fbpx Menu

Invloed recente wijzigingen Google Ads voor je bedrijf

Met Google AdWords verschijnt uw advertentie boven de organische zoekresultaten op Google

Onlangs heeft Google het ontwerp van deze advertenties veranderd, op weg naar een meer natuurlijk ontwerp. Maar wat betekent deze verandering voor uw advertentiecampagnes en uw bedrijf? Om dit te achterhalen, vroegen we onze Google Premier Partner-geaccrediteerde digitale marketingmanager, Mitch Brown, wat hij van de verandering vond…

Hoe zijn Google-advertenties gewijzigd?

Google-advertenties zijn enigszins gewijzigd om meer op organische zoekresultaten te lijken.

In plaats van een felgroen ‘Ad’-blok naast de link, is het kader nu veranderd in een subtiele en minder opvallende groene omtrek.

Deze wijziging markeert de laatste in een lange rij advertentiestijlen sinds hun start. Te beginnen met een blauwe arcering en kleuren, Google heeft langzaam de schaduw rondom de advertenties gewijzigd en verwijderd, waardoor ze meer op organische zoekresultaten lijken.

Wat betekenen deze veranderingen voor uw bedrijf?

Met een subtieler ontwerp past Google AdWords nu naadloos in organische zoekresultaten. Hierdoor is de kans groter dat gebruikers het resultaat niet meteen als een advertentie herkennen doordat ze het verschil tussen de advertenties en de organische zoekresultaten niet opmerken.

Als gebruikers het niet als een advertentie herkennen, is er meer kans dat ze het vertrouwen en erop klikken.
Daarom kan deze gelijkenis met organische zoekresultaten meer klanten naar uw website leiden, uw verkeer vergroten en meer verkopen genereren.
Een nadeel van het ontwerp kan echter een toename zijn van uw totale PPC-uitgaven (Pay Per Click) wat invloed heeft op uw advertentiebudget en campagne.

Conclusie

Het is nog te vroeg om met enig vertrouwen te beoordelen wat deze subtiele verandering voor uw bedrijf betekent. Maar we denken dat dit uw advertentiecampagne ten goede komt.
Het is duidelijk dat Google op weg is naar een meer ‘pay to play’-model. Hierdoor wordt het veel moeilijker om vast te stellen wat een advertentie is en wat een organische vermelding is. Dit resulteert in een hogere klikfrequentie bij advertenties en minder betrokkenheid bij organische vermeldingen.

Google is ook overgeschakeld van het weergeven van advertenties aan de rechterkant van de pagina en het slechts drie advertenties tonen aan de bovenkant naar het nu tonen van vier advertenties boven aan de zoekresultaten en het verwijderen van de zij-advertenties, waardoor de organische resultaten verder naar beneden worden geduwd.

Hoewel dit de PPC-uitgaven kan verhogen, betekent het natuurlijkere ontwerp dat gebruikers het niet zo gemakkelijk als een advertentie zullen herkennen. Dit kan resulteren in een toename van klikken, verkeer en verkopen voor uw bedrijf.

Bron: Purpose Media, Mitchell Brown

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)