fbpx Menu

Hoe verhoog ik de autoriteit van mijn domein?

Korte versie: raak niet geobsedeerd door je Domein Autoriteit (DA). Domein Autoriteit kan goed gebruikt worden om jouw algemene autoriteit (vooral je totale link equity) te vergelijken met die die van andere websites om te zien waar je mee kan concurreren. Trek links aan die meer verkeer genereren en je zal zowel je Domein Autoriteit als je ranking zien verbeteren.

Tenzij je onder, op of ergens in de buurt van een steen hebt geleefd, weet je dat Moz recentelijk veel tijd, onderzoek en geld heeft geïnvesteerd in een nieuw en verbeterde Domein Autoriteit. Mensen die Domein Autoriteit (DA) gebruiken willen natuurlijk hun score zien verbeteren, en dit is iets wat ik vaak heb proberen te ontwijken, want net als iedere andere meet factor kan DA verkeerd gebruikt worden wanneer het in de verkeerde context of juist in een isolement wordt geplaatst. 

Ik wilde een ‘hoe te’ post maken, maar wat er nu komt is meer een veel gestelde vragen post…

Opmerking van de schrijver: Wil je je Domein Autoriteit checken? Gebruik Link Explorer om je DA, PA, en meer te checken. Je kunt ook je Domein Autoriteit metingen zien door MozBar, je Moz Pro campagnes en verschillende andere Moz tools te gebruiken.

WAAROM WIL JE JE DA VERBETEREN?

Dit klinkt misschien als een gekke vraag vanuit een medewerker van het bedrijf die Domein Autoriteit heeft gecreëerd, maar het is de belangrijkste vraag die ik jullie kan stellen. Wat je uiteindelijke doel? Domein Autoriteit is ontworpen om een indicator voor succes te zijn (daar komt later meer over), maar het zorgt zelf niet voor succes. DA wordt niet door Google gebruikt en heeft geen directe impact op je ranking. Je DA verbeteren om je DA te verbeteren is zinloze ijdelheid.

DUS, WIL IK DAN GEEN HOGE DA?

Ik begrijp de verwarring. Als ik Domein Autoriteit heel erg moest versimpelen, zou ik zeggen dat DA een indicator is van je algemene link equity. Ja, een hoge DA is beter dan een lage DA, en het is goed om te streven naar een hogere DA, maar een hoge DA is op zichzelf geen einddoel. 

DUS DA IS DAN NUTTELOOS?

Nee, maar je kunt het niet zomaar uit de context gebruiken. Onze Domein Autoriteit middelen pagina gaat in meet detail, maar het korte antwoord is dat DA erg goed is om je relatieve concurrentievermogen te begrijpen. Slimme SEO gaat niet over je middelen gebruiken om maar meer keywords toe te voegen, maar om te begrijpen waar je een realistische kans hebt om te concurreren. Weten dat je DA 48 is, is in een vacuüm nutteloos. Weten dat je DA 48 is en dat je concurrerende sites op je target vraag een DA hebben van 30 tot 48 kan extreem behulpzaam zijn. En als je weet dat de sites van je concurrenten een DA van meer dan 80 hebben kan je ook veel tijd en geld besparen. 

MAAR GOOGLE ZEGT DAT DA NIET ECHT IS!

Dit onderwerp is op zichzelf al een blog post (of elf) waard, maar ik ga het inkorten tot een paar punten. Ten eerste, Google’s officiële statement definieert de gebruikte termen vaak erg precies. Wat Google heeft gezegd niet te gebruiken is een domein-level autoriteit meting voor hun rankings. Oké, laten we daar eens naar kijken. Denk je dat een pagina met een lage domein autoriteit (laten we zeggen een DA van 25) even veel kans heeft om hoog te ranken dan een domein met een hoge autoriteit (DA van 75)? Natuurlijk niet, want ieder domein profiteert van hun opgetelde link equity die gedreven wordt door de links naar individuele pagina’s. Of je nou dat opgetelde effect in één meting meet of niet, het bestaat wel. 

Laat me een andere vraag stellen. Hoe meet je de competitiviteit van een nieuwe pagina die geen Page Authority (of PageRank of wat Google anders gebruikt) heeft? Deze vraag legt voor een groot deel uit waarom DA bestaat – om je te helpen te begrijpen hoe goed jij concurreren in keywords die je nog niet gekozen hebt en met content die je nog niet geschreven hebt.

SERIEUS, GEEF ME WAT TIPS!

Ik ga er van uit dat je al mijn waarschuwingen gelezen hebt en deze ook serieus neemt. Je wilt je Domein Autoriteit verbeteren omdat het de beste autoriteit meting is die je hebt, en autoriteit is over het algemeen een goed ding. Er zijn geen magische geheimen om de factoren die je DA drijven te verbeteren, maar hier zijn de belangrijkste punten: 

1. Krijg meer links met hoge autoriteit

Schokkend he? Ik weet het. Maar dit is wel waar. Links van sites en pagina’s met een hoge autoriteit dragen nog steeds een significante ranking kracht met zich mee en ze verbeteren zowel je Domein Autoriteit en je Page Authority. Zelfs als je ervoor kiest om je DA te negeren, weet je dat links met een hoge autoriteit goed zijn om te hebben. Er zijn duizenden posts en een aantal volledige romans (Nou oké, boeken – maar er is waarschijnlijk een roman en een film in de maak) geschreven over hoe je ze krijgt. 

2. Zorg dat je minder spam links hebt

Onze nieuwe DA score is al veel beter in het af doen van slechte links dan dat Google dat probeert te doen. Let wel op dat “slecht” niet per se links met lage autoriteit betekent. Het is heel normaal om een aantal links van lage autoriteit domeinen en pagina’s te hebben en in veel gevallen zijn ze vaak heel relevant en behulpzaam voor onderzoekers. Moz hun Spam Score is vrij complex, maar als mensen weten we intuïtief vaak wel dat we links met weinig relevantie en lage kwaliteit aan het achtervolgen zijn. Stop daarmee. 

3. Krijg meer links die verkeer genereren

Onze nieuwe DA score neemt ook mee of een link van een legitieme site met echt verkeer komt, omdat dat een sterk signaal van bruikbaarheid is. Of je DA nou vaak gebruikt of niet, je weet dat het hebben van links die meer verkeer genereren goed is, dat het relevantie impliceert en dat het je resultaten verbetert. Het is ook een goede reden om niet meer iedere link kosten nog moeite binnen te halen. Wat is het punt van een link die niemand gaat zien, die geen verkeer genereert en die waarschijnlijk door onze autoriteit meting en die van Google genegeerd gaat worden? 

JE KUNT ECHTE AUTORITEIT NIET FAKEN

Net als iedere meting die gebaseerd is op signalen die buiten onze controle liggen, is het theoretisch mogelijk om Domein Autoriteit te manipuleren. De vraag is: waarom? Als je je DA gebruikt om DA 10 links voor 1$, DA 20 links voor 2$ en DA 30 links voor 3$ te verkopen, stop dan alsjeblieft (en ja, dit ben ik bijna precies in verschillende email pitches tegen gekomen). Als je die links koopt, geef dan alsjeblieft dat geld uit aan iets nuttigs, zoals een lekkere sandwich. 


Doe het werk en bouw het soort autoriteit op dat door Moz metingen en Google wordt opgevangen. Het is op de korte termijn moeilijker, maar dividenden leveren je nog jaren geld op. Gebruik Domein Autoriteit om te begrijpen waar jij het beste kosteneffectief kan concurreren, zodat je een maximale return op je investering krijgt. Laat het niet weer gewoon een ijdelheid meting worden.

Contact opnemen

https://moz.com/blog/how-do-i-improve-my-domain-authority

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)