Hoe het analyseren van zoekgegevens je besluitvorming kan verbeteren

Zoekgegevens bieden marketeers een schat aan inzichten. Op SMX Next laat Matt Colebourne zien hoe je deze informatie kunt gebruiken om betere zakelijke beslissingen te nemen. Net als een fysieke marktplaats, heeft de online zoekomgeving zowel succesvolle bedrijven als bedrijven die geen grip krijgen. Matt Colebourne, CEO van Searchmetrics, gebruikte de analogie van een “winkelstraat” – het belangrijkste gebied van commercieel of winkelen – om de huidige staat van zoekmarketing te beschrijven in zijn presentatie op SMX Next .

“Net zoals je de winnaars en de verliezers hebt in de fysieke ruimte, heb je hetzelfde in de digitale ruimte; pagina twee van Google of een andere zoekmachine is in wezen de ‘achterstraat’,’ zei hij. “Daar zal een stuk minder publiek terechtkomen.”

Marketeers gebruiken al lang zoekgegevens om hun inhoud te optimaliseren. Optimalisatie van je landingspagina’s is cruciaal voor je SEO. Maar velen slagen er niet in om diezelfde inzichten toe te passen om beslissingen te nemen die van invloed zijn op het lange spel.

“Veel bedrijven maken met hun SEO de fout om veel te snel te optimaliseren voor groei”, zegt Colebourne. “Ze hebben genoegen genomen met hun huidige productassortiment en hun vraag wordt: ‘Hoe kunnen we de verkoop optimaliseren van wat we hebben?’ Terwijl de vragen die ze zouden moeten stellen zijn: ‘Wat zijn de verkopen die we zouden kunnen hebben? Hoeveel van onze doelmarkt hebben we nu?’”

Elke dag verwerkt Google meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten, wat marketeers een schat aan gegevens oplevert. Hier zijn drie redenen waarom het analyseren van deze zoekgegevens de besluitvormingsprocessen van marketeers verbetert.

Zoekgegevens laten zien waar uw groei vandaan komt

“Momenteel is ongeveer 15% van de zoektermen die elke maand op Google verschijnen nieuw”, zegt Colebourne, “Dus dat begint je een idee te geven van het tempo van de verandering waarmee we te maken hebben. We zien trends komen en gaan in maanden, en in sommige gevallen zelfs weken. En daar moeten we als bedrijven op inspelen.”

Veel organisaties besteden te veel energie aan het stimuleren van groei, terwijl ze verwaarlozen om te bepalen waar die groei vandaan komt. En in dit digitale tijdperk is de kans groot dat veel ervan afkomstig is van zoeken. Deze gegevens bieden marketeers waardevolle inzichten, vooral die met betrekking tot hun branchesegment.

“Je moet begrijpen hoe je branche en categorie is gestructureerd en de juiste vragen stellen”, zei hij. “Als je bijvoorbeeld speciale sportschoenen verkoopt, heeft het weinig zin om jezelf te vergelijken met Nike of vergelijkbare bedrijven die veel meer bereik hebben, maar misschien niet de leider zijn in bepaalde segmenten.”

Het helpt bij het aanpakken van uw belangrijkste besluitvormingsuitdagingen

Gegevens, met name  zoekgegevens, zouden deel moeten uitmaken van het belangrijkste besluitvormingsproces van elk bedrijf. Om te laten zien hoe vaak merken het gebruiken, benadrukte Colebourne een onderzoek van Alpha (nu Feedback Loop) waarin 300 managers werden gevraagd hoe ze beslissingen namen.

“De vraag die ze stelden was: ‘Hoe belangrijk of onbelangrijk is het voor u om gegevens te gebruiken om beslissingen te nemen?'”, aldus Colebourne. “En ik denk dat niemand verrast zal zijn door de resultaten – 91% vindt data gestuurde besluitvorming belangrijk. . . Maar het uitvloeisel van deze vraag was: ‘Hoe vaak of niet vaak gebruikt u dat?’”

Het antwoord was slechts 58%.

data om keuzes te maken

 

Het is duidelijk dat het niet voldoende is om te weten dat zoekgegevens waardevol zijn om succesvol te zijn – marketeers moeten deze inzichten van zoekers gebruiken om betere zakelijke beslissingen te nemen. Anders lopen ze een goede bron van verkeersinzichten mis.

“65% van alle e-commercesessies begint met een Google-zoekopdracht”, zegt Colebourne. “Ik zou zeggen dat het een goede bron is voor besluitvorming. Het is een enorme sample set, helemaal up-to-date, en het wordt continu vernieuwd.”

Zoekgegevens geven u meer consumentencontext

“Die [zoek-]gegevens – verstandig beheerd en verwerkt – kunnen u de doelmarkt laten zien en u voorzien van de vraag van de consument”, zei Colebourne. “Het kan je laten zien of de markt groeit of krimpt.

Door zoekgegevens te analyseren, kunnen marketeers een duidelijker beeld krijgen van hun consumenten, vooral voor die groepen die ze nog niet hebben bereikt. Door na te gaan waar mensen naar zoeken, hoe vaak ze zoeken en hoe uw concurrenten de uitdaging aangaan, kan het nemen van  beslissingen een stuk eenvoudiger worden.

Maar meer dan dat, marketeers moeten naar de markt als geheel kijken en zoekgegevens gebruiken om de besluitvorming te informeren.

“We zijn allemaal erg gefocust op trefwoorden en rankings en al deze goede dingen die we weten te beheren,” zei Colebourne. “Maar wat we moeten doen, is verder gaan dan dat en niet alleen kijken naar wat we hebben of wat concurrenten hebben, maar naar de totaliteit van de markt.”

Meer weten over wat de online marketing wereld inhoudt? Lees dan snel onze blogs. Daarnaast is Doelbewust ook dé online marketing partij voor SEO Ede.

Bron: https://searchengineland.com/how-analyzing-search-data-can-improve-your-decision-making-378693

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »