fbpx Menu

Optimaliseren mobiele websites voor UX-signalen

Zoals je weet heeft SEO vandaag minder te maken met rotzooien met meta tags en meer te maken met het hebben van een geweldige site.

Sterker nog, het RankBrain algoritme van Google is speciaal ontworpen om te kijken hoe Google zoekers met jouw website omgaan.

Als RankBrain denkt dat jouw website frustrerend is voor de mobiele gebruikers, dan zullen ze je laten vallen als een steen.

In dit hoofdstuk zal ik je een paar simpele manieren laten zien waarop jij zeker kunt maken dat mobiele gebruikers dol op jouw website zijn.

Word meester van mobiele website snelheid

Geeft Google erom hoe snel jouw mobiele website laadt?

Absoluut!

Sterker nog, ze raden aan dat jouw website binnen minder dan een seconde geladen is voor mobiele gebruikers.

Dat is supermoeilijk om voor elkaar te krijgen. Gelukkig zijn er een paar gratis tools te vinden die jou kunnen helpen om de ambitieuze richtlijn van Google te bereiken.

Ten eerste hebben we de PageSpeed Insights tool van Google.

Dit hulpmiddel laat je weten hoe snel jouw website laadt op een mobiel apparaat…

…en geeft je een aantal aanraders die je kunt implementeren om dingen wat sneller te laten gaan.

Ik raad je ook aan om WePageTest.org te bekijken. Het hulpmiddel zal automatisch jouw website laten op een desktop browser. Zorg er dus voor dat je een mobiele browser uitkiest in het menu:

Je zult een lijst van suggesties krijgen die specifiek aangepast zijn voor mobiele browsers:

Als je echt helemaal tot het uiterste wilt gaan voor webpaginasnelheid, dan moet je kijken naar deze briljante resource van Big G.

Deze gids zal je helpen om de bits en bytes van jouw website aan te passen zodat het super snel zal laden.

Zorg ervoor dat je inhoud onwijs makkelijk is om te lezen op mobieltjes

Moeten gebruikers scrollen, hun ogen tot spleetjes knijpen of inzoomen om jouw mobiele inhoud te lezen.

Dan zullen ze de “terug” knop sneller drukken dan dat jij “SEO geoptimaliseerd voor mobiel” kunt zeggen.

Bijvoorbeeld, je wilt niet dat jouw website er zo uitziet:

Ja, deze website is technisch gezien geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Maar is het echt vreselijk moeilijk om te lezen.

In plaats daarvan moet jouw font groot, vetgedrukt en leesbaar zijn, zoals hier:

Dus:

Hoe maak je jouw mobiele website leesbaarder?

  • Gebruik tenminste 14px font (ik geef de voorkeur aan 15 of 16)
  • Gebruik korte alineas (1-2 zinnen per alinea)
  • Ga voor een zinlengte dat tussen de 50 en de 60 tekens zit
  • Zorg ervoor dat er super veel contrast zit tussen de tekst en de achtergrond (mensen gebruiken mobieltjes buiten, wat tekst met een lage contrast moeilijker maakt om te lezen)

Het helpt ook als de inhoud van je website ook echt goed is, maar dat is een ander verhaal 😊

Gebruik HTML5 voor filmpjes en geanimeerde inhoud

Zet jij filmpjes in jouw website? Of voert jouw webpagina allerlei fancy animaties wanneer mensen het bezoeken?

Als die inhoud gecodeerd staat in Flash, dan zal het niet werken op mobiele apparaten.

In plaats daarvan wil je dat coderen in HTML5.

Vergeet niet het “Viewport Content” label

Gebruik jij responsief design? Als dat zo is, moet je niet het viewport meta label of tag vergeten.

Deze tag verandert de grootte van jouw webpagina aan het apparaat van de gebruiker.

Google raadt hierbij aan dat je jouw viewport meta tag op deze manier opstelt:

Wanneer je deze tag vergeet, of wanneer het niet goed geconfigureerd is, dan zal jouw website er raar uitzien voor mobiele gebruikers.

Dus ja, een vriendelijke herinnering om even dubbel te checken dat je dit opgezet hebt.

Implementeer deze drie snelle mobiele UX hack’s

Dit zijn die snelle tips die speciaal gemaakt zijn om het gemak van jouw website gebruiken specifiek voor mobiele Google zoekers te boosten.

1. Maak de plaatjes in de header heel klein

Mobiele Google gebruikers willen hun antwoord NU.

Dat betekent dat je niet gigantische header plaatjes wilt gebruiken zoals deze:

In plaats daarvan moet je die plaatjes of verwijderen, of kleiner maken voor mobiele bezoekers, op deze manier:

2. Gebruik heel veel “negatieve” ruimte

Negatieve ruimte is de ruimte tussen tekst, knopjes en design elementen. Negatieve ruimte is HEEL erg belangrijk voor mobiele websites.

Op een desktop kan je ontkomen met een overvolle webpagina.

Maar op een mobiel is een overvolle webpagina vrijwel ONMOGELIJK om te gebruiken.

Dit is zeker belangrijk voor inhoud die je hoog in de rangschikking wilt hebben in Google. Als een Google zoeker moeite heeft om jouw inhoud te lezen of met het vinden van wat ze nodig hebben, dan zullen ze terugspringen naar de zoekresultaten.

En door heel veel negatieve ruimte te gebruiken, zoals hier, heb je een eenvoudige manier om de blijf-tijd en spring-hoeveelheid te verbeteren:

3. Zet de share-knoppen van sociale media in een tab bar

Het feit blijft dat sociale share-knoppen BEHOORLIJK de hoeveelheid shares kan verhogen die jouw inhoud krijgt.

Dat gezegd, werken sociale share-knoppen het beste wanneer ze in een sidebar zitten, zoals hier:

Op die manier zijn ze niet afleidend, maar wanneer iemand wel wil delen – bam! – de knoppen zitten gewoon daar.

Het probleem is dat deze setup niet mogelijk is op een mobiel.

Daarom raad ik aan om een tool te gebruiken als Sumo, die sociale icoontjes weergeeft als tab bar aan de onderkant van de pagina.

Simpel.

Hoofdstuk 5: Geavanceerde SEO voor mobiel tips en de beste dingen om te doen

Nu jouw website is geoptimaliseerd voor mobiel, wordt het tijd om dingen naar een nieuw niveau te tillen.

In het laatste hoofdstuk van deze gids gaan we snel door een aantal geavanceerde SEO voor mobiel tips, strategieën en de beste dingen om te doen.

Fix jouw mobiele CTR, krijg meer verkeer

Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat jouw organische click-through-rate een ENORME factor voor rangschikken op Google is.

En wanneer Google ziet dat jouw mobiele gebruikers niet klikken op jouw resultaat, dan zullen ze omlaag halen in de rangschikking.

Maar hoe weet je of jouw CTR goed genoeg is? Hier is het precieze proces:

Eerst ga je naar de Google Search Console’s Search Analytics gedeelte.

Daarna klik je “Vergelijk apparaten”.

En kies je voor “Desktop” vs. “Mobiel” en ga je voor “Vergelijk”:

Neem tot slot een kijkje naar hoe jouw desktop en mobiele CTR tegen elkaar opwegen.

Het is normaal wanneer de CTR van jouw mobiele en desktop site verschillen.

Maar als je merkt dat jouw desktop CTR jouw mobiele CTR vermorzelt voor een bepaald trefwoord, zoek dan op dat trefwoord in Google (op je mobiel).

Het zou kunnen dat er een stuk wordt afgehakt van jouw titel (meer daarover straks). Het zou ook kunnen dat de mobiele SERPs features hebben (zoals meer advertenties) die de organische resultaten aan het wegdrukken zijn.

Je zult in ieder geval hiermee een inzicht krijgen die je kunt gebruiken om jouw mobiele CTR wat omhoog te krijgen.

Verander mobiele ezels in eenhoorns

De mobiel-eerst index van Google houdt in dat Google meer gewicht zal leggen op mobiele UX-signalen.

In andere woorden, het zal een enorme demper op jouw rangschikking leggen wanneer mobiele zoekers als een gek wegstuiteren van jouw website.

Daarom raad ik aan om jouw Desktop vs. Mobiel stuiter snelheid en blijf-tijd te vergelijken in Google Analytics.

Het is eigenlijk super makkelijk en zeker de moeite waard.

Om het te doen, log je in op je Google Analytics account en klik je op “website inhoud”-> “Landing Pages”.

Dit zal de meest populaire pagina’s op jouw website weergeven. Klik op een pagina waar je meer verkeer op wilt krijgen.

Klik dan op “secundaire dimensie”-> “apparaat categorie”.

Dit zal je laten zien hoe jouw UX signalen met elkaar vergelijken op desktop vs. Mobiel.

Bijvoorbeeld, voor deze pagina is mijn stuitersnelheid en blijf-tijd bijna identiek. Deze pagina is dus waarschijnlijk goed geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.

Maar wanneer GA je verteld dat er een groot verschil is tussen desktop en mobiele bezoekers, dan moet je die pagina op je mobiel bezoeken.

Je zult waarschijnlijk iets raars vinden wat ervoor zorgt dat mobiele gebruikers minder tijd spenderen op jouw webpagina.

Dan, wanneer je klaar bent, ga je verder met onze volgende tip.

Boost de paginasnelheid van jouw mobiele webpagina met deze 3 tips

Zoals alles met Google’s mobiel-eerst update, zal Google nu kijken naar de mobiele paginasnelheid van jouw website. Zal jouw desktop paginasnelheid nog wat uitmaken? Misschien.

Het zal in ieder geval niet zo belangrijk zijn als hoe snel jouw website laadt op mobiele apparaten.

Hier is hoe je wat raketbrandstof kunt toevoegen aan de mobiele laadsnelheid van jouw website.

Eerst doe je een mobiele snelheidstest op ThinkWithGoogle.com:

Deze test is vergelijkbaar met iedere andere websitesnelheidstest tool, behalve dat het inzoomt op de mobiele laadsnelheid. It zal zelfs jouw website in 3G laden om een mobiele omgeving te simuleren.

En je krijgt een handig verslag dat je vertelt hoe lang het kost voor jouw website om te laden op een mobiel apparaat…

…en het laat je zien hoe je remmers voor laadsnelheid kunt verwijderen:

Hier zijn een paar andere snelle tips om uit te proberen:

  • Verklein jouw plaatjes: als je WordPress gebruikt, dan raad ik je aan een plaatjes optimaliseerder te intalleren, zoals Smush Image Compression. Deze verkleint SIGNIFICANT de file grootte van jouw plaatjes, wat jouw laadsnelheid drastisch kan versnellen.
  • Implementeer Browser Cache: Google themselves raden aan jouw website te cachen om het sneller te laten laden.
  • Zet een CDN aan: CDNs kunnen pagina elementen (vooral plaatjes) tot wel 2-3x sneller laden.

Optimaliseer de titel- en beschrijvingstags voor mobiele SERPs

Krijg jij een grote hoeveelheid van jouw organisch verkeer van mobiel?

Dan wil je misschien jouw titel- en beschrijvingstags specifiek voor de mobiele zoekresultaten optimaliseren.

Zo doe je dat:

Geloof het of niet, maar Google geeft je eigenlijk MEER lettertekens om mee te werken op mobiel, maar je meta beschrijving is kleiner.

(Ach ja)

Hier is de precieze uitleg:

In andere woorden, als jouw titeltag 69 of minder lettertekens bevat, dan zal het niet afgesneden worden op de desktop of mobiel.

Laten we zeggen dat je heel veel mobiel verkeer krijgt. Dan wil je misschien jouw titeltag vergroten om gebruik te kunnen maken van die extra ruimte… zelfs wanneer het je over de destkop lettertekenlimiet duwt.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat jouw titeltag er zo uitziet:

Dat zijn 55 lettertekens. Deze titel zal dus volledige weergegeven worden op zowel desktop als mobiel.

Maar laten we zeggen dat je een woord of zin wilt gebruiken dat jouw CTR een beetje omhoog duwt. Dan zal jouw titeltag er zo uitzien.

Dat zijn 78 lettertekens.

Ja, 78 lettertekens betekent dat Google jouw titel zal afsnijden op desktop zoekopdrachten. Maar het zal er prima uitzien op mobiel.

Maar wat als desktop slechts een heel klein beetje van jouw verkeer opmaakt? Dan zal het misschien het waard zijn voor het CTR duwtje dat je krijgt met een langere titeltag voor mobiel.

Moet je AMP implementeren?

Accelerated Mobile Pages zijn uitgeklede versies van webpagina’s die ontworpen zijn om snel te laden op mobiele apparaten. AMP pagina’s laden ongeveer vier keer zo snel als de non-AMP pagina’s.

Zoals je misschien zal weten, heeft Google de strijd geleid op AMP.

En omdat AMP een Google project is, hebben veel SEO’s zo vlug mogelijk AMP geïmplementeerd voor de websites van hun cliënten.

(De aanname was dat Google AMP-vriendelijke sites zou belonen met hogere rangschikkingen).

Hogere rangschikkingen terzijde… Google laat ook een klein icoon zien naast jouw resultaat in de zoekresultaten dat jouw CPR misschien zal stimuleren:

Met al dat is de vraag:

Is het handig om AMP te gebruiken?

De keuze ligt aan jou natuurlijk, maar mijn visie is: waarschijnlijk niet.

Hier is waarom:

Ten eerste legt AMP SERIEUZE limieten aan de functionaliteit van jouw pagina.

Wil je volledige controle over jouw advertenties? Gaat niet gebeuren.

Hoe zit het met lightbox of popup? Nee.

Maar, je kunt in ieder geval jouw website classificeren zoals je wilt, toch? Niet zo snel. AMP zet significante limieten op CSS. Dit helpt jouw website om sneller te laden… maar zorgt er ook voor dat jouw inhoud er generiek uitziet.

Ten tweede kan AMP jouw link-bouwende moeite nadelig beïnvloeden.

Als iemand naar jouw inhoud linkt, dan wijzen die links direct naar jouw website. Voor de hand liggend, ik weet het.

Maar hier is het ding:

Wanneer iemand naar jouw AMP pagina’s linkt, dan wijst die link naar het Google.com domein.

In andere woorden, AMP kan je op het gebied van links benadelen.

Dus voorlopig zullen links naar AMP pagina’s juist Google’s domein autoriteit stimuleren, en niet die van jou.

Tot slot zal AMP misschien niet voor altijd zijn.

LTE is nu al SUPER snel. En 5G staat al net om het hoekje.

Dus het idee om door een paar duizend hoepels te springen voor een hele kleine toename in mobiele laadsnelheid is vandaag niet logisch… en het zal in de toekomst nóg onlogischer zijn.

Puntje bij paaltje? Tenzij je een hele belangrijke reden hebben om het te doen, zal ik AMP niet aanraden voor de meeste uitgevers.

Gebruik schema gestructureerde data om op te vallen in mobiele SERPs

Zoals je misschien weet, geven mobiele SERPs de zoekresultaten weer in de vorm van cards:

En deze cards maken Schema.org gestructureerde data super effectief.

Waarom?

Nou, gestructureerde data kan je recensie sterren, recept plaatjes en evenement data geven in de SERPs… ieder waarvan significant jouw organische CTR groter kan maken.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe veel de Downshiftology mobiele resultaat opvalt ten opzichte van ToddyCafe.com. Ditzelfde contrast op de desktop komt er niet eens in de buurt:

Kortom? Als je meer kliks wilt van jouw mobiele Google zoekers, overweeg dan om gestructureerde data te implementeren.

Nu is het jouw beurt

Dus dat was het voor mijn gids voor mobiele optimalisatie.

Ik hoop dat je het leuk vond.

Nu zou ik graag jouw kijk willen horen:

Wat ben jij aan het doen om jouw website klaar te maken voor mobiele SEO?

Of misschien heb je een vraag over iets van de gids van vandaag.

In ieder geval, laat het me weten door een snelle reactie te typen hierbeneden.

Bron: https://backlinko.com/mobile-seo-guide