fbpx

Blog

Blijf op de hoogte bij Doelbewust!

Onze strategie voor jouw online groei ontdekken?

Ontvang vrijblijvend advies op maat

Hoe werkt SEO?

Search Engine Optimization (SEO) ontwikkelt en verandert constant. Ieder jaar worden bepaalde methoden door de SEO-gemeenschap als een ‘must-have tactiek’ bestempeld, terwijl andere methoden doormiddel van Google’s algoritme updates in de vergetelheid worden weggedrukt.

Hierom, wordt SEO door velen gezien als een eeuwig voortdurende strijd tussen zoekmachines en SEO experts die updates uit blijven vogelen om meer internet verkeer te creëren en om de Search Engine Results Pages (SERP) zichtbaarheid voor korte tijd te verbeteren.

Maar klopt die opvatting wel? En hoe werkt SEO precies?

In dit artikel zal ik mijn visie op het SEO landschap van vandaag geven, zal ik een aantal fundamentele principes waar zoekmachines zich aan houden noemen, zal ik mijn kennis van de werking van SEO delen, en zal ik uitleggen waarom het combineren en uitproberen van verschillende tactieken via ‘trial and error’ de enige manier is om je campagne succesvol te promoten.

Het huidige SEO landschap

Laten we voordat we in detail treden eerst eens met een breder perspectief kijken wat er nu binnen de SEO wereld gebeurt.

Als ja via google naar “inkomen financieel adviseur” zoekt, is dit wat je het eerste ziet:

zoekmachine resultaten pagina - advertentie

Dan zie je dit:

En dan zie je vaak nog vaak nog meer gerelateerd vragen, met het antwoord erbij. Je krijgt pas halverwege de pagina wat organische zoekresultaten te zien. Daarna zie je nog meer advertenties en meer gerelateerde zoektermen.

Dit is waar het op neer komt: Google en andere zoekmachines drukken de organische resultaten weg. Hoewel Google 10 organische resultaten laat zien, is de pagina ontworpen om de aandacht naar de advertenties, antwoordboxen en andere widgets te trekken.

Het is dan ook niet verrassend dat sinds 2015, de organische click-through-rate (CTR) met 37% gedaald is en er verwacht wordt dat die nog verder daalt. Omdat de competitie om organisch hoog geplaatst te worden sterker wordt, moeten SEO specialisten hun best doen om overeind te blijven in 2020.

Dit is waar het begrijpen welke principes nu werken je wellicht kan helpen – als je zelf uit kan vinden hoe je ze kunt combineren om je eigen website te verbeteren.

Fundamentele principes van SEO

1. Links zijn nog steeds belangrijk

Links waren vanaf het begin van SEO al enorm belangrijk en zijn nog steeds een van de meest betrouwbare indicatoren van de prestaties van een website op Google. Des te meer kwalitatief goede links je hebt, des te hoger je websites op de zoekmachine resultaten pagina kan komen.

Kort samengevat, backlinks zijn nog steeds fundamenteel in SEO. Het is dan ook zinvol om aan je links te werken als je aan SEO doet.

2. Relevante, geoptimaliseerde content wint

De links vs. Content vraag is een beetje als het kip of het ei dilemma. Je hebt content nodig om links te creëren, maar je content heeft links nodig om je websites ranking in de zoekresultaten te verbeteren en meer verkeer te genereren naar die content.

Het komt uiteindelijk op het volgende neer: links en content zijn het fundament van SEO. Als je op de eerste pagina van Google wil verschijnen moet je links hebben naar relevante en goede content.

Hier zijn wat dingen om in je achterhoofd te houden wanneer je content maakt:

  • Trefwoorden (keywords) zijn belangrijk voor de context. Trefwoorden zijn nog steeds erg belangrijk voor Google. Ze scannen een pagina niet meer op trefwoorden, maar ze analyseren nu de context en gerelateerde bijkomende trefwoorden die met een zoekopdracht matchen.
  • Titels, metabeschrijvingen, ALT attributes, H1 tags en URLs zijn nog steeds belangrijk. Voeg dus ook relevante trefwoorden toe in deze elementen.
  • Verhoog je expertise, autoriteit en vertrouwen. Lees een keer Google’s zoekkwaliteit richtlijnen om meer te weten te komen over content kwaliteit. Google zegt dat de hoeveelheid content die nodig is om een pagina goed te maken afhangt van het onderwerp en het doel van de pagina.

Kort samengevat, zorg dat je content van hoge kwaliteit maakt en deelt. Zorg dat alle content te begrijpen is voor mensen, maar ook optimaal gebruikt kan worden om data aan zoekmachines te voeren.

3. UX signalen hebben impact op SERPs

User experience (UX) speelt een grote rol in hoe je website het doet bij de zoekmachines. User experience hangt helaas wel van veel factoren af (website infrastructuur en layout, content, etc.) en is vaak moeilijk te meten.

Uitvinden op welke gebieden van UX je website het niet goed doet kan een pijnlijke ervaring zijn. Daarom zeggen sommige SEO experts dat ze er sowieso niets mee doen.

Maar, als je je SEO game wilt winnen in 2018, dan moet je je UX kunnen optimaliseren. Je kunt het ontwerp van je website (deels) uit handen geven, maar je moet wel het volgende doen:

  • Zorg dat je dwell time (tijd die iemand op je website doorbrengt) en CTR (click-thourgh-rate) hoog zijn, maar dat je bounce rate (percentage van mensen die je website verlaten zonder een andere pagina te openen) laag is. Hoewel deze factoren al lang bekend zijn en Google ze niet direct gebruikt voor hun ranking, kan het nooit kwaad om aan deze dingen te werken en kan het je prestaties zelf positief beïnvloeden.
  • Verbeter de architectuur van je website. Het belangrijkste is om het navigeren binnen de website te optimaliseren om te zorgen dat zoekmachines makkelijk door je site kunnen gaan, en dat gebruikers makkelijk kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn. Des te simpeler, des te beter.
  • Optimaliseer de snelheid. Ongeacht het platform, je website moet binnen 2 seconden kunnen laden. Beeldcompressie, code en structuur optimalisering en snellere servers zullen hierbij helpen.
  • Raadpleeg een UX professional om de klantreis te optimaliseren voor de bezoekersintentie. Omdat SEO zich heeft ontwikkeld en meer focust op de gebruikers, is het raadzaam om samen te werken met UX experts om de gebruiker een geweldige digitale ervaring te geven in alle stadia van hun zoektocht. In andere woorden, je moet je richten op conversies en verkoop, en niet alleen op online verkeer.

Samengevat, UX is essentieel geworden in de SEO.

Je focussen op de gebruiker zal in de toekomst misschien wel nog belangrijker worden (want Google wordt slimmer en slimmer en richt zich overduidelijk op de gebruiker) en je moet dus op z’n minst de basis hiervan begrijpen.

4. Mobiele SEO kan je maken of breken

Omdat Google vastbesloten is om hun ‘mobile-first index’ te gebruiken om zoekresultaten goed te weergeven op alle apparaten, wordt het tijd om je website geschikt te maken voor mobiele apparaten.

Hoewel die zet van Google logisch is (aangezien meer dan 50% van het wereldwijde internetverkeer op een mobiel apparaat is), is het niet makkelijk om één versie van je website te maken die gebruiksvriendelijk is op zowel een computer als een mobiel apparaat.

Allereerst zal je in ‘responsive design’ moeten inversteren omdat Google dat adviseert. Je zult je content moeten optimaliseren voor mobiele apparaten en desktop. Daarnaast moeten beide versies van je website snel en gemakkelijk te gebruiken zijn.

Wat dat allemaal betekent:

  • Optimaliseer je content voor mobiele gebruikers.
  • Verhoog je website snelheid.
  • Verbeter de mobiele gebruikersvriendelijkheid.

5. Voice Search is al een ding

Hoewel ik niet denk dat voice search SEO zal gaan revolutioneren in de nabije toekomst, lijken gebruikers er van te houden. Northstar Research achterhaalde dat 55% van de Amerikaanse tieners en 41% van de Amerikaanse volwassenen voice search gebruiken.

Volgens Google zijn meer dan 20% van alle mobiele zoekopdrachten voice searches. Dat gezegd hebbende, is het logisch om je voice search capaciteit nu te optimaliseren.

Je kunt met deze stappen beginnen:

  • Optimaliseer de content met natuurlijke taal (bijvoorbeeld door meer long-tail zoekwoorden te gebruiken die bij de intentie van de gebruikers passen).
  • Optimaliseer voor ‘featured snippets’ (Zoekresultaten in Google waarin een antwoord op de zoekopdracht wordt getoond. Deze staan meestal bovenin beeld.).
  • Maak een ‘veel gestelde vragen’ pagina aan

Dus, hoewel voice search optimalisatie nu nog geen must-have is, zijn gerelateerde verbeteringen wel handig en kunnen ze je helpen om hoger gerankt te worden in Google.

Combineer en experimenteer via ‘trial and error’

SEO succes komt vaak voort uit ‘trial and error’. De meeste dingen die hierboven beschreven staan kun je gebruiken om te combineren en ermee te experimenteren.

Helaas is er geen vaste handleiding voor SEO, want de regels en tactieken veranderen constant. Er is geen universele SEO formule; alleen via ‘trial and error’ kun je erachter komen welke methoden en tactieken wel en niet goed werken voor een bepaalde website, in een bepaalde niche en op een bepaald moment.

Het geheim van succes in SEO is simpel:

Je moet leren hoe je bepaalde methoden kunt combineren, er mee kunt experimenteren en dan de resultaten ervan te analyseren. Ook moet je in je achterhoofd houden dat al je werk misschien voor niets geweest kan zijn wanneer Google met een update komt, of wanneer jouw concurrenten een succesvollere strategie hebben gevonden.

In dit proces behoudt je de succesvolle tactieken, laat je onsuccesvolle tactieken achter en herhaal je dit constant. Zo wordt je telkens een stukje beter.

Je zult dus nooit een blijvende SEO strategie hebben. Strategieën kunnen voor een korte tijd goed helpen, maar kunnen een tijd later funest zijn. Want Google ontdekt het meestal vrij snel wanneer iemand een manier heeft gevonden om hun algoritme te beïnvloeden.

Conclusie

SEO is een multidimensionale wetenschap die nooit zal ophouden te veranderen. Alle SEO experts dromen ervan een magische formule te vinden die voor altijd SEO kan beïnvloeden, met duidelijke regels en concrete tactieken.

Helaas is SEO te ingewikkeld om in zo’n formule te passen. Hoewel er fundamentele principes en een aantal regels zijn, gaat het allemaal om uitvinden wat wel en wat niet werkt.

Als je dit in gedachten houdt en goed in de gaten houdt wat je (succesvolle) concurrenten doen, zal je ongetwijfeld succesvol worden in SEO. Dit is hoe SEO werkt, en zal blijven werken, totdat het compleet wordt overgedragen aan artificial intelligence.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/how-seo-works-exactly/243757/

Hulp nodig met SEO?

Weet je niet waar je moet beginnen, en kun je wel wat hulp van een SEO bureau gebruiken? Wij doen onder andere veel SEO in Ede, SEO Veenendaal en Zoekmachine optimalisatie Amersfoort.

Online marketing tips ontvangen in je mailbox?

Onze laatste blogs

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)