Hoe stem je content SEO strategieën feilloos op elkaar af? | Doelbewust

Hoe je een contentmarketing- en SEO-strategie kunt laten samenwerken

Je herkent al de waarde van het gebruik van content om nieuwe prospects aan te trekken en loyale klanten te behouden. En, zoals de meesten van ons, heb je je contentstrategie waarschijnlijk gebaseerd op de leidende principes van zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Maar in de hyperconcurrerende contentmarketingomgeving van vandaag is het niet langer voldoende om uw inhoud te perfectioneren vanuit een SEO-oogpunt om uw doelgroep te bereiken en waardevolle leads te genereren. Als je de aandacht op je merk wilt houden, is het essentieel om uw inhoudsstrategie opnieuw te evalueren om waarde te leveren die verder gaat dan zoekwoorden en social media-fragmenten.

In dit artikel leer je waarom slimme marketeers zich niet alleen op SEO moeten concentreren. Je zal ook manieren ontdekken om uw contentmarketingstrategie een kickstart te geven, zodat deze inspeelt op de ware contentvoorkeuren van uw klanten.

Blijf lezen om te leren hoe je  een datagestuurde contentstrategie ontwikkelt waarmee je jouw concurrentie voorblijft.

Belangrijkste leerpunten:

  • Een succesvolle marketingstrategie combineert de kracht van SEO en content.
  • Contentmarketing die gebruikmaakt van data zal jouw doelgroep nog meer aantrekken, betrekken en converteren.
  • Om meer impact te hebben, moet je inhoud gemakkelijk deelbaar en doorzoekbaar zijn.

DE WAARDE VAN HET COMBINEREN VAN JE SEO- EN CONTENTSTRATEGIEËN

Volgens recente gegevens begint 68% van het traceerbare websiteverkeer met een zoekopdracht. SEO is een strategie die zich richt op het optimaliseren van de inhoud die op uw website wordt gepubliceerd, zodat deze hoger scoort op organische zoekresultatenpagina’s (SERP’s) en helpt bij het opbouwen van de domeinautoriteit van je merk.

In theorie geldt dat hoe hoger je inhoud op een SERP staat, hoe groter de kans dat nieuwe prospects op de links klikken die naar je website leiden, waar ze als klant kunnen converteren. Maar aangezien zoekalgoritmen voortdurend in ontwikkeling zijn, ben je genoodzaakt om je SEO-strategie voortdurend bij te werken om ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de nieuwste criteria van Google. Dit betekent dat het bouwen van je contentstrategie rond SEO-overwegingen alleen nooit de meest praktische of kosteneffectieve langetermijnoplossing zal zijn.

Aan de andere kant richt contentmarketing zich op het ontwikkelen van hoogwaardige inhoud die je doelgroepen aanspreekt en hen waardevolle informatie geeft over jouw merk, jouw producten of diensten en andere relevante onderwerpen waar zij om geven. Met een succesvolle contentstrategie kan je vertrouwen opbouwen en geloofwaardige autoriteit opbouwen in je branche. Als potentiële klanten je inhoud niet kunnen vinden wanneer ze zoeken, gaan je inspanningen voor creatieve ontwikkeling natuurlijk verloren.

Om ervoor te zorgen dat de SEO- en contentmarketingstrategieën die je aan het bouwen bent, elkaar aanvullen, volgen hier een paar stappen die je  moet nemen:

  • Begrijp je doelgroep: door de uitdagingen, behoeften en interesses van je ideale prospect te onderzoeken, zorgt je ervoor dat je inhoud aan de juiste mensen wordt weergegeven wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren.
  • Voer trefwoordonderzoek uit: door de juiste trefwoorden te vinden om in je inhoud te gebruiken, kun je hoger in de zoekresultaten komen en meer van de mensen bereiken die je target.
  • Ontwikkel meer informatieve inhoud: door relevante inhoud voor jouw klanten te creëren, verbetert u je betrokkenheid, rangschikking en algehele autoriteit. Wat nog belangrijker is, het kan je helpen om je te onderscheiden van je concurrenten.

 

 


Onthoud: het gaat niet om het kiezen van contentmarketing boven SEO. In plaats van de tactieken als afzonderlijk te beschouwen, is het belangrijk om een ​​holistische benadering te volgen waarbij SEO en inhoud parallel kunnen samenwerken, waardoor meer betrokkenheid en conversies worden gestimuleerd.

 

GEBRUIK DE JUISTE GEGEVENS OM STERKERE INHOUD TE MAKEN

Ja, SEO speelt een cruciale rol bij het succes van de inhoud. Maar als het gaat om je algehele marketingstrategie, gaat het oude gezegde, ‘content is king’, waar. Industrieonderzoek ondersteunt dit. Zo zegt 82% van de marketeers in het brancherapport van HubSpot voor 2021 dat ze actief contentmarketing gebruiken. Het maken van alleen inhoud is echter niet voldoende om ervoor te zorgen dat je een hoog rendement op jouw investering in inhoud behaalt.

Een sleutel om succesvoller te worden met je strategie voor contentontwikkeling, is door gegevens te gebruiken om de voorkeuren van je publiek te begrijpen, zowel binnen je branche als in het grotere contentlandschap.

Tegenwoordig zijn er geavanceerde platforms en tools die AI en machine learning gebruiken om gegevens te analyseren die verder gaan dan SEO-resultaten. Contrend is bijvoorbeeld een SaaS-contentmarketingplatform dat naar meer dan 20 verschillende gegevensbronnen kijkt om de beste tonen, stijlen, afbeeldingen en formaten van inhoud te leren en aan te bevelen die jouw doelgroep wil consumeren.

Met deze diepere, geconcentreerde data-inzichten kun je een contentstrategie ontwikkelen die ervoor zorgt dat je content creëert die betrouwbaarder converteert en de best mogelijke ROI oplevert. Zo blijven video’s, blogs en e-books steeds populairder worden vanwege hun verteerbare karakter. Maar misschien geeft je doelgroep er juist de voorkeur aan om met een andere vorm van inhoud bezig te zijn – iets wat je alleen weet als je de juiste gegevens bij de hand heeft.

Video's, blogs en eBooks zijn de primaire inhoudsindelingen

Sommige soorten inhoud zijn misschien populairder, maar zullen ze beter presteren dan andere?

MAAK INHOUD VOOR KLANTEN, NIET VOOR ZOEKMACHINES

Dit betekent niet dat je jouw SEO-strategie op de schop moet nemen en je alleen moet concentreren op het maken van inhoud. Je moet je concentreren op het laten werken van contentmarketing naast SEO. Hier zijn een paar redenen waarom:

Waardevolle inhoud beantwoordt vragen en lost problemen op
Ten eerste zijn technische SEO-aspecten zoals koppen, alt-attributen en URL-structuur essentieel voor het onderhouden van een geoptimaliseerde en doorzoekbare website. Maar of je nu nummer één of nummer 21 bent in de zoekresultaten, technische SEO houdt iemand niet betrokken zodra ze jouw website bereiken. Het kan zelfs leiden tot een hoger bouncepercentage als je inhoud niet aan de verwachtingen van jouw bezoekers voldoet.

Gebruik binnen je inhoud je lijst met gerichte zoekwoorden en vergelijkbare relevante zoektermen om zoekmachines op natuurlijke wijze te laten weten dat jouw website goed aansluit bij de oorspronkelijke zoekintentie.

Hoewel ‘kwaliteit’-inhoud geen nieuw concept is voor marketeers, gaat het veel verder dan trefwoorden als het gaat om het voldoen aan de behoeften van jouw klanten:

  • De inhoud moet volledig origineel zijn en unieke informatie bieden die alleen je merk kan delen, wat een uitstekende gelegenheid is om thought leadership te benutten.
  • Meestal komt een gebruiker op de inhoud omdat ze op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Zorg ervoor dat je bruikbare tips en inzichten in je inhoud opneemt om hen te helpen hun oorspronkelijke vraag op te lossen.
  • Om je inhoud de ‘koninklijke status’ te laten bereiken, moet deze op zichzelf staan ​​als een altijd groene bron.

Hoe meer je klantgerichte inhoud ontwikkelt en geloofwaardigheid opbouwt, hoe meer backlinks en brancheautoriteit je verdient. Het is een win-win!

Deelbare inhoud op sociale media helpt jouw ​​merk te rangschikken
Jouw publiek gebruikt internet en sociale media om antwoorden te vinden, relaties op te bouwen en inhoud te delen. Zelfs als SEO je voor je publiek brengt, is dit geen garantie dat ze je leuk zullen vinden of je inhoud willen delen met anderen in hun digitale sociale kringen. Hoewel sociale aandelen niet rechtstreeks van invloed zijn op jouw Google-rangschikking, verschijnen sociale profielen doorgaans hoog in de zoekresultaten, waardoor zoekmachines en potentiële klanten weten dat je boeiende inhoud levert die een klik waard is.

Het ontwikkelen van blogs is een topprioriteit voor 53% van de marketeers, waarschijnlijk omdat deze inhoud in hoge mate deelbaar en geoptimaliseerd kan worden. Om meer deelbare inhoud te maken en ervoor te zorgen dat je sociale profielen hoger in de zoekresultaten verschijnen, moet je inhoud:

  • Ontlok een emotionele reactie van lezers
  • Laat prospects zichzelf zien in jouw materiaal
  • Houd verband met trending onderwerpen in jouw branche om relevant te blijven
  • Geef nuttig advies, oplossingen en antwoorden
  • Presenteer informatie in visueel aantrekkelijke formaten, zoals infographics

Infographics genereren de meeste aandelen op sociale media

Sommige soorten inhoud zijn meer deelbaar dan andere.

Structureer inhoud om betrokkenheid en conversies te stimuleren
Met de juiste SEO-strategie heb je het potentieel om vrijwel onbeperkte hoeveelheden verkeer naar je website te leiden. Al die websitebezoekers dragen echter niets bij aan je bedrijfsresultaten als ze niet worden omgezet in klanten.

Het is essentieel om te overwegen hoe je SEO en contentmarketing je verkooptrechter zullen beïnvloeden. Om je pijplijn te vullen met gekwalificeerde leads, moet je de inhoud structureren met deze drie componenten in gedachten:

  • Gebruik on- en off-page SEO om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep je  in de zoekresultaten kan vinden.
  • Bouw vertrouwen op bij jouw prospects door middel van hoogwaardige inhoud van hoge kwaliteit die jouw merk positioneert als een duidelijke thought leader.
  • Stimuleer conversies door leads te helpen zich meer verbonden te voelen met jouw merk.

Hoewel SEO je helpt de eerste stap te zetten, heb je ook impactvolle contentmarketing nodig die je publiek aanspreekt en hen verder in je trechter naar conversie brengt.

GEEF JE CONTENTSTRATEGIE EEN KICKSTART OM JE BEDRIJF OP TE SCHALEN

In plaats van te vertrouwen op traditionele meetinstrumenten voor contentmarketing, zoals SEO en sociaal luisteren, moet je contentstrategie worden opgebouwd uit gegevens die een compleet beeld geven van de contentvoorkeuren van je publiek. Het op de juiste manier toepassen van de juiste gegevens om je doelgroepen aan te trekken, te betrekken en te converteren, is niet alleen een aanvulling op jouw SEO-strategie en -doelen, maar verhoogt ook je ROI.

Hoewel je nooit controle hebt over de rangschikkingsfactoren van de zoekmachine, helpt Doelbewust je een contentmarketingstrategie op te bouwen waarmee je betekenisvolle relaties met jouw doelgroep kunt opbouwen en de geloofwaardigheid van je branche kunt vergroten.

Bron: https://contentmarketinginstitute.com/articles/content-marketing-seo-strategies

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou