in de VS).
  • Is breed genoeg  – Er zijn mogelijk honderden yogahoudingen om te dekken. Maar als we ons beperken tot de “beste” voor beginners, zou er een mooi bereik moeten zijn voor een pijlerpagina.
SERP-overzicht voor de zoekopdracht "yoga poses", via Ahrefs' Keywords Explorer

Als je een yogasite bent, kan dit een fantastisch onderwerp zijn voor een contentpijler.

2. ZOEK UIT WAT JE IN JOUW INHOUDSPIJLER MOET BEHANDELEN

De sleutel hier is om subonderwerpen te kiezen die sterk gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp. Hier zijn een paar manieren om ze te vinden:

A. Vanuit jouw expertise

Als je een expert bent of bekend bent met de niche, heb je waarschijnlijk een idee van wat je moet behandelen. Als je bijvoorbeeld een yogaleraar bent, ken je waarschijnlijk al de verschillende soorten yogahoudingen die beginners eerst onder de knie moeten krijgen.

B. Controleer Wikipedia

Als jouw onderwerp op Wikipedia bestaat, is het een geweldige manier om subonderwerpen te vinden, aangezien alles al goed is georganiseerd. Wikipedia heeft bijvoorbeeld een pagina met de naam ‘Lijst met asana’s’, waar verschillende yogahoudingen in een tabel zijn gerangschikt:

Lijst met asana's, via Wikipedia

C. Bekijk online cursussen

Er zijn online cursussen voor bijna elk onderwerp en ze zijn meestal op een logische manier gestructureerd. Daarom zijn het ook goede plekken om naar relevante subonderwerpen te zoeken. Deze cursus over Udemy behandelt bijvoorbeeld de belangrijkste houdingen voor yoga:

Overzicht van een cursus over de belangrijkste houdingen van yoga, via Udemy

D. Analyseer de concurrentie

Aangezien het belangrijkste doel van een inhoudspijler is om te rangschikken voor het hoofdonderwerp, kun je de huidige pagina’s met de hoogste rangorde bekijken om te zien wat ze behandelen. De pagina met de hoogste ranking voor “yogahoudingen” heeft bijvoorbeeld al de essentiële houdingen voor beginners behandeld:

VeryWell's artikel over de beste yogahoudingen voor beginners

Aangezien de subonderwerpen netjes en hiërarchisch zijn geordend – H2s, H3s, H4s, enz. – is een goede manier om ze allemaal in één oogopslag te zien, door de SEO-werkbalk van Ahrefs te installeren en het  inhoudsrapport  te openen .

Inhoudsrapport voor VeryWell's artikel over de beste yogahoudingen voor beginners, via Ahrefs' SEO Toolbar
KANTTEKENING.

Dit is gewoon onderzoek voor je contentpijler. Je wilt er zeker van zijn dat je geen belangrijke subonderwerpen misloopt. Maar je probeert ook niet elk subonderwerp erin te persen. Gebruik je expertise en smaak om erachter te komen wat je op jouw pijlerpagina moet opnemen.

3. CREËER JE CONTENTPIJLER

Nu je onderzoek is gedaan, is het tijd om je inhoudspijler te creëren. Zie het als een ‘portaal’. Je doel is om lezers een startpunt te geven voor verdere ontdekking van het onderwerp. Houd het dus relatief licht. Je probeert niet alles over elk subonderwerp te zeggen. Je kunt trefwoorden gebruiken voor SEO, lees meer over hoe je zoekwoorden kunt vinden. Laat het aan je clusterpagina’s over om meer details te geven. Blijf bij wat mensen moeten weten. Onze beginnershandleiding voor SEO heeft bijvoorbeeld slechts een inleiding van één zin voor elk hoofdstuk:

Ahrefs' beginnershandleiding voor SEO

Als je het budget hebt, overweeg dan om een ontwerp op maat te maken voor je contentpijler. Dit hebben we voor onszelf gedaan. Een goed ontwerp maakt het voor lezers niet alleen gemakkelijker om inhoud te consumeren, maar het valt ook op tussen andere handleidingen, hopelijk leidend tot meer shares, links en verkeer. Maar als je nu geen aangepast ontwerp kunt veroorloven, hoef je geen zorgen te maken. Je hebt geen geweldig ontwerp nodig om bruikbare inhoudspijlers te maken. Bekijk de pijlerpagina van Zapier over werken op afstand – het is eigenlijk tekst:

De pijlerpagina van Zapier over werken op afstand

4. MAAK JOUW CLUSTERPAGINA’S

Ook al is een inhoudspijler een op zichzelf staande pagina, het is bijna nutteloos zonder de ondersteunende clusterpagina’s. Dus als je klaar bent met de hoofdpijlerpagina, is het tijd om de rest van de hub te maken. Met de opgemaakte subonderwerpen weet je al wat je moet maken. Het is gewoon een kwestie van uitvoeren. Maar het zal tijd kosten. Bekijk deze video om te leren hoe je inhoud voor jouw clusterpagina’s maakt:

Als je bestaande inhoudsstukken hebt die in de ‘hub’ passen, koppel ze dan eenvoudig aan elkaar.

5. PROMOOT UW INHOUDSPIJLER

Wacht niet tot de inhoudspijler ontdekt is – promoot deze proactief en laat het mensen weten. Hier zijn een paar tactieken die je kunt gebruiken:

  • Deel het met je publiek  – e-maillijst, sociale-media-accounts, enz. Deel het waar je ook een volgeling hebt.
  • Zorg dat het wordt opgenomen in nieuwsbrieven  – Er zouden veel nieuwsbrieven moeten zijn die zijn gewijd aan het samenstellen van de beste inhoud in je niche. Vind de e-mails van deze nieuwsbriefschrijvers en pitch je inhoudspijler voor opname.
  • Deel het op community’s  – Als je een actief lid bent van community’s (Facebook-groepen, Slack, Discord, Reddit, forums), deel je contentpijler met hen.
  • Bouw links  – Links zijn een belangrijke Google ranking factor. Dus als je wilt dat jouw inhoudspijler hoog scoort, moet je links bouwen. Lees deze handleiding van begin tot eind over hoe je links naar jouw pijlerpagina kunt maken.

Bron: https://ahrefs.com/blog/content-pillars/

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »