Een korte tekst schrijven of een lange informerende tekst?

Korte vorm VS lange inhoud: wat is beter voor SEO?

Wat is inhoud in lange vorm? Inhoud in lange vorm is ongeveer iets meer dan 1.000 woorden. Dit is hoe wij bij Doelbewust Online Marketing Bureau nabij Amersfoort ervoor kiezen om het te definiëren. Je kunt het er niet mee eens zijn en iets pas als lange inhoud zien als het meer dan 2000 woorden bevat. Het is aan jou.

Zoekmachine optimaliseren kan erg ingewikkeld zijn. Als je deze vraag stelt in de context van SEO, dan is wat je waarschijnlijk vraagt: “Moet ik duizenden woorden schrijven om te ranken voor dit zoekwoord? Of kan ik iets korter schrijven?” Terechte vraag. Maar je moet dit niet beslissen door een willekeurig aantal woorden in te stellen. Vraag jezelf in plaats daarvan af: “Hoeveel moet ik schrijven om zoekers tevreden te stellen?” Hier is een eenvoudige manier om die vraag in vijf stappen te beantwoorden:

1. Kijk wat er op de ranglijst staat

Haal de zoekresultaten op voor jouw doel zoekwoord. Je kunt dit op een aantal manieren doen. Als je een Ahrefs-gebruiker bent, gebruikt je Keywords Explorer en scrolt je omlaag naar het SERP-overzicht. Als je geen Ahrefs-gebruiker bent, zoek je op Google in een incognito tabblad en gebruik je de SEO-werkbalk van Ahrefs om de resultaten voor jouw doel locatie te bekijken.

2. Kies een inhoudsformaat

Het is onwaarschijnlijk dat jouw inhoud rankt, tenzij deze overeenkomt met wat zoekers willen, ongeacht hoeveel je schrijft. Daarom is het meestal het beste om een ​​inhoudsindeling te kiezen die al een rangorde heeft. Hier zijn een paar populaire inhoudsindelingen om op te letten:

Bij zoekwoorden met een gemengde intentie is het aan jou welke indeling je wilt maken. Houd er rekening mee dat sommige inhoudsindelingen je een betere kans bieden om uw bedrijf te promoten dan andere. Omdat je bijvoorbeeld met onze tool problemen met het kannibalisatie van zoekwoorden kunt vinden, is het logischer om een ​​how-to te schrijven dan een definitiebericht.

3. Maak een zoekgericht overzicht

Een op zoeken gericht overzicht is een barebones-plan voor jouw inhoud dat is geïnspireerd op vergelijkbare topinhoud. De logica hier is dat vergelijkbare content met de hoogste rangorde zoekers duidelijk tevreden stelt, dus door het te analyseren, kun je begrijpen wat ze willen.

Het beste startpunt voor een zoekgericht overzicht is een analyse van de inhoudskloof.

Stel dat we een handleiding willen maken die is gericht op het zoekwoord ‘pour over coffee’.

Als we de gidsen met de hoogste rangorde nemen en hun URL’s in de Content Gap-tool van Ahrefs pluggen, zien we alle zoekwoorden waarvoor een of meer van die pagina’s in de top 10 staan. Door naar deze zoekwoorden te kijken, kunnen we sub-onderwerpen gaan uitpluizen die we in ons overzicht kunnen opnemen.

Als je meer inspiratie nodig hebt voor je overzicht, bezoek dan de pagina’s zelf en bekijk hun sub-koppen. Dit zal je ook helpen beter te begrijpen hoe je jouw inhoud moet structureren en kan sub-onderwerpen onthullen die je hebt gemist. Dit is waarschijnlijk een belangrijk ding om op te nemen.

4. Begin met schrijven

Het is eindelijk tijd om de pen op papier te zetten en jouw overzicht om te zetten in ‘inhoud’. Hier kun je je creativiteit de vrije loop laten en je kennis met de wereld delen. Onthoud dat je niet te ver van je overzicht afdwaalt, want het is er om ervoor te zorgen dat je dekt wat nodig is om zoekers tevreden te stellen. Maak je in dit stadium geen zorgen over het aantal woorden of de lengte. Concentreer je gewoon op het onderdrukken van je gedachten.

Hier zijn een paar handige tips als je het moeilijk hebt:

  1. Freewrite  – Dit is waar je schrijft en niet stopt. Geen backspace om spelfouten te corrigeren. Geen zinnen herschrijven. Schrijf gewoon. Je zult waarschijnlijk merken dat je inhoud beter vloeit als je dit onder de knie hebt.
  2. Gebruik de Pomodoro-techniek  – Dit is waar je 25 minuten schrijft voordat je een pauze van vijf minuten neemt. Herhaal dit proces zo vaak als nodig is om uw inhoud af te krijgen.
  3. Gebruik een afleidingsvrij schrijfhulpmiddel  – Bear is mijn favoriet, maar er zijn een paar vergelijkbare apps.

Welke app je ook gebruikt, ik raad af om er een te gebruiken die het aantal woorden laat zien terwijl je typt. Het leidt te veel af en kan ertoe leiden dat je denkt: “Hé, dit wordt lang” of “Hé, dit lijkt te kort.”

Dit is het soort denken dat je wilt vermijden. Je wilt gewoon zoveel schrijven als je nodig hebt en niet meer. Kijk niet eens naar het aantal woorden.

5. Trim de pluisjes

Ongeacht of jouw inhoud kort of lang is,  jouw eerste concept zal altijd veel te lang zijn. Het bevat doorlopende zinnen, punten waar niemand iets om geeft en te lange alinea’s. Dat lijkt misschien slecht, maar het is precies hoe een eerste ontwerp eruit zou moeten zien. Je zult merken dat het veel gemakkelijker is om jouw ideeën bij te schaven en te verfijnen als ze eenmaal op papier staan, dan om er gaandeweg geobsedeerd door te raken.

Zo doe je dat in drie stappen:

De eerste stap is zelfbewerking. Dit is waar je je eerste ontwerp doorloopt en alle onnodige pluisjes wegknipt. Je moet ook alle meanderende zinnen herschrijven en ervoor zorgen dat alles zo beknopt mogelijk is. Tools als Hemingway en Grammarly kunnen hierbij helpen.

De tweede stap is om een ​​vriend of collega feedback te laten geven. Dit kan een lastige zijn, omdat de meeste mensen je gevoelens niet willen kwetsen. Ik raad aan om expliciet feedback te vragen over dingen die je kunt knippen of inkorten. Dit zou hun feedback gerichter moeten maken en hun angst om u te beledigen verminderen.

De derde en laatste stap is een ronde van zelfbewerkingen op basis van de feedback van uw vriend of collega.

Wat jouw aantal woorden nu ook is, zo lang moet jouw inhoud zijn. Misschien is het een lange vorm; misschien is het een korte vorm. Het maakt niet uit. Het gaat erom dat je hebt geschreven wat nodig is om aan de verwachtingen van de zoekers te voldoen.

Is het echt zo simpel?

Een beetje – hoewel er een paar andere factoren zijn om in gedachten te houden die van invloed kunnen zijn op jouw beslissing.

Je moet jezelf niet herhalen

Stel dat je onderzoek doet naar sub-onderwerpen voor een inhoudsartikel en er een vindt die je al op uw site heeft behandeld.

Onze beginnershandleiding voor linkbuilding richt zich bijvoorbeeld voornamelijk op het zoekwoord ‘linkbuilding’. Als we twee topgidsen voor dit zoekwoord aansluiten op de Content Gap-tool van Ahrefs, zien we dat zoekers meer willen weten over strategieën en technieken voor linkbuilding: Om die reden hebben we besloten om niet alles in deze gids te herhalen en onnodig lang te maken. In plaats daarvan hebben we ervoor gekozen om het kort te houden en naar onze handleidingen over elke tactiek te linken voor het geval de lezer meer wil weten.

Vervolgens hebben we in elke “sub-post” over een individuele tactiek een link toegevoegd aan onze linkbuilding-gids. Dit staat bekend als een onderwerp cluster of inhouds-hub en er zijn een paar redenen waarom het gunstig kan zijn voor SEO .

Je kunt meerdere berichten schrijven met meerdere intenties

Laten we een trefwoord nemen als ‘gast-bloggen’. Als je naar de SERP kijkt, is het een mix van definities en handleidingen:

Hoewel je hier één indeling kunt kiezen, kun je ook overwegen om meerdere berichten in verschillende indelingen te maken om te proberen meerdere ranglijsten te winnen. In dit geval zou dat betekenen dat je een korte post van het definitietype en een lange gids moet maken.

Misschien wil je concurrerende zoekwoorden anders benaderen

Stel dat je een superconcurrerend zoekwoord als ‘SEO’ target. We zien een mix van definities en handleidingen in de SERP, maar vrijwel allemaal hebben ze backlinks van duizenden websites:

In dit geval zal je waarschijnlijk moeite hebben om dat te doen door de menigte te volgen met een op zoeken gericht stuk inhoud. Je hebt een grotere kans om de links aan te trekken die je nodig hebt door iets interessants of innovatiefs te publiceren (en idealiter dan door links te bereiken). Houd er rekening mee dat dit niet betekent dat je lange inhoud moet publiceren. Geleiders met lange vorm kunnen schakelmagneten zijn, maar dat kunnen ook korte stukken zijn.

Ik vermoed dat Aleyda hier voor niets probeert te rangschikken (vooral niet voor “SEO”) en dit gewoon heeft gemaakt om iets terug te geven aan de gemeenschap. Maar het punt blijft: als je links wilt, gaat het niet om korte of lange vorm. Het gaat erom iets te creëren dat resoneert met mensen en dat voor hen te plaatsen.

Tot slot

Concentreer je op het tevredenstellen van zoekers, niet op een willekeurig aantal woorden.

Als je met freelancers werkt en ze een marge moet geven omdat u per woord betaalt, laat je dan leiden door jouw zoekgerichte overzicht. Als er niet veel grond is om te bedekken, zeg dan dat ze het kort en krachtig moeten houden. Als er veel te behandelen is, geef ze dan een ruwe limiet en laat ze je vertellen of de inhoud langer moet zijn. Het geven van een beetje flexibiliteit is hier de sleutel.

Bij Doelbewust online marketing is het zeker mogelijk om je content klussen uit te besteden! Ook verzorgen we zoekmachine marketing.

Bron: https://ahrefs.com/blog/short-form-content/


De groeiversnellers voor het MKB