fbpx Menu

Zoekmachine optimalisatie succesfactoren

Er zijn drie belangrijke groepen in SEO-land.

  • On-the-page SEO
  • Off-the-page SEO
  • schendingen


Bron: http://seind.com/seotable
Copyright: Third Door Media

Binnen elke groep kunnen we subgroepen onderscheiden. Zoals in elk hoofdstuk van dit SEO-handboek duidelijk zal worden. Deze subgroepen bevatten één of meerdere individuele SEO factoren met een soortelijk gewicht of belang. Overtredingen, naast een groep op zichzelf, ook weergegeven onder de groep en subgroep waaraan ze verbonden zijn.

SEO factoren werken in altijd in combinatie met elkaar

Geen enkele SEO factor kan afzonderlijk de hoogte van je positie bij zoekmachines garanderen. Wanneer je een geweldige HTML-titel hebt is dit niet voldoende wanneer je content van slechte kwaliteit is. Het toevoegen van veel links helpt ook al niet als ze allemaal van een slechte kwaliteit zijn. Enkele positieve factoren kunnen de kans op succes vergroten, terwijl de aanwezigheid van negatieve factoren die kans weer verkleinen.

‘On-the-page SEO factoren’ liggen vrijwel volledig in de handen van diegene die de website beheert.  Welke content wil je online zetten? Welke belangrijke HTML-aanwijzingen gebruik je waarmee zoekmachines (en gebruikers) de relevantie van je website bepalen? Hoe helpt of hindert juist de opbouw van de site de werking van zoekmachines?

Off-the-page succesfactoren zijn factoren waar je als beheerder van de website niet rechtstreekse invloed op kunt uitoefenen. Zoekmachines gebruiken deze omdat ze in het verleden leerden dat enkel en alleen vertrouwen op de on-the-page SEO factoren niet altijd het beste resultaat opleverde. Als voorbeeld: sommige websitebouwers laten ze denken dat ze meer relevanter zijn dan in werkelijkheid het geval is.

Wanneer er door miljarden webpagina’s gespit moet worden zijn enkel en alleen “on-the-page” aanwijzingen zeker niet voldoende. Er is meer nodig dan dat zodat de zoekmachine bij een bepaalde zoekopdracht alleen de beste pagina’s zal laten zien.

SEO-schendingen & ranking sancties

Vergis je niet, zoekmachines willen juist graag dat mensen SEO inzet zodat ze daarmee kunnen bijdragen aan de kwaliteit van hun zoekresultaten. Zoekmachines bieden hulp in de vorm van richtlijnen, blogposts en video’s ter aanmoediging van het gebruik van specifieke SEO-technieken.

Er zijn echter enkele technieken die zoekmachines zien als “spam”, hetgeen tot gevolg kan hebben dat je pagina’s een straf krijgen voor wat betreft de hoogte van de positie bij zoekmachines. Of nog erger, zelfs volledig verbannen kunnen worden bij de zoekmachines. Het schenden van de regels is over het algemeen vaak een tactiek om de zoekmachines te misleiden en manipuleren voor wat betreft de relevantie van een website bij een zoekopdracht.

Weging van search ranking factoren

Alle factoren die we laten zien, worden ‘gewogen’ op een schaal van 1 tot 3, zoals weergegeven in de rechterbovenhoek van elke factor in bovenstaande tabel. De belangrijkheid wordt ook weergegeven in de kleur van die betreffende factor. Een 3 is heel belangrijk en is iets waar je speciaal op moet letten want deze hebben een grotere impact dan andere factoren. Dat wil niet zeggen dat andere factoren die de status 2 of 1 hebben, niet belangrijk zijn. Dat zijn ze wel. Het is alleen dat ze van minder belang zijn, relatief gezien, in vergelijking tot de andere factoren in de tabel. Overtredingen worden eveneens gewogen, maar in negatieve getallen, met -3 als slechtste en potentieel meest schadelijk voor je SEO-succes.

De weging is gebaseerd op een combinatie van wat zoekmachines hebben afgesproken, enquêtes van de SEO-gemeenschap en onze eigen expertise en ervaring in de loop der jaren. Wij verwachten niet dat ze perfect worden. Niet iedereen zal het echter hierover met ons eens zijn. Jouw ervaringen kunnen afwijken van de onze. Maar we zijn ervan overtuigd dat onze SEO-tabel een nuttige vuistregel is.

Ontbrekende SEO factoren & de filosofie van de handleiding

Ervaren SEO-specialisten zullen zich afvragen waarom sommige factoren niet in bovenstaande tabel zijn afgebeeld. Waarom zijn ‘alt tekst’ en vetgedrukte woorden bijvoorbeeld niet opgenomen als HTML factoren? Het antwoord? We denken zelf dat deze factoren relatief gezien niet zo belangrijk zijn. We proberen niet alle mogelijke signalen (Google heeft er meer dan 200) en sub-signalen (Google heeft hier ruim 10.000 van) te omvatten. Integendeel, het doel van de periodieke tabel van SEO Succesfactoren en deze online handleiding is bedoeld om diegenen die nieuw zijn in SEO-land, de focus te laten leggen op het totaalplaatje en de misschien meer ervaren SEO-specialisten te ‘resetten’ omdat ze zich blindstaren en door de bomen het bos niet meer zien.

Dat is de reden waarom deze SEO-handleiding niet tegemoetkomt aan je belangrijkste keywords aan het begin of het einde van een HTML title tag. Evenmin proberen wij te achterhalen hoeveel meer gewicht een H1 header tag bevat dan een H2 tag.

Doelbewust kiezen we ervoor niet extreem specifiek te zijn. Omdat je hierdoor gemakkelijk afgeleid raakt en verder van huis raakt dan de bedoeling is. In plaats daarvan hopen wij dat je meer inzicht krijgt dat je pagina’s moet hebben met meer beschrijvende titels, dat een pagina structuur met header tags kan helpen, en aanvullingen met gestructureerde gegevens een goed idee is. Als je dit alles goed doet, heb je waarschijnlijk zo’n 90% van de belangrijkste HTML-elementen toegepast.

Evenzo is het niet zo dat een goede reputatie op Twitter meer waard is dan op Facebook. Integendeel, we proberen mensen te helpen begrijpen dat gerenommeerde sociale media in het algemeen, waarmee je volgers aantrekt, je uiteindelijk zal helpen bij het verwezenlijken van SEO-succes.

Wil je meer bijzonderheden weten over succesfactoren? Wij weten dat sommigen van jullie misschien willen inzoomen op de details. In dat geval is de Moz Search Engine Ranking factoren zeker een kijkje waard. Elke twee jaar, worden honderden goede SEO-specialisten gevraagd zich uit te spreken over het belang van specifieke ranking factoren.

Daarnaast zijn veel van de succesfactoren geen echte algoritmische factoren. Content research (element Cr) is een uiterst zwaar gewogen “on-the-page” factor die het proces beschrijft van het onderzoek naar de woorden die mensen gebruiken om jouw specifieke content te vinden. Inzicht in de gebruiker is belangrijk voor jouw SEO-succes, ook al is hetgeen “ranking” factor.

Bron: https://searchengineland.com/guide/seo/types-of-search-engine-ranking-factors