fbpx Menu

Gids voor optimale SEO optimalisatie voor mobiel

Deze nieuwe gids zal jou alles laten zien wat je moet weten over mobiele SEO. Eerst zal ik je laten zien waarom mobiele optimalisatie nu belangrijker is dan ooit. Dan zal ik je helpen je website gereed te maken voor de mobiel-eerst index van Google. Klinkt dat goed in de oren? Laten we er dan meteen induiken…

Hoofdstuk 1: mobiele optimalisatie 101

In dit hoofdstuk help ik je de basis vast te pakken. Als je dus niet weet of je website is geoptimaliseerd voor mobiel, dan zal dit hoofdstuk je op het goede pad sturen. Vervolgens, in latere hoofdstukken zal ik je een heleboel gevorderde strategieën en technieken laten zien.

Wat is SEO voor mobiel?

SEO voor mobiel is de kunst van jouw website optimaliseren voor gebruikers van smartphones en tablets. Optimalisatie voor mobiel houdt daarnaast ook in dat je de middelen van jouw website toegankelijk maakt voor zoekmachinespinnen.

Waarom is SEO voor mobiel belangrijk?

In het kort: de hoeveelheid zoekopdrachten op de mobiel is aan het EXPLODEREN.

Op het moment worden 58% van alle zoekopdrachten in Google op een mobiel apparaat gedaan vergeleken met vaste computers.

Deze trend groeit op het moment heel snel. Volgens Google worden er 27.8 biljoen meer zoekopdrachten uitgevoerd op mobiel apparaten dan op vaste computers.

Het is dus vrij duidelijk, de toekomst van SEO ligt in mobiel. En dat is waarschijnlijk waarom Google hun hele algoritme aan het omhalen zijn om te focussen op mobiele zoekopdrachten.

Gaat “SEO” nu over het optimaliseren van “SEO voor mobiel”

Ongeveer wel ja. Tenminste als je jouw website aan het optimaliseren bent voor Google.

Tegenwoordig worden 95% van alle mobiele zoekopdrachten op Google gedaan.

Als Google dit onmogelijk hoge niveau van dominantie wil behouden, dan moeten ze hun algoritme aanpassen zodat het geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers EERST.

Sterker nog, dat hebben ze al gedaan…

Eerst heeft Google hun Mobiel-vriendelijke update uitgebracht (wat heel veel mensen “Mobilegeddon” hebben genoemd).

Deze update strafte sites die niet mobiel-vriendelijk zijn (voor zoekopdrachten die uitgevoerd worden op de smartphone).

Maar als jouw doelgroep niet veel zoekopdrachten uitvoert op hun mobiel, dan maakt deze update niet heel veel uit.

Dat was tenminste zo, totdat Google ELKE zoekopdracht een mobiele zoekopdracht maakte. Hoe? Door hun hele algoritme “Mobiel-eerst” te maken.

Wat is de mobiel-eerst index van Google?

De mobiel-eerst index van Google rangschikt de zoekresultaten alleen nog maar op basis van de mobiele versie van de pagina. En ja, dit gebeurt zelfs wanneer je vanaf een desktop aan het zoeken bent.

Voor deze update runde Google twee indexen tegelijkertijd: een mobiele versie en een desktop versie.

Wanneer iemand zocht vanaf een iPhone, dan zou Google ze resultaten laten zien van hun mobiele index. En op het moment dat iemand iets zocht vanaf hun desktop, dan zouden ze “desktop resultaten” krijgen.

Vandaag, ongeacht welk apparaat je gebruikt, zal Google je resultaten laten zien van hun mobiele index.

Ik zal HEEL veel meer hebben over zeker te maken dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiele SEO in hoofdstuk 3, 4 en 5.

Maakt de mobiel-eerst index van Google echt zo veel uit?

Het hangt ervan af.

Als jouw website al helemaal perfect geoptimaliseerd is voor mobiel, dan zou je goed moeten zitten.

Dus als jouw site…

  • Middelen laadt over alle apparaten
  • Inhoud niet verbergt op mobiele versies van jouw website
  • Snel laadt op de manier die mobiele gebruikers verwachten
  • Interne links heeft die werken en doorverwijzen
  • Een UX heeft die geoptimaliseerd is ongeacht het apparaat dat jouw bezoekers gebruiken

Ja, dan zit je goed.

Zo niet, dan zal je misschien een rangschikkingsdrop merken wanneer Google dit uitbrengt.

Dat is waarom de rest van deze gids eraan toegewijd is om jou te helpen jouw website te optimaliseren voor mobiel.

Maar eerst…

Wat beschouwt Google als “mobiel”?

Voor de meeste mensen betekent “mobiel apparaat” een smartphone of tablet.

Echter, Google heeft tablets “in hun eigen klasse” gezet en zegt: “wanneer we het hebben over mobiele apparaten, dan rekenen wij tablets niet tot deze definitie”.

In andere woorden, volgens Google: mobiel=smartphones.

Om eerlijk te zijn, zou dit jouw mobiele SEO niet al te veel moeten beïnvloeden.

Het hoofdidee hier is om jouw website te optimaliseren voor ELK apparaat.

Dit houdt mobieltjes en tablets in… of andere dingen die Elon Musk in de toekomst zal uitvinden.

Hoofdstuk 2: Hoe je een mobiele website implementeert die goed gerangschikt wordt in Google

Om succesvol te kunnen worden met SEO voor mobiel tegenwoordig, moet jouw website tenminste werken op mobiele apparaten.

Dus wanneer bezoekers op hun mobiel ineens een miniversie van jouw desktop website te zien krijgen, dan heb je een probleem.

Gelukkig is het niet moeilijk of ingewikkeld om een mobiele website te implementeren.

In dit hoofdstuk ga ik een paar verschillende manieren voorleggen om een mobiele versie van jouw website te implementeren (met een focus op SEO voor mobiel).

Als het komt tot mobiel, dan heb je drie opties

Er zijn drie verschillende manieren om jouw website te configureren voor mobiel.

1.     Eerst, je moet aparte URL’s hebben (dit staat ook wel bekend als een “M.” configuratie).

Met deze setup heb je de “hoofd” desktop versie van jouw website. Je hebt ook een mobiele versie (“M.”) van jouw website.

In andere woorden, jouw website zoekt uit welk apparaat de bezoeker aan het gebruiken is… en stuurt ze dan naar een URL die geoptimaliseerd is voor dat apparaat.

Aparte URL’s waren heel groot vroeger. Tegenwoordig niet echt meer.

Waarom? Ten eerste, ze zijn vreselijk om te managen.

Bovendien, “M.” website hebben een grote hoeveelheid SEO problemen (zoals het feit dat je meerdere URL’s nodig hebt voor ieder stukje inhoud op jouw website EN dat het ingewikkelde “rel=canonical” en “rel=alternate” tags nodig heeft).

Kortom, ik raad aparte URL’s/”M.” configuratie NIET aan. Het is verreweg de slechtste manier om jouw website te configureren voor mobiele SEO.

2.     Voor de volgende hebben we Dynamic Serving

Als je jouw inhoud dynamisch serveert, dan is al jouw inhoud op dezelfde URL. Maar je laat iedere gebruiker verschillende HTML/CSS zien, afhankelijk van het apparaat dat ze gebruiken.

Bijvoorbeeld, wanneer je https://backlinko.com/seo-tools bezoekt op een desktop, dan zou je een voorgemaakte desktop versie van de site krijgen.

Maar wanneer je dezelfde pagina bezoekt vanaf jouw iPhone 8, dan zou je nog steeds op https://backlinko.com/seo-tools zitten, maar dan zou je de “iPhone 8” versie van de pagina te zien krijgen:

Dynamic serving is zeker beter voor SEO dan een “M.” versie voor jouw website hebben, maar het heeft problemen.

Bijvoorbeeld, dynamic serving website staan erom bekend dat ze hun desktop versie laten zijn aan mobiele gebruikers.

Je moet ook continu verschillende versies van jouw inhoud maken voor de nieuwe apparaten die uitkomen. Als je dat niet doet, dan zal jouw website misschien niet een nieuw apparaat herkennen… en laat dan een versie zien die er vreselijk uitziet op dat apparaat.

Kortom, ik raad een dynamic serving versie van jouw website NIET aan voor mobiele gebruikers. In plaats daarvan raad ik aan…

3.     Eindelijk, hebben we Responsive Design

Ik heb de beste voor het laatste gehouden.

Met Responsive Design reageert de lay-out van jouw pagina  en de inhoud op iedere individuele gebruiker.

Het beste? Responsive design doet dit zonder aparte URLs of verschillende HTML voor ieder apparaat.

Wat betreft SEO-vriendelijk, blaast Responsive Design alle andere opties uit het water.

Waarom? In het kort:

  • Al jouw inhoud zit op een enkele URL (wat goed is voor delen en het krijgen van links)
  • De hoeveelheid SEO hoofdpijnen zijn minimaal (geen “rel-canonical” tags, dubbele inhoud problemen etc.)
  • Extreem gebruikersvriendelijk (UX is een groot onderdeel van SEO met dank aan RankBrain)
  • Geen redirects (die technische SEO problemen veroorzaken en jouw website sloom maken)

En als je nog steeds niet overgehaald bent: Google raadt responsive lay-outs aan. Dus ha.

Hoofdstuk 3: Hoe je jouw website optimaliseert voor mobiel

Nu jouw website opgezet is voor mobiele bezoekers, wordt het tijd om jouw SEO voor mobiel op orde te krijgen.

In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je zeker kunt maken dat Google en andere zoekmachines jouw website zien als geoptimaliseerd voor mobiel.

Gebruik Google’s Mobile Usability test

Dit is een handige tool die gevonden kan worden in de Google Search Console, die je laat weten of jouw website problemen heeft met bruikbaarheid voor mobiele apparaten.

Om het te gebruiken ga je naar jouw GSC account. Dan klik je op “Search Traffic”->”Mobile Usability”.

En Google zal je laten weten of mobiele gebruikers problemen hebben met jouw website gebruiken.

(Bijvoorbeeld, de tool kan je laten weten dat je Flash gebruikt, of dat jouw font te klein is voor mobiele gebruikers om te lezen).

Je kan ook Google’s Mobiel-Vriendelijk test gebruiken.

Gewoon jouw URL in de tool gooien…

…en een compleet verslag krijgen.

Zoals je kunt zien ben ik door. Maar de tool liet me weten dat de mobiele Googlebot moeilijkheden had om al mijn middelen te laden op mijn pagina:

De desktop Googlebot had hier geen problemen mee, maar de mobiel versie kon het dus niet.

Met Google’s Mobiel-eerst index nu live, kan dit mogelijk een serieus probleem zijn. Het is bovendien iets wat ik niet had kunnen weten zonder deze tool.

Super-duper handig.

Laat Google overal doorheen kruipen

Blokkeer jij Googlebot de toegang tot Javascript, CSS of andere belangrijke onderdelen van de code van jouw website?

Dit was vroeger niet erg belangrijk, maar vandaag is dit een HEEL slecht idee.

Tenzij Google volledig door jouw pagina kan kruipen, kunnen ze niet zeggen of het mobiel-vriendelijk is of niet.

Als ze niet zeker weten of jouw website mobiel-vriendelijk is, wens ik jou veel geluk om jezelf hoog te rangschikken in de Mobiel-Eerst index.

Hoe weet je of dit een probleem is?

Eerst moet je jouw robots.txt file onderzoeken. Dit vertelt Googlebot om niet te kruipen, of het indext bepaalde onderdelen van jouw website. Deze file kan meestal gevonden worden bij site.com/robots.txt. Je kan het ook zien binnen de Google Search Console.

Als je hier bent, klik dan op “Google Index”->”Geblokkeerde middelen”. Dit zal je laten weten of je Googlebot aan het bokkeren bent op bepaalde onderdelen van jouw website.

Als je niets belangrijks aan het blokkeren bent, dan ben je er helemaal klaar voor.

Zet de Kibosh op Interstitial pop-ups

Ik weet het: iedereen HAAT pop-ups.

Ik ga hier er niet over in debat, maar ik zal je WEL vertellen dat Google ook pop-ups haat…vooral voor hun mobiele gebruikers.

Onthoud: Google’s eerste prioriteit is om hun gebruikers waanzinnige inhoud te laten zien en wanneer die inhoud verscholen ligt achter een gigantische pop-up? Dan is die inhoud niet meer zo waanzinnig.

Bovendien heeft Google een update uitgebracht die zich specifiek “storende” pop-ups richt.

Dus wanneer jij een gigantische pop-up op jouw website gebruikt, dan kan dit een grote invloed hebben op jouw rangschikking.

Hoe weet je welke pop-ups wel goed zijn?

Google geeft een paar voorbeelden van acceptabele pop-ups…

…en pop-ups die jouw website kunnen straffen.

Hoe ziet jouw Responsive website er eigenlijk uit? Bekijk eens deze coole tool

Het is een ding om te zien hoe Google jouw mobiele website vindt.

Maar niets kan tegenop jouw website echt zelf zien op verschillende apparaten.

Dus als je responsive design gebruikt op jouw website, dan raad ik je aan om deze gratis tool te gebruiken.

Het zal je laten zien hoe jouw website eruit ziet op iPhones, tablets en nog veel meer:

En zo blijkt, ik zie er net zo knap uit op een mobiel als op een tablet. Ik ben dol op deze tool!

Gebruik de mobiele versie van “Fetch als Google”

Zoals de meeste mensen ben ik iemand die het beste visueel leert.

Natuurlijk is het fijn om een waslijst te zien van mogelijke mobiele optimalisatie problemen, maar persoonlijk vind ik het veel handiger om eigenlijk te ZIEN hoe Google mijn webpagina ziet.

Daarom raad ik aan om een paar pagina’s op jouw website te spot testen, door gebruik te maken van de Google Search Console feature “Fetch as Google”.

Gewoon een URL invullen van een populaire pagina van jouw website:

(zorg ervoor dat je “mobiel” kiest van de opties)

En ze laten jouw precies zien wat de Googlebot ziet. Je kan zelfs omlaag scrollen om te kijken of Google iets gemist heeft (zoals plaatjes, video’s, menu’s etc.).

Erg handig.

Laat mobiele gebruikers alles zien

Vroeger zouden mensen bepaalde dingen blokkeren voor mobiele gebruikers.

(Ze zouden bijvoorbeeld wat inhoud verstoppen… of javascript laden blokkeren)

Deze mensen waren niets verdachts aan het doen. Het blokkeren van deze middelen zorgde ervoor dat hun pagina veel sneller zou laten op mobiele apparaten en soms verbeterde het de mobiele ervaring.

Hier is een voorbeeld van wat ik bedoel:

Zie je hoe je “Read More” moet klikken om alle inhoud te kunnen zien? Dit zou misschien een probleem zijn met de mobiel-eerst index van Google.

Waarom?

Met mobiel-eerst ziet Google de mobiele versie van jouw pagina de “hoofd” versie.

Wanneer jouw inhoud verstopt blijft voor mobiele gebruikers dan zullen ze die inhoud misschien niet indexen of doorkruipen. Of ze wegen het op een andere manier.

Vroeger, toen het kwam tot inhoud verstoppen voor desktop gebruikers, zei Google:

Maar toen heeft Google’s John Mueller recent gezegd voor de mobiel-eerst index:

Hij heeft ook gezegd, wanneer het aankomt op mobiel-eerst:

Huh?

Ik wacht eerst op een officiële aankondiging op de Google blog voordat ik een uiteindelijke conclusie kan trekken.

Ondertussen is hier mijn conclusie:

Wanneer je inhoud blokkeert of verstopt voor mobiele gebruikers, dan zal Google die inhoud negeren of het als minder wegen.

Kortom? Gebruik jouw website op een paar verschillende mobieltjes. Als desktop gebruikers iets kunnen zien wat mobiele gebruikers niet kunnen zien, dan raad ik aan dat zo snel mogelijk te laten fiksen.

Bron: https://backlinko.com/mobile-seo-guide